Czy Twój pomysł na biznes jest dobry?

6 min

rakiety symbolizujące pomysły na biznes

Planujesz dołączyć do grona przedsiębiorców? Warto wcześniej rzetelnie zweryfikować swój pomysł na biznes. Osoby, które pominą ten etap przygotowań, zmniejszają swoje szanse na sukces. Nie ryzykuj więc utraty kapitału, a co gorsza – cennego czasu. Dowiedz się, jak w prostych krokach sprawdzić, czy Twój pomysł jest dobry, zanim zainwestujesz swój czas i środki.

Jak sprawdzić pomysł na biznes – co należy wykonać w pierwszej kolejności?

Znakomita większość udanych biznesów powstała w odpowiedzi na rzeczywiste potrzeby klientów. Dlatego pierwszym etapem pracy nad nowym biznesem powinno być określenie tego, do kogo kierujesz produkt lub usługę i czego potrzebują Twoi klienci. Kiedy ustalisz grupę docelową, zacznij badać jej potrzeby.

Warto też umówić się na krótkie rozmowy z kilkoma osobami, podczas których zadasz pytania pozwalające zgłębić wszystkie za i przeciw. Zanim zaczniesz mówić o produkcie, zapytaj o to, jak aktualnie klient radzi sobie z problemem, który chcesz rozwiązać. Czy jest to sytuacja optymalna, czy też pojawiają się jakieś trudności? Dopytuj dokładnie o wszystkie problemy i trudne emocje.

Dopiero gdy dowiesz się więcej o bolączkach osoby, z którą rozmawiasz, przedstaw swój pomysł. Bądź czujny na sytuację, w której reakcja będzie niespójna z wcześniejszą wypowiedzią np. klient powie, że z chęcią skorzysta z usług Twojego salonu fryzjerskiego, choć przed chwilą wyznał, że ma sprawdzoną osobę, do której chodzi od lat.

W takich wstępnych wywiadach mogą wziąć udział Twoi przyjaciele i znajomi, jednak w ich przypadku wspomniana czujność musi być podwójna. Niestety może się zdarzyć, że znajomy pochwali Twój pomysł dlatego, że nie chce urazić Twoich uczuć, a nie dlatego, że pomysł rzeczywiście jest dobry. Dlatego szczególnie ważna jest pierwsza część rozmowy, która może pomóc Ci odsiać takie sytuacje.

Równie ważne jest zbadanie oferty konkurencji. Obserwując porażki i nietrafione pomysły innych firm, będziesz wiedzieć, czego unikać. Kluczem do sukcesu jest wymyślenie produktu lub usługi, która postawi Cię ponad rynkowymi rywalami – zwłaszcza jeśli w danym obszarze rynku działa dużo firm! Zapisz na kartce wszystko, czego chcesz się dowiedzieć i szukaj tych informacji w internecie. Jeżeli zrobisz to rzetelnie, szybko dowiesz się, ile konkurencyjnych zakładów fryzjerskich znajduje się już w Twojej okolicy i jaką mają ofertę lub czy aplikacja, którą chcesz zbudować już przypadkiem nie istnieje.

Które metody będą najlepsze do zweryfikowania pomysłu na biznes?

Aby sprawdzić opłacalność biznesu, dopasowanie produktu do potrzeb klientów nie wystarczy. Opieraj się na faktach: wyliczeniach i prognozach, których dostarczą Ci wyspecjalizowane firmy.

Możesz też samodzielnie stworzyć uproszczony biznesplan, opierając się na tzw. Modelu Lean Canvas (tysiące gotowych szablonów znajdziesz w sieci). Składa się on z mieszczącej się na jednej kartce tabelki z dziewięcioma sekcjami kluczowymi dla każdego biznesu, m.in. dotyczącymi struktury kosztów, partnerów, relacji z klientami, kanałów sprzedaży itd.

Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi.

Przy uzupełnianiu Lean Canvas przyda się sztuka logicznego i kreatywnego myślenia. Musisz wymyślić główne problemy, w których rozwiązaniu pomoże Twój produkt czy usługa. Warto przyłożyć się zwłaszcza do rubryki określającej konkurencję: nie zawsze będzie ona oczywista, ale jej dokładne określenie pomoże Ci w wytypowaniu wartości, którymi możesz się wyróżnić. Określ, co zainteresuje osoby z wcześniej utworzonej grupy docelowej i czego obecnie im brakuje.

W Lean Canvas wpisujesz również kanały dotarcia do kupujących i określasz wskaźniki mierzące Twój sukces (np. liczbę sprzedanych produktów, zapisów na warsztaty itd.). Jednymi z najważniejszych rubryk są „koszty” i „przychody”. Uwzględnij w nich każdy, nawet najmniejszy wydatek. Dzięki temu skutecznie oszacujesz rentowność biznesu. Dlaczego akurat Lean Canvas? Ponieważ im krótszy i bardziej minimalistyczny będzie opis, tym bardziej zrozumiały będzie on dla Ciebie, Twoich współpracowników i partnerów. Dzięki niemu stworzysz długofalowy plan działania oraz wybierzesz odpowiedni dla siebie model biznesowy.

Co jeszcze możesz zrobić, by uzyskać wyższą pewność, że Twoja firma odniesie sukces? Swego rodzaju wersją testową jest prowadzenie działalności nierejestrowanej. Jednak w tym przypadku ogranicza Cię wysokość dochodów, jaką możesz osiągnąć. Ta wynosi 75% pensji minimalnej obowiązującej w danym roku fiskalnym.

W 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi:

  • od 1 stycznia 4 242 zł brutto;
  • od 1 lipca 4 300 zł brutto.

A to oznacza, że misięczny limit dla działalności nierejestrowanej w 2024 r. będzie równy:

  • od 1 stycznia do czerwca - 3 181,50 zł;
  • z kolei od 1 lipca - 3 225 zł.

Jeśli Twój biznes ma opierać się na sprzedaży produktów, na początku stwórz prototyp jednego z nich, czyli tzw. MVP (Minimal Viable Product).

Dzięki temu nie poniesiesz wysokich kosztów produkcji, a sprawdzisz reakcję rynku. Pierwsi klienci podpowiedzą Ci również, co poprawić oraz podrzucą pomysły na rozszerzenie oferty.

Co, jeśli wolisz pośredniczyć w sprzedaży produktów? Możesz zastosować model oparty na dropshippingu lub przedsprzedaży. W obu przypadkach wystawiasz na aukcjach lub w sklepie produkty, których w danym momencie nie masz na stanie. Kiedy spływają zamówienia, zamawiasz je w hurtowni lub fabryce. W ten sposób nie ryzykujesz utraty kapitału zainwestowanego we wcześniejszy zakup towaru.

Jak sprawdzić pomysł na biznes – jaki model działalności wybrać?

Dogłębna ocena pomysłu na biznes przyniesie Ci wiele konstruktywnych wniosków. Możesz na przykład przekonać się, że Twoimi usługami czy produktem będą zainteresowane przedsiębiorstwa (B2B), a nie osoby fizyczne (B2C).

Jakie są rodzaje modeli biznesowych? Podstawowy podział opiera się na relacji z kupującymi:

  • B2C (Business-to-Customer) – sprzedaż bezpośrednio skierowana do osób fizycznych;
  • B2B (Business-to-Business) – transakcje realizowane pomiędzy przedsiębiorstwami, zazwyczaj obejmują zakupy w hurtowych ilościach;
  • C2C (Consumer-to-Consumer) – idealne na początek w okresie prowadzenia działalności nierejestrowanej. Sprzedaż prowadzona jest przez serwisy aukcyjne, a wymiana dóbr odbywa się między osobami fizycznymi;
  • P2P (Peer-to-Peer) – wykorzystywane w bezpośrednim obiegu plików w internecie (np. e-booków czy wtyczek do gier);
  • M-Commerce (Mobile-Commerce) – obejmuje wszelką sprzedaż prowadzoną przez urządzenia mobilne;
  • B2G, C2G, G2C (Business-to-Government, Customer-to-Government, Government-to-Customer) – modele, w których jedną ze stron wymiany jest rząd i dotyczą m.in. zamówień z sektora publicznego;
  • B2A, C2A (Business-to-Administration, Consumer-to-Administration) – współpraca osób fizycznych lub przedsiębiorstw z administracją rządową.

Większość firm łączy w sobie elementy dwóch lub kilku modeli biznesowych. Jeśli zastanawiasz się, który będzie odpowiedni dla Twojego typu działalności, przyjrzyj się ponownie swojej grupie docelowej.

Co jeszcze możesz zrobić, żeby sprawdzić swój pomysł na biznes?

W jaki sposób sprawdzisz, czy warto zakładać firmę, wykorzystując do tego inne metody? W ostatnich latach popularność zdobywa crowdfunding. Pozwala on jednocześnie ocenić zainteresowanie pomysłem, jak i uzyskać fundusze na jego realizację.

Wystarczy założyć zbiórkę na portalu crowdfundingowym, gdzie opiszesz swój pomysł. Do kampanii crowdfundingowej warto się dobrze przygotować. Opis projektu powinien być nie tylko rzetelny, ale też atrakcyjny wizualnie. Jeżeli wcześniejsze etapy weryfikacji pomysłu poszły dobrze, warto zastanowić się nad filmem promocyjnym oraz odpowiednią reklamą. Pamiętaj też, żeby wcześniej zweryfikować model biznesowy i wykonalność projektu. W przypadku udanej zbiórki wpłacający będą oczekiwać, że dostarczysz im produkt przynajmniej w próbnej wersji. Dbaj o to, by opis tego, co oferujesz był szczery i uwzględniał interesy społeczności, którą budujesz wokół swojego pomysłu.

Wiesz już, w jaki sposób sprawdzić opłacalność biznesu i dopracować produkt. Obserwuj konkurencję i słuchaj głosów swojej grupy docelowej, a z pewnością zajdziesz dalej, niż myślisz. Powodzenia!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy