Na czym polega digital storytelling?

6 min

siedząca kobieta w okularach VR

Dobre historie to lepszy marketing. Wiedzą o tym czołowe marki, które z powodzeniem wykorzystują digital storytelling w marketingu. Przykład? Firma Nike i kampania „Just Do It”, przedstawiająca sportowców pokonujących wyzwania, by osiągnąć sukces. Dowiedz się, jakie korzyści płyną z wykorzystania storytellingu w strategii marketingowej.

Na czym polega digital storytelling?

Digital storytelling, czyli po polsku dosłownie „cyfrowe opowieści” lub „cyfrowe opowiadania”, to połączenie sztuki opowiadania z nowymi technologiami i mediami cyfrowymi, takimi jak: animacje, wideo, audio, obrazy oraz elementy interaktywne. Warto podkreślić, że nie chodzi tu o prezentację faktów za pomocą multimediów i zachęcenie w ten sposób do kupna produktu. Digital storytelling jest sposobem komunikacji marki/osoby/produktu, który polega na opowiadaniu historii. 

Cyfrowe opowieści oferują znacznie większe możliwości, zarówno w zakresie tworzenia historii, jak i późniejszej transmisji. Ponadto w cyfrowych opowiadaniach publiczność jest uważana za aktywnych uczestników, którzy mogą wchodzić w interakcję z narracją na wiele sposobów. Mogą czytać, krytykować, publikować i udostępniać dowolne treści, wpływając tym samym na ich rozwój. 

Narzędzia cyfrowych opowieści

Istnieje wiele różnorodnych narzędzi, które można wykorzystać do digital storytellingu. Wśród nich znajdują się popularne social media (platformy społecznościowe), takie jak Facebook, Instagram czy Twitter. Umożliwiają one dzielenie się treściami za pomocą tekstu, obrazów czy filmów. Również blogi i strony internetowe są świetnym miejscem do opowiadania dłuższych historii i angażowania czytelników. 

Aplikacje mobilne i gry pozwalają na stworzenie interaktywnych doświadczeń dla odbiorców. Podcasty oferują możliwość opowiadania historii za pomocą dźwięków oraz głosów, a filmy wideo wizualnie przedstawiają treści, wykorzystując do tego różne multimedia. 

Cyfrową opowieść można także stworzyć za pomocą zdjęć czy wycieczek w wirtualnej rzeczywistości. Świetnym narzędziem są też interaktywne prezentacje, w których można umieścić quizy oraz animacje. Jeszcze mocniej angażują one odbiorców.

Możesz zdecydować się tylko na niektóre narzędzia, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać potencjał ich wszystkich – o ile ich przekaz będzie spójny. 

Elementy digital storytellingu

Struktura cyfrowego opowiadania historii obejmuje podobne elementy, co tradycyjne narracje – mamy tu odbiorcę, narratora oraz fabułę. Joe Lambert, uznawany za prekursora digital storytellingu, podkreśla znaczenie siedmiu elementów charakterystycznych dla tej formy komunikacji1. Są to: 

  • punkt widzenia – koncentruje się zarówno na celu opowieści, jak i indywidualnej, autentycznej perspektywie autora;
  • pytanie dramatyczne – kluczowe pytanie, które przyciąga uwagę odbiorcy. Najczęściej wiąże się z wewnętrznym konfliktem lub problemem, który bohater próbuje przezwyciężyć. Odpowiedź na pytanie może pojawić się na końcu historii lub odbiorcy mogą otrzymać wystarczającą ilość informacji, by samodzielnie ją sformułować;
  • ekscytująca treść – integralną częścią każdej udanej opowieści cyfrowej są emocje. Najlepiej tworzyć treści odnoszące się do uczuć takich jak: miłość, poczucie straty, samotność, wrażliwość czy innych, których niemal każdy doświadcza i może się do nich odnieść; 
  • głos narratora – odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu historii i wpływa na to, w jaki sposób odbiorcy ją przyswajają;
  • ścieżka dźwiękowa – za pomocą muzyki i efektów dźwiękowych można w łatwy sposób dodać głębi do narracji i wywołać u odbiorców pożądane emocje oraz reakcje; 
  • ekonomia – najskuteczniejsze opowieści cyfrowe są krótkie. Mądrze wykorzystują elementy wizualne do tworzenia bogatych narracji, które są przystępne w odbiorze od początku do końca; 
  • rytm – odnosi się do tempa i sekwencji wydarzeń, montażu obrazu, dźwięków oraz narracji, które wspólnie tworzą dynamikę opowieści. Odpowiednio dostosowany rytm pomaga w kreowaniu napięcia, podkreślenia emocji czy utrzymaniu uwagi odbiorców. 

Jak digital storytelling wpływa na odbiorców?

Od zarania dziejów ludzie uwielbiają ich słuchać – bajki, baśnie i legendy wciągają i rozbudzają wyobraźnię. Dawniej społeczność gromadziła się, by wysłuchać gawędziarza – tak powstawały baśnie ludowe.

Również teatr, który dostarcza ludziom rozrywki od czasów starożytnych, literatura, kino czy nawet gry komputerowe – wszystkie te formy stanowią różne odłamy storytellingu, które współtworzą kulturę. Nic więc dziwnego, że również branża marketingowa zaczęła wykorzystywać potencjał opowieści. 

Dobrze zbudowana narracja efektywnie przyciąga uwagę, pobudza ciekawość i stwarza potrzebę poznania dalszych losów bohaterów. Co więcej, interesujące opowieści o wiele lepiej działają na słuchaczy niż suche fakty, wykresy poparte liczbami czy infografiki. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że historie są bogate w emocje i wartości, dzięki którym odbiorcy zwracają uwagę na rozwój sytuacji, a co za tym idzie – więcej słyszą, zauważają i zapamiętują. 

Digital storytelling umożliwia więc budowanie więzi i zdobycie zaufania użytkowników. Firmy korzystające między innymi z tej formy komunikacji z publicznością, zwiększają szanse na to, że odbiorcy będą chętniej reagować na taki komunikat niż na standardową reklamę. 

Cechy dobrej opowieści cyfrowej i reguły jej tworzenia

Dobre opowieści cyfrowe zaczynają się od świetnych pomysłów, jednak to nie wystarczy, by stworzyć historię, która odniesie sukces. O czym więc warto pamiętać? Oto kilka wskazówek:

  • Poznanie grupy docelowej. Aby stworzyć historię, która rezonuje z odbiorcami, należy zrozumieć, kim są i na czym im zależy. W tym celu warto wykorzystać dane, statystyki i spostrzeżenia, by lepiej zrozumieć, do kogo kieruje się przekaz, kto chce usłyszeć historię i faktycznie z niej skorzysta. 
  • Interaktywność. Opowieści cyfrowe są skuteczne pod względem niwelowania bariery pomiędzy marką a klientami. Zachęcanie odbiorców do interakcji pozwala na stworzenie w nich poczucia przynależności i realnego wpływu na firmę. Zaangażowanie w historię sprawia, że odbiorcy przekażą ją dalej i zapamiętają na dłużej. 
  • Autentyczność. Historia powinna być rzeczywistym odzwierciedleniem idei i wartości marki. Kreowanie fałszywego obrazu jedynie podważy wiarygodność firmy. 
  • Wyznaczenie celu. Przy tworzeniu angażującej narracji warto korzystać z kreatywności, ale przede wszystkim pamiętaj, jaki rezultat chcesz uzyskać. W zależności od tego, czy celem jest np. zwiększenie rozpoznawalności marki, czy sprzedaż produktu, dobierz takie działania, które pomogą Ci w jego osiągnięciu. 
  • Wykorzystanie różnorodnych mediów. Tekst, dźwięk, grafiki, wideo czy animacje – to wszystko może wzbogacić doświadczenie odbiorców oraz uatrakcyjnić historię.

Digital storytelling w marketingu

Ikea, Coca-Cola, Apple, Danio czy Allegro – to tylko kilka przykładów marek korzystających z digital storytellingu w swojej strategii marketingowej. Powyższe firmy stworzyły kultowe kampanie, które wiele osób widziało w internecie, telewizji czy na ulicach miast Sekretem ich sukcesu jest pokazanie się z bardziej „ludzkiej strony”, dzięki czemu nawiązują pożądaną relację z odbiorcami

Szukając inspiracji, warto wziąć przykład ze storytellingu marki Allegro. Każdego roku w okresie przedświątecznym firma wypuszcza spot reklamowy, który budzi silne emocje. Przeważnie mówi o tym, że drobne gesty mają ogromne znaczenie i nie powinno się ich lekceważyć. Oprócz tego kampania podkreśla, że wszystko, czego szukamy, możemy kupić na ich platformie internetowej. 

Digital storytelling nie dotyczy jedynie dużych marek. Ten sposób komunikacji może wykorzystać każdy. Cyfrowe opowieści mogą pomóc markom w pokazaniu, dlaczego ich produkty lub usługi warto wybrać. Zalety digital storytellingu można wykorzystać również w celu rekrutacji nowych pracowników czy budując własną markę osobistą. Opowiadanie historii sprawdza się także podczas prezentacji i praktycznie w każdej innej sytuacji biznesowej.

https://www.beyondstorytelling.com/contributors-and-workshops/2018/1/4/joe-lambert

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy