Czym jest konwersja sprzedaży i jak można ją podnieść?
Wartość sprzedaży cyfrowej do konsumentów i firm w 2022 roku przekroczyła 850 miliardów zł1. Już 58% Polaków jest zdania, że zakupy w sieci są korzystniejsze od tych prowadzonych tradycyjnymi kanałami. Rynek handlu online rośnie, a jego liderami są te firmy, które potrafią zoptymalizować konwersję sprzedaży. Co to właściwie jest konwersja? I czy da się usprawnić ścieżkę zakupową, aby ją zwiększyć?
Czym jest konwersja sprzedaży?
Konwersja e-commerce to przejście konkretnych osób odwiedzających sklep internetowy (lub szerzej: witrynę) do grupy klientów firmy. Innymi słowy: mamy z nią do czynienia, gdy konsument odwiedzający stronę nie tylko zapoznał się z ofertą, ale także dokonał transakcji.
W świecie sprzedaży jest to jedna z ważniejszych danych, której śledzenie zwiększa konkurencyjność firmy. Do jej obliczania służy współczynnik konwersji.
Czym jest wskaźnik konwersji i jak go obliczyć?
Wskaźnik konwersji określa procentowy stosunek liczby klientów dokonujących zakupu do ogólnej liczby odwiedzających stronę czy sklep. Jak go obliczyć? Można to zrobić, dzieląc liczbę transakcji przez liczbę odwiedzin, a następnie mnożąc razy 100, aby uzyskać procentowy wynik.
Optymalizacja konwersji polega na takim sterowaniu instrumentami marketingowymi, organizacyjnymi i rozliczeniowymi, które zwiększają wartość omawianego współczynnika.
Szacunki dotyczące wskaźnika konwersji mogą być dokonywane za pomocą różnych narzędzi analitycznych. Tym najchętniej wykorzystywanym jest Google Analytics, który pozwala badać ścieżkę użytkownika oraz mierzyć szereg zdarzeń na stronie. To, jaka wartość współczynnika jest zadowalająca, zależy w dużej mierze od branży, produktu czy marki sklepu. Różne badania rynkowe pokazują, że średnia wartość wskaźnika konwersji dla e-commerce wynosi między 2 a 3%. Przykładowo badania Digital Experience Benchmark 2022 podają 2,96%, z kolei WordStream wyliczył go na poziomie 2,35%. Warto pamiętać, że najlepsze firmy na rynku osiągają konwersję 3–5 razy wyższą od podanej.
Jak poprawić konwersję sprzedaży w e-commerce?
Konwersję w branży e-commerce można poprawić na wiele różnych sposobów. Wśród czynników oddziałujących na nią są między innymi:
- treści dostępne na stronie,
- czas ładowania strony,
- liczba pól w formularzach zakupowych,
- intuicyjność strony internetowej.
To tylko kilka przykładowych elementów. Z punktu widzenia trendów ostatnich 2 lat do najważniejszych form optymalizacji konwersji należą instrumenty związane z płatnościami, w tym:
- dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- dostępność różnych metod płatności,
- automatyzacja przypomnień,
- tokenizacja karty,
- płatności odroczone.
Przyjrzyjmy się im bliżej.
Dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych
W dobie rosnącej popularności korzystania z urządzeń mobilnych dostosowanie sklepu internetowego do tego trendu staje się kluczowym elementem zwiększania konwersji sprzedaży. Strony responsywne, szybko ładowane i intuicyjne w nawigacji na smartfonach czy tabletach przyciągają uwagę klientów i zwiększają szansę na dokonanie zakupu. Bardzo ważne jest także dodanie różnych form płatności.
Młodsi użytkownicy bardzo cenią sobie prostotę, dlatego chętnie wybierają rozwiązania mobilne, np. BLIK. Nie można jednak rezygnować z szybkich przelewów, do których duże zaufanie mają klienci powyżej 35 roku życia. Jak pokazują wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2023”, aż 26% osób nadal najczęściej wybiera właśnie tę formę potwierdzania transakcji. Checkout w sklepie online powinien być dostosowany do konkretnych grup odbiorców.
Dobór i ekspozycja właściwych metod płatności
Nie tylko dostosowanie do różnych grup konsumentów ma znaczenie. Bardzo ważne w zwiększaniu konwersji jest wyeksponowanie dostępnych możliwości zapłaty.
Obecnie aż 71% osób w wieku od 15 do 24 lat oraz 59% osób z kategorii wiekowej 15–34 lat najchętniej korzysta z BLIKA. Wiele wskazuje na to, że przyszłość należy właśnie do płatności mobilnych. Poinformowanie o możliwości sfinalizowania transakcji poprzez najpopularniejszy w Polsce system płatności mobilnych podnosi szansę na sprzedaż.
Warto także przyglądać się innym nowinkom rynkowym. Apple Pay i Google Pay to standardy w wielu sklepach internetowych. Na początku 2024 roku dużo mówiło się o Visa Mobile, w której zamiast przepisywania danych karty wystarczy podać numer telefonu. Autoryzacja w tym przypadku polega na potwierdzeniu wykonania przelewu w bankowości online.
– Popularność portfeli elektronicznych rośnie z roku na rok. Za ich sukcesem stoi przede wszystkim intuicyjność, szybkość i wygoda płatności. Na rynku pojawiają się również nowe innowacyjne metody płatności jak np. Visa Mobile, którą imoje wdrożyło jako jedna z pierwszych bramek płatności – Paulina Czokajło, Senior Specialist Product Management
Automatyzacja przypomnień o transakcji i tokenizacja karty
Automatyczne przypomnienia o pozostawionych w koszyku produktach mogą skutecznie przekonać klienta do powrotu i dokonania zakupu. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w których po uzupełnieniu koszyka i formularzy zakupowych proces zostaje przerwany. Może się to wiązać na przykład z odrzuceniem transakcji z powodu braku środków, przekroczeniem dziennych limitów, przerwaniem połączenia z siecią, awarią stacji transformatorowej skutkującą brakiem prądu czy niepoprawną autoryzacją 3DS. Warto rozważyć działania, które zautomatyzują przypomnienia o transakcji. Jednym z takich narzędzi jest imoje. Dzięki rozwiązaniu, które proponuje, użytkownik otrzymuje wiadomość e-mail z linkiem kierującym do dokończenia konkretnej operacji. To sprawia, że czas potrzebny do sfinalizowania zakupu jest ograniczony do minimum.
– Finalizacja zamówienia jest kluczowym elementem konwersji, ponieważ na tym etapie koszt porzuconego koszyka jest największy. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy bramka płatności pozwala ponowić płatność w przypadku jej niepowodzenia – dodaje Paulina Czokajło, Senior Specialist Product Management
Innym pomysłem jest wykorzystanie tokenizacji karty, czyli w dużym uproszczeniu zastąpienie danych karty klienta specjalnym tokenem. Pozwala to zwiększyć bezpieczeństwo transakcji, co może wpływać pozytywnie na decyzje klienta i jego lojalność.
Płatności odroczone
Buy now, pay later (BNPL) jeszcze do niedawna było bonusem w sklepie e-commerce. Dzisiaj to już konkretna forma przyciągania konsumentów. Raport „E-commerce w Polsce 2023” podaje, że płatność z odroczonym terminem przynajmniej raz wybrał co 6 klient, a dla 3% użytkowników sieci stanowi pierwszy wybór. Już 3 na 4 sklepy internetowe w Polsce udostępniają którąś z form odroczonych płatności dostępnych na rynku (dane „Koszyk Roku 2022”). Główną korzyścią z BNPL dla klienta jest możliwość sfinalizowania zamówienia bez posiadania na koncie odpowiedniego salda. To także wygodna i bezpieczna forma zapłaty, która stanowi alternatywę dla przesyłek pobraniowych. Tu również płatność następuje dopiero po otrzymaniu towaru, a więc klienci nie muszą obawiać się o wiarygodność sklepu. Odroczenie jest szczególnie istotne dla podmiotów biznesowych, które dzięki temu są w stanie zachować płynność finansową.
Gotowe rozwiązania dostępne na rynku
Nie musisz jednak martwić się o zapewnienie każdej z tych opcji osobno. Są rozwiązania, które zrobią to za Ciebie. Jednym z nich jest właśnie wspomniana wcześniej bramka płatnicza. Do najpopularniejszych z nich zaliczymy:
- PayU;
- imoje;
- Autopay;
- Przelewy24 – od 2021 połączone z DotPay;
- Tpay;
- Paynow;
- eService.
A jeśli zainteresowały Cię opisane wyżej opcje dostępne w bramce imoje, to mamy też dla Ciebie krótkie omówienie tego produktu. Bramka imoje to pierwsza taka usługa w Polsce oferowana bezpośrednio przez bank – ING Bank Śląski. Jest skierowana głównie do sklepów internetowych, choć skorzysta na niej każdy, kto odbiera płatności od swoich klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych (np. hurtownie online). Nie pobiera opłat aktywacyjnych czy abonamentowych, a jedynym kosztem jest prowizja od transakcji. Oprócz standardowego paywalla oferuje generator linków do płatności, co umożliwia szybkie i intuicyjne regulowanie należności. Dzięki imoje użytkownik otrzymuje wiadomość e-mail z linkiem kierującym do dokończenia konkretnej operacji. Sprawia to, że czas potrzebny do sfinalizowania zakupu jest ograniczony do minimum. A jest to opcja, która bez wątpienia podnosi właśnie współczynnik konwersji. Dowiedz się więcej o bramce: www.imoje.pl/metody-platnosci
1 Dekada polskiego e-commerce, Izba Gospodarki Elektronicznej, str. 3.
Polecamy
- Wersja mobilna strony. Czy jest konieczna?czas czytania5minuty09.12.2022Telefony komórkowe odpowiadają za większość w internecie. Dlatego koniecznie musisz zadbać o wersję mobilną swojej strony internetowej.
- Narzędzia Google dla e-commerce, które przydają się w prowadzeniu sklepu internetowegoczas czytania6minuty29.06.2023Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy, musisz zadbać o jego widoczność, promocję i analizę gromadzonych danych. Sprawdź, jakie narzędzia Ci w tym pomogą!
- Bramka płatnicza - co to jest i jak ją wybrać?czas czytania5minutyartykuł zawiera załącznik27.04.2023Bramka płatnicza wpływa na ogólne wrażenie z zakupów, ułatwia cały proces i zapewnia bezpieczeństwo. Dowiedz się więcej o tym rozwiązaniu i wybierz najlepszą opcję!5min
- Firmowa strona internetowa. Od czego zacząć?czas czytania10minuty09.12.2022Firmowa strona internetowa to wizytówka Twojego biznesu i łącznik z klientami. Artykuł pomoże Ci ją stworzyć
- Business Model Canvas – dlaczego warto ją stosować w przedsiębiorstwie?czas czytania8minutyartykuł zawiera załącznik22.02.2024Poznaj narzędzie wspierające zrozumienie codziennego działania każdego biznesu, czyli koncepcję modelu biznesowego. Czytaj artykuł!8min
- Wrażliwość cenowa w pricingu w e-commerceczas czytania9minuty17.08.2023Wrażliwość cenowa to zjawisko ekonomiczne określające, jak na zmiany cen reagują konsumenci. Mówi nam, jaki wpływ ma zmiana ceny produktu na to, ile faktycznie go sprzedamy. Koniecznie dowiedz się więcej!