Reklama displayowa – poznaj nowoczesną odsłonę banerów reklamowych
Jak pokazują ostatnie badania dotyczące rynku marketingowego w internecie, ogólny obraz nie uległ istotnym zmianom1. Wciąż wśród form reklamowych dominuje reklama graficzna obejmująca statyczny display oraz wideo (stanowiła 45% udziału). Reklamodawcy zgodnie stwierdzili, że reklamy displayowe są w pierwszej czwórce najbardziej istotnych kanałów realizacji ich celów marketingowych2. Sprawdź, jak wykorzystać je w strategii i jakie korzyści mogą Ci przynieść.
Co to jest reklama displayowa?
W wirtualnym świecie nikogo już nie dziwi, że na każdym kroku kolorowe komunikaty wabią konsumentów. Technik i metod prezentowania produktów i usług z roku na rok przybywa i stają się coraz bardziej kreatywne. Jednym z formatów w cyfrowym marketingu są reklamy displayowe. Co to takiego? To właśnie forma graficznej promocji – baner z ofertą reklamodawcy. Jego widoczność nie jest uzależniona od urządzenia, na którym użytkownik przegląda sieć, więc pojawia się zarówno na stronach internetowych przeglądanych na laptopie, jak i na smartfonie czy tablecie.
Przykładów reklam displayowych w sieci jest wiele. Otwórz stronę swojej poczty internetowej, jakiegokolwiek portalu czy swój ulubiony blog, a po chwili zobaczysz szereg banerów przy różnych krawędziach ekranu. Jeśli klikniesz w któryś z nich, odnośnik przekieruje Cię bezpośrednio na stronę reklamodawcy lub kampanii. Reklamy displayowe to kanał skuteczny w szerokiej skali, oferujący duży zasięg między innymi ze względu na możliwość precyzyjnego targetowania i różnorodność wizualną tego formatu.
W kontekście marketingu cyfrowego pojęcia „reklama banerowa” i „reklama displayowa” bywają używane zamiennie. Często jednak określenie baner jest traktowane jako nazwa konkretnego rozmiaru reklamy displayowej — w formie długiej grafiki najczęściej umieszczanej na górze strony (tradycyjnie o rozmiarze 468×68 pikseli).
Rodzaje reklam banerowych
Baner może mieć format kwadratu lub prostokąta i formę statycznej lub dynamicznej reklamy displayowej. Wyróżnia się 8 najczęściej spotykanych rodzajów tego typu promocji:
- banery reklamowe – tradycyjna odsłona, która najczęściej ma postać prostokątnego baneru i wyświetla się w górnej części witryny;
- reklamy pełnoekranowe – wyświetlają się w formie stron internetowych, zanim użytkownik zostanie przekierowany na docelowo wybraną stronę;
- rich media – ten format zawiera elementy interaktywne, np. dźwięk lub filmik;
- reklamy wideo – są promowane głównie przez platformy reklamowe YouTube, Instagram i Facebook i pozwalają nawiązać kontakt z użytkownikami;
- tradycyjne reklamy graficzne – cechuje je prostota: najczęściej składają się z kwadratowych lub poziomych bądź pionowych obrazów i tekstu;
- elastyczne reklamy displayowe – wykorzystują wiele nagłówków i obrazów, a algorytm platformy reklamowej rozmieszcza je i dostosowuje w różnych wariantach. W tym przypadku to platforma decyduje o formacie, który – z uwagi na target – będzie najbardziej adekwatny;
- reklamy displayowe w formie retargetingu – wyświetlają się użytkownikom, którzy już odwiedzili konkretną witrynę, ale nie wykonali czynności. Wykorzystują spersonalizowane treści i mają za zadanie skłonić do ponownego odwiedzenia określonej strony i dokonania akcji, np. zakupu;
- reklamy natywne – mają format promowanych treści i zwykle wizualnie nie przypominają tradycyjnie pojmowanych reklam;
- reklamy w social mediach – przybierają formę obrazu i tekstu, które mają skłaniać do określonego działania i pojawiają się w kanałach społecznościowych;
- reklamy Discovery – to właściwie odsłony reklam natywnych, z tym że wykorzystują systemy uczące się. Pojawiają się w wynikach wyszukiwania, a ich format dostosowuje się do użytkownika.
Popularne formaty banerów reklamowych
Amerykańskie normy dotyczące wymiarów grafik displayowych określa Interactive Advertising Bureau i standardy te mają charakter międzynarodowy. W Polsce również są stosowane i najczęstsze rozmiary grafik wynoszą odpowiednio:
- Billboard: 970 x 250 pikseli
- Super leaderboard (duży długi baner): 970 x 90 pikseli
- Half page ad (reklama na pół strony): 300 x 600 pikseli
- Wide skyscraper (szeroki wieżowiec): 160 x 600 pikseli
- Medium rectangle (baner śródtekstowy): 300 x 250 pikseli
- Mobile leaderboard (baner mobile): 320 x 50 pikseli
- Mobile medium rectangle (baner śródtekstowy mobile): 300 x 250 pikseli
Warto jednak zaznaczyć, że standardy te są zaleceniami, a nie wymogami. W praktyce wiele firm stosuje również inne rozmiary reklam, w zależności od indywidualnych potrzeb i preferencji. Poniżej prezentujemy możliwe formaty.
Elastyczna reklama displayowa
Elastyczna reklama displayowa, nazywana również reklamą responsywną, to nowoczesna forma, która wyróżnia się dynamicznym kształtem i możliwością dostosowania do różnych formatów i urządzeń. Elastyczne reklamy displayowe swoją nazwę zawdzięczają właśnie temu, że dostosowują swoje wymiary do rozmiaru ekranu, na którym są wyświetlane, a także do sposobu, w jaki użytkownicy przeglądają treści w internecie. Oznacza to, że wyglądają inaczej na komputerze, inaczej na tablecie, a jeszcze inaczej na smartfonie. Dzięki temu są bardziej atrakcyjne i skuteczniej przyciągają uwagę klientów.
Elastyczna reklama displayowa może znaleźć zastosowanie nie tylko w brandingu czy remarketingu, ale i działaniach w obszarze lead generation. Targetowane reklamy z dobrym CTA (call to action, czyli wezwaniem do działania) bezpośrednio przekierowują do stron i mogą pomóc generować leady sprzedażowe, czyli pozyskiwać potencjalnych klientów.
Gdzie wyświetlają się reklamy banerowe?
Każdy użytkownik internetu z łatwością odpowie na to pytanie. Reklamy banerowe mogą pojawiać się w zasadzie na każdej witrynie – na stronach internetowych, w aplikacjach czy na stronach mobilnych, na platformach społecznościowych oraz w wynikach wyszukiwania. Najpopularniejszym miejscem ich wyświetlania są platformy Google Ads i Facebook Ads. Zobaczymy je więc na stronie logowania do poczty internetowej, w wynikach wyszukiwania Google, na YouTubie czy Facebooku.
Zalety reklam displayowych
W internecie przeciętny Polak spędza średnio 51 godzin tygodniowo. Nic więc dziwnego, że atrakcyjne, przyciągające uwagę reklamy w sieci stały się normą. Reklamy displayowe mają szereg zalet, a do najważniejszych z nich bez wątpienia można zaliczyć:
- możliwość promocji pozytywnego wizerunku firmy – przyjemnie kojarzące się kolory, hasła, z którymi łatwo się utożsamić i perswazyjne grafiki to rewelacyjne narzędzia do wchodzenia z odbiorcą w interakcję i przyciągnięcia jego uwagi;
- szansa na wyróżnienie się na tle innych firm – reklama z chwytliwym przekazem i atrakcyjną grafiką lub filmikiem to świetny sposób na zaistnienie w świadomości odbiorców i oswojenie ich z Twoją marką. Badania Google potwierdzają, że świadomość marki firm, które zdecydowały się na promocję z wykorzystaniem w kampanii reklam displayowych wzrosła, a poziom konwersji podniósł się o ok. 20%3. Tego typu reklamy mają duży zasięg i wyświetlają się na stronach odwiedzanych przez potencjalnych klientów;
- możliwość wyświetlania spersonalizowanych treści – potencjalni klienci widzą reklamy, które są powiązanie z ich wyszukiwaniami, przez co postrzegają je jako coś pomocnego, a nie drażniącego – zdecydowanie chętniej klikają w komunikaty, które odpowiadają ich zapytaniom;
- pomoc w skutecznym remarketingu – jak już zostało wspomniane, elastyczność display ads, filtrowanie kierowania i możliwość prezentacji konkretnego produktu, który był oglądany przez potencjalnego klienta na Twojej stronie to doskonałe narzędzia remarketingu, które pomogą Ci skłonić użytkownika do ponownego odwiedzenia Twojej witryny;
- możliwość kontrolowania poziomu zaangażowania w reklamę – Google i Facebook Advertising dają możliwość śledzenia ruchu i udostępniają raporty wskazujące wartość poszczególnych reklam i liczbę kliknięć. co więcej, GDN (Google Display Network, czyli sieć reklamowa Google Ads) monitoruje też liczbę użytkowników, którzy zobaczyli grafikę w określonym czasie i podaje, czy ruch przekształcił się w akcję;
- stosunkowo niedroga forma reklamy – w porównaniu z kosztami aktywności w innych kanałach reklamowych, np. w telewizji, do wdrożenia kampanii displayowej nie potrzeba wielkich inwestycji. Możesz zacząć od prostych komunikatów graficznych, które pomogą Ci zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony;
- zwiększenie zysków – 10-miesięczne badanie Amazon wykazało, że sprzedający, którzy zdecydowali się na reklamy displayowe po raz pierwszy, odnotowali ok. 20% zwiększenie sprzedaży i średnio 20% więcej wyświetleń strony4.
Jak zacząć działania z banerami reklamowymi w internecie?
Jeśli chcesz wykorzystać internetowe banery reklamowe w kampanii, na samym początku ustal cele i grupę docelową. Przemyśl, na jakim etapie lejka marketingowego chcesz pozyskiwać uwagę odbiorców i co ma przynieść display.
W czym może Ci pomóc tego typu reklama?
- W szerzeniu świadomości Twojej marki,
- w pozyskiwaniu leadów marketingowych,
- w zwiększeniu sprzedaży produktu,
- w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej firmy,
- w promowaniu nowego produktu.
Jeśli już określisz, czemu ma służyć reklama displayowa, przemyśl, do jakiej grupy odbiorców będzie kierowana. Na tym etapie pomoże Ci stworzenie tzw. person, czyli profili klientów. Weź pod uwagę przede wszystkim:
- co cechuje Twoje grupy docelowe,
- jakie mają potrzeby,
- z jakich kanałów społecznościowych i witryn korzystają,
- jakie mają zainteresowania.
W zależności od celu i targetu dobierz odpowiedni format reklamy i miejsce jej wyświetlania. Oczywiście kluczowa jest atrakcyjność wizualna i przemyślana treść. Pierwsze wypuszczone reklamy warto na bieżąco śledzić, gdyż ich wyniki będą dla Ciebie wskazówką. Dowiesz się, co warto poprawić i jak zmodyfikować działania, by były bardziej efektywne.
Pierwsza reklama displayowa – krótki przewodnik
Jak widzisz, możliwości promowania firmy z wykorzystaniem lokowania reklamy displayowej jest wiele. Kolejne kroki są uzależnione od tego, z jakiego systemu publikacji zdecydujesz się skorzystać. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie narzędzi Google Ads, które automatycznie generują w swojej sieci reklamy oparte na komponentach.
Stworzenie kampanii jest bardzo proste. Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto Google Ads i w sekcji kampanii reklamowych wybierzesz reklamę displayową. Intuicyjny konfigurator poprowadzi Cię przez wszystkie kroki i pomoże stworzyć komponenty.
Na etapie uzupełniania informacji możesz przygotować kilka wariantów nagłówków i treści. Warto kierować się przy tym następującymi zasadami:
- drobiazgowo zaprezentuj ofertę;
- unikaj nachalnego języka sprzedażowego. Zaleca się, by w tekście promocyjnym nie pojawiała się nazwa brandu;
- wybierz adekwatny do celów rodzaj komunikatu;
- promocje przyciągają uwagę – warto o nich wspomnieć;
- warto modyfikować tekst promocyjny przynajmniej raz na kilka miesięcy.
Stworzenie pierwszej elastycznej reklamy displayowej z pomocą narzędzi Google Ads jest naprawdę łatwe. Co ważne, kampanię możesz monitorować i modyfikować na bieżąco. Potraktuj swoje pierwsze doświadczenia jak lekcję. Analizuj wyniki i wprowadzaj zmiany, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
Polecamy
- Czym jest content marketing i jakie daje efekty?czas czytania5minuty23.05.2023Marketing treści stał się jedną z najważniejszych strategii reklamowych w sieci. Dowiedz się o nim więcej!
- Czym jest elevator pitch i jak przygotować dobrą przemowę?czas czytania3minuty03.04.2023Czy sukces Twojej prezentacji biznesowej może być uzależniony od pierwszych 30 sekund wystąpienia? Okazuje się, że tak. Dowiedz się więcej!
- Jak wykorzystać Chat GPT w małej firmie – gotowe promptyczas czytania6minuty26.06.2023Jeśli działasz w małej firmie, to sztuczna inteligencja pomoże Ci w codziennych zadaniach i zaoszczędzi sporo czasu. Dowiedz się, jak wykorzystać Chat GPT!