Twoja pierwsza firmowa reklama na Facebooku

10 min

ikona facebook

Posiadasz konto firmowe na Facebooku? A zatem masz łatwy dostęp do potężnego silnika reklamowego, jakim jest Menedżer reklam. Skorzystaj z jego potencjału i uruchom kampanie Facebook Ads, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców! Dzięki temu możesz też zwiększyć sprzedaż i skutecznie promować swój biznes online. Podpowiadamy, w jaki sposób stworzyć pierwszą reklamę na FB krok po kroku. 

Menedżer reklam – jego podstawowe funkcje

Menedżer reklam to bezpłatne narzędzie służące do zarządzania płatnymi działaniami marketingowymi na Facebooku, Instagramie oraz Messengerze. Pomyśl o nim jak o centrum dowodzenia – to w nim ustawiasz cele reklam, tworzysz komunikaty, definiujesz grupę odbiorców oraz analizujesz wyniki dzięki statystykom dostępnym w różnych widokach.

Dostęp do Menedżera reklam

Do Menedżera reklam możesz wejść zarówno z poziomu Menedżera firmy (ang. Business Manager), bezpośrednio z konta Facebook oraz z Meta Business Suite. W przypadku Meta Business Suite Menedżer reklam dostępny jest w menu „Wszystkie narzędzia”.

zrzut z Meta Business Suite

W przypadku Menedżera firmy ścieżkę znajdziesz poniżej.

menu w MBS
 

Tworzenie kampanii w Menedżerze reklam 

Chociaż stworzenie reklamy Facebook Ads może wydawać się skomplikowanym procesem, interfejs menedżera reklam jest intuicyjny. Proces ten jest podzielony na trzy etapy: kampanie, zestawy reklam i reklamy. Aby stworzyć kampanię reklamową musisz przejść przez wszystkie te kroki. 

Wejdź na Menedżera Reklam – i kliknij zielony przycisk „Utwórz”.

tworzenie kampanii w Menedżerze reklam

Zobaczysz okienko, w którym musisz wskazać cel kampanii. Wybierz ten, na którym najbardziej Ci zależy i który najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu. 

Ważne! Do niedawna w Menedżerze reklam Meta dostępne było aż 11 celów kampanii. Aktualnie lista została uproszczona do 6. Nowe cele pokrywają wszystkie poprzednie cele biznesowe.

Odpowiedź na to, którą wybrać, zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonego biznesu, oczekiwań względem kampanii, a także od tego, czy masz zainstalowany Pixel. Jest on niezbędny, jeśli chcesz skorzystać z optymalizacji reklam w oparciu o sprzedaż (wcześniej: konwersje).

Cele biznesowe dostępne przy tworzeniu reklam to:

Cel reklamy Twój cel biznesowy Poprzedni cel biznesowy
Rozpoznawalność Reklamy kierowane są do osób, które w największym stopniu zapamiętają reklamę. Dzięki temu zbudujesz  świadomość swojej marki. Rozpoznawalność marki
Zasięg
Wyświetlenia filmu
Ruch w firmie
Ruch Ten cel sprawdzi się w sytuacji, kiedy chcesz zachęcić jak najwięcej osób do odwiedzenia Twojej strony internetowej. Ruch
Aktywność Reklamy docierają do użytkowników, którzy prawdopodobnie wejdą w interakcję pod umieszczonym przez Ciebie postem. Sprawdzi się to w przypadku gdy chcesz zwiększyć liczbę lajków pod postem na Fan Page’u, zachęcić do obejrzenia filmu lub zainicjować rozmowę na Messengerze. Aktywność
Wyświetlenia filmu
Wiadomości
Konwersje
Kontakty Ten cel służy do gromadzenia kontaktów i łączy się z generowaniem leadów. Jeżeli chcesz pozyskać dane klienta, a później np. podjąć kontakt telefoniczny, jest to odpowiedni cel. Pozyskiwanie kontaktów
Wiadomości
Konwersje
Promocja aplikacji Jeżeli twoja usługa posiada aplikację mobilną, za pomocą tego celu zachęcisz użytkowników do instalacji i podjęcia określonych czynności w aplikacji. Instalacja aplikacji
Sprzedaż Najważniejszy cel dla firm e-commerce. Znajdź klientów, którzy z największym prawdopodobieństwem kupią twój produkt lub zamówią usługę. Konwersje
Sprzedaż z katalogu

 

Kolejny krok to ustalenie nazwy kampanii. 

nazwa kampanii - okno w MBS

Nazwij kampanię w taki sposób, żeby od razu było jasne, co się pod nią kryje. Możesz użyć nazwy celu, daty, nazwy miesiąca lub promocji np. Sprzedaż_Święta22. Jasne opisanie poszczególnych poziomów kampanii ułatwi Ci analizę wyników.

Następnie przejdź do zakładki „Zestawy reklam”, w której ustawisz budżet reklamowy i harmonogram wyświetlania. To, ile wydasz na kampanię, zależy wyłącznie od Ciebie. Możesz wybierać spośród dwóch opcji: określenie budżetu całkowitego dla całego okresu bądź budżetu dziennego.

Jeżeli chcesz, żeby kampania działała cały czas, skorzystaj z opcji budżetu dziennego. Jeżeli planujesz akcję jednorazową, np. z okazji Black Weekend, możesz rozważyć opcję budżetu całkowitego na okres trwania promocji.

okno do określenia budżetu i harmonogramu

Następnie definiujesz target, czyli grupę docelową. Ten etap ułatwi Ci określenie grupy docelowej – jej cech demograficznych, lokalizacji, zainteresowań i zachowań.

W tej zakładce musisz uzupełnić takie pola jak: lokalizacja, wiek, płeć, języki. Opcjonalnie możesz wykorzystać szczegółowe opcje targetowania, które umożliwiają precyzyjne dotarcie do użytkowników za pomocą trzech kategorii: 

  • danych demograficznych,
  • zainteresowań, 
  • zachowań. 

Z kolei dzięki opcji „Wyklucz” możesz usunąć pewne osoby z grupy docelowej np. pod kątem branży, w której pracują.

screen z formularza MBS

Jak wybrać odpowiednie grupy docelowe?

Jeżeli wiesz już, kim są Twoi klienci i masz już personę, odzwierciedlenie cech tego idealnego klienta za pomocą opcji targetowania nie powinno być trudne. Pamiętaj, żeby w pojedynczym zestawie reklam nie zawężać grupy zbyt znacząco, ani nie iść zbyt szeroko. Na początek sprawdź, jak sprawdzają się grupy liczące kilkaset tysięcy osób.

Jeśli prowadzisz lokalny biznes, zwróć uwagę na lokalizację. Przy tworzeniu reklamy domyślnym ustawieniem jest targetowanie na całą Polskę. Dobrze byłoby zawęzić zakres do regionu, w którym działasz. Nawet jeśli sprzedajesz on-line zastanów się, czy Twoimi klientami są osoby z całej Polski czy np. tylko z większych miast.
 
Podobnie jest z określeniem wieku. Nawet jeśli Twoja oferta jest skierowana do każdego, pamiętaj, że inne komunikaty będą skuteczne w przypadku grupy docelowej w przedziale wiekowym 18-25 lat, a inne, jeśli chcesz trafić do osób między 45 a 60 rokiem życia.

Szczegółowe opcje targetowania według zainteresowań i zachowań dają bardzo duże możliwości. Jeżeli na przykład sprzedajesz dresy, możesz łatwo dotrzeć do osób, które interesują się dresami ogólnie lub śledzą określone marki sportowe. Ale to nie wszystko. Pomyśl, jaki styl życia reprezentuje twój klient. Czy osoby zainteresowane odzieżą sportową często podróżują? A może warto dotrzeć do osób w związkach, które poszukują prezentów dla swoich partnerów? Zwróć uwagę, że na wpisanie zainteresowań lub zachowań masz więcej niż jedno pole. Jeżeli będziesz wpisywać po kilka pozycji w tym samym polu, algorytm Meta odczyta to jako „interesuje się X lub Y”. Jeśli użyjesz opcji „zawęź” otworzysz sobie opcję do targetowania osób, które „interesują się X oraz Y”. W przypadku opcji „wyłącz” będzie to „interesuje się X ale nie interesuje się Y”.

Na początek ustaw dwa lub trzy zestawy reklam z różnymi opcjami targetowania i sprawdź, co najlepiej zadziała w przypadku twojego biznesu. 

Powyższy proces dotyczy tylko jednej z opcji targetowania – tzw. standardowych odbiorców. Ponadto masz jeszcze do dyspozycji inne warianty:

  • niestandardowi odbiorcy – użytkownicy wyodrębnieni na podstawie listy e-mailowej, zaangażowania na stronie na Facebooku itp. W tym przypadku musisz upewnić się, że Pixel jest aktywny. To dzięki niemu platforma rejestruje czynności użytkownika na stronie;
  • podobni odbiorcy – użytkownicy o zbliżonych zainteresowaniach i zachowaniach jak dotychczasowi klienci. 

W kolejnej sekcji wybierasz miejsca, w których będzie wyświetlała się Twoja kreacja reklamowa. W tym przypadku możesz albo zaufać Facebookowi i wybrać opcję automatycznego umiejscowienia reklam, albo ustawić te parametry samodzielnie.  Jeżeli masz wątpliwości, którą opcję wybrać, przetestuj obie i stwórz dwa zestawy reklam różniące się od siebie tylko umiejscowieniem. Po jakimś czasie sprawdź, który z nich uzyskał lepsze wyniki.

umiejscowienie - formularz w Menedżerze reklam

Po utworzeniu kampanii i zestawu reklam przyszedł czas na zakładkę „Tworzenie reklamy”. To właśnie w tym miejscu wybierzesz materiał reklamowy – grafikę, wideo oraz dodasz treść komunikatu

1. Na początku wybierz stronę, która jest powiązana z reklamą.

screen z aplikacji

2. Następnie wskaż format reklamowy. Może to być karuzela, kolekcja, wideo lub obraz. W przypadku wybrania opcji pojedynczego obrazu możesz również utworzyć pokaz slajdów. Na początek zacznij od pojedynczego obrazu.

Konfiguracja reklamy 

3. W kolejnym kroku dodajesz materiał reklamowy. Kliknij „Dodaj multimedia” i wybierz „Dodaj obraz” lub „Dodaj film”, aby załadować nowe materiały lub skorzystaj z Biblioteki, aby wybrać te, które już  wcześniej zostały dodane. Jeżeli masz już połączone konto reklamowe z kontem na Instagramie, dostępne będą zdjęcia również z tej platformy.

Jaką grafikę dobrać do reklamy na Facebooku lub Instagramie? 
 

Grafika to najważniejszy element kreacji. Powinna ona być adekwatna do kierowanego komunikatu. Jeśli nie masz własnych zdjęć, możesz skorzystać z darmowych banków fotografii np. Unsplash, Pexels, Pixabay. Za każdym razem sprawdzaj licencję, dzięki czemu dowiesz się, w jakim celu możesz użyć danego zdjęcia. Nie każdą grafikę można wykorzystać np. w celach komercyjnych, czyli do promocji firmy.
 
W przypadku tworzenia reklamy, która ma zachęcić do zakupu produktu, radzimy korzystać ze zdjęć, które są Twoją własnością. Zadbaj, aby były one dobrej jakości i w jak najlepszy sposób przedstawiały produkt bądź usługę. 

Dodawanie materiałów reklamowych

Kolejny krok to napisanie tekstu do reklamy.  

formularz do wprowadzenia tekstu reklamy

Zacznij od krótkiego tekstu w formie dwóch lub trzech zdań, które najlepiej prezentują Twój produkt lub usługę. Później eksperymentuj z tekstami dłuższymi i krótszymi – często może zadziałać nawet jedno, mocne zdanie.

Bardzo istotny jest nagłówek – warto, by zawierał same konkrety i nie był za długi w stosunku do Call To Action (CTA, wezwania do działania).

W formacie z jednym obrazem masz możliwość dodania kilku wariantów tekstu głównego oraz nagłówka – wykorzystaj to. Dzięki tej funkcji to algorytm Meta zdecyduje, który wariant najlepiej trafi w gust danego odbiorcy. Sprawi to, że  Twoje reklamy będą bardziej efektywne.

Ostatni etap to wybór Call To Action. Warto, żeby CTA było zgodne z celem kampanii. Jeżeli prowadzisz sklep e-commerce wybierz „Kup teraz” lub „Obejrzyj więcej”, jeżeli chcesz zapoznać klientów z marką. Testuj różne CTA i sprawdzaj, które najlepiej działa na Twoich odbiorców.

Przed publikacją reklamy koniecznie sprawdź, jak kreacja będzie się prezentować w różnych miejscach. Po prawej stronie znajdziesz „Pogląd reklamy”. Jeżeli wszystko się zgadza, kliknij „Opublikuj”. Jeżeli Twoja reklama jest zgodna ze standardami Meta, wkrótce zostanie opublikowana. Gotowe!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy