Bramka płatnicza - co to jest i jak ją wybrać?
E-commerce bez bramki płatniczej nie może istnieć. W 2022 r. odsetek osób, które robią zakupy online wyniósł 77%1, a wskaźnik ten stale rośnie. Dlatego każdy sklep internetowy, który chce być konkurencyjny, musi zapewnić nie tylko najlepsze produkty, ale też usługi. Bramka płatnicza wpływa na ogólne wrażenie z zakupów, ułatwia cały proces i zapewnia bezpieczeństwo. Dowiedz się więcej o tym rozwiązaniu i wybierz najlepszą opcję dla swojego sklepu.
Bramka płatnicza - czym właściwie jest?
Bramka płatnicza to usługa oferowana najczęściej przez instytucje płatnicze (ale nie tylko, w tym gronie znajdują się też banki), za pomocą której klient dokonuje zapłaty np. w sklepie internetowym. W większości przypadków opiera się na działaniu konta technicznego – to na nim gromadzone są środki, które następnie przekazywane są w określonym czasie na konto bankowe firmy. Ta krótka definicja pokazuje główną zasadę działania bramki, jednak jakie dokładnie jeszcze ma opcje?
Zalety i wady bramki płatniczej dla e-commerce
Jedyną wadą, jaką można wskazać jest fakt, że korzystanie bramki płatniczej wiąże się z opłatami. Wszystko przez to, że trzeba nawiązać współpracę z dostawcą zewnętrznym. Jednak z drugiej strony wydaje się to dość oczywiste i logiczne. Jednocześnie warunek ten prowadzi nas do zalet wynikających z takiej współpracy. A jakie konkretnie są? Wśród najistotniejszych warto wymienić:
- bezpieczeństwo – dostawcy wykorzystują najlepsze rozwiązania, które mają chronić zarówno sklep, jak i użytkowników;
- czas realizacji – obsługa płatności jest niezwykle szybka. Mamy tu na myśli nie tylko odczucia klientów, którzy płacą, ale też rozliczania dostawcy ze sklepem;
- dostępność – z bramek płatniczych klienci mogą korzystać przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nic dziwnego, że podbijają serca osób korzystających dotychczas z tradycyjnych sposobów płatności;
- różnorodność metod płatności – to kolejna zaleta bramki płatniczej. Klienci w ramach jednego rozwiązania mają możliwość zapłaty m.in. kartą, BLIK-iem (u części operatorów opcja dostępna również dla B2B), przelewem, a nawet skorzystania z płatności odroczonych.
Czy wiesz, że…
BLIK to polskie rozwiązanie! Ta wyjątkowo wygodna metoda obsługiwania płatności jest wynikiem współpracy różnych banków. W 2015 r. 6 z nich (Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK – obecnie Santander Bank Polska, mBank i PKO Bank Polski) zawarło porozumienie na temat chęci stworzenia wspólnego systemu płatności. To wydarzenie było początkiem prac, a ich efekt bije kolejne rekordy popularności. Obecnie BLIK wkracza na zagraniczne rynki.
Jaką bramkę płatności online wybrać?
Dostawców rozwiązania przybywa. Przyjrzyjmy się bliżej największym operatorom bramek płatniczych. Wśród nich znajdziesz:
- PayU
- Przelewy24 – od 2021 połączone z DotPay
- imoje (ING Bank Śląski)
- Autopay (wcześniej Blue Media)
- Tpay
- Paynow (mBank)
- eService (PKO Bank Polski i EVO Payments)
Mnogość rozwiązań dostępnych na rynku może utrudniać decyzję. Więc jeśli zastanawiasz się, czym kierować się podczas wyboru, mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi. Na końcu tekstu znajdziesz też załącznik. Jest to tabela do uzupełnienia z parametrami, które warto wziąć pod uwagę podczas wyboru bramki płatniczej. A teraz skupmy się na tych najważniejszych parametrach. Co można do nich zaliczyć?
1. Opłaty i wysokość prowizji – przed decyzją warto zapoznać się z aktualnymi warunkami współpracy czy oferowanymi promocjami. W tym celu przejdź na strony www każdego z operatorów.
2. Sposoby płatności – co do zasady klienci są coraz bardziej wymagający. Obecnie dużą popularnością cieszy się możliwość odroczonej płatności. Opcja ta polega na sfinansowaniu zakupów przez zewnętrzny podmiot. Z kolei klient opłaca je np. po 30 dniach (bez dodatkowych opłat) lub zwraca towar. O ile odroczona płatność może sprawić, że konwersja i średnia wartość koszyka może znacznie wzrosnąć, pamiętaj, że Ty jako właściciel sklepu poniesiesz koszty tego rozwiązania. Bez wątpienia odroczona płatność to opcja lubiana przez klientów i przynosząca zysk, dlatego powinna Cię zainteresować.
3. Obsługa płatności – wśród różnych warunków współpracy, zwróć uwagę na te odnoszące się do wypłacania należnych Ci środków. Czy możesz to zrobić w każdym momencie? Jeśli tak, to czy korzystanie z tej opcji jest bezpłatne i nielimitowane?
4. Wymagania Mobile First – zweryfikuj też, czy widoki płatności dostosowane są telefonów komórkowych i czy z łatwością można z nich korzystać właśnie na smartfonach. Od dłuższego czasu świat e-commerce podąża za tym trendem. W 2022 r. pierwszy raz smartfon wyprzedził komputer w rankingu na najpopularniejsze narzędzie, za pomocą którego robimy zakupy2.
5. Integracja z Twoim sklepem – zwróć uwagę, czy dana bramka płatnicza obsługuje Twój system do zarządzania e-commercem. Najlepiej, jeśli dostaniesz instrukcję, jak zrobić to krok po kroku.
Zapewnienie klientom ich ulubionych metod płatności jest niezwykle istotne. Dlatego przy wyborze operatora warto zbadać, czy oprócz podstawowych metod jak BLIK, szybkie przelewy, czy karty udostępnia również inne nowoczesne, zyskujące na popularności metody jak np. odroczone płatności lub możliwość cyklicznego płacenia kartą. Podobnie jest w przypadku integracji sklepu z bramką, ważne jest ułatwienie tego procesu, bo to przekłada się na odczucia i doświadczenia związane z produktem – podkreśla Paulina Czokajło, Product Manager bramki płatniczej imoje
Instalacja bramki do płatności w sklepie
Ten etap jest niezwykle istotny. Operatorzy bramek e-commerce dbają o to, aby integracja była możliwa niemal z każdą platformą sprzedażową. A do najpopularniejszych z nich zaliczymy:
- WooCommerce
- PrestaShop
- IAI
- Magento
I chociaż sam termin integracji brzmi tajemniczo, cały proces nie jest skomplikowany. Polega na połączeniu bramki z panelem administracyjnym w sklepie. Aby zacząć integrację, po zalogowaniu musisz pobrać i zainstalować wtyczkę przeznaczoną do konkretnego serwisu. Większość dostawców ma opracowane całe listy platform i istrukcje opisujące cały proces. W kolejnym kroku podobnie postąpisz z tokenem autoryzacyjnym i kluczami konfiguracyjnymi. I to właśnie podczas integracji skonfigurujesz bramkę pod swoje potrzeby, w tym określisz np. interesujące Cię waluty czy sposoby płatności.
Płatności odroczone dla firm
Jednym z ciekawszych rozwiązań w bramkach płatniczych jest wprowadzenie metody BNPL (Buy Now Pay Later) dla klientów biznesowych. Do tej pory rozwiązanie było kojarzone z klientem detalicznym i – jak wspomnieliśmy wcześniej – cieszy się sporą popularnością. Teraz zdobywa nowy segment.
Jak w praktyce wyglądają płatności odroczone dla firm?
Sklep, powinien nawiązać współpracę z dostawcą bramki, która daje możliwość odroczonych płatności. Wtedy firma będzie miała możliwość zrealizowania zakupów nawet do 100 tys. zł - kwotę ustala operator rozwiązania. Po pierwszych zakupach uruchamiany jest indywidualny limit, który firma może wykorzystać na kolejne zakupy z wykorzystaniem tej metody płatności. Rozliczenie za taką transakcję może nastąpić np. po 14, 30 czy nawet 60 dniach. Więc jeśli prowadzisz sklep internetowy, w którym często pojawia się klient B2B, dzięki metodzie BNPL zwiększysz swoją konkurencyjność. Dla wielu firm przesunięcie terminu płatności jest bardzo dogodną opcją. Pomaga im to np. w utrzymaniu płynności finansowej lub podniesieniu marży, bo mogą nabyć więcej towaru, często w promocyjnej cenie.
Bramka płatnicza bez firmy – czy to możliwe?
A co w przypadku niezarejestrowanej działalności gospodarczej? Zgodnie z prawem w Polsce w takiej sytuacji można prowadzić działalność zarobkową. Przepisy mówią wprost. Nie musisz zakładać firmy, jeśli Twój miesięczny przychód nie przekroczy 75% minimalnego wynagrodzenia.
W 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi:
- od 1 stycznia 4 242 zł brutto;
- od 1 lipca 4 300 zł brutto.
A to oznacza, że misięczny limit dla działalności nierejestrowanej w 2024 r. będzie równy:
- od 1 stycznia do czerwca - 3 181,50 zł;
- z kolei od 1 lipca - 3 225 zł.
W związku z tym sprawdź, czy dostawcy płatności online dadzą Ci możliwość generowania linków. Jest to istotne, ponieważ wystarczy, że prześlesz go do klienta (w dowolny sposób – pamiętaj jednak, że wcześniej trzeba poinformować płatnika o tym fakcie), aby po kliknięciu mógł wejść w standardowy proces płatności online.
Jak widzisz, bramka płatnicza to ciekawe rozwiązanie. Może mieć wpływ na doświadczenia zakupowe i zadowolenie klienta. Ważne, żeby wybrać najlepszą opcję dla Twojej działalności. Powodzenia!
1 E-commerce w Polsce 2022 - raport opracowany przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska
2 jw.
Pliki do pobrania
Polecamy
- Rozwiązanie od dewelopera czy gotowy sklep – za i przeciwczas czytania6minuty01.12.2022Chcesz wejść do świata e-commerce? Przeanalizuj z nami każdy ważny aspekt: od wyboru domeny i jej rozszerzenia, po sam sklep.
- Pierwsze kroki z Google Ads – jak założyć konto i stworzyć kampanię reklamową?czas czytania7minuty06.12.2022Google Ads pozwoli Ci skutecznie zareklamować Twój biznes w sieci. Przed rozpoczęciem pierwszej kampanii musisz jedynie założyć konto. Sprawdź!
- Trendy w e-commerce na 2023 rok. Na nich warto się skupić!czas czytania5minuty22.12.2022Jakie trendy będą kształtowały sprzedaż internetową w 2023 roku? Sprawdź, na co przygotować się już teraz!
- Firmowa strona internetowa. Od czego zacząć?czas czytania10minuty09.12.2022Firmowa strona internetowa to wizytówka Twojego biznesu i łącznik z klientami. Artykuł pomoże Ci ją stworzyć
- Business Model Canvas – dlaczego warto ją stosować w przedsiębiorstwie?czas czytania8minutyartykuł zawiera załącznik22.02.2024Poznaj narzędzie wspierające zrozumienie codziennego działania każdego biznesu, czyli koncepcję modelu biznesowego. Czytaj artykuł!8min
- Wrażliwość cenowa w pricingu w e-commerceczas czytania9minuty17.08.2023Wrażliwość cenowa to zjawisko ekonomiczne określające, jak na zmiany cen reagują konsumenci. Mówi nam, jaki wpływ ma zmiana ceny produktu na to, ile faktycznie go sprzedamy. Koniecznie dowiedz się więcej!