Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

9 min

latop dłonie blog

Blisko 90 procent Polaków korzysta z internetu1 – prawdopodobnie jest to więc najlepszy czas, aby włączyć blogowanie do swojej strategii marketingowej. Blog nie tylko zwiększa ruch na stronie i promuje produkty, ale również pomaga budować zaufanie, zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Dowiedz się, jak prowadzić blog firmowy, żeby zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy.

Czy prowadzenie bloga firmowego ma jeszcze sens?

Na początek wyjaśnijmy, czym jest blog: zgodnie z definicją, jest to typ strony www lub podstrony internetowej, która składa się przeważnie z krótkich, często aktualizowanych treści, uszeregowanych chronologicznie lub tematycznie. Blogi możemy podzielić na dwie kategorie:

  • blogi prywatne – twórcy dzielą się swoimi przemyśleniami, zdjęciami, wrażeniami. Wówczas blog ma postać pamiętnika;
  • blogi biznesowe – wykorzystywane przez firmy do komunikacji z klientem, służące do dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem.

Niemal każda firma ma stronę WWW – w drugiej dekadzie XXI wieku to właściwie standard. W takim razie jak wyróżnić się na tle innych?

I tutaj dochodzimy do kluczowego pytania: czy prowadzenie bloga firmowego ma sens? Odpowiedź brzmi: tak. Blog firmowy umożliwia publikowanie treści w nieco luźniejszej formie niż stricte biznesowa oferta. Artykuły mogą poruszać tematy branżowe, opisywać ostatnie realizacje czy zawierać praktyczne porady.

Prowadzenie bloga firmowego traktuj jako bazę dla innych działań. Jest to doskonałe miejsce do kreowania wizerunku marki, budowania autorytetu w branży i nawiązywania kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami. Pamiętaj, że jeśli klient na Twojej stronie nie znajdzie rozwiązania na nurtujący go problem, będzie szukać gdzie indziej i w bardzo łatwy sposób może przejść do konkurencji.

Inne korzyści z bloga firmowego:

  • Jest to kolejne miejsce, w którym potencjalny klient może poznać Twoją markę. To kopalnia wiedzy na temat oferowanych przez Ciebie produktów i usług.
  • Prowadzenie bloga sprawia, że dla klientów stajesz się ekspertem w Twojej branży. Możesz też łatwo nawiązać i utrzymywać z nimi kontakt.
  • Angażujące i wartościowe wpisy zwiększają prawdopodobieństwo, że klienci podzielą się linkiem do nich na swojej stronie bądź w mediach społecznościowych. W ten sposób rozszerzysz zasięgi i pozyskasz nowe linki do swojej witryny.
  • Realna szansa na to, że do tworzonych przez Ciebie treści (jeśli te będą odpowiednio wysokiej jakości) będą linkować inne strony. To zaś może pomóc Ci w pozycjonowaniu SEO.
  • Artykuły, w których są zawarte frazy kluczowe, wpływają pozytywnie na pozycjonowanie, czyli na miejsca w wynikach wyszukiwania np. w Google.
  • Blog, na którym pojawiają się regularnie wpisy, jest lepiej postrzegany przez Google, co oznacza, że może on zajmować lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania.

Od czego zacząć, czyli pomysł, tematy i wykonanie

Wiesz już, że chcesz włączyć blog firmowy jako formę komunikacji marketingowej, ale zastanawiasz się, od czego zacząć?

Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Do kogo piszesz?
  • Jakie tematy branżowe interesują Twojego klienta?
  • Jakie tematy artykułów byłyby na tyle ciekawe, że czytelnicy udostępniliby je np. w swoich mediach społecznościowych lub w prywatnej wiadomości do znajomych?
  • Jakich informacji szuka Twoja grupa docelowa, wpisując dane hasło w wyszukiwarce?
  • Jak często chcesz publikować posty?

Następnie zacznij działać! Przygotuj listę tematów, najlepiej 5-10 tekstów, które pojawią się na stronie. Brak pomysłu na tekst to częsta wymówka przed założeniem bloga firmowego, więc warto wyeliminować ją już na początku drogi. Plan na artykuły (tzw. content plan) pozwoli Ci działać z większą rozwagą – wiesz, o czym chcesz pisać i dlaczego. Dodatkowo nie tracisz czasu ani energii na szukanie tematu.

Pamiętaj, że najlepszy blog firmowy to taki, który prowadzony jest regularnie. Dlatego następnym krokiem jest ustalenie stałego dnia lub nawet dni w tygodniu na publikację tekstów. Przydatne okaże się założenie kalendarza, który pomoże Ci trzymać się ustalonej wcześniej koncepcji. Jeśli przyzwyczaisz swoich czytelników do systematyczności, to będą oni niecierpliwie czekać na kolejne wpisy – o ile Twoje treści będą angażujące i wartościowe.

Napisz kilka tekstów na zapas. Życie lubi płatać figle – nagłe wyjazdy, choroba, sprawy rodzinne – może po prostu zabraknąć Ci czasu, by pisać na bieżąco.

Kto powinien pisać treści na firmowego bloga?

Jako właściciel firmy najlepiej znasz produkty i usługi, jednak zarządzanie biznesem często wiąże się z wieloma obowiązkami. Musisz zastanowić się, czy w swoim harmonogramie znajdziesz czas na regularne tworzenie wpisów? Oprócz tego ważna jest też umiejętność pisania, czyli tzw. lekkie pióro, a nie każdy przedsiębiorca ma taką smykałkę.

W takim przypadku warto rozważyć współpracę z kreatywnym i doświadczonym copywriterem, który będzie Ci regularnie dostarczać teksty. Pamiętaj, że taka osoba nie tylko ma większe moce przerobowe od Ciebie, ale również może pochwalić się wiedzą i umiejętnością przejrzystego pisania zgodnie z zasadami SEO. Taka osoba może również zająć się planowaniem harmonogramu oraz publikacją wpisów na blogu.

Niezależnie od tego, czy będziesz samodzielnie tworzyć treści, czy wynajmiesz do tego zadania np. firmę zewnętrzną – nie zapominaj, że obok merytoryki istotny jest również styl pisania. Sposób komunikacji z klientami powinien być zgodny z wcześniej ustaloną strategią.

Jakie tematy poruszać? Co zainteresuje Twoich klientów

Najważniejsza zasada prowadzenia bloga brzmi: nie dobieraj tematów przypadkowo. Jak wspominaliśmy wcześniej, z góry ustalony plan (nawet na kilka miesięcy do przodu), pomoże Ci zorganizować pracę, ale nie tylko. Wtedy właśnie będziesz w stanie lepiej dopasować teksty do potrzeb konkretnej grupy klientów, a także zachowasz kontrolę nad tym, które tematy były już poruszane, a które nie.

Nadal nie wiesz, jakie tematy będą angażujące dla Twoich odbiorców? Zastanów się, o co najczęściej pytają Cię klienci. Wiele z nich to tak naprawdę gotowe pomysły na wpisy. Znajdziesz je również w komentarzach na forach branżowych, blogach konkurencji itp.

W tworzeniu content planu pomocne okaże się sprawdzenie, czego szukają użytkownicy w wyszukiwarce Google – oczywiście chodzi o zagadnienia związane z Twoją branżą. W tym celu możesz posłużyć się dostępnymi narzędziami do badania słów kluczowych, np. Planera słów kluczowych Google, Senuto lub Semstorm. Dzięki temu w łatwy sposób sprawdzisz, jakie pytania z Twoi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę.

Jeśli prowadzisz rozbudowanego bloga, przejrzyj serwisy konkurencyjnych firm. Zapoznaj się też z tematyką, jaką poruszają. Czy jesteś w stanie przygotować lepsze teksty, omawiając podobny temat? Co ważne, nie chodzi tutaj o kopiowanie wpisów, a potraktowanie ich jako inspiracji. Jeśli w danym temacie masz coś więcej do powiedzenia, wykorzystaj to!

Blog firmowy a SEO – najważniejsze zasady

Wiesz już, że zaletą prowadzenia bloga firmowego jest pozytywny wpływ na wyniki pozycjonowania, czyli zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, że treści tworzy się dla użytkowników, a nie pod wyszukiwarkę. Jeśli polubienie się z algorytmami Google będzie miało dla Ciebie większe znaczenie niż odczucia klienta, możesz na tym stracić. Czytelnicy szybko wyczują sztuczność i porzucą dalszą lekturę. Co zatem zrobić, aby wpis był wartościowy dla czytelnika i wpływał dobrze na pozycjonowanie?

Po pierwsze, dobierz frazy kluczowe do artykułu. W pozycjonowaniu, przy tekstach blogowych, kluczową rolę odgrywają tzw. frazy long tail, czyli te rozbudowane, składające się z kilku słów. Im więcej takich fraz uda nam się zagospodarować, tym więcej — w ujęciu łącznym — pozyskamy ruchu z wyszukiwarki Google. Taka fraza to na przykład: ocieplana jesienna kurtka damska.

Przy doborze fraz warto skorzystać z pomocy wspomnianego już wcześniej Senuto lub wykorzystać inne narzędzia, choćby Answer The Public, czy podpowiedzi od Google – będzie to zdecydowanie lepsze od działania „na oko”.

Pamiętaj, że frazy kluczowe powinny być powiązane z tematem artykułu. Nie może być ich za dużo, ponieważ zachodzi wtedy ryzyko, że tekst będzie wyglądał nienaturalnie. Nie bój się odmieniania fraz – te niegramatyczne raczej zniechęcą czytelnika, a nawet mogą negatywnie wpłynąć na widoczność Twojego serwisu w sieci.

Oprócz dodawania fraz kluczowych w tekście, zadbaj o to, aby pojawiały się one w nagłówkach. Najważniejsza fraza może pojawić się również w leadzie, czyli w tak zwanym wstępie do artykułu, zajawce, która ma zaciekawić potencjalnego czytelnika na tyle, by przeczytał cały wpis.

Kolejna kwestia to linki wewnętrzne. W porządnym artykule powinien pojawić się chociaż jeden. Im dłuższy tekst, tym więcej może ich być. Możesz linkować do:

  • podstron produktowych związanych z tematem wpisu;
  • innych artykułów z Twojego bloga;
  • zakładek na stronie, np. do sekcji „Kontakt”.

Ostatni, lecz nie mniej ważny punkt, to unikalność tekstów. Oryginalne treści nie tylko są cenione przez algorytmy Google, ale również przez czytelników. Swoje artykuły możesz wzbogacić o:

  • cytaty;
  • infografiki lub standardowe obrazki;
  • filmy;
  • pogrubienie najważniejszych elementów.

Prowadzenie bloga firmowego – jakich błędów nie popełniać?

Często popełnianym błędem przy prowadzeniu bloga firmowego jest brak regularności. Jeśli nie stworzysz harmonogramu publikacji treści, istnieje spore ryzyko, że daty przy artykułach będą coraz bardziej odległe. W takim przypadku, kiedy potencjalny klient wejdzie na Twojego bloga i zobaczy, że ostatni artykuł został opublikowany dawno temu, może mieć wątpliwości, czy Twoja firma dalej funkcjonuje. Jeśli wiesz, że systematyczne wrzucanie wpisów jest niemożliwe, zrezygnuj z dat przy wpisach i skup się na tworzeniu treści, które są widoczne w wyszukiwarce przez jak najdłuższy czas, np. na frazę „Jak dobrać buty”. To tzw. evergreeny – a więc wiecznie „zielone”, aktualne treści. Zapamiętaj tę nazwę. Im więcej takich wpisów będzie na Twojej stronie, tym większa szansa na to, że na Twojego bloga będzie trafiało sporo osób!

Powtórzmy: nie wciskaj fraz kluczowych w każde zdanie ani nie nawiązuj do swojej oferty w każdym akapicie! Po pierwsze, skutecznie zniechęcisz czytelnika i być może stracisz potencjalnego klienta. Po drugie, algorytmy Google są wyczulone na sztuczne podwyższenie widoczności stron internetowych – takie działanie może przynieść skutek odwrotny do zakładanego.

Niedbałość o szczegóły to kolejny często popełniany błąd. Ściana tekstu nie tylko wpływa negatywnie na komfort czytania, ale przede wszystkim może w ogóle zniechęcić do zaczęcia lektury. Pamiętaj, aby akapity były kilkuzdaniowe, wybierz odpowiedni rozmiar czcionki i wprowadź hierarchię tekstu. Stosuj nagłówki, a najważniejsze fragmenty wyróżnij kolorem bądź je pogrub.

Na Twoim blogu jest multum wartościowych treści, ale nie wzbudzają one oczekiwanego zaangażowania wśród czytelników? Być może problem tkwi w strukturze bloga, która jest mało przejrzysta i niewygodna dla użytkowników. Poruszanie się po nim mogą ułatwić kategorie postów bądź tagi. Okaże się to strzałem w dziesiątkę, jeśli publikujesz (lub zamierzasz publikować) różnego typu treści. Przykładowo, w jednym miejscu mogą znajdować się wpisy poradnikowe, w drugim artykuły branżowe itd.

Dobry content to nie tylko wysokiej jakości teksty, ale również atrakcyjnie wizualnie zdjęcia, obrazy czy wideo. Poświęć nieco uwagi i czasu na zaplanowanie wyglądu bloga – od brandingu po zdjęcia, które planujesz umieszczać. Pamiętaj, aby fotografie bądź grafiki były uzupełnieniem wizualnym publikowanych wpisów.

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego – podsumowanie

Prowadzenie bloga nie tylko zwiększy ruch na Twojej stronie internetowej, ale także będzie integralną częścią lejka sprzedażowego. Pamiętaj jednak, że blog bez zaplanowanej strategii może okazać się jedynie stratą czasu, ponieważ ma niewielkie szanse zaistnieć na tle bardziej doświadczonej konkurencji. Chociaż początki bywają trudne i trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby zobaczyć efekty, to jedno jest pewne: zdecydowanie warto prowadzić firmowego bloga.

1 https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP