5 najpopularniejszych platform sprzedażowych w e-commerce
Sprzedaż przez internet nie jest już tylko trendem, lecz dominującą formą handlu. Klienci korzystają z różnych kanałów, które umożliwiają im szybkie i bezproblemowe zakupy online. Chociaż sklepy internetowe nadal odgrywają kluczową rolę w tym aspekcie, nie są jedyną dostępną opcją. Interesujące rozwiązanie stanowią platformy sprzedażowe. Czym są i jak działają? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w artykule.
Czym są platformy sprzedażowe i jakie niosą ze sobą korzyści?
Platformę sprzedażową możemy porównać do galerii handlowej lub targowiska. Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie pojawia się ich coraz więcej. Platformy sprzedażowe możemy podzielić na dwa typy: marketplace’y oraz platformy wspomagające tworzenie sklepów internetowych. Skupmy się na tych pierwszych.
Marketplace’y umożliwiają sprzedaż online bez konieczności zakładania własnego sklepu internetowego. Z kolei klientom ułatwiają zakup towarów dzięki zrzeszeniu wielu marek w jednym miejscu.
Zastanawiasz się, co zyskasz, dołączając do tego typu platformy sprzedażowej? Korzyści jest sporo, przedstawimy więc te najważniejsze:
- ogromna baza klientów,
- nie musisz prowadzić działań marketingowych,
- Twoja marka staje się rozpoznawalna i zdobywa zaufanie klientów,
- niskie koszty uruchomienia sprzedaży,
- łatwa obsługa zamówień,
- dodatkowy (lub jedyny) kanał sprzedażowy,
- lepiej pozycjonowany asortyment.
W jaki sposób działają platformy sprzedażowe typu marketplace?
Marketplace’y są proste i intuicyjne w obsłudze. Klient po wejściu na jedną z takich platform widzi oferty wielu firm. Dzięki temu może wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję.
Warto jednak podkreślić, że marketplace jedynie pośredniczy w transakcji zakupowej – dba o sprawy techniczne oraz o bezpieczeństwo zakupów. Po stronie osoby sprzedającej towar leży realizowanie zamówień, obsługa klientów, reklamacji czy zwrotów. Podobnie jest z dodawaniem ofert, opisami czy zdjęciami. Oczywiście wszystko musi być zgodne z regulaminem danej platformy sprzedażowej.
Wykorzystywanie marketplace’u do sprzedaży jest zazwyczaj płatne. Najczęstszą metodą rozliczeń jest pobieranie prowizji (stałej lub procentowej) od sprzedaży. W ten sposób obydwie strony zarabiają – firmy na marży, a marketplace na pobranej prowizji.
Najpopularniejsze platformy sprzedażowe
Wśród najpopularniejszych platform sprzedażowych możemy znaleźć zarówno portale polskie, jak i globalne serwisy. Poniżej pięć najpopularniejszych platform sprzedażowych.
1. Allegro
To najbardziej rozpoznawalna marka spośród wszystkich platform sprzedażowych – tak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2022. Popularność tego serwisu jest na tyle duża, że nie sposób przejść obok niego obojętnie. Dużym plusem Allegro jest to, że rozpoczęcie sprzedaży na nim jest proste – samo założenie sklepu zajmuje maksymalnie kilka godzin. Platforma udostępnia różne metody płatności i dostawy, dzięki czemu firmy nie muszą martwić się o aspekty techniczne. Planując handel online na tym portalu, warto jednak wziąć pod uwagę ogromną konkurencję.
2. OLX
Ze wspomnianego wyżej raportu wynika również, że drugą najbardziej rozpoznawalną spontanicznie platformą sprzedażową jest OLX. Serwis działa w wielu krajach, w tym w Polsce. Wcześniej był znany pod nazwą Tablica i kojarzony przede wszystkim z ogłoszeniami lokalnymi. Dzisiaj jednak jest to również pełnoprawny marketplace, na którym możesz sprzedawać za pośrednictwem konta prywatnego lub firmowego. Druga opcja ma większy potencjał w aspekcie budowania świadomości marki, a także zapewnia lepsze warunki sprzedaży, w tym możliwość sprawniejszego zarządzania swoimi ogłoszeniami. Dodatkowo klienci mają dostęp do informacji o działalności firmy, mogą zobaczyć jej logo oraz dane kontaktowe.
3. Amazon
Jeśli chodzi o globalny rynek e-commerce, to niekwestionowanym liderem jest Amazon. Serwis systematycznie się rozwija, tworząc kolejne wersje swojego portalu niemal w każdym kraju. Również w Polsce doczekaliśmy się Amazona. Chociaż ta platforma jest gigantem na skalę światową, to nie udało jej się (jeszcze) pokonać Allegro. Planując jednak sprzedaż zagraniczną, warto uwzględnić ten serwis w swojej strategii.
4. Facebook Marketplace
Facebook nie jest już tylko medium społecznościowym umożliwiającym znajomym pozostawanie w kontakcie. To także ogromne narzędzie marketingowe zarówno dla małych, jak i dużych firm.
Wprowadzenie takiego rozwiązania przez giganta z Doliny Krzemowej było odpowiedzią na od lat pojawiające się kolejne grupy typu „sprzedam/ kupię/ zamienię”. Facebook wykorzystał to zjawisko i umożliwił swoim użytkownikom wstawianie ofert w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu.
Facebook Marketplace to interesująca propozycja przede wszystkim dla osób działających lokalnie lub dla tych, które zajmują się rękodziełem. Wyszukiwarka wyświetla przedmioty znajdujące się do 60 km od lokalizacji użytkownika. Portal nie pośredniczy w sprzedaży ani nie pobiera żadnych dodatkowych opłat związanych z użytkowaniem platformy.
Jeśli już działasz ze swoim biznesem online lub dopiero zamierzasz zacząć, sprawdź opcję „Sklep” dostępną na Facebooku. Artykuł na ten temat możesz przeczytać tutaj.
5. Ceneo
Ceneo jest znane przede wszystkim jako najpopularniejsza porównywarka cen w Polsce. Serwis można jednak wykorzystać również jako kanał sprzedaży, a to dzięki funkcji „Kup teraz”. Umożliwia ona sprzedaż produktów bezpośrednio na Ceneo, co oznacza, że klient nie musi przechodzić do sklepu internetowego, aby sfinalizować swój zakup. Co ciekawe, publikacja ofert w „Kup teraz” jest całkowicie bezpłatna.
Ponadto Ceneo umożliwia korzystanie z szybkich przelewów i systemów ratalnych, także za darmo. Jednak to nie wszystko. Serwis odpowiada na oczekiwania firm i oferuje pokrycie kosztów akcji promocyjnych. Oprócz tego możesz uruchomić „Usługi dodatkowe”, dzięki którym zaoferujesz odpłatną pomoc m.in. przy wniesieniu sprzętu czy jego montażu.
Platforma sprzedażowa – jak wybrać odpowiednią?
Powyższe opisy konkretnych marketplace’ów prezentują ich unikalne cechy, ale również ograniczenia, które mogą wpłynąć na sprzedaż. Zanim zaczniesz oferować swój towar na jakimkolwiek kanale, koniecznie zapoznaj się z regulaminem serwisu oraz warunkami rozliczenia za korzystanie z niego.
Możesz również wejść w rolę tajemniczego klienta i samodzielnie sprawdzić, jak przebiega proces sprzedaży, jakie komunikaty dostaje odbiorca oraz jakie doświadczenie zakupowe kreuje się po jego stronie. To może pomóc Ci w wyborze najlepszej dla Ciebie opcji.
Ponadto uwzględnij budżet związany z prowadzeniem konta na zewnętrznym serwisie, promocją, realizacją zamówień oraz obsługą ewentualnych reklamacji czy zwrotów.
Zanim dokonasz wyboru, zastanów się też, z jakich platform najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa – jakie ma nawyki zakupowe, ile czasu potrzebuje na podjęcie decyzji i czym się kieruje. Sprawdź również konkurencję. Odpowiedzi na te pytania ułatwią Ci wybór.
Polecamy
- Rękojmia a gwarancja – czym są i co je różni?czas czytania4minuty19.04.2023Dla konsumentów i przedsiębiorców rękojma i gwarancja często jest tożsame. Jednak tak naprawdę te pojęcia się różnią. Dowiedz się więcej!
- Terminale płatnicze – co musisz o nich wiedzieć?czas czytania4minuty20.12.2022Możliwość płatności kartą za produkty lub usługi to już standard. Konieczność posiadania terminala płatniczego przez przedsiębiorców wydaje się więc oczywista.
- Tradycyjne modele sprzedaży – jak skutecznie pozyskać klientów B2B?czas czytania4minuty14.12.2022Mailing, rozmowy telefoniczne, targi - czy to jeszcze działa? Odpowiedź znajdziesz w naszym tekście. Sprawdź!