Branża e-commerce w Polsce – czy warto rozpocząć działalność w handlu elektronicznym?

6 min

wykres na telefonie trzymanym w dłoni

Branża handlu w internecie, czyli rynek e-commerce, rozwija się w niezwykle szybkim tempie. Konsumenci doceniają przede wszystkim wygodę i szeroki dostęp do zróżnicowanych towarów, dlatego coraz większe grono przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie biznesu w branży e-commerce. Co warto wiedzieć o polskim rynku? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje!

Czym jest branża e-commerce?

Jeszcze stosunkowo niedawno robienie zakupów wiązało się z koniecznością pójścia do sklepu, który specjalizował się w sprzedaży konkretnego typu towarów. Często oznaczało to uciążliwą podróż, a koniec końców istniało ryzyko, że produktu nie uda się znaleźć. Jeszcze trudniejsze było porównywanie ze sobą ofert różnych sklepów. Zwykle służyły do tego drukowane gazetki reklamowe zawierające informacje o aktualnych promocjach.

Dla sporego grona konsumentów, zwłaszcza tych z młodszego pokolenia, taki scenariusz może brzmieć abstrakcyjnie. Nikomu nie trzeba też tłumaczyć, co to jest e-handel: w tym modelu zakupy i sprzedaż niemal dowolnych produktów są prostsze, szybsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowym atutem zakupów online jest zwykle również niższa cena. Dzięki niższym kosztom prowadzenia działalności, towary i usługi dostępne w sieci są zwykle tańsze w porównaniu z tymi dostępnymi stacjonarnie. 

Sektor e-commerce zrzesza wszystkie podmioty zaangażowane w handel przez internet. Niezależni sprzedawcy prowadzący własne sklepy internetowe i platformy sprzedażowe (ang. marketplace) to jednak zaledwie wycinek tego złożonego i wciąż rozwijającego się rynku. Branżę e-commerce tworzą również specjaliści digital marketingu zapewniający promocję produktów, dostawcy systemów płatności i rozwiązań informatycznych, na których bazują sklepy, czy firmy logistyczne i spedycyjne, dzięki którym zamówienia trafiają do adresatów. Obszar usług e-commerce  jest bardzo rozbudowany i łączy różne branże, kompetencje i specjalistów, dzięki którym sektor może intensywnie się rozwijać.

Co wyróżnia rynek handlu elektronicznego w Polsce?

Branża e-commerce w Polsce należy do najszybciej rozwijających się sektorów rynku. Rosnąca liczba klientów – zarówno w sektorze B2C, w którym towary i usługi nabywają konsumenci, jak i B2B, gdzie handel dotyczy przedsiębiorców, przekłada się również na coraz większą bazę sprzedawców i specjalistów innych dziedzin wspierających handel online.

Czym wyróżnia się rodzimy rynek? Ciekawych informacji na ten temat dostarcza Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”1. Jeśli zamierzasz sprzedawać online lub szukasz inspiracji, które pozwolą Ci zoptymalizować dotychczasową strategię, poniżej znajdziesz kilka interesujących faktów.

Okazuje się, że klientów do częstszego robienia zakupów w internecie najbardziej przekonują ceny niższe w porównaniu z cenami w stacjonarnych sklepach oraz niższe koszty dostawy – takich odpowiedzi udzieliło 53% respondentów. Istotnym czynnikiem są również kody rabatowe (44%). Wśród najczęściej napotykanych problemów klienci wymieniają natomiast natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów i długie oczekiwanie na dostawę (30%) oraz wysokie koszty dostawy (27%).

O ile chętnie kupujemy produkty w standardowych sklepach internetowych czy na popularnych platformach, nieco mniejszym zaufaniem wciąż darzymy zakupy poprzez sieci społecznościowe, czyli tak zwany social commerce. Według raportu z takich kanałów korzysta 19% respondentów. Niższe jest również zadowolenie z takich zakupów. Tymczasem trendy na globalnym rynku wskazują na rosnący udział social commerce. Według szacunków Insider Intelligence w 2022 roku w Stanach Zjednoczonych łączna wartość tego sektora wyniosła ponad 45 mld USD, a ponad połowa dorosłych mieszkańców dokonała zakupu przez media społecznościowe2. To wobec tego nisza, która z pewnością będzie się intensywnie rozwijać.

Warto mieć świadomość, że wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym tych, które podbijają inne rynki, powstało właśnie w Polsce. Jednym z nich są automaty paczkowe. To ulubiona forma dostawy na naszym rynku – wybiera je 82% uczestników badania, przy czym 93% stawia na Paczkomat InPost. Zdecydowanie mniej popularna jest standardowa dostawa kurierem realizowana do domu czy miejsca pracy (42%). Bezpieczne i szybkie transakcje są natomiast możliwe poprzez system płatności błyskawicznych BLIK. Liderzy e-commerce w Polsce również wywodzą się głównie z naszego rynku – do ich grona należą np. platforma Allegro, Empik czy CCC. Coraz ważniejszą rolę zaczynają też odgrywać międzynarodowi giganci, np. Amazon.

Polski e-commerce w liczbach

Branża handlu w internecie ma sporo do zaoferowania. Poniżej znajdziesz kilka najistotniejszych danych pochodzących z Raportu e-Izby „Dekada polskiego e-commerce 2013–2023”3, które znakomicie obrazują dynamikę wzrostu i potencjał, jaki wciąż drzemie w tym rynku:

  • 87% internautów robi zakupy w sieci. Dziesięć lat temu deklarowało to zaledwie 45% użytkowników internetu.
  • 94% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu.
  • Do zakupów przeciętny użytkownik wykorzystuje 3,8 urządzenia.
  • 850 mld zł według szacunków wyniosła sprzedaż internetowa w 2022 roku. 
  • 150 tysięcy przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż online
  • 58% Polaków uważa, że zakupy w internecie są najlepszą opcją. 

Czy warto prowadzić działalność w polskiej branży e-handlu?

Jak widzisz, jedną z najintensywniej rozwijających się branż na współczesnym rynku jest właśnie e-commerce. Co to znaczy z perspektywy osób, które rozważają założenie własnego biznesu? Przede wszystkim olbrzymie możliwości i sporą elastyczność. Do dyspozycji pozostaje między innymi dropshipping: w ramach tego modelu sprzedawca nie musi m.in. nabywać i magazynować produktów, a może skupić się na pozyskiwaniu klientów i przetwarzaniu zamówień, których realizacją zajmie się dystrybutor lub producent. Inną ciekawą opcją jest fulfillment: w tym przypadku za obsługę zamówień odpowiadają zewnętrzne podmioty, zazwyczaj wyspecjalizowane w tym firmy logistyczne.

Zwróć uwagę, że działalność w branży e-commerce nie musi oznaczać zajmowania się bezpośrednio sprzedażą. Możesz także współtworzyć ten intensywnie rozwijający się rynek, jeżeli np. zarządzasz przedsiębiorstwem skupionym na marketingu internetowym. Sklepy internetowe i platformy zakupowe potrzebują zarówno ekspertów od pozyskiwania ruchu w wyszukiwarce, jak i zarządzających płatnymi reklamami, content marketingiem czy marketingiem w mediach społecznościowych. Istotną rolę odgrywają również podmioty rozwijające oprogramowanie, świadczące usługi doradcze czy logistyczno-spedycyjne. Zapotrzebowanie na specjalistów bez wątpienia będzie się utrzymywać zarówno w krótszej, jak i dłuższej perspektywie czasowej.

Prognozy dla krajowego rynku e-commerce

Jak wskazuje raport PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”4, o ile w 2021 roku łączna wielkość rynku e-commerce wyniosła 92 mld zł, już w 2022 roku miała zostać przekroczona granica 100 mld zł (109 mld zł). W perspektywie najbliższych lat skala wzrostu ma być jeszcze większa. Przewiduje się, że w 2027 roku zostanie osiągnięty poziom 187 mld zł, co oznacza wzrost o 100% w ciągu zaledwie 7 lat.

Jakie artykuły będą najchętniej wybierane przez klientów? Ich przekrój jest bardzo szeroki, a rozwój technologii sprawia, że ofertę sklepów internetowych wzbogacają już tak trudne w dystrybucji produkty, jak lody i mrożonki. Zdaniem ekspertów pierwsze skrzypce tradycyjnie będzie odgrywać elektronika. W ciągu najbliższych pięciu lat wartość tego sektora rynku ma wzrosnąć dwukrotnie, a w 2027 roku multimedia i akcesoria elektroniczne mają być sprzedawane przede wszystkim w kanale online – zaledwie 1/3 transakcji będzie odbywać się stacjonarnie. Drugie miejsce zajmuje odzież (obecna wycena to blisko 20 mld zł). Dalej znajdują się kosmetyki czy artykuły wyposażenia domu.

 

https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html

2 https://www.insiderintelligence.com/insights/social-commerce-brand-trends-marketing-strategies/

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport_e-Izby_Dekada_polskiego-e-commerce_2023.pdf

https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2022/perspektywy-rozwoju-rynku-e-commerce-w-polsce-2018-2027.html

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy