Metryki Google Analytics – co musisz o nich wiedzieć?

5 min

Ekran laptopa z włączonym panelem zarządzania Google Analytics

Niezależnie od branży i wielkości Twojej firmy, pewne jest jedno: aby osiągnąć sukces, musisz bazować na danych. Ich pozyskiwanie i przetwarzanie jest możliwe z Google Analytics. Aby uzyskać wartościowe informacje, musisz przede wszystkim dowiedzieć się, co i w jaki sposób mierzyć.

Jak metryki Google Analytics mogą wesprzeć Twoją firmę?

Według danych BuiltWith1 ponad połowa działających na świecie serwisów internetowych korzysta z Google Analytics. Oczywiście ich twórcy i administratorzy mają różne oczekiwania wobec analiz i stawiają przed sobą różne cele. Znajduje to przełożenie na listę wymiarów i danych, do których można uzyskać dostęp w ramach tej usługi. Google Analytics umożliwia zdobycie bardzo precyzyjnych informacji. Niekiedy jednak duża liczba kategorii wymiarów i danych sprawia, że nowi użytkownicy mają problem z ich poprawnym odczytaniem i nie wiedzą, co warto monitorować i analizować. Ten artykuł pozwoli Ci rozwiać wątpliwości.

Przed przystąpieniem do działania i uruchomieniem Google Analytics musisz przyjrzeć się bliżej swojej działalności i określić cele firmy. To one powinny decydować o tym, co tak naprawdę będzie istotne dla rozwoju Twojego biznesu. Kolejna kwestia, którą musisz wziąć pod uwagę, dotyczy sposobów realizacji tych celów. W końcu w ramach swojej strategii podejmujesz różne działania. Ich rezultaty potrafią się znacząco różnić, choć wszystkim przyświeca ten sam cel: zwiększenie przychodów i rozwój działalności.

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy. Twoim końcowym celem jest oczywiście dokonanie przez użytkownika zakupu i finalizacja transakcji. W szerszej skali liczyć się więc będzie przychód. Równolegle możesz monitorować wiele innych wartości, np. liczbę zamówień czy ich średnią wartość.

Jednak aby w ogóle myśleć o sprzedaży, najpierw musisz dotrzeć do klientów: w tym przypadku w raportach będą interesować Cię inne kwestie, takie jak liczba i długość sesji, czyli odwiedzin strony, liczba unikalnych użytkowników czy kliknięcie w umieszczone na stronie linki.

Oczywiście liczba wyświetleń czy średni czas spędzony na stronie to nie wszystko: aby udoskonalać swoją ofertę i działania promocyjne, musisz jak najwięcej dowiedzieć się o osobach odwiedzających witrynę. Miernikiem sukcesu może być więc dla Ciebie np. określony współczynnik użytkowników pochodzących z Niemiec - o ile chcesz wejść na ten właśnie rynek.

Dane w Google Analytics pomogą Ci ocenić skuteczność wszystkich tych działań. W każdym przypadku punktem wyjścia powinny być jednak cele i potrzeby biznesowe i to do nich musisz dostosować odpowiednie metryki.

Wymiary i dane Google Analytics: co możesz mierzyć?

Podczas użytkowania Google Analytics spotkasz się z dwoma podstawowymi pojęciami pozwalającymi na dotarcie do interesujących Cię informacji i lepsze zrozumienie narzędzia: wymiarami i danymi.

Wymiary to atrybuty opisowe lub opisy danych. Dzięki nim możesz dowiedzieć się więcej o zdarzeniach mających miejsce na stronie, poznać bliżej użytkowników czy urządzenia i systemy, z których korzystają. Natomiast dane Google Analytics można mierzyć ilościowo - będzie to np. współczynnik, średnia, liczba czy procent. Łącząc te dwa komponenty, uzyskasz pełen przegląd informacji o Twojej witrynie.

Na jakie wymiary i dane Google Analytics warto zwrócić uwagę?

  • Medium pozwoli Ci przekonać się, w jaki sposób użytkownicy trafili na Twoją stronę: czy kliknęli w link w wyszukiwarce, płatną reklamę, link w wiadomości e-mail czy np. link umieszczony w innej witrynie.
  • Źródło odnosi się do pochodzenia ruchu generowanego przez reklamy. Dowiesz się więc, czy np. Twój odbiorca kliknął w reklamę wyświetlaną w serwisie YouTube.
  • Dane o użytkownikach: wymiary mogą określać między innymi dane demograficzne i lokalizacyjne, z których Twój użytkownik przegląda stronę. Dowiesz się także, z jakich urządzeń korzystają osoby odwiedzające witrynę czy jaką przeglądarkę preferują.

To tylko jedna część Google Analytics. Jak czytać dane? Do wymiarów możesz przyporządkować konkretne wartości wyrażone liczbowo, czyli dane. Przykładowo: za pomocą wymiaru "Lokalizacja" możesz wskazać grupę użytkowników, którzy odwiedzali Twoją witrynę z Warszawy. Dane pozwolą Ci się dowiedzieć m.in. ilu ich było i ile trwała średnia sesja.

Zwróć uwagę na to, że wymiary i dane mogą dotyczyć różnych perspektyw. Obok poziomu użytkownika wyróżnia się poziom sesji oraz działań. W przypadku serwisów e-commerce możesz również spoglądać na dane, biorąc pod uwagę produkt. Co może należeć do poszczególnych zakresów?

1. Zakres użytkownika: użytkownicy, nowi użytkownicy, typ urządzeń.

2. Zakres sesji: sesje, źródło / medium, strona wejścia.

3. Zakres działania: typy zdarzeń, liczba zdarzeń, odsłony.

4. Zakres produktu: przychód, średnia sprzedaż, przychód z produktu.

Unikaj łączenia ze sobą wymiarów i danych należących do poszczególnych poziomów. W większości przypadków nie pozwoli Ci to na uzyskanie wiarygodnych informacji.

W ramach nowego Google Analytics zdarzenia odgrywają kluczową rolę. Poza zdefiniowanymi zdarzeniami masz również możliwość ustalania, co nimi będzie - mogą to być np. kliknięcia w przycisk umieszczony na stronie czy wypełnienie formularza z zapisem na wydarzenie. Samodzielnie decydujesz także, w jaki sposób zdefiniowane będą konwersje, czyli ważne z Twojego punktu widzenia działania. Za konwersję możesz uznać zarówno dokonanie zakupu, jak i subskrypcję firmowego bloga.

Jakie dane z Google Analytics analizować? Praktyczne scenariusze

To, jakie metryki będą pomocne w osiągnięciu Twoich celów, zależy od konkretnej sytuacji. Poniżej przeanalizujemy kilka scenariuszy i dobierzemy do nich odpowiednie rozwiązania. Najpierw przyjrzyjmy się bliżej podstawowym informacjom, które są wykorzystywane najczęściej i z pewnością będą uwzględnione w Twoim raporcie Google Analytics. Sesje, odsłony strony głównej czy konkretnej podstrony, średni czas spędzony na stronie, średni czas trwania sesji i liczba użytkowników, w tym nowych, pozwolą Ci w szybki sposób sprawdzić, czy Twój serwis staje się coraz bardziej popularny i zwiększa się nie tylko sam ruch, ale również jego jakość.

Pamiętaj, że różne miejsca w Twoim serwisie spełniają różnorodne cele. Raport generowany w Google Analytics powinien je uwzględniać. Na jakie parametry zwrócić uwagę?

Sklep internetowy

W tym przypadku kluczową rolę będą odgrywać wymiary i dane e-commerce. Co ważne: nie są one stałe. Powinny być dostosowane do aktualnej sytuacji w Twoim sklepie. Wobec tego musisz zaktualizować m.in. listę produktów, ich identyfikatory, kategorie czy obowiązujące promocje, aby uzyskać miarodajne wyniki. Monitoruj przede wszystkim liczbę dodań do koszyka, współczynnik dodań do koszyka po obejrzeniu (liczbę użytkowników, którzy dodali produkt do koszyka, podzieloną przez liczbę użytkowników oglądających produkt), momenty płatności (rozpoczęcie procesu płatności przez użytkownika), zakupy e-commerce (liczbę sfinalizowanych zakupów), kliknięcia listy produktów (kliknięcie przez użytkownika w wybrany produkt).

Blog firmowy

Prowadzenie bloga firmowego to świetny sposób na przyciąganie jakościowego ruchu i docieranie do klientów. W takim przypadku mierz przede wszystkim zasięg i zaangażowanie użytkowników. Bardzo ważne jest jednak nie tylko to, ilu użytkowników czyta Twoje treści, ale również to, co o nich sądzą. Jeśli uda Ci się tego dowiedzieć, będziesz w stanie tworzyć wpisy lepiej dostosowane do oczekiwań Twoich potencjalnych klientów. Sprawdzaj więc, które artykuły cieszą się największą popularnością. Zwróć uwagę na długość trwania sesji, długość odwiedzin na konkretnej podstronie i współczynnik odrzuceń, czyli procent użytkowników, który opuścił witrynę po odwiedzeniu jednej podstrony. Być może zmiany w architekturze serwisu (np. zasugerowanie podobnych postów do przeczytania) pozwolą zatrzymać Twoich czytelników na dłużej?

Strony marketingowe

Przetwarzane przez Google Analytics dane znakomicie sprawdzą się również w przypadku stron o charakterze marketingowym. Oczywiście warto zwrócić uwagę na liczbę sesji i czas ich trwania, jednak kluczową rolę odegra tu konwersja. To, co nią będzie, ustalisz samodzielnie. Może to być wypełniony formularz zawierający dane kontaktowe albo bezpośrednia sprzedaż.

Jak skonfigurować Google Analytics, aby realizować cele Twojej firmy?

Miliony osób na całym świecie cenią Google Analytics przede wszystkim ze względu na łatwy dostęp do informacji i zautomatyzowane raportowanie. Aby tak było, musisz poświęcić chwilę na konfigurację narzędzia i dostosowanie go do swoich oczekiwań.

Google Analytics 4 zostanie w pełni wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2023 roku. Do tego czasu wciąż można korzystać ze "starego" Universal Analytics, choć nie ulega wątpliwości, że zdecydowanie warto zainteresować się GA4 już dziś.

Widok głównych zakładek Panelu Google Analytics

Analizę umożliwiają dwie zakładki: "Raporty" i "Eksplorowanie", które znajdziesz w rozwijanym menu po lewej stronie ekranu. Eksploracje są projektowane z myślą o zaawansowanych użytkownikach, którzy chcą pozyskiwać bardzo szczegółowe dane. W sekcji raportów znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat serwisu. Na początku wyświetlane będą podstawowe parametry, takie jak liczba użytkowników, średni czas ich zaangażowania oraz podgląd liczby użytkowników w czasie rzeczywistym.

W rozwijanej liście znajdującej się z lewej strony ekranu znajdziesz wstępnie zdefiniowane raporty. Są one podzielone na kolekcje. Pierwszą z nich jest kolekcja cykl życia, która dotyczy aktywności użytkowników. Znajdziesz w nich raporty dotyczące pozyskania, zaangażowania, generowania przychodu i utrzymania wraz z określonymi zestawami danych. Druga kolekcja dotyczy użytkownika. Ujęto w niej raporty dotyczące danych demograficznych i technologii.

Widok rozwiniętego panelu Raportów Czas rzeczywisty Google Analytics

Widok dostosowania raportu Google Analytics 4

Aby otrzymać spersonalizowane dane, wybierz opcję "Dostosuj raport" umieszczoną z prawej strony okna. W tym miejscu możliwe jest dodanie dowolnych zestawów informacji. Oczywiście masz również możliwość usunięcia bloków i zmiany ich położenia. Możesz także zapisywać szablony raportów, co w znacznym stopniu pozwoli Ci w przyszłości przyspieszyć tworzenie analiz. Po zapisaniu raportu dokument będzie udostępniony w bibliotece raportów.

 

1 https://trends.builtwith.com/analytics/Google-Analytics

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy