Branża e-commerce w Polsce – czy warto rozpocząć działalność w handlu elektronicznym?
Branża handlu w internecie, czyli rynek e-commerce, rozwija się w niezwykle szybkim tempie. Konsumenci doceniają przede wszystkim wygodę i szeroki dostęp do zróżnicowanych towarów, dlatego coraz większe grono przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie biznesu w branży e-commerce. Co warto wiedzieć o polskim rynku? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje!
Czym jest branża e-commerce?
Jeszcze stosunkowo niedawno robienie zakupów wiązało się z koniecznością pójścia do sklepu, który specjalizował się w sprzedaży konkretnego typu towarów. Często oznaczało to uciążliwą podróż, a koniec końców istniało ryzyko, że produktu nie uda się znaleźć. Jeszcze trudniejsze było porównywanie ze sobą ofert różnych sklepów. Zwykle służyły do tego drukowane gazetki reklamowe zawierające informacje o aktualnych promocjach.
Dla sporego grona konsumentów, zwłaszcza tych z młodszego pokolenia, taki scenariusz może brzmieć abstrakcyjnie. Nikomu nie trzeba też tłumaczyć, co to jest e-handel: w tym modelu zakupy i sprzedaż niemal dowolnych produktów są prostsze, szybsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowym atutem zakupów online jest zwykle również niższa cena. Dzięki niższym kosztom prowadzenia działalności, towary i usługi dostępne w sieci są zwykle tańsze w porównaniu z tymi dostępnymi stacjonarnie.
Sektor e-commerce zrzesza wszystkie podmioty zaangażowane w handel przez internet. Niezależni sprzedawcy prowadzący własne sklepy internetowe i platformy sprzedażowe (ang. marketplace) to jednak zaledwie wycinek tego złożonego i wciąż rozwijającego się rynku. Branżę e-commerce tworzą również specjaliści digital marketingu zapewniający promocję produktów, dostawcy systemów płatności i rozwiązań informatycznych, na których bazują sklepy, czy firmy logistyczne i spedycyjne, dzięki którym zamówienia trafiają do adresatów. Obszar usług e-commerce jest bardzo rozbudowany i łączy różne branże, kompetencje i specjalistów, dzięki którym sektor może intensywnie się rozwijać.
Co wyróżnia rynek handlu elektronicznego w Polsce?
Branża e-commerce w Polsce należy do najszybciej rozwijających się sektorów rynku. Rosnąca liczba klientów – zarówno w sektorze B2C, w którym towary i usługi nabywają konsumenci, jak i B2B, gdzie handel dotyczy przedsiębiorców, przekłada się również na coraz większą bazę sprzedawców i specjalistów innych dziedzin wspierających handel online.
Czym wyróżnia się rodzimy rynek? Ciekawych informacji na ten temat dostarcza Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”1. Jeśli zamierzasz sprzedawać online lub szukasz inspiracji, które pozwolą Ci zoptymalizować dotychczasową strategię, poniżej znajdziesz kilka interesujących faktów.
Okazuje się, że klientów do częstszego robienia zakupów w internecie najbardziej przekonują ceny niższe w porównaniu z cenami w stacjonarnych sklepach oraz niższe koszty dostawy – takich odpowiedzi udzieliło 53% respondentów. Istotnym czynnikiem są również kody rabatowe (44%). Wśród najczęściej napotykanych problemów klienci wymieniają natomiast natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów i długie oczekiwanie na dostawę (30%) oraz wysokie koszty dostawy (27%).
O ile chętnie kupujemy produkty w standardowych sklepach internetowych czy na popularnych platformach, nieco mniejszym zaufaniem wciąż darzymy zakupy poprzez sieci społecznościowe, czyli tak zwany social commerce. Według raportu z takich kanałów korzysta 19% respondentów. Niższe jest również zadowolenie z takich zakupów. Tymczasem trendy na globalnym rynku wskazują na rosnący udział social commerce. Według szacunków Insider Intelligence w 2022 roku w Stanach Zjednoczonych łączna wartość tego sektora wyniosła ponad 45 mld USD, a ponad połowa dorosłych mieszkańców dokonała zakupu przez media społecznościowe2. To wobec tego nisza, która z pewnością będzie się intensywnie rozwijać.
Warto mieć świadomość, że wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym tych, które podbijają inne rynki, powstało właśnie w Polsce. Jednym z nich są automaty paczkowe. To ulubiona forma dostawy na naszym rynku – wybiera je 82% uczestników badania, przy czym 93% stawia na Paczkomat InPost. Zdecydowanie mniej popularna jest standardowa dostawa kurierem realizowana do domu czy miejsca pracy (42%). Bezpieczne i szybkie transakcje są natomiast możliwe poprzez system płatności błyskawicznych BLIK. Liderzy e-commerce w Polsce również wywodzą się głównie z naszego rynku – do ich grona należą np. platforma Allegro, Empik czy CCC. Coraz ważniejszą rolę zaczynają też odgrywać międzynarodowi giganci, np. Amazon.
Polski e-commerce w liczbach
Branża handlu w internecie ma sporo do zaoferowania. Poniżej znajdziesz kilka najistotniejszych danych pochodzących z Raportu e-Izby „Dekada polskiego e-commerce 2013–2023”3, które znakomicie obrazują dynamikę wzrostu i potencjał, jaki wciąż drzemie w tym rynku:
- 87% internautów robi zakupy w sieci. Dziesięć lat temu deklarowało to zaledwie 45% użytkowników internetu.
- 94% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu.
- Do zakupów przeciętny użytkownik wykorzystuje 3,8 urządzenia.
- 850 mld zł według szacunków wyniosła sprzedaż internetowa w 2022 roku.
- 150 tysięcy przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż online.
- 58% Polaków uważa, że zakupy w internecie są najlepszą opcją.
Czy warto prowadzić działalność w polskiej branży e-handlu?
Jak widzisz, jedną z najintensywniej rozwijających się branż na współczesnym rynku jest właśnie e-commerce. Co to znaczy z perspektywy osób, które rozważają założenie własnego biznesu? Przede wszystkim olbrzymie możliwości i sporą elastyczność. Do dyspozycji pozostaje między innymi dropshipping: w ramach tego modelu sprzedawca nie musi m.in. nabywać i magazynować produktów, a może skupić się na pozyskiwaniu klientów i przetwarzaniu zamówień, których realizacją zajmie się dystrybutor lub producent. Inną ciekawą opcją jest fulfillment: w tym przypadku za obsługę zamówień odpowiadają zewnętrzne podmioty, zazwyczaj wyspecjalizowane w tym firmy logistyczne.
Zwróć uwagę, że działalność w branży e-commerce nie musi oznaczać zajmowania się bezpośrednio sprzedażą. Możesz także współtworzyć ten intensywnie rozwijający się rynek, jeżeli np. zarządzasz przedsiębiorstwem skupionym na marketingu internetowym. Sklepy internetowe i platformy zakupowe potrzebują zarówno ekspertów od pozyskiwania ruchu w wyszukiwarce, jak i zarządzających płatnymi reklamami, content marketingiem czy marketingiem w mediach społecznościowych. Istotną rolę odgrywają również podmioty rozwijające oprogramowanie, świadczące usługi doradcze czy logistyczno-spedycyjne. Zapotrzebowanie na specjalistów bez wątpienia będzie się utrzymywać zarówno w krótszej, jak i dłuższej perspektywie czasowej.
Prognozy dla krajowego rynku e-commerce
Jak wskazuje raport PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”4, o ile w 2021 roku łączna wielkość rynku e-commerce wyniosła 92 mld zł, już w 2022 roku miała zostać przekroczona granica 100 mld zł (109 mld zł). W perspektywie najbliższych lat skala wzrostu ma być jeszcze większa. Przewiduje się, że w 2027 roku zostanie osiągnięty poziom 187 mld zł, co oznacza wzrost o 100% w ciągu zaledwie 7 lat.
Jakie artykuły będą najchętniej wybierane przez klientów? Ich przekrój jest bardzo szeroki, a rozwój technologii sprawia, że ofertę sklepów internetowych wzbogacają już tak trudne w dystrybucji produkty, jak lody i mrożonki. Zdaniem ekspertów pierwsze skrzypce tradycyjnie będzie odgrywać elektronika. W ciągu najbliższych pięciu lat wartość tego sektora rynku ma wzrosnąć dwukrotnie, a w 2027 roku multimedia i akcesoria elektroniczne mają być sprzedawane przede wszystkim w kanale online – zaledwie 1/3 transakcji będzie odbywać się stacjonarnie. Drugie miejsce zajmuje odzież (obecna wycena to blisko 20 mld zł). Dalej znajdują się kosmetyki czy artykuły wyposażenia domu.
1 https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html
2 https://www.insiderintelligence.com/insights/social-commerce-brand-trends-marketing-strategies/
3 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport_e-Izby_Dekada_polskiego-e-commerce_2023.pdf
4 https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2022/perspektywy-rozwoju-rynku-e-commerce-w-polsce-2018-2027.html
Polecamy
- Wrażliwość cenowa w pricingu w e-commerceczas czytania9minuty17.08.2023Wrażliwość cenowa to zjawisko ekonomiczne określające, jak na zmiany cen reagują konsumenci. Mówi nam, jaki wpływ ma zmiana ceny produktu na to, ile faktycznie go sprzedamy. Koniecznie dowiedz się więcej!
- Gotowe sklepy internetowe. Jaką platformę wybrać?czas czytania8minuty08.12.2022Platformy sklepów internetowych to specjalne oprogramowanie stworzone z myślą o przedsiębiorcach. Dowiedz się, którą wybrać!
- Bramka płatnicza - co to jest i jak ją wybrać?czas czytania5minutyartykuł zawiera załącznik27.04.2023Bramka płatnicza wpływa na ogólne wrażenie z zakupów, ułatwia cały proces i zapewnia bezpieczeństwo. Dowiedz się więcej o tym rozwiązaniu i wybierz najlepszą opcję!5min