Infografika jako sposób na ciekawą wizualizację danych
Stare chińskie przysłowie mówi, że jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Jest nośnikiem wielowymiarowych znaczeń, pokładów emocji, wspomnień, aluzyjnych sugestii, kulturowych wartości i oczywiście informacji… Może mieć wymiar symboliczny i dosłowny – to potężne narzędzie kreacyjne o nieograniczonym potencjale. Jednym z jego wcieleń jest infografika. Co to jest, jak ją przygotować i jak wykorzystać tę bezkonkurencyjną metodę wizualizacji danych?
Co to jest infografika?
Definicja infografiki w najprostszym ujęciu odnosi się po prostu do grafiki, która jest nośnikiem informacji. Infografiki stanowią syntetyczną wizualną reprezentację danych, ale we współczesnym środowisku sieciowym i w procesach komunikacyjnych, np. w marketingu, ich cechą dystynktywną staje się atrakcyjność. Obok zdjęć wideo i grafik są elementem tzw. visual contentu, czyli treści wizualnych, wykorzystywanych w działaniach sprzedażowych. Wizualizacja przekazu może przybierać różne formy, w zależności od funkcji.
W kontekście biznesowym jej celem jest przekazanie konkretnych informacji w przystępnej dla odbiorcy, łatwej do przyswojenia formie. Wizualizacje, które okazują się cennym dla przedsiębiorcy narzędziem, to między innymi:
- grafy i wykresy prezentujące dane statystyczne i przebieg procesów,
- tabele,
- infografiki porównawcze,
- mapy zagadnień,
- infografiki animowane.
Dlaczego warto wykorzystywać infografiki?
Rola wizualizacji danych w komunikacji jest badana na szeroką skalę, w tym także w kontekście komunikatów marketingowych i perswazyjnych oraz przyswajania wiedzy. Naukowcy przyjrzeli się między innymi pracy neuronów w korelacji epizodycznego kodowania obrazów i słów. Okazuje się, że człowiek jest w stanie z precyzją wynoszącą niemal 90% zapamiętać aż 2000 obrazów1!
Automatyczne korelowanie treści wizualnych z wiedzą empiryczną przekłada się na zdolność do szybszego i efektywniejszego zapamiętywania ilustracji. Okazuje się, że 90% informacji trafiających do mózgu stanowią obrazy, a większość z nas zapamiętuje aż 80% tego, co widzi i zaledwie 20% tego, co czyta2. To cenna informacja dla przedsiębiorców i marketingowców.
Już blisko 40 lat temu udowodniono, że wystąpienia uzupełnione o materiały wizualne są dla odbiorców aż o 43% bardziej interesujące niż prezentacje, w których nie wykorzystuje się tego typu narzędzi3.
Infografiki mają szereg zalet, między innymi:
- przyciągają odbiorców – są atrakcyjne i zachęcają do zapoznania się z treścią, która zyskuje na przystępności;
- są wyrazem profesjonalizmu i budują ekspercki wizerunek – pokazują, że twórca rzetelnie przykłada się do przekazywania wiedzy i jest specjalistą, gdyż nie każdy ma umiejętności, by opracować tego typu elementy dodatkowe;
- zwiększają rozpoznawalność firmy i budują spójny wizerunek – kolorystyka i estetyka infografik powinny nawiązywać do wizerunku marki/firmy i wzmacniać skojarzenia u odbiorców;
- ułatwiają przyswajanie wiedzy – odbiorca, który otrzymuje wartościowe, przystępne treści, chętniej korzysta ze źródeł danego twórcy (firmy-eksperta) i wchodzi z nim w relacje;
- wyróżniają spośród konkurencji – odbiorca wybierze treści atrakcyjne i łatwiejsze w odbiorze.
Narzędzia i zasady tworzenia graficznych wizualizacji danych
W erze komunikacji wizualnej, popularności memów, emotikonów i symboli, umiejętność projektowania wizualnych reprezentacji danych jest wręcz koniecznością i może być jednym ze sposobów wypracowywania przewagi konkurencyjnej. Jak zrobić infografikę, która przyciągnie odbiorcę, skutecznie przekaże informacje i uatrakcyjni merytoryczny artykuł?
- Określ cel i adresata – zastanów się, które informacje warto przekształcić na obraz i do kogo kierujesz przekaz.
- Zaplanuj czytelny układ – zwięzłość i czytelność elementów są kluczowe.
- Przestrzegaj zasady optymalności – w przypadku wizualizacji danych, mniej znaczy więcej.
- Myśl kreatywnie – korzystaj z symboli i skojarzeń.
- Zadbaj o spójność – kolorystyka, forma i estetyka powinny być spójne z elementami identyfikacji wizualnej firmy. Określ styl, który będzie wyznaczał pewne standardy wszystkich projektowanych infografik.
- Dopracuj detale – wyeliminuj literówki, niesymetryczność czy niedociągnięcia graficzne.
- Nie zapomnij o merytoryce – celem infografiki, tak jak treści pisemnej, jest przekazywanie informacji. Pozyskując dane, zadbaj zatem o wiarygodne źródła i opieraj się wyłącznie na faktach.
Podczas tworzenia projektu wizualizacji treści możesz posłużyć się kreatorami i narzędziami takimi jak Canva, Infogram czy Piktochart. To platformy, których podstawowe wersje są bezpłatne, a pozwalają łatwo i intuicyjne stworzyć wykresy, schematy, diagramy, tabele i różnego rodzaju wizualizacje danych. W kilka chwil dodasz do gotowego schematu treści, zmienisz kolorystykę czy położenie poszczególnych elementów. Z szerokiej bazy projektów możesz wybierać zarówno proste, minimalistyczne propozycje, jak i bardziej złożone i efektowne. Narzędzia tego typu mają znacznie więcej zastosowań i przydają się nie tylko przy tworzeniu infografik, ale i np. materiałów marketingowych czy firmowych prezentacji.
1 https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.95.5.2703
2 Albert Mehrabian, „Silent Messages”, Wadsworth Pub. Co., 1971
3 Douglas R. Vogel, Gary W. Dickson, and John A. Lehman, Persuasion and the Role of Visual Presentation Support: The UM/3M Study, University of Minnesota 1986.
Polecamy
- Jak tanio stworzyć logo i co musi zawierać?czas czytania5minuty01.12.2022Praca nad marką to szereg działań, które trzeba podjąć, by zbudować rozpoznawalny wizerunek. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób się za to zabrać.
- Czym jest content marketing i jakie daje efekty?czas czytania5minuty23.05.2023Marketing treści stał się jedną z najważniejszych strategii reklamowych w sieci. Dowiedz się o nim więcej!
- AI marketing – co to takiego? Rodzaje, zastosowanie i przykładyczas czytania5minuty09.11.2023Zastanawiasz się, czy jak wykorzystać sztuczną inteligencję w działaniach marketingowych swojej firmy? Sprawdź nasze przykłady!