MVP – 5 przykładów, które musisz znać

6 min

koła zębate na tablicy

Masz pomysł na innowacyjny produkt lub usługę, ale zastanawiasz się, jak szybko i tanio sprawdzić, czy twój pomysł na biznes wypali? Jest na to metoda – nazywa się MVP, a szerzej opowiemy Ci o niej w tym artykule!

MVP, czyli minimum viable product – co to jest?

MVP, czyli minimum viable product, to bardzo uproszczona wersja produktu, która posiada jedynie najważniejsze, podstawowe funkcje i służy weryfikacji pomysłu biznesowego. Prezentuje się ją potencjalnym klientom, aby sprawdzić, czy faktycznie spełni ich oczekiwania i potrzeby. Może to być prosta aplikacja mobilna, witryna internetowa, landing page czy jakikolwiek produkt bazujący na interakcji z użytkownikami.

Jeśli stawiasz pierwsze kroki w biznesie, zapamiętaj te trzy kluczowe słowa: minimum (czyli minimalny, podstawowy, niezbędny) viable (zdolny do funkcjonowania, wykonalny) product (produkt). Termin spopularyzował Eric Ries w swojej książce „The Lean Startup” – często określa się ją mianem biblii start-upowców.

Zanim przejdziemy do kolejnych zagadnień, potrzebna jest jeszcze jedna definicja. Często obok pojęcia MVP pojawia się jeszcze pojęcie prototypu. Różnica polega na tym, że prototyp to jakby szkic, element o niskim poziomie funkcjonalności, który służy jedynie szybkiemu przetestowaniu podstawowych założeń. Natomiast MVP to już w pełni użytkowa wersja produktu, choć zawierająca tylko podstawowe funkcje. Co jeszcze łączy te pojęcia? Byłoby świetnie, gdyby stworzenie przez Twoją firmę MVP, zostało poprzedzone badaniami z wykorzystaniem prototypów.

Tyle teorii, przejdźmy do praktyki!

Dlaczego warto przeprowadzić eksperyment z wykorzystaniem MVP?

Metoda minimum viable product ma dużo zalet. Przede wszystkim pozwala zebrać informacje zwrotne od pierwszych klientów, a następnie wprowadzać potrzebne według nich poprawki. Informacja zwrotna od użytkowników powinna dać Ci odpowiedź na pytania:

  • czy produkt w ogóle budzi ich zainteresowanie?
  • Czy warto kontynuować prace związane z jego rozwojem i jakich funkcjonalności poszukują – być może niektóre funkcje są według nich zbędne?
  • A może stwierdzą oni, że kilku elementów brakuje i warto byłoby je dodać?
     

Dzięki MVP szybko otrzymasz feedback. Pozwoli Ci to zoptymalizować koszty oraz skupić się na rozwoju produktu w pożądanym przez użytkowników kierunku.

MVP ma więc ochronić autora pomysłu przed tworzeniem czegoś, czego nikt nie będzie używał. W ten sposób dowiesz się, czy Twój produkt może funkcjonować w realnym świecie oraz jak go pozycjonować na rynku.

MVP – najważniejsze przykłady

Nawet najwięksi dzisiejsi giganci zaczynali od MVP. Poniżej przedstawiamy pięć ciekawych przykładów. Warto się z nimi zapoznać. Pomogą Ci określić cele, które w Twojej opinii będą niezbędne do rynkowego sukcesu. Zwróć też uwagę na jedną rzecz: dwa ostatnie produkty z naszej listy mogą być też uznane za prototypy, ponieważ tak naprawdę nie były to produkty użytkowe. Jak widzisz, granica między prototypem a MVP jest bardzo płynna.

1. Facebook
Założyciele Facebooka chcieli umożliwić studentom pisanie do siebie wiadomości za pomocą własnych tablic umieszczonych w serwisie społecznościowym. I choć pomysł taki już istniał, to sukcesem okazała się prostota podejścia. Dzięki niej popularność Facebooka dosłownie wystrzeliła, a dzisiaj portal zrzesza miliardy ludzi na całym świecie.
 

2. Airbnb
Wyeliminowanie pośredników i zapewnienie krótkoterminowego wynajmu – to kluczowa misja stojąca za powstaniem Airbnb. Jego założyciele mieszkali w loftowym mieszkaniu w San Francisco i mieli trudności z opłaceniem czynszu, dlatego postanowili założyć firmę. Aby przetestować swój pomysł, zapewnili zakwaterowanie ludziom, którzy przyjechali do miasta na konferencję. Następnie zrobili kilka zdjęć swojego loftu, stworzyli prostą stronę internetową i wkrótce mieli już trzech gości, którzy zapłacili za swój pobyt. Dzisiaj serwis ma zasięg ogólnoświatowy.
 

3. Amazon
Amazon zaczynał od sprzedaży książek online – w niskich cenach i z szybką wysyłką. Założyciel, Jeff Bezos, wiedział, że jego strona internetowa musi być maksymalnie uproszczona i intuicyjna: był rok 1994, a sprzedaż w sieci dopiero raczkowała. To wystarczyło, aby firma rozwinęła się na tyle, by w ciągu dwóch dekad stać się globalnym potentatem.
 

4. Dropbox
Twórcy Dropboxa postanowili pójść jeszcze dalej i… nie stworzyli żadnego produktu, tylko udawali, że go mają, tworząc o nim film z prezentacją. Chcieli bowiem sprawdzić, czy ich pomysł na synchronizację plików jest interesujący dla użytkowników. Mogli wprawdzie zbudować całą infrastrukturę sprzętową, opracować aplikację itd., ale nie chcieli podjąć tego ryzyka. Mimo to, w ciągu jednej nocy, przyciągnęli ponad 70 tys. osób, które zostawiły swoje e-maile i chciały jak najszybciej otrzymać produkty. Rozwiązanie przyjęło się z sukcesem.
 

5. Buffer
To narzędzie społecznościowe, które pozwala zaplanować posty na różnych platformach społecznościowych. Założyciele Buffera zrobili coś podobnego, co Dropbox, ale zamiast filmu stworzyli stronę docelową, która przedstawiała odwiedzającym ją osobom ideę produktu i pokazywała im różne ceny i funkcje. Jeśli ktoś był wystarczająco przekonany, aby kontynuować zakup produktu i wybrał jeden z dostępnych planów – otrzymywał informację, że produkt nie jest jeszcze w pełni gotowy, ale można się zapisać na listę oczekujących. Pomysł się sprawdził.

Jak wygląda stosowanie MVP w praktyce?

Aby ułatwić Ci cały proces, poniżej opisaliśmy najważniejsze etapy MVP.

  1. Dokładnie zdefiniuj swój pomysł na produkt czy usługę (musisz wiedzieć, co tworzysz i potrafić w umiejętny sposób przedstawić ten pomysł osobom postronnym).
  2. Określ, co konkretnie chcesz oferować klientom (jaką wartość ma Twój produkt, co nowego wnosi, czego inne produkty nie mają).
  3. Określ najważniejsze wymagania produktowe (jakie funkcje będzie miał Twój produkt).
  4. Sprawdź obecne trendy (czy Twój pomysł się w nie wpisuje) i konkurencję (bo może się okazać, że innowacyjny według Ciebie produkt już jest w użyciu).
  5. Określ i znajdź pierwszych potencjalnych odbiorców (czyli po prostu Twoich potencjalnych klientów; następnie zweryfikuj ich).
  6. Stwórz i uruchom produkt (w wersji MVP, czyli wersji w pełni użytkowej, choć z podstawowymi funkcjami).
  7. Przetestuj swój produkt i uzyskaj informacje zwrotne od Twoich potencjalnych klientów (informacje, czego oni tak naprawdę oczekują).
  8. Wprowadź sugerowane lub konieczne zmiany (wynikające z feedbacku uzyskanego w poprzednim kroku).

W kolejnym etapie skup się nad dalszą pracą, uwzględniając realne potrzeby i oczekiwania klientów. Powodzenia!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP