Co to jest link afiliacyjny i jak z niego korzystać?

5 min

uśmiechnięta przedsiębiorczyni wskazuje palcem na punkt w górnym rogu

Wyobraź sobie, że wszystko, czego potrzebujesz do zarabiania pieniędzy w internecie, to czas. Nie musisz inwestować pieniędzy, tworzyć własnych produktów czy oferować usług. Brzmi zbyt dobrze? Poznaj bliżej afiliację. Dowiedz się, jak działają linki afiliacyjne, jak je generować i skutecznie wykorzystywać, aby na tym zarabiać. 

Linki afiliacyjne – co to takiego?

Aby dokładnie wytłumaczyć, czym są linki afiliacyjne, należy zacząć od absolutnych podstaw, czyli afiliacji. W skrócie marketing afiliacyjny polega na wykorzystaniu sieci partnerów niezwiązanych z firmą, w celu promocji i sprzedaży produktów lub usług. Więcej o marketingu afiliacyjnym możesz przeczytać w naszym artykule na ten temat. 

W marketingu afiliacyjnym biorą udział:

  • reklamodawcy, czyli właściciele stron, do których prowadzą linki;
  • wydawcy (afilianci), czyli osoby publikujące linki.

Linki afiliacyjne, nazywane również linkami partnerskimi, to unikatowe adresy URL wygenerowane w ramach programów partnerskich, które kierują użytkowników na dowolną stronę reklamodawcy. Są one wyposażone w unikalny kod śledzenia, który jest powiązany z konkretną kampanią marketingową. Dodatkowo linki są skonfigurowane w taki sposób, aby wspierać działania sprzedażowe, umożliwiając śledzenie transakcji oraz przypisanie ich do konkretnego afilianta. Wygenerowany link można podpiąć pod dowolną grafikę, tekst, zdjęcie lub po prostu opublikować jako adres URL.

Mechanizm działania linków afiliacyjnych

Pierwszy krok to generowanie linków. Reklamodawca lub program partnerski generuje unikalny link dla każdego wydawcy (afilianta) zawierający specjalny kod śledzenia lub identyfikator, który umożliwia zlokalizowanie, który zakup pochodzi od danego wydawcy.

Następne wydawca promuje produkty lub usługi, używając wygenerowanego i przypisanego do niego linka. W tym celu może wykorzystać blog, stronę internetową, media społecznościowe lub inny kanał komunikacji. 

Kiedy użytkownik kliknie w link afiliacyjny, automatycznie zostanie przekierowany na stronę reklamodawcy lub określoną podstronę powiązaną z promowanym produktem lub usługą. Jeśli dokona transakcji, stanie się klientem. Wydawca otrzymuję prowizję za każdego przyciągniętego klienta, który dokonał zakupu.

Jak zostać wydawcą i zarabiać na polecaniu produktów?

Niezaprzeczalnym atutem w byciu wydawcą jest to, że do rozpoczęcia działań nie potrzeba żadnego wkładu własnego. Wystarczy zarejestrować się w dowolnej sieci partnerskiej, wybrać interesujące programy partnerskie, wygenerować link afiliacyjny dla wybranych produktów lub usług, a następnie go promować. Każdy link ma specjalny kod śledzenia, który pozwoli na przypisanie transakcji do Twojego konta. 

Czy tylko tyle potrzeba, by zacząć zarabiać w internecie? Niestety przekonanie potencjalnych klientów do skorzystania z danej oferty bywa bardzo trudne. Najczęściej z tego rozwiązania korzystają influencerzy, blogerzy, właściciele kanałów na YouTubie czy po prostu osoby aktywne w różnych internetowych społecznościach. 

Wygeneruj swój pierwszy link afiliacyjny

Jak wygenerować link afiliacyjny? Proces ten jest dziecinnie prosty i najczęściej zamyka się w kilku krokach. Po dołączeniu do wybranej sieci partnerskiej lub programu partnerskiego oferującego możliwość zarabiania na linkach afiliacyjnych należy wybrać produkt lub usługę, którą chce się promować jako wydawca. Może to być produkt z katalogu programu partnerskiego lub konkretna oferta reklamodawcy. 

Następnie należy przejść do sekcji odpowiedniej dla generowania linków afiliacyjnych. W tym miejscu możesz mieć możliwość dostosowania opcji promocji, np. typów linków (tekstowe, banery, grafiki). W ostatnim kroku należy kliknąć przycisk generujący link afiliacyjny. Platforma partnerska automatycznie wygeneruje unikalny link, który będzie zawierał Twój identyfikator afiliacyjny.

Gdzie zamieścić link afiliacyjny?

Linki afiliacyjne można umieszczać praktycznie wszędzie. Dobrze wybrać kanał, gdzie dysponuje się największą liczbą odbiorców, dzięki czemu istnieje szansa na wykorzystanie potencjału linku afiliacyjnego do maksimum. Naturalnie im bardziej aktywnie będziesz działać oraz im więcej linków opublikujesz w internecie, tym większe wynagrodzenie otrzymasz. 

Na samym początku przygody z linkami afiliacyjnymi warto skupić się na miejscach w sieci, gdzie najczęściej się udzielasz. Może to być konto na popularnym portalu społecznościowym, takim jak Instagram czy Facebook. Jeśli prowadzisz blog firmowy, warto umieścić tam link afiliacyjny. Osoby preferujące format video mogą wrzucać linki na YouTubie lub TikToku. Możliwości jest wiele, więc wybierz formę promocji, która najlepiej odpowiada Twoim preferencjom.

Świetnymi miejscami do publikacji linków afiliacyjnych są: 

Nie oznacza to jednak, że wszystkie chwyty są dozwolone – czasem reklamodawcy nakładają pewne restrykcje. Zakazane mogą być np. wykorzystywanie powiadomień push czy reklamy Google Ads. Naruszenie zasad promocji skutkuje utratą wynagrodzenia, dlatego, aby uniknąć konsekwencji, należy dokładnie zapoznać się z zasadami programu podczas generowania linku afiliacyjnego.

Link to nie wszystko – wskazówki dotyczące publikacji

Działania afiliacyjne rodzą wiele pytań i budzą pewne wątpliwości. W jaki sposób promować link afiliacyjny, by przynosił wymierne korzyści? Sama jego publikacja w sieci może być niewystarczająca, trzeba poświęcić nieco czasu i uwagi, by na tym zarabiać. O czym warto więc pamiętać?

  1. Przede wszystkim zadbaj o grupę odbiorców. Twórz treści, które są dla nich cenne i przydatne. Skup się na dostarczaniu rzetelnych informacji, rozwiązywaniu problemów lub udzielaniu porad związanych z promowanym produktem/usługą. Świetnie sprawdzi się tutaj evergreen content, czyli treści o temacie aktualnym nawet przez parę lat po publikacji. Ze względu na swoją uniwersalność czytelnicy będą zaglądać do nich przez długi czas, dlatego warto pamiętać o dodaniu do takich wpisów linków afiliacyjnych.
  2. Dziel się opinią o danym produkcie. Pamiętaj, by w swojej recenzji opisywać zarówno plusy, jak i minusy danej rzeczy. Im bardziej rzetelna będzie opinia, tym większa szansa, że zdobędziesz zaufanie odbiorców. To z kolei przełoży się na lepsze wyniki. 
  3. Nie ograniczaj się tylko do jednego formatu. Oprócz tekstowych linków afiliacyjnych wykorzystaj zdjęcia, wideo, infografiki. To pomaga w przyciąganiu uwagi. Ponadto umieszczaj linki afiliacyjne w sposób naturalny i nienachalny. Wybierz odpowiednie miejsca, gdzie będą one najbardziej efektywne, np. w adekwatnym kontekście lub w pozytywnych rekomendacjach.
  4. Testuj i optymalizuj. Próbuj różnych strategii i monitoruj wyniki. Sprawdzaj, jakie treści i metody promocji przynoszą najlepsze rezultaty. Pamiętaj, że kluczowe jest dostarczanie odbiorcom wartościowych informacji i budowanie zaufania. Działając uczciwie i profesjonalnie, możesz zwiększyć szanse na sukces w zarabianiu poprzez afiliację. 

Linki afiliacyjne a zalecenia UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opracował wytyczne w celu standaryzacji oznaczania reklam w internecie. Co to oznacza w praktyce? Każdy materiał zawierający przekaz handlowy, za który osoba otrzymała korzyść materialną, powinien być wyraźnie oznaczony jako materiał reklamowy i zawierać informację o promowanej marce. Rekomendacja ta obejmuje również prowizję z linków afiliacyjnych. 

O czym zatem pamiętać, zarabiając na afiliacji? Przekaz reklamowy ma być jasny i zrozumiały dla każdego użytkownika. Oznaczenie musi być wyraźne zarówno dla stałych odbiorców, jak i tych nowych, którzy po raz pierwszy zapoznają się z Twoją twórczością. Rozmiar czcionki, kolory tła oraz inne elementy wpływają na czytelność przekazu. Kluczowe jest, by komercyjny charakter treści był znany konsumentowi od samego początku – niezależnie od tego, czy korzysta z urządzenia mobilnego czy desktopu.

Jak prawidłowo oznaczyć promowane produkty? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaleca stosowanie dwupoziomowego oznaczania reklam. Jedno oznaczenie można umieścić w opisie postu, a drugie na zdjęciu, w filmie lub w narracji, jeśli jest to na przykład podcast. Najczęściej służą do tego hashtagi lub kwadratowe nawiasy. Oto kilka przykładów:

  • #współpracareklamowa
  • #reklama
  • #materiałreklamowy
  • #materiałsponsorowany
  • #postsponsorowany

Pamiętaj jednak, że oznaczenia takie jak #ad czy #współpraca mogą być niejasne dla odbiorców. Nie będą zatem wystarczające z punktu widzenia oceny UOKiK.

Afiliacja – czy to się opłaca? 

Nie da się ukryć, że promocja za pomocą linków afiliacyjnych to atrakcyjny sposób na zarobek zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców. Wydawcy otrzymują wynagrodzenie za przyciąganie aktywnych klientów, podczas gdy reklamodawcy zwiększają swoje zasięgi i konwersję oraz budują większą rozpoznawalność marki. Dodatkowo Ci pierwsi mogą tworzyć sieć kolejnych polecających i czerpać pasywny dochód.

Jednak branża afiliacyjna przynosi więcej korzyści dla firm, ponieważ pomagają one zwiększyć ruch na stronie i rozszerzyć bazę klientów. Chociaż teoretycznie każdy może zostać wydawcą, to w praktyce większą wartość dla marek mają osoby o dużych zasięgach i licznej społeczności followersów. Co więcej, tacy twórcy mają większe szanse na generowanie rzeczywistych dochodów w ramach programu partnerskiego. 

Dla osób szukających dodatkowego zarobku i takich, które mają dużo chęci i kreatywności, zarabianie poprzez afiliację to pierwszy krok w kierunku monetyzacji działalności online. Plusem jest fakt, że tego typu działania nie wiążą się z ryzykiem utraty środków finansowych, bo jedyna inwestycja to czas. 

Na pytanie, czy afiliacja się opłaca, najlepiej odpowiedzieć sobie indywidualnie, bazując na zdobytej wiedzy lub doświadczeniu. 

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja