Podcast. Jak zacząć, czyli nowoczesny sposób na promowanie swojego biznesu

9 min

kobieta siedzi przy laptopie w słuchawkach z mikrofonem i uśmiecha się

W ostatnich latach nagrywanie i słuchanie podcastów stało się powszechne i… modne. Nie ma chyba osoby, która nie słuchała w tej formie porad podczas gotowania obiadu czy prowadzenia samochodu. Jednak jak cały proces wygląda po stronie twórcy podcastu? W artykule znajdziesz odpowiedź. Opowiadamy też, jak wykorzystać potencjał biznesowy podcastu.

Podcast – nowoczesny sposób na promowanie swojego biznesu

Ludzie na całym świecie na nowo odkryli urok audycji, choć tym razem nie radiowych, a publikowanych na łamach platform cyfrowych, takich jak Spotify czy Apple Podcasts. Początkowo była to – jak to zwykle w cyfrowym świecie – skromna inicjatywa. Najpierw to blogerzy zauważyli zmianę zachowań internautów i pisanie zaczęli zastępować nagrywaniem. Kolejnym logicznym krokiem było przełożenie tego na działania biznesowe. Wydawnictwa i czasopisma, a później także firmy, zaczęły zadawać sobie pytanie, czy warto i jak nagrywać podcasty.

Nie wiesz, po co i jak stworzyć podcast? Najwyższa pora poznać potencjał tego narzędzia. Poniżej przeczytasz o wszystkim, co najistotniejsze – od przygotowania strategii i scenariuszy odcinków, poprzez dobór sprzętu, na montażu i dystrybucji kończąc.

Od czego zacząć opracowywanie autorskiego podcastu?

Najważniejsze pytanie, jakie musisz sobie zadać przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac związanych z nagrywaniem podcastu, to: jaka jest grupa docelowa, do której chcesz docierać z tego rodzajem treści. Może się bowiem okazać, że Twoi potencjalni klienci nie słuchają podcastów. I wtedy nagrywanie materiałów audio będzie stratą czasu. Jeśli jednak kierujesz swoją ofertę do ludzi, którzy wpisują się w grupę słuchaczy podcastów, musisz zastanowić się, o czym warto im opowiedzieć.

Czasem wydaje się, że rezerwuar tematów związanych z oferowanymi usługami nie ma końca. Przecież klienci zadają mnóstwo pytań… Jednak kiedy przychodzi do tworzenia treści na blog czy właśnie przygotowania scenariusza na potrzeby podcastu, lista potencjalnie ciekawych tematów zaczyna się kurczyć. Dlatego na początku wypisz 10–20 pomysłów na odcinki. W ten sposób upewnisz się, że nie zatrzymasz się po wypuszczeniu siedmiu epizodów. To podobno magiczna liczba, której większość kanałów nie jest w stanie przeskoczyć.

Kolejnym krokiem jest przemyślenie formy programu. Czy będzie to monolog jednej osoby, czy może podcast przybierze formę wywiadu? Rozmowa dwóch osób jest obecnie najbardziej atrakcyjna dla słuchaczy. Warto więc zastanowić się, z kim ewentualnie w Twoim przypadku warto podyskutować.

Kiedy znasz już tematykę i formę, musisz ustalić częstotliwość publikacji oraz zaplanować długość odcinków i wybrać dzień emisji. Częstotliwość ma znaczenie, bo wbrew pozorom, na rynku jest już sporo konkurencyjnych serii i słuchacze mogą nie mieć czasu na śledzenie wszystkich. Na początek dobrym pomysłem jest publikowanie odcinków raz na dwa tygodnie. Jeśli masz możliwości i pomysły, by dzielić się treścią raz na tydzień, możesz spróbować nagrywać epizody częściej, ale w takim przypadku pojawia się zagrożenie kanibalizacji własnych treści. Weź pod uwagę, że słuchacze mogą nie mieć czasu śledzić wszystkich Twoich publikacji. 

Czas trwania odcinków też ma znaczenie. Nie warto produkować podcastów krótszych niż 10 minut, ale te dłuższe niż pół godziny też mogą nie utrzymać uwagi słuchaczy. Większość odbiorców włącza podcasty w samochodach i w komunikacji miejskiej, w drodze do pracy czy przy okazji wykonywania codziennych czynności, które zazwyczaj nie trwają więcej niż dwa kwadranse.

Jeśli chodzi o dzień publikacji, najlepiej wypuszczać odcinki w środę lub w czwartek – zwłaszcza w przypadku podcastów biznesowych. W niedzielę wieczorem i w poniedziałek rano ludzie chętniej słuchają materiałów rozrywkowych. 

Sprzęt, jaki należy przygotować do nagrywania podcastu

Znasz już teorię, pora przejść do praktyki i aspektów technicznych. Czym nagrywać podcasty? Oprócz mikrofonu musisz mieć sprzęt do nagrywania i oprogramowanie do montażu. Istotne jest też miejsce, w którym będą powstawały materiały.

  1. Komputer ma tutaj marginalne znaczenie. Niemal każdy względnie nowy sprzęt (8 GB RAM-u i procesor 5 generacji) będzie odpowiedni do obróbki dźwięku. Jednak oprócz komputera konieczny jest dobór sprzętu, który sprawi, że nagrywany materiał będzie odpowiedniej jakości. Telefon może okazać się niewystarczający.
  2. Wybór mikrofonu to oczywiście podstawa. Decyzja o tym, jaki mikrofon wybrać, zależy m.in. od tego, gdzie będą tworzone nagrania. W dobrze wyciszonym i wytłumionym pomieszczeniu sprawdzą się mikrofony pojemnościowe, kierunkowe, instalowane na specjalnych ramionach. Zbierany przez nie dźwięk jest najbardziej pełny. Mikrofony pojemnościowe cechują się dużym pasmem przenoszenia, ale są też bardzo czułe. Dlatego należy uważać, przy dotykaniu stołu, drapaniu się i tupaniu. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z podcastem i nagrywaniem dźwięków albo nie masz odpowiednio przygotowanego pomieszczenia, np. za oknem słychać ludzi i przejeżdżające samochody, dobrym pomysłem będzie inwestycja w kierunkowy mikrofon dynamiczny. Ma węższe pasmo przenoszenia, zwłaszcza w kwestii wyższych częstotliwości, ale akurat tego typu audycje powinny na tym zyskać. Głos nagrany takim sprzętem będzie też głębszy i nieco niższy.
  3. Jeśli chcesz produkować podcast profesjonalnie, musisz oczywiście zadbać o studio. Pomieszczenie należy wygłuszyć, by do wnętrza nie dostawały się żadne dźwięki. Co więcej, wnętrze musi być odpowiednio wytłumione, na ścianach warto zainstalować pianki, które będą rozpraszać fale dźwiękowe. Inaczej w nagraniach pojawi się pogłos lub echo. 
  4. Dodatkowo warto też zainwestować w interfejs, przez który przed zapisem będzie przepuszczany nagrywany dźwięk. Najpopularniejszym jest Focusrite Scarlett. Wybór odpowiedniego modelu zależy m.in. od liczby rozmówców. W przypadku dwóch osób idealny będzie 2i2 (z dwoma kanałami wejściowymi i dwoma wyjściowymi). Jeśli chcesz prowadzić podcast solo, wystarczy Focusrite Scarlett Solo.

    Interfejs pozwala na nagrywanie dźwięku na kartę SD, co sprawia, że nie musisz mieć przed sobą komputera. Co więcej, nie ogranicza Cię kabel, bo w większości mikrofonów oferuje się kabel zakończony wtyczką XLR. To profesjonalne rozwiązanie, więc jeśli zechcesz pominąć zakup interfejsu, konieczne będzie podpięcie mikrofonu bezpośrednio do komputera, więc sprzęt musi mieć wejście USB. Niestety w takim wariancie dźwięk jest transformowany przez kartę dźwiękową laptopa, która może przyczynić się do strat jakości.
  5. Ostatnim elementem, o który musisz zadbać, jest odpowiednie oprogramowanie. Na początek wystarczy Ci darmowy software, np. Audacity, który nie przytłoczy Cię liczbą oferowanych funkcji. Oczywiście możesz zacząć też z wysokiego C i zainwestować w płatne produkty (np. Adobe czy Reaper), z których korzystają producenci audiobooków.

Pierwszy odcinek – temat, struktura i scenariusz

Tworzenie podcastów zawsze zaczyna się od wyboru tematu, rozpisania struktury i przygotowania scenariuszy poszczególnych odcinków. Pamiętaj jednak, że podcast z rozpisanym dokładnie scenariuszem może okazać się nudny. Najlepiej zatem zaplanować tylko najważniejsze zagadnienia i darować sobie czytanie tekstu z kartki słowo po słowie. Efekt będzie bardziej naturalny. Planując strukturę i scenariusz nagrania, pozostaw przestrzeń na spontaniczność. Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się na audycje w formie rozmów, goście nie będą mieli przygotowanych do odczytania odpowiedzi.

Montaż, muzyka i okładka podcastu – na co zwrócić uwagę?

Do montażu podcastu – oprócz nagrania – potrzebujesz jeszcze kilku innych składowych. Tego typu produkcje warto uzupełnić przede wszystkim o:

  • okładkę, która będzie wyróżniała Twój program od innych,
  • intro (czołówkę),
  • outro, w którym umieścisz zachętę np. do odwiedzenia strony firmowej czy zapisania się do newslettera,
  • jingle – oddzielające kolejne podtematy. 

Tworząc te elementy, postaraj się, by były uniwersalne i możliwe do wykorzystania w każdym epizodzie.

Intro, jingle i outro często zawierają podkład muzyczny. Tutaj warto sięgnąć do darmowych lub płatnych baz muzyki. Na początku te darmowe (na licencji CC0) powinny być wystarczające. Pamiętaj, by pod żadnym pozorem nie korzystać z materiałów z serwisu YouTube, bo regulamin zabrania tego typu praktyk. 

Niektóre z firm decydują się na opłacenie pracy lektora do przeczytania kilku zdań na potrzeby intra. Musisz jednak wiedzieć, że wielu lektorów przenosi prawa do wykorzystania nagrania na określony czas, np. na rok. I by móc korzystać z ich pracy po upływie czasu określonego w umowie, konieczne jest opłacenie nowej licencji. Chyba że lektor zgodzi się przenieść prawa majątkowe do nagrania dożywotnio. Kluczowe jest tutaj również doprecyzowanie pola eksploatacji. Jeśli lektor wskaże, że nagranie może zostać wykorzystane wyłącznie na platformach audio, nie będzie można zaadaptować go do produkcji wideo.

Muzyka w trakcie trwania podcastu raczej przeszkadza, choć czasem można spotkać serie, w których już w postprodukcji dodano efekty tła, np. imitujące odgłosy biura. To nadaje materiałowi naturalności i pozwala przykryć niedoskonałości nagrania.

Duże znaczenie w promocji ma również okładka podcastu. Jest tym samym, czym okładka książki. Jeśli nie przykuje uwagi słuchacza, nie licz na duży organiczny ruch w platformach streamingowych. Warto więc odpowiednio zaprojektować grafikę i dobrać tytuł, który pozwoli na pozyskiwanie darmowego ruchu. 

Dobrze, jeśli kolorystyka i design będą spójne z identyfikacją wizualną Twojej firmy/marki. Jeśli zdecydujesz się wykorzystać materiały graficzne z internetu, pamiętaj, że mogą być objęte różnymi licencjami oraz chronione prawem autorskim. Szczegółowe zapisy zawiera Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 roku.

W stworzeniu projektu okładki może pomóc Ci też AI. Obecnie na gruncie prawa wytwory sztucznej inteligencji nie są objęte ochroną z tytułu praw autorskich.

Gdzie opublikować podcast?

Tworzenie podcastów nie kończy się na montażu. Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego hostingu. Jeszcze kilka lat temu wielu blogerów decydowało się umieszczać odcinki na serwerze, na którym znajdowała się ich strona. Niestety tego typu serwery – stricte pod strony www – cechują się niższą przepustowością łącza i przy większym zainteresowaniu może dojść do problemów z odtwarzaniem.

Drugim popularnym rozwiązaniem jest soundcloud, gdzie swoje odcinki publikuje wielu znanych podcasterów. Obecnie warto opublikować podcast bezpośrednio na Spotify. Platforma wykupiła narzędzie Anchor (darmowy hosting dla twórców) i teraz samodzielnie oferuje darmową przestrzeń dla autorów nagrań. Prawda jest taka, że aktualnie oferta Spotify jest tym samym dla dźwięku, czym YouTube dla obrazu.

Ostatnim sposobem publikowania podcastu jest dzielenie się nim w autorskiej aplikacji. Jednak koszt stworzenia programu do odsłuchu wydaje się nad wyraz wysoki i z tej możliwości najczęściej korzystają duże domy produkcyjne zajmujące się np. tworzeniem podcastów fabularnych. To trend istniejący przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych.

Dlaczego warto promować swój biznes poprzez podcasty?

Zanim zaczniesz z zapałem zgłębiać temat tego, jak zacząć nagrywać podcasty, musisz mieć świadomość, że tego typu audycje nie sprzedają. Jeśli chcesz skupić się na nagrywaniu materiałów, nie licz, że uda Ci się pozyskiwać klienta bezpośrednio z tego kanału. To narzędzie do budowania wizerunku i rozpoznawalności marki oraz gromadzenia społeczności. Z jego pomocą możesz tworzyć i umacniać więzi z klientami, ale jeśli słuchacz ma zmienić się w klienta, musi przebyć drogę dłuższą, niż np. czytelnik bloga. 

Nagrywanie podcastów przede wszystkim pozwoli Ci poszerzyć grono odbiorców i zbudować wizerunek eksperta. Prowadzenie podcastu pozwoli Ci także recyklingować content np. z istniejących tekstów blogowych. Odświeżenie materiałów i przedstawienie ich w nowej formie będzie cennym urozmaiceniem strategii. 

Jakie korzyści może przynieść Twojej firmie nagrywanie podcastu?

Nagrywanie podcastów to sygnał dla otoczenia, że Twoja firma jest innowacyjna. Internauci przez ostatnie kilka lat zmienili sposób poszerzania wiedzy. Największą zaletą tego typu audycji jest fakt, że nie wymagają one pełnego skupienia i podczas słuchania można wykonywać inne czynności. To dobry sposób, by przyciągnąć uwagę osób, które nie mają czasu na czytanie treści, ale chętnie włączają podcasty w samochodzie czy podczas sprzątania.

A nie zapominaj też, że przy nagrywaniu podcastu jest sporo zabawy, która może być miłą odskocznią dla pracowników i sposobem na doskonalenie umiejętności. Co więcej, dzięki podcastom możesz umocnić swój wizerunek jako eksperta i zyskać przewagę konkurencyjną. Jeśli okaże się, że Twoja firma jako pierwsza w branży wykorzysta potencjał tego narzędzia, możesz naprawdę dużo zyskać. Tylko musisz się spieszyć, bo konkurencja nie śpi i rynek robi się coraz węższy.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy