Masz świetny pomysł na biznes i szukasz inwestorów? A może chcesz wejść na rynek z nową usługą i musisz swoim projektem zainteresować innych? Do każdej tego rodzaju prezentacji warto dobrze się przygotować, zwłaszcza jeśli do dyspozycji dostaniesz tylko kilka minut. Ale spokojnie... z doświadczenia wiem, że tyle wystarczy, żeby zdobyć poparcie dla swojej sprawy.
Podpowiem Ci, jak przygotować angażujący pitch, a więc właśnie prezentację Twojego pomysłu. Co ważne, nie mam tu na myśli tylko slajdów. Wspólnie zaprojektujemy całe Twoje wystąpienie, które ułoży się w spójną historię.
Jak zaplanować prezentację?
Jeżeli nie znasz jeszcze osoby, która będzie odbiorcą Twojej prezentacji, koniecznie dowiedz się o niej jak najwięcej. W jakiej roli będzie na spotkaniu i co może ją szczególnie interesować? W co do tej pory inwestowała, jakie ma na koncie sukcesy i porażki? Uszyj wystąpienie na miarę swojego odbiorcy. Dzięki temu łatwiej dotrzesz do niego ze swoim komunikatem i przekonasz do swojego pomysłu.
Czego oczekujesz po tym spotkaniu? Jaki ma przynieść efekt dla Ciebie i Twojej firmy? Inaczej ułożysz przekaz, jeśli potrzebujesz środków na rozwój konceptu, inaczej gdy szukając swoich pierwszych klientów.
Jak stworzyć angażujące wystąpienie?
Zastanów się i wybierz trzy najważniejsze argumenty, które powinien zapamiętać odbiorca. Co pomoże mu podjąć decyzję o inwestycji w Twój biznes? Co wyróżnia Cię na tle innych?
Teraz zastanów się nad swoją opowieścią. Żeby Twój pitching był naprawdę angażujący, pokaż swoje emocje. Opowiedz dla kogo robisz to, co robisz, jaki problem rozwiązujesz, do jakich wartości się odnosisz.
Drugi element dobrego wystąpienia to czytelna wizualizacja faktów. Pokaż skalę swojej działalności, wskaż szanse, ale i ryzyka dla projektu.
O czym należy powiedzieć w takiej prezentacji?
Zacznij od wizji i misji Twojej firmy. Niech Twój odbiorca rozumie, na czym Ci zależy.
Opowiedz o Twoim docelowym kliencie – jaki jest, czego potrzebuje, co mu przeszkadza w realizacji danej potrzeby. To dobry moment, żeby powiedzieć ile jest takich osób lub firm – i skąd masz takie informacje.
Opisz, a najlepiej pokaż, jak działa Twoje rozwiązanie. Co konkretnie zyskają Twoi klienci? Jak zareagowali na Twój produkt podczas testów? Ale uwaga – to nie powinna być dominująca część Twojej prezentacji.
Wskaż, co wyróżnia Twoje rozwiązanie na tle konkurencji. Zaprezentuj rzetelną analizę, która potwierdza Twoje unikalne możliwości albo trudne do skopiowania wartości.
Pochwal się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami! Świetnie sprawdzą się tutaj wyniki pilotażu albo rekomendacje.
Zaprezentuj swój całościowy model biznesowy. W tej części możesz na przykład powiedzieć, jaką wartość wniesiesz dla klienta, w jaki sposób ją dostarczysz, na czym chcesz zarabiać, jakie widzisz koszty, jakich partnerów potrzebujesz, gdzie widzisz szanse na wzrost i w jakim czasie.
Pokaż swoje dotychczasowe inwestycje i ile środków potrzebujesz do osiągnięcia następnego „kamienia milowego” w rozwoju Twojej firmy.
Przedstaw zespół, który bierze udział w projekcie i wierzy w sukces tego rozwiązania. Jakie macie kompetencje, gdzie jest Wasza siła.
Pitch powinien mieć mocne zakończenie. Powiedz czego oczekujesz od odbiorcy i dlaczego właśnie teraz powinien zainwestować w Twój pomysł.
Oczywiście dobór informacji zależy od etapu, na jakim jesteś. Kolejność i zakres tych punktów też możesz dowolnie zmieniać.
Sporo informacji, prawda? A to jeszcze nie koniec! Teraz przed Tobą są dwa zadania. Po pierwsze zastanów się nad wizualizacją poszczególnych slajdów. O czym warto pamiętać?
Jak podejść do wizualizacji?
Mniej naprawdę znaczy lepiej – czytanie kilku linijek tekstu zmęczy odbiorcę, który w dodatku mimowolnie przestanie Cię słuchać! Do redukcji tekstu świetnie sprawdzą się ikony.
Jeden slajd to jeden wątek. Nadaj mu strukturę, dzieląc informacje na kafelki. Dzięki temu odbiorca szybciej się odnajdzie.
Zadbaj o stronę graficzną: wykorzystaj wykresy i grafiki dobrej jakości, uspójnij wizualnie całą prezentację. Ale uwaga – nie szalej z efektami specjalnymi.
Teraz przed Tobą najważniejsze zadanie – musisz zbudować angażującą i autentyczną opowieść.
Przećwicz na głos, co powiesz na poszczególnych slajdach. Sprawdź, czy całość układa się w spójną narrację. Na tym etapie możesz jeszcze zamienić kolejność, uzupełnić przekaz i wyeliminować powtórzenia.
Zaangażujesz odbiorcę, jeśli usłyszy rzeczy, z którymi się utożsamia. Mów o konkretnych ludziach, ich prawdziwych problemach, emocjach – również swoich. Podziel się też tym, co Cię zaskoczyło, co było trudne, a co dało wyjątkową satysfakcję.
Korzystaj z metafor, analogii czy obrazów – to najlepsi przyjaciele storytellingu.
Wpleć zaskakujący fakt albo inspirujący cytat, żeby przykuć uwagę – najlepiej na początku albo na końcu prezentacji.
Przede wszystkim powtarzaj swoje wystąpienie, i to najlepiej przed publicznością, a nie tylko do siebie.
Od tego wystąpienia może dużo zależeć, ale pamiętaj, że to wciąż „tylko” prezentacja. Uśmiechaj się, pilnuj czasu, szczerze przyznaj, jeśli czegoś nie wiesz, a przede wszystkim pokaż, że wierzysz w swoje rozwiązanie. Powodzenia!