Jak promować firmę w mediach społecznościowych? Najważniejsze informacje
- Marketing firmy na portalach społecznościowych – co warto wiedzieć o skutecznej promocji firmy?
- Jakie możliwości marketingowe oferują media społecznościowe?
- Z jakich serwisów społecznościowych warto korzystać do promowania firmy?
- Czym powinna charakteryzować się dobrze dobrana kampania marketingowa dla firmy w social media?
- Jakie są popularne metody promowania firmy w mediach społecznościowych?
Kluczem do sukcesu w działaniach marketingowych firmy jest umieszczanie treści tam, gdzie przebywają konsumenci – a ci swój wolny czas w dużej mierze spędzają w mediach społecznościowych. Wykorzystaj więc ich potencjał, wyróżnij się na tle konkurencji i ciesz się efektami. Pytanie, jak zrobić to dobrze i o czym należy pamiętać? Dowiesz się tego (i nie tylko!) z niniejszego artykułu.
Marketing firmy na portalach społecznościowych – co warto wiedzieć o skutecznej promocji firmy?
Na dobry początek weźmy na tapet pojęcie social media marketing. Czym ono dokładnie jest? Pod tym terminem kryje się szereg metod mających na celu wzbudzenie zainteresowania u potencjalnych klientów oraz generowanie ruchu (pozyskiwanie nowych odwiedzających lub kupujących na stronie internetowej) za pośrednictwem mediów społecznościowych, czyli popularnych serwisów, takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter czy YouTube.
Reklama nowego produktu w mediach społecznościowych (social mediach), interakcja z klientami poprzez komentarze, tworzenie angażujących treści, które pokazują wartość i historię Twojej marki – te i podobne działania zaliczają się do marketingu w serwisach społecznościowych.
Aby promowanie Twojej firmy oraz utrzymywanie pozytywnego kontaktu z odbiorcami przyniosło realne efekty, musisz wiedzieć, jak skutecznie prowadzić profil marki w poszczególnych mediach społecznościowych. Każdy z nich ma bowiem swoją specyfikę działania oraz oferuje inne możliwości. Które platformy społecznościowe są najlepsze do promocji Twojej firmy? Gdzie jest Twoja grupa docelowa i jak do niej dotrzeć? Jak reklamować firmę w social mediach? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu.
Jakie możliwości marketingowe oferują media społecznościowe?
Nie da się ukryć, że media społecznościowe zawojowały świat i nic nie wskazuje na to, że miałyby stracić na popularności. Dla internautów stanowią one przestrzeń do budowania relacji międzyludzkich, dobrej zabawy czy zdobywania informacji. Natomiast dla Twojej firmy są szansą na nawiązanie relacji z potencjalnym klientem i zaprezentowanie swojej oferty.
Komputery stacjonarne, laptopy, tablety, smartfony, a nawet telewizory z dostępem do internetu – te wszystkie urządzenia oferują odbiorcom łatwy dostęp do platform społecznościowych – z każdego miejsca i o każdej porze.
Dzięki temu liczba użytkowników popularnych serwisów społecznościowych nieustannie rośnie. Statystyki nie kłamią1: w ciągu roku zwiększyła się grupa użytkowników mediów społecznościowych – zanotowano wzrost z 68,5% do 72%. Liczbowo wygląda to następująco: z social mediów obecnie korzysta 27 milionów Polaków, a w przeciągu roku tego grona dołączyło 1,3 mln nowych użytkowników.
Jak widzisz, marketing w mediach społecznościowych daje Ci ogromne możliwości, których z pewnością nie należy lekceważyć. Możesz skorzystać poprzez:
- dotarcie do ogromnej liczby odbiorców;
- zaprezentowanie swojego produktu bądź usługi w atrakcyjny sposób;
- nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami i zdobycie ich zaufania;
- promowanie swoich produktów w dodatkowych kanałach;
- zbudowanie świadomości marki;
- wzrost sprzedaży.
Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość wyboru środków przekazu. Chcesz oczarować odbiorcę pięknymi słowami? A może wolisz stworzyć atrakcyjną grafikę Twojego produktu? Oprócz tekstu i obrazu jeszcze masz do dyspozycji wideo, które cieszy się obecnie wielką popularnością. Dzięki temu budowanie relacji i interakcja z klientem są niezwykle proste.
Z jakich serwisów społecznościowych warto korzystać do promowania firmy?
Wielu przedsiębiorców zakłada konta firmowe w każdym możliwym serwisie społecznościowym. A co jeśli powiemy Ci, że to błąd? Nie trać czasu ani pieniędzy, by promować swoją markę na każdym portalu – raczej bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy.
Aby wybrać odpowiedni kanał, musisz przede wszystkim określić swoją grupę docelową. W tym celu polecamy Ci skorzystanie z narzędzia marketingowego, jakim jest persona. To właśnie ono pozwoli Ci wykreować obraz idealnego klienta, zainteresowanego Twoją ofertą. Aby stworzyć jego sylwetkę, odpowiedz sobie na następujące pytania: kim jest? Ile ma lat? Czym się zajmuje? Jakie ma hobby? Czego potrzebuje? Jakie ma problemy? Jak możesz mu pomóc?
Stworzenie persony pomoże Ci w wyborze odpowiednich kanałów komunikacji. Oczywiście Twoi klienci mogą korzystać z różnych mediów społecznościowych, ale z pewnością w niektórych z nich spędzają znacznie więcej czasu.
Pamiętaj również, że każdy z portali ma swoją specyfikę, która może w mniejszym lub większym stopniu pasować do Twojej firmy. Wybierz kanał stosowny do Twoich możliwości oraz potrzeb odbiorców.
Patrząc na wyżej wspomniane statystyki, w rankingu najpopularniejszych mediów społecznościowych w Polsce nieustannie króluje Facebook. Drugie miejsce na podium zajmuje Instagram, a trzecie WhatsApp. Niesamowity skok popularności odnotowała aplikacja TikTok. Rok temu zajmowała ona 9. miejsce, a w 2022 roku jest już na 5. miejscu! Obecnie korzysta z niej 34,1% polskich użytkowników w przedziale wiekowym od 16 do 64 lat.
Warto wspomnieć również o LinkedInie, który zajął 10. miejsce w rankingu najczęściej używanych platform społecznościowych w Polsce. W zeszłym roku na tym serwisie liczba aktywnych użytkowników wynosiła 4,1 mln, z kolei na początku tego roku zanotowano wzrost o 500 tys. nowych członków, co razem daje 4,6 mln aktywnych kont.
Na popularności mocno stracił Twitter – w zeszłym roku korzystało z niego 37,5% internautów, a w tym roku liczba ta wynosi „jedynie” 26,25%. Nie zapomnijmy o YouTube – aż 90% internautów, niezależnie od wieku, korzysta z niego regularnie.
Czym powinna charakteryzować się dobrze dobrana kampania marketingowa dla firmy w social media?
Idealny kanał do komunikacji wybrany, odbiorcy – ich potrzeby, zachowania i przyzwyczajenia – poznani? Teraz czas przejść do kolejnego kroku.
Następnym etapem jest optymalizacja profilu. Niezależnie od tego, czy planujesz założyć konto firmowe na Facebooku, Instagramie czy TikToku, musisz przygotować się na to, że jego optymalizacja zajmie Ci nieco więcej niż 5 minut. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego zadbaj o to, by pierwsze słowa zachęcały klienta do zapoznania się z Twoją firmą. Oprócz tego zwróć uwagę na spójność profilu z marką, logo i graficznym motywem przewodnim Twojej firmy, który obrazuje jej wartości. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze! Jeśli profil Twojej firmy na danym portalu będzie wyglądał „niechlujnie”, klient może się zniechęcić.
Nie zważając na to, w jakiej branży działasz, musisz pamiętać, że Twoja konkurencja też jest aktywna w social mediach. Wykorzystaj to do swoich celów. Sprawdź, w jaki sposób zwracają się do klientów i jaki mają do nich stosunek. Poszczególne elementy możesz wykorzystać i zmodyfikować pod własną kampanię. Obserwowanie konkurencji pozwoli Ci również dostrzec słabe punkty w Twojej strategii marketingowej, którą prowadzisz w social mediach.
Kolejny krok, który powinien znaleźć się na Twojej liście, to wyznaczenie konkretnych celów marketingowych. Bez tego nie będziesz wiedzieć, czy podjęte działania były dobrym wyborem i czy firma zmierza w kierunku zgodnym z obraną strategią. Cele obecności Twojej marki w social mediach mogą być różne:
- zwiększenie świadomości marki,
- wzrost sprzedaży,
- zbudowanie zaangażowania społeczności.
Dobra kampania marketingowa w social mediach obejmuje harmonogram publikacji. Planując co i kiedy będzie publikowane, zwiększysz swoje szanse, że Twoje firmowe konto zostanie zauważone.
W swojej strategii marketingowej musisz też zadbać o dobry kontakt z odbiorcami. Wówczas nie tylko zyskasz ich zaufanie, ale również dowiesz się, czego im brakuje, jakie mają potrzeby czy oczekiwania. Dzięki temu możesz na to zareagować i kreować obraz marki, która nie jest obojętna na swoich klientów.
Aby ocenić skuteczność strategii i podjętych działań, systematycznie analizuj i sprawdzaj statystyki. Media społecznościowe to kopalnia wiedzy, jeśli chodzi o zachowania klientów. Ze statystyk możesz dowiedzieć się między innymi, który post wzbudził największe zainteresowanie, w jakich porach dniach jest największa aktywność itp. Śledząc efekty, wyciągniesz wnioski i dzięki temu będziesz w stanie ulepszać swoje działania. Uwierz nam, że nawet przy najlepszej kampanii mogą znaleźć się poprawki warte wprowadzenia!
Jakie są popularne metody promowania firmy w mediach społecznościowych?
Kluczowe jest publikowanie treści, które angażują i zatrzymują na dłużej uwagę Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Wysokiej jakości treści przekładają się na wiarygodność Twojej firmy, a do tego zwiększają zasięg, ponieważ użytkownicy o wiele chętniej dzielą się informacjami, które są dla nich istotne, niż treściami stricte reklamowymi.
Z powodzeniem możesz promować swój biznes, dzieląc się z użytkownikami wartościowymi informacjami. Mogą to być np.:
- filmy instruktażowe;
- infografiki;
- merytoryczne live’y, czyli spotkania na żywo;
- linki do artykułów blogowych;
- posty karuzelowe z istotną wartością;
- treści, które zachęcają do dyskusji.
Powyższe przykłady zrealizujesz, wydając niewiele pieniędzy, bądź też wcale nie uszczuplając swojego portfela. Możesz również pomyśleć o płatnych metodach promocji firmy w social mediach – są to przede wszystkim różne kampanie reklamowe, ale nie tylko. Warto też nawiązać współpracę z twórcami internetowymi (influencerami), jednak kluczowy jest ich odpowiedni dobór. Influencer marketing może nieść ze sobą wiele korzyści dla Twojego biznesu, ponieważ twórcy gromadzą wokół siebie społeczności, które im ufają i uważają ich za wiarygodnych. Dzięki temu Twoja marka będzie podobnie postrzegana.
Jeśli dobrze dobierzesz działania marketingowe w social mediach, z pewnością zauważysz zadowalające efekty. Obecność Twojej firmy w internecie daje wiele możliwości. W ten sposób przede wszystkim zwiększa się świadomość marki, a Ty budujesz zaufanie wśród obecnych i potencjalnych klientów. Już teraz możesz zamienić swoje strony w mediach społecznościowych w przydatne narzędzia marketingowe, które przyczynią się do zwiększenia zainteresowania Twoją firmą.
Polecamy
- Marketing afiliacyjny, czyli jak zarabiać na polecaniu produktów i usługczas czytania4minuty19.05.2023Sprawdź, na czym polega ten model i zacznij promocje z wykorzystaniem z sieci partnerskich. Podpowiadamy, od czego zacząć.
- Twoja pierwsza firmowa reklama na Facebookuczas czytania10minuty15.12.2022Posiadasz konto firmowe na Facebooku? A zatem masz łatwy dostęp do potężnego silnika reklamowego - Menedżera reklam. Dowiedz się więcej!
- Profil firmy na Instagramie, czyli sposób na dotarcie do nowych klientówczas czytania5minuty08.12.2022Sprawdź, jak założyć profil firmowy na Instagramie. Podpowiemy Ci też, na co warto zwrócić uwagę.