Influencer marketing – co to jest? Kto może zostać partnerem Twojej marki?

5 min

konfetti spada na uśmiechającą się kobietę

Według przygotowanego przez See Bloggers oraz Influ Tool rankingu trójka najpopularniejszych influencerów w Polsce w 2022 roku to: Robert Lewandowski, jego żona Anna oraz Wersow – Weronika Sowa, prywatnie partnerka Friza, twórcy projektu Ekipa, który w zestawieniu znalazł się tuż za podium, na czwartej pozycji. To właśnie influencerzy wpływają w ogromnym stopniu na wybory obserwujących ich followersów. Kto to influencer? Wyjaśnimy, na czym polega influencer marketing i jak wykorzystać jego potencjał.

Co to jest influencer marketing?

Definicja influencer marketingu odnosi się zarówno do osoby influencera, jak i zjawiska marketingu. Kim zatem jest influencer? To osoba, która za pośrednictwem portali społecznościowych, a także innych platform cyfrowych, służących do dystrybucji treści, buduje więź i tworzy relacje z określoną społecznością będącą jednocześnie odbiorcą publikowanych postów i wpisów.

„Influence” w języku angielskim znaczy tyle, co  „wpływać, wywierać wpływ”. Znanymi influencerami są m.in. celebryci, aktorzy, sportowcy. Influencerem może jednak zostać każdy, kto przy wykorzystaniu social mediów chce dzielić się swoją opinią, spostrzeżeniami i wartościami, wpływając na swoich odbiorców. Influencer może w pewien sposób kształtować rzeczywistość. Zmieniać świat na lepsze lub wyłącznie promować siebie. Wszystkie chwyty są dozwolone. Zatem czym jest influencer marketing?

Marketing influencerski to z kolei prężnie rozwijająca się forma marketingu, polegająca na komunikowaniu się influencera z gronem internautów i jednoczesnym przekazywaniu treści o charakterze marketingowym. W ten sposób gwiazda staje się pośrednikiem pomiędzy potencjalnym klientem a marką, którą promuje w sieci.

Na czym polega współpraca z twórcą internetowym?

Obecnie marki dążą do promowania swoich produktów na wielu płaszczyznach, w różnych kanałach komunikacyjnych. Ponadto nierzadko decydują się też na opracowanie wraz z influencerem wspólnej strategii biznesowej oraz współtworzenie produktu.

Dobrym przykładem, jak skutecznie wykorzystać wpływ twórców internetowych na decyzje podejmowane przez konsumentów, jest – prowadzona w internecie przez grupę influencerów – kampania promująca produkt marki Koral. Firma zdecydowała się na współpracę z projektem Karola Wiśniewskiego i wykorzystując nazwę zespołu, rozpoczęła produkcję sorbetów o nazwie Ekipa. Ogromny sukces, jaki marka odnotowała w sprzedaży lodów, świadczy o skuteczności tego typu działań podejmowanych w sieci

Tworzone w oparciu o autorytet ulubionych twórców internetowych, kampanie marketingowe mają na celu powiązanie promowanego produktu, marki z lubianym i cenionym influencerem. Po pierwsze, odbiorcy chętniej korzystają z rozwiązań zaproponowanych im przez osoby, do których mają zaufanie. Po drugie, wykorzystany w kampanii wizerunek twórcy, wpływa na postrzeganie rekomendowanych przez niego marek przez obserwujących go członków społeczności. Staje się on wówczas niejako twarzą reklamowanych artykułów i jednocześnie ambasadorem współpracujących z nim firm.

Ile kosztuje influencer marketing?

Obowiązujące na rynku influencerów stawki są zróżnicowane. Wszystko zależy od formy i zakresu reklamy, a także zasięgów – a więc popularności influencera. Dzięki przekazowi umieszczonemu na portalu YouTube czy na Instagramie marka staje się bardziej rozpoznawalna, a reklamowane produkty chętniej wybierane przez kupujących.

Innego rodzaju zaangażowania wymaga się jednak od twórców wykorzystujących w swoich nagraniach mało skomplikowane lokowanie produktu, a innego od piszących recenzje wypróbowanych osobiście artykułów czy tworzących porywający odbiorcę storytelling.

Twórcy mający mniejszą liczbę followersów, polubień, komentarzy, udostępnień, rzadziej podejmujący interakcję z odbiorcami w sieci, mogą liczyć na wynagrodzenie od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Popularnym rozwiązaniem jest również barter, czyli wynagrodzenie w formie wysyłki produktów do testowania bądź możliwości skorzystania z usługi w zamian za rzetelną ocenę w internecie i przekazane rekomendacje.

Korzyści ze współpracy z influencerem

Współcześnie internauci są dużo bardziej odporni na reklamę, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Powszechnie występującym zjawiskiem jest tzw. ślepota banerowa, polegająca na odruchowym ignorowaniu przez użytkowników sieci elementów witryny przypominających swoim wyglądem reklamy.

W związku z tym powiązanie osób wpływowych z marketingiem okazało się idealnym połączeniem, podbijającym nie tylko zasięgi influencera, ale przede wszystkim przynoszącym korzyści sprzedażowe oraz zwiększającym świadomość marki. Dzięki podejmowanym przez twórców działaniom i ich zaangażowaniu w rozwój relacji z obserwującymi produkt ma szansę trafić do kręgu followersów, a zatem do określonej grupy docelowej.

Budowany przez influencerów wizerunek wpływa bowiem na zachowania obserwujących ich fanów. Skoro influencerem może zostać każdy, odbieramy go jako „dziewczynę lub chłopaka z sąsiedztwa”, kogoś bliskiego, rozumiejącego nasze potrzeby. W przeciwieństwie do celebryty – podziwianej, ale wciąż dalekiej i obcej nam osobowości telewizyjnej. W związku z tym niejako utożsamiamy promowany przez influencera produkt z nim samym, a raczej z jego pozytywnymi cechami. Zjawisko to ma nawet swoje uzasadnienie w psychologii i występuje jako tzw. efekt halo. 

Rodzaje influencerów – jak wybrać partnera dla swojej marki?

Internetowi twórcy mogą działać na różnych platformach i tworzyć bardzo odmienny content, który przyciąga inne grupy odbiorców. Przyjmuje się, że pod kątem charakteru publikowanych treści wśród influencerów obecni są: 

  • Idole – to swego rodzaju internetowi celebryci. Publikowane przez nich treści mogą dotyczyć każdego tematu, zwykle mają charakter swobodny, rozrywkowy, lifestyleowy. Ich fani najczęściej tworzą wielomilionową społeczność.
  • Eksperci – publikują materiały wiedzowe, zwykle dotyczące określonej branży lub specjalizacji.
  • Lifestylerzy – skupiają się na swobodnych treściach dotyczących codzienności: modzie, urodzie, kulinariach, podróżach, spędzaniu czasu wolnego itp.
  • Aktywiści – odnoszą się do sytuacji politycznej i gospodarczej oraz tematów społecznych.
  • Artyści – tworzą content estetyczny, sztukę.
  • Patoinfluencerzy – publikują materiały łamiące normy społeczne, patologiczne, niezgodne z zasadami moralnymi i porządkiem społecznym, np. promują przemoc, dyskryminację czy stosowanie używek.

Przyjmując jako kryterium podziału medium, możemy podzielić influencerów na:

  • Youtuberów – działają na YouTubie.
  • Instagramerów – publikują na Instagramie.
  • Tiktokerów – tworzą treści na TikToku.
  • Bloggerów – prowadzą blogi.
  • Podcasterów – nagrywają podcasty.

Twórcy mogą oczywiście wykorzystywać też inne kanały, działać w zespołach lub na kilku platformach równocześnie. Który spośród twórców sprawdzi się najlepiej w roli partnera Twojej marki?

Wszystko zależy od tego, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć: millenialsów czy pokolenia Z, rodzin z małymi dziećmi czy ludzi ze świata biznesu. Poza rodzajem kanału, za pośrednictwem którego twórcy budują swoje społeczności, influencerów dzielimy również na mega-, makro- i mikrotwórców. Podział ten wynika z wielkości zasięgów, jakie mają. Warto jednak podkreślić, że ilość nie zawsze przekłada się na jakość.

W przypadku influencerów najważniejsze jest regularne tworzenie treści dla swoich followersów oraz wchodzenie z nimi w interakcje. Tutaj prym wiodą mikroinfluencerzy. Ich zasięgi są  nieporównywalnie niższe od tych, którymi mogą pochwalić się gwiazdy kina czy sportu. Jednak, pomimo małej liczby obserwatorów, zaangażowanie ich odbiorców znacznie przewyższa aktywność obserwujących megainfluencerów. Kluczowe dla influencer marketingu jest to, aby twórcy angażowali swoich odbiorców i podtrzymywali z nimi relacje, a ci z kolei chętnie odpowiadali na ich propozycje. Tylko w ten sposób opiniotwórcy internetowi mogą pomóc wypromować się określonej marce.

Jak zacząć współpracę w ramach influencer marketingu?

Pierwszym krokiem, który należy wykonać, jest opracowanie strategii marketingowej. Określając cele marketingowe, jakie masz do zrealizowania, zwiększysz swoje szanse na znalezienie odpowiedniej osoby do promowania marki. Ważny jest zarówno wybór kanału, za pośrednictwem którego prowadzona będzie kampania, jak i określenie grupy docelowej oraz profilu samego twórcy.

Najlepiej, aby był to człowiek działający w Twojej branży. Jego wiedza i doświadczenie w danym obszarze powodują, że udostępniane przez niego rekomendacje są autentyczne. Wiarygodność influencera ma natomiast bezpośredni wpływ na zaangażowanie jego followersów.

Po określeniu budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na influencer marketing oraz skrupulatnym przygotowaniu briefu, nie pozostaje nic innego jak kontakt z wybranym twórcą internetowym – możesz uczynić to bezpośrednio, bądź za pośrednictwem agencji.

Błędy, których należy unikać przy współpracy z influencerem

Wiele firm podejmujących współpracę z influencerem nie traktuje tego rodzaju inwestycji poważnie. Uważają, że jednorazowe, doraźne działanie może być tak samo skuteczne jak długoterminowa, szczegółowo określona współpraca. Nieprawidłowo określone cele marketingowe, brak rozpoznania środowiska influencera przekładają się z kolei na niewłaściwy wybór kanału społecznościowego. Ponadto trudno osiągnąć sukces w sieci, gdy branża, w której działa influencer nie pokrywa się z obszarem grupy docelowej promowanego przez niego produktu lub usługi.

Odpowiednio dopasowany content czy zamieszczanie przez influencerów w tekstach promocyjnych linków przekierowujących do strony promowanej marki mogą być dużo bardziej skuteczne np. od pojawiających się w wyszukiwarce Google reklam. 

Warto więc zainwestować swój czas i pieniądze w tę formę marketingu, by wypromować biznes. Wiesz już, co to jest influencer marketing oraz jakie działania podjąć, by zacząć czerpać korzyści z influencer marketingu, więc nie pozostaje nic innego, jak spróbować swoich sił we wdrażaniu tej metody. Powodzenia.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy