Powiadomienia

    Czym jest marketing mix? Koncepcje, instrumenty, wady i zalety

    7 min

    żarówki, jedna z nich wypełniona kolorami i symbolicznymi ikonami

    Wybór odpowiedniej strategii marketingowej to proces, który musisz dopasować do indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Przyjrzyj się różnym koncepcjom marketingu mix i dowiedz się, na czym polega ta strategia oraz jakie są jej mocne i słabe strony. Startujemy!

    Definicja marketingu mix

    Zacznijmy od wyjaśnienia najważniejszej rzeczy – czym tak naprawdę jest marketing? Sedno tego pojęcia świetnie oddają słowa Petera F. Druckera: „Celem marketingu jest poznać i zrozumieć konsumenta tak dobrze, że produkt czy usługa doskonale mu pasują i sprzedają się same”. W dużym skrócie można więc opisać marketing jako wszechstronny proces zarządzania, który polega na podejmowaniu różnych działań umożliwiających dopasowanie, promowanie oraz dostarczanie usług lub towarów klientom. 

    Jak w tym kontekście prezentuje się marketing mix? Powstał w latach 60. XX wieku, a jego autorem był Edmund McCarthy.

    Marketing mix możemy określić jako zestaw elementów, których właściwe połączenie, przeanalizowanie i wykorzystanie pozwala na stworzenie skutecznej strategii marketingowej dla danej firmy. 

    Koncepcje miksu marketingowego

    W ramach marketing mix można wydzielić kilka koncepcji. Zrozumienie, na czym polegają, pozwala przeanalizować, która z nich najlepiej sprawdzi podczas tworzenia strategii marketingowej dla Twojej firmy.

    Koncepcja nr 1: Marketing mix 4P

    Definicja modelu 4P w marketingu mix opiera się na czterech elementach, które są oceniane z punktu widzenia przedsiębiorstwa:

    • Price – cena – czyli wydatek, jaki musi ponieść nabywca produktu lub usługi. W skład ceny wchodzą: koszty produkcji oraz dystrybucji, popyt i podaż oraz wartość danego produktu. Cena uwzględnia również promocje i rabaty.
    • Product – produkt – bierzemy pod uwagę cechy oferowanego przez nas produktu, takie jak jego jakość, wygląd czy wygoda opakowania. Niemniej istotne są również związane z nim odczucia klienta, zarówno te pozytywne jaki i negatywne. Określenie "produkt" możemy też oczywiście zastosować do oferowanych przez nas usług.
    • Place – dystrybucja – czyli wszystkie kwestie związane z logistyką i sprzedażą produktu oraz jego magazynowaniem. Można np. analizować kwestie lokalizacji punktów sprzedaży lub liczby filii sklepów, decyzje o sprzedaży stacjonarnej lub połączonej ze sprzedażą internetową.
    • Promotion – promocja – ten punkt obejmuje wszelkiego rodzaju działania mające na celu zwiększenie rozpoznawalności marki oraz produktu, w tym działania reklamowe mające na celu jego zwiększenie sprzedaży (kampanie marketingowe, ulotki, reklamy radiowe itp.).

    Koncepcja nr 2: Marketing mix 7P

    W rozbudowanej wersji marketingu mix – 7P – również koncentrujemy się na marketingu w perspektywie firmy. Zawiera on więcej elementów, które należy wziąć pod uwagę.

    Poza czynnikami 4P dodatkowo pojawiają się:

    • People – ludzie – osoby pracujące w firmie są istotną częścią biznesu. Ponieważ zajmują się wytwarzaniem lub sprzedażą produktu/usługi, należy zadbać o to, by byli kompetentni, właściwie  przeszkoleni oraz zmotywowani do pracy. Istotne są również: prezencja, zaangażowanie i umiejętność nawiązywania dobrych relacji z klientem.
    • Process – proces – ten element dotyczy różnego rodzaju procesów, jakie zachodzą w firmie w związku z produkcją i sprzedażą produktu/usługi, łącznie z obsługą klienta. W ramach procesu należy skupić się m.in. na organizacji przedsiębiorstwa i ewentualnych usprawnieniach, które będą miały pozytywny wpływ na działanie firmy.
    • Physical evidence – świadectwo materialne (dowód rzeczowy) – to suma wszystkich czynników, jakie są widoczne dla klientów firmy. Obejmują m.in. logo marki, formę i intuicyjność strony internetowej, wygląd oraz projekt opakowania produktu. Ważne, aby wszystkie te elementy harmonizowały z przekazem i wartościami firmy.

    Koncepcja nr 3: Marketing mix 4C

    W 1990 roku Robert Lauterborn stworzył marketing mix 4C. Ta koncepcja jest inna, ponieważ bierze pod uwagę perspektywę klienta, tak istotną w czasach dominacji e-commerce nad klasyczną sprzedażą stacjonarną.

    Skupia się na korzyściach dla konsumenta, które wynikają z zakupu danego produktu/usługi oraz na zaspokajaniu jego oczekiwań i potrzeb. Koncepcja 4C obejmuje następujące elementy:

    • Customer value – wartość dla klienta – określa, czy dane produkty/usługi są atrakcyjne dla odbiorcy oraz czy spełniają jego potrzeby i pasują do preferencji klienta.
    • Cost – koszt – analizie podlega realny koszt, jaki ponosi nabywca produktu/usługi. Należy uwzględnić nie tylko cenę proponowaną w sprzedaży, ale i cenę wysyłki zamówień internetowych czy koszt, jaki ponosi klient, jeżeli chce osobiście dotrzeć do punktu sprzedaży.
    • Convenience – wygoda – to czynnik szczególnie istotny w dobie coraz większej konkurencji i różnych dostępnych form sprzedaży. Sprawdzamy, czy nasz produkt jest łatwo dostępny dla klienta, czy umożliwiamy różne formy dokonywania płatności oraz wysyłki. Chodzi też o porównanie dostępności oraz atrakcyjności cenowej w stosunku do konkurencji.
    • Communication – komunikacja – czyli jakość oraz skuteczność komunikacji pomiędzy firmą a klientami. Dotyczy to zarówno przekazów płynących z reklam, jak i komunikacji klienta z pracownikami firmy – od działu sprzedaży po dział reklamacji czy kontakt z dostawcami.

    Jakie są instrumenty w kompozycji marketingowej?

    W podstawowej kompozycji marketingowej najważniejsze są następujące 4 instrumenty marketingu mix (4P). Na tej bazie należy się skoncentrować, chcąc osiągnąć największą skuteczność i zyski, dbając jednocześnie o budowanie pozytywnego wizerunku firmy i marki oraz dobrych kontaktów z klientem. Niebywale istotne jest jednak całościowe rozpatrywanie oraz regularne analizowanie wszystkich elementów, również w bardziej rozbudowanych koncepcjach 7P, 4C i marketingu mix 5P (produkt, cena, dystrybucja, promocja, ludzie).

    Korzyści płynące z korzystania z miksu marketingowego

    Stosowanie marketingu mix w usługach oraz w firmach oferujących konkretne produkty ma wiele zalet:

    • dzięki analizie najważniejszych elementów marketingu mix możesz dostrzec mocne i słabe strony swoich działań,
    • mix marketingowy pozwala na dopasowanie produktów do potrzeb i preferencji odbiorców,
    • koncepcja wpływa na lepsze planowanie strategii marketingowych oraz ograniczenie zbędnych wydatków,
    • marketing mix pomaga w wyborze sposobów promowania marki, usług czy produktów,
    • koncepcja umożliwia poznanie oczekiwań klientów i oszacowanie czy dany produkt będzie im odpowiadał.

    Słabe strony kompozycji marketingowej

    Strategia marketing mix to bardzo przydatne narzędzie, musisz jednak wiedzieć, że ma również swoje słabe strony:

    • może nie być odpowiednie dla wszystkich branż,
    • istnieje szansa, że w oparciu o marketing mix strategia marketingowa nie będzie dostatecznie elastyczna i nie zapewni przewagi konkurencyjnej,
    • w niektórych modelach kładzie się zbyt duży nacisk na produkt, a zbyt mały na potrzeby i oczekiwania konsumentów,
    • dysharmonijne podejście do poszczególnych elementów i brak regularnej analizy marketingu mix nie pozwalają na sprostanie dynamicznym zmianom, jakie zachodzą wśród konsumentów i konkurencji,
    • pułapką marketingu mix jest nieco upraszczające podejście do realiów i pomijanie niektórych czynników, które mogą mieć wpływ na efekty działań sprzedażowych.
    Czy ten artykuł był przydatny?
    średnia: 0 | 0 ocen

    Przeglądaj tematy

    • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
    • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
    • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
    • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
    • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
    • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
    • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
    • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
    • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
    • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
    • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
    • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
    • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
    • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
    • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
    • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
    • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
    • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
    • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
    • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
    • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
    • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
    • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
    • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
    • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
    • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
    • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
    • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
    • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
    • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
    • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
    • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
    • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
    • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
    • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
    • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
    • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
    • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
    • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
    • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
    • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
    • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
    • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
    • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
    • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
    • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
    • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
    • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
    • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
    • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
    • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
    • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
    • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
    • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
    • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
    • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
    • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
    • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
    • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
    • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
    • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
    • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
    • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
    • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
    • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
    • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
    • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP