Narzędzia Google dla e-commerce, które przydają się w prowadzeniu sklepu internetowego

6 min

otwarty laptop na biurku, a na wyświetlaczu statystyki

Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy, musisz zadbać o jego widoczność, promocję i analizę gromadzonych danych. Nie zawsze będzie to oznaczać dodatkowe inwestycje. Każde z tych zadań pomogą Ci zrealizować darmowe narzędzia Google.


Google to nie tylko najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka, która ułatwia odnajdywanie informacji na dowolny temat. To także olbrzymie środowisko wspierające rozwój biznesu. Dzięki oferowanym rozwiązaniom będziesz w stanie promować swoją działalność, docierać do klientów i kontrahentów i po prostu podejmować lepsze decyzje. 

Jednym z newralgicznych obszarów rozwijanych przez platformę są narzędzia dla e-commerce. Za ich pomocą kompleksowo zajmiesz się rozbudową swojego sklepu internetowego, a także zadbasz o jego poprawne działanie i reklamę. Co ważne: wszystko, co będzie Ci potrzebne, uzyskasz za darmo.

Narzędzia Google – co to takiego?

Google to bez wątpienia filar wyszukiwania informacji w sieci. Według portalu Statcounter potentat z Mountain View zagospodarował aż 93% globalnego rynku wyszukiwarek. Zajmujący drugą pozycję Bing może pochwalić się niespełna 3% udziałem1

Według Earthweb co sekundę ma miejsce ok. 100 000 wyszukań, co przekłada się na niemal 9 mld haseł wpisanych przez użytkowników Internetu w oknie wyszukiwarki w ciągu dnia2. Co to oznacza? Olbrzymi potencjał. Jeżeli prowadzisz własny biznes, zwłaszcza ten online, istnieje duża szansa, że Twoi klienci trafią do Ciebie, korzystając z Google

Nie zawsze musi oznaczać to obecność w samej wyszukiwarce, ponieważ możliwości jest więcej. Do korporacji należy YouTube, czyli lider w gronie serwisów wideo, Google Maps, które służą jako nawigacja, ale również rozbudowana baza informacji o lokalnych (i nie tylko) firmach, czy system reklamowy Google Ads. Oczywiście wszystkie z nich to dodatkowe narzędzia, które możesz wykorzystać w swojej strategii promocji.

Jak widzisz, Google to znakomita przestrzeń do zarabiania pieniędzy. Oczywiście i dla Ciebie, czyli potencjalnego reklamodawcy, jak i samej korporacji, która po prostu zarabia na wyświetlaniu reklam. Serwisowi zależy więc na tym, aby Twoja działalność w sieci rozwijała się, a efekty działań promocyjnych zachęcały do dalszych inwestycji w ten obszar. Właśnie dlatego Google oddaje swoim użytkownikom bez opłat pełen zestaw zaawansowanych narzędzi, dzięki którym prowadzenie i rozwój biznesu są prostsze. 

Część z nich ma uniwersalny charakter: za darmo zyskujesz dostęp do poczty Gmail, dokumentów i dysku Google, Formularzy czy pozwalającego przesyłać wiadomości Google Meet. Najważniejsze narzędzia są kierowane do potrzeb marketerów, właścicieli sklepów internetowych i webmasterów. Możesz zautomatyzować wiele procesów, zatroszczyć się o swoje kampanie reklamowe i widoczność serwisów w sieci, a także udoskonalać stronę w taki sposób, aby była jak najbardziej atrakcyjna z perspektywy zarówno użytkownika, jak i algorytmów.

Brzmi skomplikowanie? Bez obaw. Poszczególne programy zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wzajemnie się uzupełniać i tworzyć spójny ekosystem, który pozwoli Ci zadbać o niemal wszystkie aspekty funkcjonowania Twojej firmy. Poniżej przyjrzymy siębliżej najważniejszym narzędziom, dzięki którym kompleksowo zadbasz o Twój sklep internetowy. 

Czy korzystanie z narzędzi Google dla sklepów internetowych jest darmowe?

Prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych w sieci czy pozycjonowanie SEO wiążą się ze sporymi kosztami. Dobra informacja jest jednak taka, że nie powiększą ich opłaty za subskrypcję narzędzi Google. Dostęp do niezbędnych rozwiązań jest całkowicie darmowy

Potrzebujesz jedynie konta Google, na przykład tego, z którego korzystasz w ramach swojej skrzynki pocztowej Gmail. Istnieją również płatne warianty niektórych narzędzi. Powstały z myślą o największych przedsiębiorstwach zainteresowanych przetwarzaniem dużych zasobów informacji. Bez obaw: nawet jeżeli prowadzisz duży sklep internetowy, w zupełności wystarczy Ci dostęp do darmowych wersji.

Najważniejsze narzędzia Google dla e-commerce

Narzędzia Google można podzielić na kilka typów. Skupmy się na tych, które z pewnością przydadzą Ci się, jeśli prowadzisz sklep internetowy:

Analityka i automatyzacja procesów:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager (Menedżer tagów), 
  • Google Search Console,
  • Looker Studio (dawniej Google Data Studio).

Reklama i bezpośrednia sprzedaż:

  • Google Ad Manager,
  • Google Merchant Center, 
  • Profil Firmy Google.

Optymalizacja działań:

  • Google Keyword Planner,
  • Optimize.

To w zasadzie wszystko, czego potrzebujesz, aby zarządzać kompleksowo swoim sklepem internetowym, serwisami, reklamami czy wizytówkami na platformach handlowych. Dodatkowe narzędzia, takie jak Campaign Manager 360, Search Ads 360, Display & Video 360, są zintegrowane w ramach Google Marketing Platform. To rozwiązanie stworzone z myślą o największych firmach, które mają szczególne oczekiwania wobec swoich kampanii reklamowych.

Platformy reklamowe Google

Jeżeli chcesz docierać do swoich klientów, bez wątpienia warto pomyśleć o płatnych kampaniach reklamowych. Nie bez przyczyny jedną z najpopularniejszych i najefektywniejszych platform jest Google Ads (wcześniej znane jako Google AdWords). Wbrew pozorom możesz promować swoją witrynę czy podstronę konkretnego produktu nie tylko bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

screen z panelu Google Ads

Opcji jest zdecydowanie więcej. Możesz przygotowywać kampanie w sieciach reklamowych, które będą wyświetlane w różnych serwisach internetowych i platformach należących do Google lub wyświetlać reklamy wideo w serwisie YouTube. Do Twojej dyspozycji pozostają również kampanie Performance Max

W pakiecie otrzymujesz inteligentne rozwiązania, które pozwolą na dostęp do wszystkich kanałów, a zaawansowany algorytm będzie działał w taki sposób, aby jak najwięcej użytkowników dowiedziało się o Twoich produktach i dokonało konwersji, czyli podjęło zakładane przez Ciebie działanie. Nie zawsze musi być to bezpośrednia sprzedaż – możesz również tworzyć kampanie, których celem będzie generowanie leadów sprzedażowych, a więc np. pozostawienie danych kontaktowych przez osoby zainteresowane Twoją firmą. 

zrzut z tworzenia nowej kampanii w Google Ads

Podstawowym narzędziem, które przyda Ci się podczas tworzenia i monitorowania kampanii reklamowych, jest platforma Google Ads, którą znajdziesz pod tym linkiem: https://ads.google.com/. W łatwy sposób przygotujesz kampanie i skonfigurujesz remarketing – w tym modelu reklamy trafią do osób, które np. wcześniej dokonały zakupu w Twoim sklepie czy odwiedziły Twoją stronę. 

Pomoże Ci w tym intuicyjny kreator kampanii, dzięki któremu poradzisz sobie z tym zadaniem, nawet jeśli nie masz większego doświadczenia. Znajdziesz tu również funkcje optymalizacji działań oraz rozbudowane statystyki. 

Google w analityce e-commerce

Sercem ekosystemu Google jest Google Analytics. To potężne narzędzie analityczne, które może zbierać zróżnicowane dane dotyczące Twojego biznesu, serwisów internetowych i aplikacji.

screen z Google Analytics - przegląd raportów

Google Analytics pozwoli Ci między innymi:

  • dowiedzieć się, kim są Twoi użytkownicy, 
  • sprawdzić, jakie treści cieszą się największą popularnością,
  • budować ścieżki konwersji i badać zachowanie użytkowników na stronie,
  • przekonać się, jak radzi sobie Twoja domena w pozyskiwaniu ruchu organicznego i ruchu płatnego,
  • analizować skuteczność reklam,
  • uzyskiwać szczegółowe dane na temat konwersji i zakupów w Twoim serwisie,
  • poznać więcej informacji o użytkownikach, m.in. przeglądarkach, z jakich korzystają czy ich lokalizacji,
  • tworzyć i eksportować rozbudowane raporty i monitorować na bieżąco najważniejsze parametry serwisów.

Aby zyskać szerszy obraz, musisz zintegrować Google Analytics z innymi narzędziami. Przede wszystkim warto się zorientować, czy aktywne jest połączenie pomiędzy Google Analytics i Google Ads. To najprostszy sposób na mierzenie skuteczności reklam, co pozwala na ich optymalizację. 

Google Search Console – monitorowanie i optymalizacja widoczności w Google

Kolejnym ważnym narzędziem jest Google Search Console. Dzięki niemu będziesz w stanie uzyskać najważniejsze informacje związane z wyszukiwaniem Twojej domeny w Google. Bez tego niemożliwe są efektywne działania SEO.

strona główna w panelu Google Search Console

W Google Search Console możesz między innymi sprawdzić, ilu użytkowników udało Ci się pozyskać, bazując na wyszukiwaniu w Google, oraz poznać najpopularniejsze linki i listę fraz wpisywanych przez odwiedzających. Upewnisz się także, czy nie ma żadnych problemów technicznych, przez które crawler Google mógłby mieć problem z poprawnym zaindeksowaniem Twoich stron.

Google Tag Manager – sprawne zarządzanie tagami

Jak widzisz, do dyspozycji pozostaje sporo usług. Ich konfiguracja jest prosta i zwykle wiąże się z użyciem specjalnych tagów Google, które musisz umieścić w odpowiednim miejscu w kodzie strony. Nie musisz jednak za każdym razem robić tego ręcznie. Ważnym narzędziem, które pomaga zautomatyzować wiele procesów, jest Google Tag Manager. Z jego pomocą możesz tworzyć kontenery zawierające tagi różnych usług, w tym również tagi html czy javascript innych dostawców niż Google. 

Looker Studio – importowanie danych

Oczywiście same dane to nie wszystko. Aby wyciągać właściwe wnioski, potrzebujesz narzędzia do tworzenia raportów i prezentowania informacji w czytelny sposób. Również w tym przypadku z pomocą przychodzi Google. Looker Studio umożliwia importowanie danych pochodzących z różnych źródeł, w tym oczywiście tych stworzonych przez Google, przygotowywanie na ich bazie zróżnicowanych diagramów i wykresów oraz uzupełnianie ich o multimedialne elementy.

Looker Studio - screen z panelu

Narzędzia wspierające sprzedaż

Oczywiście celem wszystkich wymienionych wyżej działań jest wsparcie sprzedaży. Ale na tym wcale nie kończy się katalog możliwości oferowanych przez Google. Możesz również skorzystać z dodatkowej możliwości promowania swojej oferty w Google Merchant Center

Zapewnisz sklepowi lepszą widoczność, ponieważ użytkownicy poszukujący konkretnej rzeczy trafią bezpośrednio na przygotowane przez Ciebie karty produktów rozbudowane o zdjęcia i opisy. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci więc zachęcić ich do zakupu, a dzięki integracji Google Merchant Center z Google Ads zarządzanie kampaniami produktowymi będzie prostsze.

strona wyszukiwarki Google - wyniki dla zapytania: rower szosowy

Możesz zadbać także o widoczność swojej firmy w sieci bez jakichkolwiek opłat, korzystając z wizytówki Google. Warto przygotować ją niezależnie od rodzaju działalności, jaką prowadzisz. To znakomita szansa na to, żeby zbudować profesjonalny wizerunek. Możesz to zrobić poprzez platformę Google Moja Firma.

Narzędzia przydatne w tworzeniu contentu

Za wszystkimi skutecznymi działaniami w sieci stoi  dobra treść. Jej przygotowanie wymaga nie tylko umiejętności copywriterskich. Przydadzą Ci się też odpowiednie narzędzia. Za wiele z nich trzeba płacić, jednak również w tym przypadku Google ma sporo do zaoferowania. 

Aby zajmować jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale również docierać z reklamami do osób zainteresowanych ofertą Twojej firmy, musisz dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe pozwolą Ci osiągnąć oczekiwany rezultat. Z pomocą przyjdzie Planer Słów Kluczowych dostępny za darmo w Twoim koncie Google Analytics

widok z planera słów kluczowych Google Ads

Wystarczy, że wpiszesz interesującą Cię frazę. Błyskawicznie wygenerowana zostanie lista słów kluczowych, które będą idealnie dostosowane do intencji odbiorców. Poznasz także najważniejsze dane na ich temat, a także średnią liczbę zapytań dla danego rekordu.

planowanie słów kluczowych

Oczywiście podczas tworzenia treści niezastąpiony jest kontakt z użytkownikiem. Możesz sięgnąć po formularze Google i dzięki nim stworzyć ankiety pozwalające na poznanie oczekiwań Twoich klientów, a tym samym przygotowywać dla nich jeszcze lepsze treści i oferty. 

Czasami najlepszym sposobem na poznanie preferencji użytkowników jest po prostu przetestowanie różnych rozwiązań w praktyce. W tym celu sięgnij po Google Optimize, które służy do wykonywania testów A/B. Możesz więc sprawdzić np. skuteczność różnych wersji tej samej strony i przekonać się, jaka kreacja graficzna czy tekst reklamowy są bardziej przekonujące dla Twoich odbiorców.

1 https://gs.statcounter.com

2 https://earthweb.com

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy