Masz pomysł na firmę? Co dalej?

5 min

mężczyzna wpatruje się w laptop

W Polsce każdego dnia rejestruje się około tysiąca nowych działalności gospodarczych. Ty też chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, czy Twój pomysł zadziała? A może martwisz się, że Twoje produkty bądź usługi nie trafią w gusta potencjalnych klientów? Choć uniwersalny sposób na biznes nie istnieje, to jednak dobrze przemyślany proces pozwoli Ci szybciej osiągnąć sukces i zwiększyć skalę działania! Zobacz, na co musisz zwrócić szczególną uwagę.

Sprawdź, czy Twój pomysł jest dobry

Udało Ci się znaleźć pomysł na biznes? Przed przejściem do następnego kroku musisz upewnić się, czy sprawdzi się on na konkurencyjnym rynku. Czasami inicjatywy, które wydają się innowacyjne i niemal skazane na sukces, po prostu zawodzą. Zwykle wynika to z niedostatecznego przygotowania. Możesz więc znacząco zmniejszyć ryzyko niepowodzenia, jeżeli uważnie przeanalizujesz kilka kwestii.

  • Analiza rynku, czyli co z tą niszą? Zanim przystąpisz do zakładania firmy (a zwłaszcza zanim zdecydujesz się zainwestować w nią środki!), musisz dowiedzieć się, na jakie usługi jest zapotrzebowanie, czyli znaleźć swoją niszę. Zasada rządząca biznesem jest prosta: jeżeli zapewnisz podaż tam, gdzie pojawia się niezaspokojony popyt, klienci będą korzystać z Twojej oferty. Zwróć także uwagę na aktywność konkurentów: im większa nisza do zagospodarowania, tym lepiej dla Ciebie!
  • Co z Twoimi klientami? Aby osiągnąć sukces, musisz spoglądać na swoją działalność z perspektywy potrzeb klientów. Czy Twój produkt lub usługa będą dla nich istotne? Czy rozwiążą ich problemy? Oczywiście wiele zależy od odpowiedniego marketingu, na co przyjdzie czas w przyszłości. Jeszcze przed rozpoczęciem działania warto jednak odpowiedzieć sobie na te pytania i zastanowić się, jak zrobić biznes, który po prostu zmienia życie odbiorców na lepsze.
  • Czy projekt spełnia Twoje oczekiwania? Każdy przedsiębiorca musi przyglądać się przede wszystkim swoim klientom. Nie możesz jednak zapominać o sobie. Czasami okazuje się, że interesująca inicjatywa biznesowa jest bardzo odległa od Twoich pierwotnych oczekiwań. Weź ją pod uwagę, a następnie cyklicznie, co jakiś czas, wracaj do niej i konfrontuj z kierunkiem, w jakim rozwija się twój produkt lub usługa.
  • Co o Twoim pomyśle sądzą inni? Warto porozmawiać na temat swojego pomysłu z zaufanymi osobami. Tego typu konsultacje będą jeszcze cenniejsze, jeśli uda Ci się dotrzeć do potencjalnych klientów i poznać ich zdanie.

Wykorzystane szanse – to klucz do sukcesu

W biznesie i inwestycjach niezwykle ważną rolę odgrywa również umiejętność korzystania z pojawiających się okazji. Nieodłącznie wiąże się to z ryzykiem. Czasami na podjęcie decyzji nie ma zbyt wiele czasu, dlatego tak ważne jest zdecydowanie i konsekwencja. Okazje mogą przy tym przybrać różną formę: to nie tylko bezpośrednia propozycja realizacji dochodowego projektu, ale również program edukacyjny, który pozwoli zasilić Twój przyszły biznes niezbędną wiedzą, czy też możliwość skonsultowania pomysłu z doświadczonymi biznesmenami.

Zastanów się również nad tym, w jaki sposób biznes zmieni Twoje życie: czy musisz rezygnować z pracy na etacie lub studiów, a może uda Ci się pogodzić te kwestie? Zachowanie stabilnego źródła dochodu to również szansa – dzięki temu znacznie ograniczysz ryzyko.

Pamiętaj o tym, że biznesowe życie jest wypełnione szansami, po które możesz sięgnąć. Jak powiedział znany na całym świecie przedsiębiorca i miliarder – sir Richard Branson: „Okazje biznesowe są jak autobusy. Zawsze przyjedzie następny”. Wobec tego, jeśli nie udało Ci się skorzystać z atrakcyjnie brzmiącej oferty, nie załamuj się – po prostu zacznij pracować nad tym, aby pojawiła się następna. Najprostszym sposobem będzie rozbudowa Twojej sieci kontaktów i dbanie o relacje z ludźmi.

Poznaj swój biznes. Przeanalizuj finanse i koszty

Niezależnie od tego, czy chcesz założyć sklep internetowy, sprzedawać produkty stacjonarnie, czy świadczyć usługi na rzecz innych przedsiębiorców, każda działalność wiąże się z określonymi kosztami. Warto na starcie zminimalizować ryzyko finansowe. Jak to zrobić? Musisz przede wszystkim dobrze poznać firmę i przewidywać jej potrzeby w krótszym i dłuższym horyzoncie czasowym.

Od czego zacząć? Najpierw oceń wydatki, jakie poniesiesz. Możesz je podzielić na kilka grup:

  • Stałe koszty prowadzenia działalności, których nie uda się uniknąć – założenie firmy samo w sobie jest bezpłatne (nieco inaczej wygląda to w przypadku spółki). Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się jednak z pewnymi kosztami, które mogą być sporym obciążeniem budżetu, zwłaszcza z perspektywy początkującego przedsiębiorcy. Należą do nich przede wszystkim składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Poza tym konieczne będzie również odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy.
  • Inne stałe koszty działalności – większość przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z usług ułatwiających prowadzenie biznesu. Możesz do nich zaliczyć księgowość czy sprawy kadrowe. Co prawda – zwłaszcza w przypadku jednoosobowych firm – bez większego wysiłku zdołasz zajmować się nimi samodzielnie, ale nie zawsze będzie to najlepszym rozwiązaniem.
  • Wynagrodzenie pracowników – jeżeli planujesz zatrudniać zespół lub nawiązywać współpracę z innymi podmiotami, uwzględnij to w kalkulacjach. Pamiętaj o dodatkowych kosztach, jakie pracodawcy ponoszą z tego tytułu.
  • Koszt wytworzenia lub zakupu produktów – przygotowując się do podjęcia działania, oblicz jednostkowy koszt produktu, który będziesz wytwarzać, albo oszacuj niezbędne nakłady na zakup towaru, jeżeli chcesz zajmować się sprzedażą.
  • Koszt zakupu urządzeń, czynszów, najmu powierzchni – przeanalizuj wszystkie stałe wydatki, które będą konieczne do prowadzenia działalności. Wlicz również raty kredytów, leasingu czy ubezpieczenia.
  • Koszt marketingu i promocji – Twoja działalność nie będzie skuteczna, jeśli klient reprezentujący grupę docelową się o niej nie dowie. Sprawdź, jakie nakłady na promocję oraz strategie marketingowe są niezbędne w przypadku Twojej branży.

Po oszacowaniu stałych i zmiennych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dowiesz się, jakimi finansami musisz dysponować. Źródła funduszy bardzo się od siebie różnią. Możesz posiłkować się na przykład kredytami dla firm. Bez wątpienia jednak stabilne źródło finansowania będzie niezbędne, zwłaszcza w pierwszym okresie.

A co, jeżeli nie dysponujesz środkami na start? Nadal możesz założyć własny biznes! Do dyspozycji pozostają różnego typu dotacje czy programy wsparcia przedsiębiorców. Wystarczy skorzystać z nadarzających się okazji.

Jak zacząć biznes od zera? Otaczaj się ekspertami

Samo zakładanie firmy jest w dzisiejszych czasach niezwykle proste. Większość formalności uda Ci się załatwić przez internet, a sam proces rejestracji działalności gospodarczej zajmie Ci kilka minut. Prowadzenie biznesu wymaga wszechstronnej wiedzy i umiejętności, jednak nie oznacza to, że musisz zajmować się wszystkim samodzielnie, nawet jeżeli nie planujesz zatrudniania pracowników.

Jeszcze przed założeniem działalności warto konsultować się z ekspertami. W wielu przypadkach dobrym rozwiązaniem będzie nawiązanie z nimi stałej współpracy. Dotyczy to na przykład księgowości czy doradztwa prawnego, jednak wiele pod tym względem zależy od profilu firmy. Wsparcie specjalistów pozwoli Ci uniknąć błędów i zyskać więcej czasu i sił na zajęcie się kluczowymi aspektami funkcjonowania Twojej firmy.

Pamiętaj także, że do Twojej dyspozycji pozostają szkoleniowcy i trenerzy świadczący usługi doradcze. Przykładowo: jeżeli interesuje Cię zwiększenie sprzedaży w internecie, ale nie chcesz zatrudniać specjalisty, który się tym zajmie, dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z konsultacji. Aby rozwijać biznes, musisz nieustannie się uczyć i analizować informacje.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy