Marketing afiliacyjny, czyli jak zarabiać na polecaniu produktów i usług
Promowanie produktów przez współpracujących z marką partnerów w zamian za prowizję to świetny sposób na zwiększanie zysków bez konieczności ponoszenia większych nakładów. Działania afiliacyjne są oczywiście równie korzystne z perspektywy m.in. internetowych twórców chcących zarabiać na swojej pracy. Sprawdź, na czym polega ten model i jak zacząć promocję, korzystając z sieci partnerskich.
Co to jest marketing afiliacyjny?
Prowadzenie działań marketingowych jest kosztowne, ale wymaga również wiedzy oraz doświadczenia. Zwykle wiąże się również ze stałymi kosztami: niezależnie od tego, czy kampanie przyniosą pozytywne rezultaty, czy sprzedaż będzie stała w miejscu, konieczne będzie np. opłacanie specjalistów, narzędzi, z których korzystają czy usług świadczonych przez agencje marketingowe. Na innej zasadzie działa model afiliacyjny. Może być niezwykle skuteczny w wielu branżach i sektorach rynku, a dzięki nowoczesnym narzędziom zarządzanie relacjami z partnerami jest zdecydowanie prostsze.
Na pewno zdarzyło Ci się trafić w sieci na materiał, w którym twórca zachęcał do skorzystania z oferty reklamodawcy i dzielił się linkiem lub specjalnym spersonalizowanym kodem promocyjnym umożliwiającym otrzymanie rabatu przy składaniu zamówienia. Właśnie w taki sposób działa marketing afiliacyjny. Co to dokładnie jest? W ten sposób określa się model, w którym wydawca, a więc np. influencer, marketer czy bloger, otrzymuje od reklamodawcy prowizję za sprzedaż lub inne istotne z jego punktu widzenia działanie.
Historia marketingu afiliacyjnego jest oczywiście bardzo długa: zapewne wynagrodzenie w zamian za pomoc w dotarciu do klientów można było otrzymać już przed setkami lat. W nowoczesnej odsłonie, a więc tej wykorzystującej internet, marketing afiliacyjny powstał już na początku lat 90. XX wieku. Prekursorem tej formy promowania produktu był William Tobin, założyciel sklepu online z kwiatami i prezentami. Do połowy dekady udało mu się zebrać 2500 partnerów. Z kolei za stworzenie pierwszego programu partnerskiego dostępnego dla szerokiego grona wydawców odpowiada firma Amazon, która w 1996 roku uruchomiła program Amazon Associates. Dwa lata później powstały natomiast pierwsze sieci partnerskie pełniące funkcję pośrednika pomiędzy reklamodawcą i wydawcą1.
Afiliacja w praktyce
Jak działa marketing afiliacyjny? Wydawca – na przykład influencer, twórca internetowy czy niezależny marketer – otrzymuje ustalone wynagrodzenie za zrealizowaną sprzedaż. Samodzielnie promuje również produkt, wobec czego reklamodawca nie musi podejmować bezpośrednich działań w tym obszarze ani dodatkowo inwestować. Aby mogło dojść do sprzedaży, umieszcza w tworzonych przez siebie treściach link prowadzący do strony reklamodawcy.
Oczywiście użytkownicy nie zawsze podejmują decyzję zakupową od razu. Nawet jeśli od kliknięcia na stronie wydawcy do finalizacji transakcji minęło wiele dni, możliwa będzie wypłata wynagrodzenia. Obecnie ważną rolę w afiliacji odgrywają pliki cookies – popularne ciasteczka przechowują informacje między innymi na temat tego, z jakiego adresu konkretny klient trafił na stronę. Partner afiliacyjny powinien więc zwracać uwagę na okres ich trwałości. Im dłuższy, tym lepsze perspektywy zarabiania.
W afiliacji nie zawsze musi chodzić o bezpośrednią sprzedaż: w wielu przypadkach zarobić można już za samo kliknięcie w reklamę, wypełnienie formularza kontaktowego czy rejestrację użytkowników. Modeli działania jest więc naprawdę sporo, a odpowiednie rozwiązanie znajdzie każdy wydawca, niezależnie od kanału komunikacji, który wykorzystuje czy poruszanej tematyki.
Marketing partnerski a SEO
Afiliacja w marketingu może być zarówno główną, jak i dodatkową metodą promowania sprzedawanych produktów czy usług. Aby była skuteczna, konieczne jest jednak wykorzystanie innych metod promocji i narzędzi. Nawet bardzo dobrze rozwinięta sieć afiliacyjna nie będzie w stanie zastąpić np. działań mających na celu zbudowanie świadomości marki, co może zdecydowanie utrudnić pozyskanie klientów. Skuteczny marketing bazuje na wielu kanałach. Dzięki połączeniu afiliacji, tworzeniu jakościowej treści i utrzymywaniu kontaktu z odbiorcami, na przykład w ramach marketingu w mediach społecznościowych, uda Ci się stworzyć skuteczną strategię marketingową.
Musisz również zagwarantować odbiorcom jak najwięcej informacji o swojej firmie i jej produktach. Dzięki temu użytkownicy, którzy trafią na linki afiliacyjne np. w treściach udostępnianych przez influencera, którego obserwują, będą mogli dowiedzieć się więcej na temat Twojej firmy, poznać oferowaną usługę czy towar.
Gdzie internauci szukają informacji? Oczywiście przede wszystkim korzystają z wyszukiwarek. Dlatego też znakomitym uzupełnieniem marketingu afiliacyjnego jest SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek). Systematyczne i profesjonalne działania pozwolą Ci zajmować wysokie pozycje w Google na frazach, które są istotne z perspektywy Twoich odbiorców. Dzięki temu potencjalni klienci lepiej poznają Twoje produkty, a sprzedawca współpracujący z Tobą w ramach afiliacji zyska dodatkowe argumenty, które pomogą mu w przekonaniu odbiorców do skorzystania z Twojej oferty.
Jeśli zarabiasz na marketingu afiliacyjnym, optymalizacja treści pod kątem SEO pozwoli Ci efektywnie docierać do odbiorców i zwiększać zyski. Tworzenie materiałów atrakcyjnych zarówno z perspektywy użytkownika, jak i wyszukiwarki, to znakomity sposób na zwiększenie skali działania.
Jak zostać zawodowym partnerem?
Dzięki minimalnym formalnościom i sprawdzonym mechanizmom działania coraz więcej osób działających w internecie wybiera marketing afiliacyjny. Jak zacząć? Przede wszystkim musisz tworzyć treści, które umożliwią promowanie produktów. To świetne rozwiązanie dla:
- blogerów i vlogerów,
- właścicieli stron internetowych,
- influencerów aktywnych w mediach społecznościowych,
- osób aktywnych w różnego typu internetowych społecznościach.
Oczywiście im większe zasięgi, tym większa szansa na konwersję, a więc również uzależnione od prowizji zarobki. Nie oznacza to jednak, że z marketingu afiliacyjnego nie mogą korzystać twórcy dopiero budujący swoją popularność. W praktyce to jedna z najłatwiej dostępnych form zarabiania w internecie. Szansę na zyski mają także mikroinfluencerzy.
Aby polecenia były skuteczne, zatroszcz się o skuteczną promocję i tworzyć treści, które będą zachęcać Twoich odbiorców do skorzystania z oferty reklamodawcy. Świetnie pod tym względem sprawdzają się recenzje, w tym wideorecenzje, oraz różnego typu rankingi i zestawienia.
Pierwsze kroki w afiliacji
Aby zacząć działać, musisz znaleźć reklamodawcę i podjąć z nim współpracę, np. dołączając do jego programu afiliacyjnego. Jak to zrobić? Wiele firm, zwłaszcza tych intensywnie rozwijających partnerstwa, kontaktuje się z perspektywicznymi twórcami z ofertą współpracy. Możesz również zwrócić się do nich na własną rękę. Dobrym punktem wyjścia będzie przyjrzenie się reklamodawcom współpracującym z Twoimi konkurentami i osobami tworzącymi podobne treści.
Zarówno reklamodawców, jak i osoby myślące o zarabianiu w ten sposób wspierają sieci partnerskie. Pozwalają na automatyzację całego procesu, generowanie linków, uzyskiwanie informacji na temat produktów oraz rozliczanie transakcji. Często pełnią również funkcję wyszukiwarki współprac. Znakomicie sprawdzają się zwłaszcza w przypadku osób, które dopiero wchodzą w biznes afiliacyjny, w tym początkujących influencerów. Oczywiście sieci partnerskie będą również dobrym rozwiązaniem dla firm chcących skorzystać ze wsparcia afiliantów bez konieczności tworzenia własnych programów partnerskich i zarządzania nimi.
Ile można zarobić na marketingu afiliacyjnym?
W marketingu afiliacyjnym nie istnieje maksymalny limit przychodów. W ten sposób można zarabiać bardzo duże kwoty, a biznes oparty na partnerstwach może być głównym źródłem dochodów. Zwykle twórcy zajmujący się tym rodzajem działalności na dużą skalę wiążą się z więcej niż jedną firmą czy produktem. Jednocześnie udostępniają wiele materiałów sponsorowanych, które pozwalają na wypracowanie zysków. W większości sieci partnerskich otrzymasz od kilku do kilkudziesięciu procent prowizji z dokonanej transakcji.
W przypadku produktów cyfrowych standardem jest 10–30% prowizji. Oczywiście mniejsze środki zostaną wypłacone w ramach kampanii, których celem jest np. rejestracja czy kliknięcie w link. Zwróć również uwagę na dodatkowe warunki, w tym okres trwałości plików cookies czy minimalny czas, po jakim użytkownik może zrezygnować z zakupionej usługi.
Marketing partnerski od strony reklamodawcy
Jeśli szukasz sposobu na pozyskiwanie nowych klientów bez konieczności angażowania własnych zasobów, dobrym rozwiązaniem może okazać się marketing afiliacyjny. Czy warto zdecydować się na niego w Twoim przypadku? Bez wątpienia warto przynajmniej zastanowić się nad tym rozwiązaniem. Jego największą zaletą jest faktyczny brak stałych kosztów: zapłacisz dopiero w momencie, w którym partner osiągnie oczekiwany cel. Samodzielnie możesz również określić, jaką prowizję będziesz proponować partnerom oraz co będzie przedmiotem kampanii.
Marketing afiliacyjny bardzo często jest wykorzystywany jako uzupełnienie innych działań marketingowych. Musisz jednak pamiętać, że również ten segment promocji wymaga pracy i zaangażowania, nawet jeśli korzystasz ze wsparcia platform pośredniczących między reklamodawcami i wydawcami. Przede wszystkim musisz monitorować jakość publikacji. Niektóre błędy popełniane przez partnera mogą wpłynąć na odbiór Twojej marki. Elementem dobrze zarządzanego marketingu afiliacyjnego jest również utrzymywanie relacji z partnerami i wspieranie ich w efektywnym pozyskiwaniu klientów – dzięki temu korzyści będą mogły odnosić obie strony.
1 https://easyaffiliate.com/blog/history-affiliate-marketing
Polecamy
- Prosty język w biznesie. Czy się opłaca?czas czytania4minuty10.05.2023Czy przedsiębiorcy mogą budować swoją komunikację na prostym języku? Oczywiście! Podpowiemy Ci, jak sprawnie to robić. Sprawdź!
- Reklama w mediach społecznościowych – przegląd serwisów, które możesz wykorzystać w promocji firmyczas czytania10minuty21.12.2022Media społecznościowe są jednym z najlepszych kanałów reklamowych. Dowiedz się, jak dobrać medium do celów i stworzyć reklamę.
- Strategia marketingowa marki. Co musisz wiedzieć na starcieczas czytania11minuty09.12.2022Strategia marketingowa pozwala uporządkować wiedzę o działaniach firmy, klientach, otoczeniu – to wszystko będzie Ci potrzebne