Kampania Google Ads w sieci wyszukiwania krok po kroku
Jeżeli chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkowników konkretnej frazy, nie zawsze musisz stawiać na jej pozycjonowanie. Możesz również wykorzystać potencjał Google Ads. Skuteczna kampania pozwoli Ci na błyskawiczne dotarcie do odbiorców!
Na czym polegają kampanie Google Ads? Kampania w sieci wyszukiwania
Kiedy poszukujesz informacji w internecie, zazwyczaj bazujesz na wynikach wyświetlonych przez Google. Wśród nich możesz znaleźć strony, które cieszą się największym zaufaniem wyszukiwarki – ale nie tylko! Ważne miejsce w wynikach zajmują reklamy Google Ads (dawniej AdWords). Jak istotne są z perspektywy giganta z Mountain View? Według Search Engine Land, z tego źródła pochodzi aż 82% przychodu korporacji1.
Po wpisaniu w oknie wyszukiwarki konkretnej frazy Google zaprezentuje Ci listę wyników, czyli adresy stron dostosowanych do Twojego zapytania. W marketingu określa się ją mianem SERP (ang. Search Engine Results Page). Zasada jest prosta: im wyższa pozycja, tym większa szansa na wyświetlanie witryny przez osoby zainteresowane wybranym zagadnieniem.
To natomiast przekłada się bezpośrednio na konwersje, czyli podjęcie przez internautę działania, którego oczekujesz, np. dokonania zakupu czy pozostawienia danych kontaktowych, które możesz wykorzystać w celach marketingowych. Zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest oczywiście skomplikowanym i wymagającym procesem, o którym więcej dowiesz się z naszego artykułu o SEO. A im chętniej poszukiwana jest fraza i im większy jej potencjał zakupowy, tym trudniej o znalezienie się w pierwszej dziesiątce.
Jeśli uważnie przyjrzysz się wyświetlonym wynikom, zauważysz obok części z nich napis „Reklama” (lub „Ad” – w zależności od ustawień języka przeglądarki). Zazwyczaj kilka pierwszych pozycji (i czasem ostatnich na pierwszej stronie SERP-ów) zajmowanych jest przez reklamodawców. Właśnie tak działają kampanie Google Ads w sieciach wyszukiwania: pozwalają Ci wyświetlać się w nich bez konieczności dbania o pozycjonowanie. Oczywiście wiąże się to z określonymi wydatkami, które uzależnione są przede wszystkim od popularności wybranej frazy.
Kampania w sieci wyszukiwania (tak zwana kampania Search) to jednak nie wszystko. Z poziomu jednego konta Google Ads możesz również wyświetlać swoje reklamy w innych miejscach i w inny sposób. Zrobisz to między innymi w należącym do Google’a serwisie YouTube. Dużą popularnością cieszą się również kampanie Display. Pozwalają na wykorzystanie kreacji graficznych, które będą wyświetlane na stronach internetowych partnerów Google. To dobry sposób np. na stosunkowo tanie budowanie świadomości marki wśród grupy Twoich potencjalnych odbiorców.
To jednak nie koniec możliwości Google Ads. Kampania remarketingowa stworzona na tej platformie pozwoli Ci docierać do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzali Twoją stronę internetową albo wpisywali w wyszukiwarce frazy powiązane z Twoją marką. Remarketing może pomóc Ci także w obniżeniu kosztów pozyskania klientów.
Czego potrzebujesz, by rozpocząć przygotowania kampanii?
Jedną z największych zalet Google Ads jest proste działanie i możliwość bardzo szybkiego rozpoczęcia wyświetlania reklam. Potrzebujesz przede wszystkim konta Google Ads, które samo w sobie jest bezpłatne. Aby je założyć, musisz posiadać jedynie adres e-mail oraz adres strony, do której będzie prowadzić kliknięcie.
Możesz w tym celu skorzystać ze swojego standardowego konta Google. Poza tym przyda Ci się również karta kredytowa lub debetowa, która posłuży do opłacenia budżetu tworzonych przez Ciebie kampanii. Skonfigurujesz ją w profilu płatności w swoim koncie reklamodawcy.
Jeżeli zależy Ci na dokładnym mierzeniu tego, co dzieje się po kliknięciu w reklamę, w tym analizowaniu konwersji, nie zapomnij również o zintegrowaniu Twojego konta Google Ads z Google Analytics. Nie tylko wyciągniesz dzięki temu lepsze wnioski – również sama kampania inteligentna Google Ads będzie w stanie wydajniej dobierać ustawienia do tego, jak zachowują się użytkownicy.
Kampanie Google Ads krok po kroku
Po zalogowaniu do Twojego konta Google Ads wyświetli się strona główna, na której będą wyświetlone wszystkie Twoje kampanie reklamowe. Aby utworzyć nową, wybierz zlokalizowaną na dole strony opcję „Utwórz kampanię”, a następnie kliknij w „Nowa kampania”.
1. Jaki cel kampanii wybrać?
W następnym kroku musisz określić cel swojej kampanii. Może być nim bezpośrednia sprzedaż, ale to tylko jedna z kilku możliwości. Za pomocą kampanii Google Ads możesz również pozyskiwać dane potencjalnych klientów, czyli generować leady sprzedażowe, zwiększać ruch w witrynie czy podnosić świadomość marki. Kampania lokalna Google Ads pomoże Ci natomiast zwiększyć popularność Twojego lokalnego biznesu – np. dotrzeć do klientów, którzy odwiedzą Twój stacjonarny sklep czy punkt usługowy. Tym razem zdecydujemy się na reklamę, która będzie zachęcać Twoich użytkowników do dokonania zakupu.
2. Wybierz rodzaj kampanii i sposób osiągnięcia celu
W następnym kroku wybierzesz interesujący Cię rodzaj kampanii. Poza siecią wyszukiwania szczególnie interesująca, jeżeli prowadzisz np. sklep internetowy, może okazać się kampania produktowa Google Ads. W tym przypadku zyskasz możliwość zaprezentowania użytkownikom rozbudowanych informacji dotyczących Twoich produktów, w tym ich zdjęć, jeszcze zanim klikną w reklamę. Świetne rezultaty może przynieść również kampania Performance Max, która w ramach jednej kampanii łączy różne modele, jakie ma do dyspozycji reklamodawca.
Musisz również określić sposób, w jaki osiągniesz cel kampanii. Może być to wizyta na konkretnej stronie internetowej, wykonanie telefonu czy odwiedzenie stacjonarnego punktu – w tym przypadku musisz wskazać jego lokalizację. Możesz również ustalić, w jaki sposób będzie określana konwersja, czyli zdarzenie, na którym Ci zależy. W tym charakterze możesz określić np. dodanie produktu do koszyka, odwiedzenie konkretnych podstron czy pozostawienie danych kontaktowych. W tym artykule skupiamy się na kampanii w sieci wyszukiwania.
3. Określ ustawienia reklam Google Ads
Po przejściu do kolejnego okna wskaż, na czym chcesz się skupić. Mogą być to zarówno konwersje, jak i ich wartość, kliknięcia lub wyświetlenia. Od tej decyzji zależy to, jak będzie wydawany budżet.
W kolejnej zakładce musisz wybrać ustawienia kampanii, w tym przede wszystkim sieci, z jakich będzie korzystać, lokalizację odbiorców i języki, którymi się posługują. Aby Twoje reklamy były jeszcze bardziej precyzyjne, możesz wskazać konkretne segmenty odbiorców. Najpierw musisz jednak utworzyć je w zakładce „Zarządzanie odbiorcami” w Twoim koncie Google Ads.
W zakładce „Więcej ustawień” znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące wyświetlania reklam, w tym datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii, harmonogram wyświetlania czy sposób rotowania reklam. Możesz tam wskazać nie tylko konkretny dzień rozpoczęcia i zakończenia promocji, ale również precyzyjnie określić, w jakie dni i w jakich godzinach będzie się wyświetlać reklama. W oknie rotacji reklamy wskażesz, czy algorytm ma samodzielnie wybierać najskuteczniejsze reklamy, czy mają być wyświetlane naprzemiennie bez automatycznej optymalizacji.
W następnym kroku ustalisz słowa kluczowe, czyli frazy wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów, które pozwolą wyświetlić Twoją stronę. Możesz wprowadzić je samodzielnie, ale nie jest to konieczne. Mogą zostać również zostać wygenerowane automatycznie na podstawie skanu Twojej witryny albo oferty.
Niżej znajdziesz kreator, dzięki któremu przygotujesz swoje kampanie Google Ads (dawniej określane jako kampanie adwordsowe). Wprowadzisz w nim adresy stron, na które będą przekierowani odbiorcy, a także nagłówki i opisy widoczne w wyszukiwarce. Od razu możesz też sprawdzić w oknie podglądu, co konkretnie zobaczy klient. Co ważne: masz do dyspozycji kilka pól tekstowych. Zaproponuj większą liczbę propozycji nagłówków i tekstów, aby algorytm mógł wybrać najskuteczniejsze zestawy w Twoich reklamach.
Zwróć uwagę na ograniczenia liczby znaków: jeden tekst nagłówka może liczyć maksymalnie 30 znaków ze spacjami, w przypadku opisu jest to natomiast 90 znaków ze spacjami. Aby uruchomić kampanię, musisz wprowadzić co najmniej trzy wersje nagłówka oraz dwa teksty reklamy. Co powinno się w nich znaleźć? To idealne miejsce do zaprezentowania Twojej oferty i zachęcenia odbiorców do działania. Nie zapomnij wobec tego o słowach kluczowych oraz CTA (wezwaniach do działania, np. „Kup teraz!”).
Po kliknięciu w „Wyświetl propozycje” możesz również uzyskać stworzone przez algorytm propozycje reklam, co dodatkowo ułatwi Twoją pracę.
Jak może wyglądać Twoja kompletna reklama? Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy sprzedający koszulki z indywidualnym nadrukiem.
- Nagłówki: umieść w nich informacje o Twoim produkcie, na przykład „Koszulki z Twoim nadrukiem”, argumenty przemawiające za Twoją ofertą – „U Ciebie już jutro” i wezwanie do działania – „Kup teraz!”.
- Opisy: to miejsce idealne do przedstawienia informacji dotyczących Twojej firmy i produktu. Co możesz napisać? Dobrym rozwiązaniem będą następujące teksty: „Wszystkie koszulki wyprodukowane w Polsce z najlepszych materiałów”, „Druk najwyższej jakości”, „Zaprojektuj i zamów koszulkę w 5 minut. Dostawa już jutro!”.
Jak zarządzać budżetem kampanii w Google Ads?
Oczywiście to, jakie efekty uda Ci się osiągnąć, zależy również od budżetu, jaki poświęcisz na ten cel. Ile kosztuje kampania Google Ads? Kwota, jaką przeznaczysz, zależy wyłącznie od Ciebie. Podstawowy sposób określania wysokości budżetu to stawka, jaką chcesz wydawać w ciągu dnia. Nie będzie to jednak stała wartość.
Algorytm w inteligentny sposób dobiera liczbę wyświetleń w różnych kampaniach, bierze przy tym pod uwagę ruch czy zachowanie użytkowników. Może się więc okazać, że jednego dnia liczba kliknięć czy odwiedzin strony będzie wyższa. W skali miesiąca Twoje łączne wydatki nie przekroczą jednak stawki dziennej pomnożonej przez 30,4.
Pamiętaj, że zbyt niski budżet może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Z drugiej strony nie zawsze dobrym rozwiązaniem z biznesowego punktu widzenia będzie przeznaczenie na ten cel wysokich sum. Najlepszym rozwiązaniem jest przyglądanie się swojej reklamie, analizowanie osiąganych rezultatów i dostosowywanie budżetu do aktualnej sytuacji.
Podsumowanie kampanii i generowanie raportów
Kluczem do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych jest analizowanie wcześniejszych działań. Dzięki temu będziesz w stanie obniżać koszty w przyszłości. W górnej części ekranu znajdziesz sekcję Raportów. Pozwala na monitorowanie stanu aktualnych kampanii, w tym liczby kliknięć i wyświetleń, które udało Ci się dzięki nim pozyskać, kosztów i uśrednionych kosztów.
W zakładce „Raporty” widoczne są wstępnie zdefiniowane wymiary, pozwalające na szybkie wygenerowanie najważniejszych statystyk poszczególnych kampanii Google Ads. Możesz również ustawić niestandardowe raportowanie, w ramach którego samodzielnie zdefiniujesz interesujące Cię dane. To narzędzie pozwoli Ci również zadbać o warstwę wizualną poprzez automatyzację tworzenia tabel i różnego typu wykresów.
1 https://searchengineland.com/google-82-percent-of-super-bowl-ad-searches-happened-on-mobile-up-from-70-percent-242050
Polecamy
- Główne zasady projektowania stron WWWczas czytania6minuty12.12.2022Nowoczesna firmowa strona internetowa to dzisiaj konieczność. Możesz ją stworzyć samodzielnie, korzystając z intuicyjnych narzędzi.
- Wersja mobilna strony. Czy jest konieczna?czas czytania5minuty09.12.2022Telefony komórkowe odpowiadają za większość w internecie. Dlatego koniecznie musisz zadbać o wersję mobilną swojej strony internetowej.
- Firmowa strona internetowa. Od czego zacząć?czas czytania10minuty09.12.2022Firmowa strona internetowa to wizytówka Twojego biznesu i łącznik z klientami. Artykuł pomoże Ci ją stworzyć