Cześć! Jesteś team snowboard, czy narty? Ja zdecydowanie wybieram narty, a w ostatnim sezonie szukałam nowego sprzętu. Nie zaczęłam jednak od zakupu, tylko wypożyczyłam interesujące modele. To był prosty i tani sposób żeby przekonać się, który z nich jest dla mnie, zanim zainwestuję w zakup. Rozsądne, prawda? To życiowy przykład MVP. Przejdźmy jednak do biznesu.
W świecie start-upów, czy początkujących biznesów barierą na start często są pieniądze. Dopiero pozyskanie inwestorów pozwala w pełni rozwinąć swój produkt. Żeby jednak przekonać ich do swojego pomysłu zwykle nie wystarczy prototyp, czy wizualizacja. Warto mieć podstawową wersję produktu, która pokaże, jaką wartość będziemy dostarczać klientom.
Przykład? Facebook, bo platforma zanim stała się globalna, początkowo używana była przez grupę znajomych w ramach jednego uniwersytetu.
Co to jest MVP?
Dla przedsiębiorców MVP to często krok do pozyskania inwestora, a dla większych firm świetna strategia na efektywne wykorzystanie zasobów.
Dlaczego? Bo MVP pozwala na szybsze wdrożenie rozwiązania i ustalenie kolejnych kroków w oparciu o feedback użytkowników. Dzięki temu oszczędzasz czas i zasoby, bo od początku budujesz to, czego potrzebują Twoi klienci.
MVP to minimalnie gotowy produkt, jednak na tyle wystarczający, żeby dostarczyć klientowi wartość, rozwiązać jego największy problem i spełnić najważniejsze obietnice. Nie oznacza to jednak złej jakości, czy produktu niedokończonego. To po prostu niezbędne minimum.
Jak określić MVP rozwiązania?
Ustalenie zakresu MVP i priorytetyzacja funkcjonalności jest dużym wyzwaniem. Dlatego mam dla Ciebie kilka podpowiedzi.
Żeby określić jakie funkcje są kluczowe dla klienta musisz dobrze zrozumieć jego potrzeby. Jak założyciele Airbnb, którzy na początek zapewnili zakwaterowanie uczestnikom konferencji w ich mieście. Zrobili kilka zdjęć swojego loftu, stworzyli prostą stronę internetową i wkrótce mieli pierwszych gości. Dzięki temu dowiedzieli się co jest kluczowe dla ich klientów - możliwość wynajmu krótkoterminowego oraz wyeliminowanie pośredników.
Oprócz dobrego zrozumienia klientów podpowiedzią mogą być też dane. Możesz je zebrać jak założyciel Zappos, który testował, czy ludzie kupowaliby buty bez mierzenia – całkowicie online. Zrobił więc zdjęcia butów i opublikował je na swojej stronie internetowej. Kiedy klient kupił daną parę – Nick szedł do sklepu stacjonarnego, kupował buty i wysyłał klientowi swojego portalu. W ten sposób potwierdził zainteresowanie usługą.
Jak wdrożyć MVP w Twojej firmie?
Jeśli zatem stoisz przed decyzją czym jest MVP Twojej usługi upewnij się, że dobrze rozumiesz potrzebę klientów. Porozmawiaj z zespołem, popatrz na dane i zastanów się, jakie jest pierwsze, najprostsze rozwiązanie, które pozwoli Twojemu klientowi powiedzieć – cel zrealizowany. A później testuj i rozwijaj produkt dalej. Powodzenia!