Infografika jako sposób na ciekawą wizualizację danych

4 min

kobieta i ściana z grafitti

Stare chińskie przysłowie mówi, że jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Jest nośnikiem wielowymiarowych znaczeń, pokładów emocji, wspomnień, aluzyjnych sugestii, kulturowych wartości i oczywiście informacji… Może mieć wymiar symboliczny i dosłowny – to potężne narzędzie kreacyjne o nieograniczonym potencjale. Jednym z jego wcieleń jest infografika. Co to jest, jak ją przygotować i jak wykorzystać tę bezkonkurencyjną metodę wizualizacji danych?

Co to jest infografika?

Definicja infografiki w najprostszym ujęciu odnosi się po prostu do grafiki, która jest nośnikiem informacji. Infografiki stanowią syntetyczną wizualną reprezentację danych, ale we współczesnym środowisku sieciowym i w procesach komunikacyjnych, np. w marketingu, ich cechą dystynktywną staje się atrakcyjność. Obok zdjęć wideo i grafik są elementem tzw. visual contentu, czyli treści wizualnych, wykorzystywanych w działaniach sprzedażowych. Wizualizacja przekazu może przybierać różne formy, w zależności od funkcji.

W kontekście biznesowym jej celem jest przekazanie konkretnych informacji w przystępnej dla odbiorcy, łatwej do przyswojenia formie. Wizualizacje, które okazują się cennym dla przedsiębiorcy narzędziem, to między innymi:

  • grafy i wykresy prezentujące dane statystyczne i przebieg procesów,
  • tabele,
  • infografiki porównawcze,
  • mapy zagadnień,
  • infografiki animowane.

Dlaczego warto wykorzystywać infografiki?

Rola wizualizacji danych w komunikacji jest badana na szeroką skalę, w tym także w kontekście komunikatów marketingowych i perswazyjnych oraz przyswajania wiedzy. Naukowcy przyjrzeli się między innymi pracy neuronów w korelacji epizodycznego kodowania obrazów i słów. Okazuje się, że człowiek jest w stanie z precyzją wynoszącą niemal 90% zapamiętać aż 2000 obrazów1

Automatyczne korelowanie treści wizualnych z wiedzą empiryczną przekłada się na zdolność do szybszego i efektywniejszego zapamiętywania ilustracji. Okazuje się, że 90% informacji trafiających do mózgu stanowią obrazy, a większość z nas zapamiętuje aż 80% tego, co widzi i zaledwie 20% tego, co czyta2. To cenna informacja dla przedsiębiorców i marketingowców.

Już blisko 40 lat temu udowodniono, że wystąpienia uzupełnione o materiały wizualne są dla odbiorców aż o 43% bardziej interesujące niż prezentacje, w których nie wykorzystuje się tego typu narzędzi3

Infografiki mają szereg zalet, między innymi:

  • przyciągają odbiorców – są atrakcyjne i zachęcają do zapoznania się z treścią, która zyskuje na przystępności;
  • są wyrazem profesjonalizmu i budują ekspercki wizerunek – pokazują, że twórca rzetelnie przykłada się do przekazywania wiedzy i jest specjalistą, gdyż nie każdy ma umiejętności, by opracować tego typu elementy dodatkowe;
  • zwiększają rozpoznawalność firmy i budują spójny wizerunek – kolorystyka i estetyka infografik powinny nawiązywać do wizerunku marki/firmy i wzmacniać skojarzenia u odbiorców;
  • ułatwiają przyswajanie wiedzy – odbiorca, który otrzymuje wartościowe, przystępne treści, chętniej korzysta ze źródeł danego twórcy (firmy-eksperta) i wchodzi z nim w relacje;
  • wyróżniają spośród konkurencji – odbiorca wybierze treści atrakcyjne i łatwiejsze w odbiorze.

zalety infografiki

Narzędzia i zasady tworzenia graficznych wizualizacji danych

W erze komunikacji wizualnej, popularności memów, emotikonów i symboli, umiejętność projektowania wizualnych reprezentacji danych jest wręcz koniecznością i może być jednym ze sposobów wypracowywania przewagi konkurencyjnej. Jak zrobić infografikę, która przyciągnie odbiorcę, skutecznie przekaże informacje i uatrakcyjni merytoryczny artykuł?

  1. Określ cel i adresata – zastanów się, które informacje warto przekształcić na obraz i do kogo kierujesz przekaz.
  2. Zaplanuj czytelny układ – zwięzłość i czytelność elementów są kluczowe. 
  3. Przestrzegaj zasady optymalności – w przypadku wizualizacji danych, mniej znaczy więcej.
  4. Myśl kreatywnie – korzystaj z symboli i skojarzeń.
  5. Zadbaj o spójność – kolorystyka, forma i estetyka powinny być spójne z elementami identyfikacji wizualnej firmy. Określ styl, który będzie wyznaczał pewne standardy wszystkich projektowanych infografik.
  6. Dopracuj detale – wyeliminuj literówki, niesymetryczność czy niedociągnięcia graficzne.
  7. Nie zapomnij o merytoryce – celem infografiki, tak jak treści pisemnej, jest przekazywanie informacji. Pozyskując dane, zadbaj zatem o wiarygodne źródła i opieraj się wyłącznie na faktach.

Podczas tworzenia projektu wizualizacji treści możesz posłużyć się kreatorami i narzędziami takimi jak Canva, Infogram czy Piktochart. To platformy, których podstawowe wersje są bezpłatne, a pozwalają łatwo i intuicyjne stworzyć wykresy, schematy, diagramy, tabele i różnego rodzaju wizualizacje danych. W kilka chwil dodasz do gotowego schematu treści, zmienisz kolorystykę czy położenie poszczególnych elementów. Z szerokiej bazy projektów możesz wybierać zarówno proste, minimalistyczne propozycje, jak i bardziej złożone i efektowne. Narzędzia tego typu mają znacznie więcej zastosowań i przydają się nie tylko przy tworzeniu infografik, ale i np. materiałów marketingowych czy firmowych prezentacji.

1 https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.95.5.2703

2 Albert Mehrabian, „Silent Messages”, Wadsworth Pub. Co., 1971

3 Douglas R. Vogel, Gary W. Dickson, and John A. Lehman, Persuasion and the Role of Visual Presentation Support: The UM/3M Study, University of Minnesota 1986.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy