Reklama w mediach społecznościowych – przegląd serwisów, które możesz wykorzystać w promocji firmy

10 min

telefon aplikacja social media

Media społecznościowe są jednym z najlepszych kanałów reklamowych. Haczyk polega na tym, że trzeba właściwie dobrać medium do grupy odbiorców, a zasady wyświetlania reklam określić w taki sposób, by dobrze wykorzystać budżet. Dowiedz się, jak dobrać medium do celów i stworzyć reklamę.

Facebook – są na nim wszyscy, a więc Twoi klienci również

Facebook dla Twojego biznesu może stać się bardzo ważny, zwłaszcza jeśli Twoje produkty czy usługi można kupić przez internet. Według raportów1 na początku 2022 roku Facebook miał około 17,6 mln użytkowników w Polsce. Aż 15,8 mln Polaków korzysta z Messengera. Pod względem liczby użytkowników Facebook to największa platforma społecznościowa w naszym kraju.

Wrzucanie postów na stronę firmy, aktualizowanie profilu, odpowiadanie na zapytania klientów czy na komentarze, są określane działaniami organicznymi, a ruch wynikający z tego, że pokażesz w mediach społecznościowych coś interesującego, to ruch organiczny

Reklama w mediach społecznościowych bardzo często nazywana jest działaniami performance lub PPC (ang. Pay Per Click) – z tymi nazwami możesz się spotkać w branżowym slangu. Ruch na stronie, który zawdzięczasz reklamom, to ruch płatny. W statystykach Facebooka możesz łatwo sprawdzić, za jaką część ruchu odpowiadają działania organiczne, a za jaką płatne. 

Za pomocą Facebook Ads możesz realizować różnorodne cele biznesowe i precyzyjnie docierać do klientów indywidualnych oraz mniejszych firm. Bez względu na to, czy prowadzisz sklep e-commerce czy lokalną działalność usługową (na przykład salon fryzjerski), jest niemal pewne, że duża część Twoich potencjalnych klientów korzysta z Facebooka lub powiązanych aplikacji. Targetowanie reklam działa w oparciu o charakterystyki grupy docelowej i nie wymaga żadnych działań ze strony potencjalnego klienta, w odróżnieniu od np. Google Ads.

Co ważne: Facebook działa w ramach spółki Meta Platforms do której należy również Messenger, Instagram i WhatsApp. Oznacza to, że reklamy wykorzystują potencjał wszystkich platform. W menedżerze reklam możesz ustawić umiejscowienie także na Instagramie lub reklamę, której efektem będzie konwersacja na WhatsApp. 
Więcej na temat reklam Facebook Ads dowiesz się z tego artykułu.

Meta Platforms – formaty reklamowe

Materiał reklamowy może mieć różne formaty, to znaczy występować jako:

  • jedno zdjęcie,
  • wideo,
  • wpis sponsorowany,
  • galeria zdjęć, tzw. karuzela (czyli zdjęcia połączone ze sobą)
  • treść dynamiczna – gdy każdemu z oglądających reklamę wyświetlane są inne produkty. 

Umiejscowienie reklamy (ang. placement) to obszar, w którym się ona wyświetla. Może to być główny feed wiadomości (post sponsorowany), stories, prawa kolumna czy reklama w messengerze. Reklamy z Facebooka mogą też być wyświetlane poza nim – jako umiejscowienie wybierasz wówczas „audience network”. Twoi klienci zobaczą reklamę Twojego produktu w formie baneru na swoim ulubionym portalu internetowym (jeśli otworzą go w oknie tej przeglądarki internetowej, za pomocą której logują się do Facebooka).

Instagram – pokaż siebie i swój produkt

Instagram jest idealnym medium do prezentowania  produktów i usług, które „kupujemy oczami”. To miejsce pełne pięknych zdjęć, na których znajdziesz metamorfozy, oryginalne stylizacje, starannie wykończone wnętrza, smakowicie przygotowane posiłki – wszystko to, co przemawia do zmysłu wzroku. W Polsce zainteresowanych takimi inspirującymi obrazkami i ciekawymi treściami jest ok. 10 mln internautów. 

W obecnych czasach skuteczna reklama oznacza przede wszystkim dodawanie atrakcyjnych wizualnie zdjęć. System reklamowy pozwoli Ci wypromować prawie każdą grafikę (chyba że narusza ona standardy społeczności), ale szczególnie w przypadku Instagrama musisz wybrać taką, na którą przyjemnie będzie popatrzeć. W przeciwnym wypadku Twoja reklama przejdzie tam bez echa. 

Instagram jest dziś częścią firmy Meta. Jeżeli Twoja firma posiada konto zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku, warto przetestować automatyczne umiejscowienie reklam. Dzięki tej opcji ustawiasz reklamę jednocześnie dla obu platform i to algorytm decyduje, gdzie i w jaki sposób wyświetlić ją danemu użytkownikowi. 

Twitter – działaj międzynarodowo!

Kampanie reklamowe na Twitterze są domeną bardzo specyficznych branż czy osób: jeden tweet potrafi pojawić się w kilku wydaniach wiadomości, wzbudzić powszechną ciekawość, a nawet zatrząść kursem akcji danej spółki. Nadal jest to jednak medium niszowe. 

W Polsce na Twitterze aktywni są politycy, dziennikarze, działacze społeczni. Za granicą, zwłaszcza w krajach anglojęzycznych, Twitter pełni podobną funkcję, przy czym w USA korzystają z niego chętnie celebryci czy branża startupowa. Jeśli więc planujesz z Twoją firmą podbić amerykański rynek z nową aplikacją czy technologią – sprawdź Twittera: być może to dobre miejsce na promocję Twojej działalności. 

Jednak Twitter nie powinien być Twoim głównym kanałem promocyjnym firmy. Po pierwsze dlatego, że pomimo swojej rozpoznawalności jest to nadal serwis niszowy, a po drugie ze względu na głębokie zmiany, jakie obecnie przechodzi. Warto obserwować kierunek, za którym podąża Twitter, ponieważ jego przyszła pozycja nie jest stabilna.

LinkedIn – dla profesjonalistów w B2B

Teoretycznie potencjał reklamowy LinkedIn wydaje się dużo mniejszy niż innych social mediów, ponieważ liczba użytkowników jest wielokrotnie mniejsza – 4,6 mln osób w Polsce. Natomiast po pierwsze, ze względu na różne sposoby pomiaru liczby użytkowników wartości dla Facebooka i LinkedIn nie są do końca idealnie porównywalne, a po drugie – LinkedIn jest platformą o nieco innym charakterze niż poprzednie, dlatego znacznie lepiej nadaje się do reklamy i budowania relacji w biznesach np. o charakterze B2B (gdy klientem jest inna firma).

Marketing w mediach społecznościowych kojarzy się głównie z reklamami śledzącymi nas na każdym kroku, ale to też edukacja i dzielenie się wiedzą. Tego klienci potrzebują najbardziej, jeśli chcą skorzystać np. z porady prawnej, wziąć udział w szkoleniu czy wdrożyć we własnej firmie jakieś narzędzie. 

Reklamy banerowe i wiadomości InMail

Twoja reklama w formie baneru może przyciągać ruch na Twoją stronę, ale możesz też wysyłać spersonalizowane mailingi promocyjne. Jeśli zdecydujesz się zostać twarzą Twojej firmy i wysyłać wiadomości InMail, zadbaj najpierw o to, by Twój profil wyglądał naprawdę profesjonalnie i zachęcał do odpowiedzi na ofertę zawartą w mailingu.

Koszt dotarcia do użytkownika na LinkedIn zwykle jest wyższy niż w przypadku Facebooka czy Instagrama. Ostatecznie jednak liczy się efekt w postaci nowych klientów czy perspektywicznych leadów, a nie tylko zasięg reklamy. Właśnie dlatego warto testować panel reklamowy LinkedIn i bacznie obserwować statystyki. Dzięki opcjom płatnym możesz np. wyszukać osoby decyzyjne pracujące na konkretnych stanowiskach w dużych firmach, budować międzynarodową siatkę kontaktów i działać prawdziwie globalnie. To wszystko jest na wyciągnięcie ręki, ale znów, jak w przypadku Facebooka – zanim zaczniesz działać, sprawdź, jak robić to dobrze, by Twoi potencjalni klienci nie uznali Cię za spamera.

TikTok – nie tylko dla młodych

TikTok wdarł się przebojem na listy najpopularniejszych aplikacji w Polsce. Popularności przysporzyła mu obecność celebrytów. Niektórzy użytkownicy chcieli tylko zerknąć, o co chodzi w tym całym TikToku, część z nich została na dłużej. 

Według przytoczonych wyżej danych na początku roku 2022 liczba użytkowników TikToka w Polsce wynosiła 7,7 mln osób, czyli niewiele mniej, niż liczy sobie obecny od lat Instagram. To pokazuje, jaką siłę ma ta platforma.

Format krótkich filmików daje wiele możliwości, a dziś sprzęt do przygotowania wideo jest już powszechnie dostępny: smartfony z powodzeniem pozwalają tworzyć materiały dobrej jakości. Wielu internetowych twórców rozszerza swoją społeczność o użytkowników TikToka – obecnie jest tu miejsce na content edukacyjny, reklamę z pomysłem czy porady eksperckie. 

Na TikToku funkcjonują również płatne reklamy. Aby reklamować się w tej aplikacji nie trzeba mieć konta firmowego, ale to znacznie ogranicza możliwości optymalizacyjne. Uruchamianie kampanii na koncie reklamowym TikToka jest bardzo podobne do Facebook Ads, np. oferuje zbliżone możliwości targetowania. Jednak, aby móc wypuścić w świat pierwszą kampanię trzeba przeznaczyć na to minimalny budżet wynoszący 50$ (lub 20$ w przypadku grupy reklam).

TikTok Ads Manager oferuje użytkownikom następujące formaty reklamowe:

  • In-Feed Ads – wyświetlane w zakładce „Dla Ciebie” 10-15 sekundowe, pomijalne filmy z możliwością dodania przycisku wezwania do działania;
  • Branded Hashtag Challenge – występujące w zakładce „Odkryj” płatne i organiczne hashtagi, umożliwiające wspieranie budowy świadomości marki;
  • Branded Effects – czyli autorskie filtry, naklejki lub soczewki, które użytkownicy mogą wykorzystać w swoich filmach. Funkcjonują w aplikacji przez 10 dni.

Tworząc kampanię reklamową na TikToku, należy mieć na uwadze, że jej użytkownikami są głównie osoby młode, wśród których większą popularnością cieszą się materiały rozrywkowe niż informacyjne. 

Pinterest – czy warto się na nim reklamować?

Pinterest ma zdecydowanie mniej użytkowników niż Facebook czy Instagram (ok. 4 mln) i – inaczej niż w przypadku pozostałych social mediów – w zasięgu reklamy na Pinterest są przede wszystkim kobiety (aż 81,4%).  

Użytkownicy Pinteresta zwykle poszukują inspiracji w konkretnych, interesujących ich tematach, takich jak projektowanie wnętrz, gotowanie, rękodzieło, moda i uroda. W serwisie możesz reklamować się za pomocą sponsorowanych pinów (graficznych lub wideo), karuzeli zdjęć czy promocji aplikacji (zdjęcie z opisem). 

Podobnie jak w przypadku Facebooka, możesz targetować odbiorców (czyli określać, do kogo ma trafić reklama) poprzez bardzo wiele zmiennych, takich jak dane geograficzne, demograficzne czy zainteresowania. W odróżnieniu od Facebooka, Pinterest umożliwia też targetowanie po słowach kluczowych, tak jak ma to miejsce w systemie reklamowym Google. W pewnym uproszczeniu Pinterest oferuje hybrydę targowania Meta i LinkedIn (opartego o cechy użytkownika) oraz słowa kluczowe, charakterystyczne dla systemów reklamowych opartych o wyszukiwarkę (Google).

Pamiętaj, że Twoi potencjalni klienci często przeglądają Pinteresta w konkretnym celu, np. chcą urządzić pokój dziecięcy, znaleźć pomysł na zagospodarowanie balkonu, zająć się uprawą warzyw czy kwiatów. Dlatego właśnie stanowi świetne miejsce na reklamę – masz przed sobą użytkowników, którzy chcą wykonać jakąś akcję, choć jeszcze w pełni się na nią nie zdecydowali. Twoja reklama może ich zachęcić do działania, a jednocześnie – do zakupu Twojego produktu. 

Ile kosztuje prowadzenie kampanii reklamowej w social mediach?

Na koszt kampanii reklamowej w dowolnym medium społecznościowym składa się kilka elementów. Po pierwsze, stworzenie ciekawej kreacji reklamowej, po drugie koszt (zwykle liczony per kliknięcie w systemie PPC), a po trzecie – praca specjalistów, którzy pomogą Ci zoptymalizować efekty.

We właściwym przygotowaniu i przeprowadzeniu kampanii w mediach społecznościowych może Ci się przydać:

  • Grafik, fotograf, operator wideo – przy emisji reklam ważne jest to, żebyśmy mieli dobry materiał reklamowy. Emisja słabej jakości grafiki będzie po prostu przepalaniem budżetu. Dodatkowo kampanie często wykorzystują różne umiejscowienia reklam, a do każdego z takich formatów trzeba ją dobrze przystosować, aby wyświetlała się poprawnie. Możesz w tym działaniu skorzystać z profesjonalnego wsparcia. To koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych w przypadku naprawdę bardzo prostych zadań. W przypadku profesjonalnych kampanii, opracowanie linii graficznej będzie zaczynało się od kilkunastu tysięcy złotych. Jednak jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, możesz podjąć się samodzielnego przygotowania grafik i filmów na media społecznościowe. Przydatne w tym będą takie narzędzia jak Canva czy Lumen 5, które umożliwiają łatwe tworzenie różnorodnych materiałów. W przypadku Canvy wystarczy, że postarasz się o dobrej jakości zdjęcia, a resztę niezbędnych elementów, takich jak fonty, grafiki czy szablony znajdziesz w aplikacji. Z kolei Lumen 5 posiada własną bazę multimediów, na podstawie której szybko stworzysz filmu do promocji Twojej działalności.  
  • Budżet na reklamy – ta część to koszt kampanii wynikający bezpośrednio z emitowania reklam przez platformę. Można zaplanować kampanię kosztującą zaledwie kilkaset czy tysiąc złotych - i cieszyć się świetnymi efektami, ale też działania sięgające kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od aktualnych celów Twojej firmy. 
  • Specjalista ds. performance – jeśli czujesz, że przyda Ci się ekspercka pomoc przy optymalizacji kampanii, możesz zatrudnić osobę,  która Cię w tym wesprze Wynagrodzenie będzie zależało od budżetu kampanii (częste są rozliczenia na zasadzie prowizji od kosztów kampanii), zakresu współpracy i doświadczenia eksperta. 

Bez względu na to, czy zaczynasz od kilkuset złotych na kampanię, czy masz do dyspozycji większe środki, pamiętaj o zachowaniu właściwych proporcji między kosztem tworzenia kreacji a budżetem reklamowym. Jeśli masz do dyspozycji niewielkie środki i zainwestujesz niemal wszystko w sesje zdjęciowe – zabraknie Ci budżetu na kampanię. Jeśli możesz wydać dużo, nie oszczędzaj na materiale reklamowym, bo ten musi być wystarczająco atrakcyjny, żeby przynieść założone w kampanii efekty. 

Testuj różne rozwiązania, a dowiesz się, które z nich przynosi najlepsze efekty. Kiedy już uda Ci się wypracować skuteczne działania reklamowe, skup się na tym, co działa. Trzymaj rękę na pulsie, by być na bieżąco – nowe formaty reklamowe często mają dobrą skuteczność, bo wzmacnia ją efekt nowości. Powodzenia!

1 https://www.websiterating.com/pl/research/facebook-statistics/

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy