Firmowa strona internetowa. Od czego zacząć?

10 min

makieta strony internetowej

Firmowa strona internetowa to wizytówka Twojego biznesu i łącznik między Tobą a Twoimi klientami. Jeśli po raz pierwszy będziesz tworzyć stronę WWW dla firmy, może się to wydawać trudnym zadaniem. Ale spokojnie, przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczny artykuł, który przeprowadzi Cię przez to zadanie.

Dlaczego warto mieć stronę firmową?

Jeśli nie ma cię w internecie – nie istniejesz! To popularne powiedzenie ma w sobie ziarno prawdy. Bez firmowej strony internetowej jesteś w stanie znaleźć klientów chociażby wśród swoich znajomych, ale im większej liczby odbiorców potrzebujesz, tym ważniejsza i bardziej potrzebna jest strona WWW.

Firmowa strona internetowa może spełniać kilka zadań:

  • podkreśla Twoją wiarygodność i pokazuje, że poważnie podchodzisz do swojej działalności;
  • porządkuje Twoją ofertę — klienci w jednym miejscu mogą znaleźć najważniejsze interesujące ich informacje;
  • pozwala odbiorcom w prosty sposób polecać Twoją firmę innym – link z łatwością można przesłać dalej;
  • przyciąga nowych klientów, którzy po prostu szukali w sieci podobnych usług czy produktów.

A jeśli planujesz sprzedawać przez internet – cóż, w takim wypadku chyba nie musimy Cię przekonywać, jak bardzo potrzebna jest Ci firmowa strona internetowa!

Czy trudno jest stworzyć firmową stronę internetową?

Stopień trudności wykonania strony internetowej zależy od wielu czynników. Dlatego na to pytanie odpowiemy innym pytaniem: czy trudno jest założyć działalność gospodarczą? Jeśli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z takim tematem, może on wydawać się trudny. Ale tak jak istnieją wygodne i proste sposoby na zakładanie firmy, tak samo istnieją również łatwe w obsłudze narzędzia, dzięki którym szybko i sprawnie postawisz firmową stronę WWW.

Zależnie od Twoich oczekiwań wobec strony możesz albo samodzielnie wykonać prostą wizytówkę, albo zdecydować, że będzie to projekt na tyle ważny i złożony, że warto zdać się na specjalistów. W naszym artykule przeczytasz o tym, co trzeba wziąć pod uwagę, by dokonać dobrego wyboru.

O czym pamiętać przy tworzeniu strony firmowej?

Nowoczesna, profesjonalna witryna WWW to doskonałe narzędzie, dzięki któremu zdołasz wypromować swoją działalność gospodarczą. Musisz jednak wiedzieć o tym, że liczy się nie tylko umieszczona tam grafika i treści, ale i zastosowane technologie. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych zadań, jakie warto wykonać, by zwiększyć szanse na sukces całego przedsięwzięcia.

Wymyśl prosty do zapamiętania adres strony internetowej

Adres Twojej firmowej strony internetowej to nic innego jak nazwa domeny internetowej. Wybierasz go samodzielnie spośród dostępnych domen. Im prostszy, krótszy adres, tym większe prawdopodobieństwo, że klient łatwo go zapamięta, ale też… że będzie już zajęty. Spokojnie, na to również znajdziemy sposób.

Domena składa się z dwóch części, np. wikipedia.pl złożona jest z nazwy „wikipedia” oraz rozszerzenia „pl”. Jak widzisz, jest on bardzo prosty do zapamiętania. Wybierając swój adres, musisz wymyślić jego pierwszą część (odpowiednik „wikipedia”) i wybrać rozszerzenie z listy.

Przykład: Nazywasz się Jan Kowalski i prowadzisz firmę usługową. Najprostszy adres, jaki przychodzi Ci do głowy, to jankowalski i rozszerzenie. Sprawdzasz więc na dowolnej stronie sprzedającej domeny, które rozszerzenia są wolne. Znajdujesz do wyboru:

  • jankowalski.net,
  • jankowalski.shop,
  • jankowalski.tech,
  • jankowalski.art,
  • jankowalski.legal

…i o wiele, wiele więcej. Rozszerzenie „pl” było już zajęte, ale wciąż do wzięcia jest wiele innych, równie ciekawych. Załóżmy, że jesteś prawnikiem: jankowalski.legal brzmi dobrze – dlatego zapewne wykorzystasz tę właśnie domenę.

Czego unikać podczas tworzenia adresu strony firmowej?

  • Zbyt długiej nazwy – „Kancelaria Prawna Jan Skrzetuski, Michał Wołodyjowski, Onufry Zagłoba i Partnerzy” na pewno nie będzie łatwa do zapamiętania, ale już „swz-prawnicy.pl” albo „swzlegal.pl” łatwiej wpadają w ucho.
  • Wykorzystywania cudzych znaków handlowych, w tym nazw – adres Twojej strony musisz wymyślić od podstaw i niestety nie możesz w tym celu skorzystać z nazw już istniejących marek. Nawet jeśli to wydaje się kuszące, może odbić się czkawką!
  • Tzw. niemych liter i wyrazów, które wymawia się inaczej, niż pisze – język francuski brzmi naprawdę romantycznie, ale jeśli chcesz, by ktoś zapamiętał adres Twojej strony, postaraj się, by jego zapis był jak najbliższy fonetyce.

Adres internetowy Twojej strony może zawierać polskie znaki, np. torbybawełniane.pl. Technicznie takie rozwiązanie jest możliwe, ale musisz przy tym pamiętać, że internauci w ogóle nie są do tego przyzwyczajeni. Wielu z nich będzie i tak wpisywało w przeglądarkę adres „torbybawelniane.pl”. Jeśli obydwa te adresy prowadzą na Twoją stronę, to w porządku, ale jeśli jeden z nich prowadzi do konkurencji… cóż, wtedy zdecydowanie lepiej postawić na inną domenę.

Dobra historia — czyli jasne komunikaty i precyzyjne CTA

Wspomnieliśmy już o tym, że internauci są bardzo niecierpliwi? Liczy się dla nich nie tylko szybkość ładowania strony, ale też to, czy jej zawartość jest dla nich zrozumiała, i czy łatwo mogą przejść od czytania do działania.

CTA to skrót, z którym często będziesz mieć do czynienia, jeśli chcesz zdobywać klientów przez internet. To „Call To Action”, wezwanie do działania, przedstawione w formie prostego komunikatu, na przykład „Kup teraz” albo „Zapisuję się na newsletter”. To nie tylko napis na przycisku, ale w pewnym sensie cel całej konkretnej podstrony. Ale po kolei…

Przypomnijmy jeszcze raz: po co Ci strona internetowa?

  • Chcesz przedstawić klientom swoją ofertę i namówić ich, by z niej skorzystali.

Osiągniesz swój cel, jeśli uda Ci się w prosty sposób opisać, kim jesteś, co robisz oraz w jaki sposób można kupić Twoje produkty lub usługi.

Przykład: Jeśli otwierasz salon kosmetyczny, na Twojej stronie powinny się znaleźć takie informacje:

  • jakie świadczysz usługi, jaki jest zakres cenowy – nie musisz od razu zdradzać wszystkiego konkurencji, możesz napisać, że ceny usługi wahają się od-do, a dokładną cenę podajesz na miejscu, po rozmowie z klientką i dokładnym sprawdzeniu, czego oczekuje;
  • jaki jest dokładny adres salonu i jak tam dotrzeć;
  • kiedy są wolne terminy i w jaki sposób można się zapisać.

W tym przypadku dobrym CTA będzie „Zarezerwuj termin zabiegu” i zaoferowanie klientce czy klientowi możliwości umówienia wizyty. Są do tego specjalne aplikacje, które możesz połączyć z Twoją stroną, jak chociażby Booksy czy Calendly. Pierwsza jest specjalnym rozwiązaniem dla tego typu biznesu, druga to proste narzędzie, wykorzystujące Twój kalendarz.

Komunikację na stronie internetowej warto poprowadzić w taki sposób, by użytkownik od początku do końca wiedział, co ma robić. Innymi słowy, musisz postawić przed nim konkretne zadanie. Na naszym przykładzie wygląda to tak:

  • najpierw informujesz klienta, gdzie się znalazł, np.: „Salon kosmetyczny Adela. Piękne i zdrowe rzęsy”;
  • potem pokazujesz, czym się zajmujesz: „Oferujemy zabiegi wzmacniające rzęsy, a także ich przedłużanie”;
  • prezentujesz efekty, korzyści z korzystania usługi: „Twoje rzęsy mogą być piękne, jak u naszej klientki, Barbary – sprawdź na zdjęciach”,
  • pokazujesz, w jaki sposób skorzystać z usługi: „Przedłużanie rzęs w naszym salonie trwa około dwóch godzin. Nasz salon znajduje się pod tym adresem. Jesteśmy otwarci od 8:00 do 18:00, od poniedziałku do soboty, a na wizytę umówisz się, klikając w ten link”.

W ten sposób budujesz prostą historię, w której klient dowiaduje się, kim jesteś, co robisz, jak dobrze Ci to wychodzi i jak skorzystać z Twoich usług. I temu właśnie ma służyć Twoja strona WWW!

Szybki dostęp do formularza i danych kontaktowych

Teraz na chwilę przeniesiemy się do świata offline. Wyobraź sobie sklep z dowolnymi produktami. Do środka wchodzi klient. Podobają mu się towary na półkach, ogląda je z zaciekawieniem. Zastanawia się, czy ich potrzebuje. Rozgląda się po sklepie, bo chciałby o coś zapytać, ale nie widzi nikogo, z kim mógłby porozmawiać. Podchodzi do kasy, ale wciąż nikogo nie ma. Jeszcze chwilę się rozgląda, ale zaraz wychodzi ze sklepu z pustymi rękami.

Ten klient naprawdę mógł zrobić spore zakupy. Był już w środku, był zainteresowany, było blisko! Podobnie wygląda sytuacja na Twojej stronie internetowej. Będą tam internauci, którzy są zainteresowani, ale do podjęcia decyzji potrzebują jeszcze chwili rozmowy z szefem lub szefową sklepu. Musisz im to zapewnić, zamieszczając na stronie sklepu formularz kontaktowy czy dane kontaktowe do Ciebie. Pamiętaj, że jeśli podajesz numer telefonu, zawsze pisz także, w jakich godzinach można do Ciebie dzwonić.

Certyfikat SSL i szybki hosting

Oprócz tego, że Twoja firmowa strona internetowa powinna stanowić wizytówkę Twojej firmy, opowiedzieć o produktach i usługach, zachęcić do zakupu – powinna też być szybka i bezpieczna. Za to właśnie w dużej mierze odpowiadają hosting i certyfikat SSL.

Kiedy będziesz wybierać adres strony internetowej, razem z tą usługą możesz wykupić także hosting, czyli w uproszczeniu miejsce na przechowywanie wszystkich plików, które razem zbudują Twoją stronę. Dobry hosting sprawi, że strona będzie ładować się szybko, a przy tym zadba również o bezpieczeństwo wszystkich jej elementów składowych.

Certyfikat SSL najczęściej można kupić w zestawie z domeną (choć zwykle jest oddzielnie płatny). Jest to rodzaj zabezpieczenia Twojej strony, rozwiązanie, które szyfruje dane przesyłane w sieci pomiędzy serwerem a użytkownikiem strony. SSL utrudnia cyberprzestępcom hakowanie witryny. Jeśli w przeglądarce internetowej obok adresu strony WWW, na której właśnie jesteś, widzisz ikonę kłódki – to właśnie oznacza, że stronę chroni certyfikat SSL.

Adres e-mail w domenie firmowej

Posiadanie własnej strony internetowej daje Ci możliwość założenia adresu e-mail połączonego ze stroną. Taki adres bardzo profesjonalnie wygląda i robi dobre wrażenie na klientach. Dodatkowo pomoże Ci uporządkować sprawy firmowe i oddzielić je od prywatnych, ponieważ poczta prywatna i „służbowa” nie będą się ze sobą mieszać.

RODO i polityka prywatności

Na koniec pamiętaj o RODO, o którym szczególnie głośno było kilka lat temu. Skrótowiec oznacza Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych.

A tak naprawdę chodzi o to, by Twoi klienci świadomie godzili się na przekazywanie Ci swoich danych oraz wiedzieli, do czego możesz je wykorzystać. Wszystkie te informacje powinny znaleźć się na specjalnej podstronie, w formie tzw. Polityki prywatności.

Ile kosztuje strona internetowa?

W tym wypadku odpowiedź może być tylko jedna: to zależy.

Jeśli potrzebujesz prostej strony w formie wizytówki, możesz ją stworzyć samodzielnie, wykorzystując gotowe rozwiązania. Wydasz na to kilkaset złotych i zapewne zainwestujesz całkiem sporo swojego czasu (pamiętaj, że to też jest rodzaj kosztu!).

Zawsze możesz też zlecić stworzenie strony profesjonalistom. Koszt takiej usługi wyniesie od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Strony internetowe dużych sklepów czy instytucji mogą kosztować znacznie więcej.

Przykładowy koszt firmowej strony internetowej (liczony rocznie):

  • opłata roczna za domenę: 150 zł;
  • opłata roczna za narzędzie WIX, zapewniające też hosting: 765 zł;
  • poczta firmowa w domenie firmowej w Google Workspace: 240 zł.

Jedna z prostszych i tańszych konfiguracji narzędzi firmowych może Cię zatem kosztować 1 155 zł rocznie (oraz sporo pracy na początek, by na podstawie dostępnych szablonów zaprojektować Twoją stronę).

Strona firmowa to wizytówka Twojego biznesu – zadbaj o jej aktualność

O stronę WWW, podobnie jak o witrynę sklepu, trzeba cały czas dbać. Pamiętaj o tym, by na bieżąco aktualizować informacje o Twojej ofercie. Stronę możesz też wykorzystywać do informowania klientów o bieżących promocjach i sukcesach — Twoich czy pracowników. Umieść zatem na niej np.certyfikaty potwierdzające nowe umiejętności, a tym samym rozszerzające zakres oferowanych przez Ciebie usług.

Istnieje mnóstwo działań, które warto podejmować, by rozbudowywać stronę i poprawiać jej widoczność w wyszukiwarce Google. Możesz dzielić się wartościowymi informacjami w formie artykułów, dodawać nietuzinkowe i bardzo szczegółowe opisy sprzedawanych produktów, odpowiadać na pytania klientów… Ale to już temat na kolejny poradnik.

Dobrze przygotowana strona internetowa pozwala Ci nie tylko zachęcić klientów do korzystania z Twoich usług, ale też umożliwia stały kontakt z odbiorcami Twoich produktów czy usług. Za sprawą maili czy telefonów od użytkowników strony dowiesz się, jak inni postrzegają Twoją ofertę, co możesz w niej poprawić, a co jest absolutnie bezkonkurencyjne. To ogromna wartość, z której możesz zrobić użytek. Powodzenia!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy