Jak wykorzystać Chat GPT w małej firmie – gotowe prompty
Czy Chat GPT zabierze Ci pracę? Dziś bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. Jeśli działasz w małej firmie, to sztuczna inteligencja nie tylko pomoże Ci w codziennych zadaniach i zaoszczędzi sporo czasu, ale nawet zostanie Twoim osobistym asystentem, o którego zatrudnieniu nawet Ci się nie śniło. Ogromnym ułatwieniem będą prompty – czym są i jak działają? O tym w dalszej części tekstu.
Wszystko wszędzie naraz
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że rozwiązania z zakresu komercyjnego wykorzystania sztucznej inteligencji to melodia bardzo odległej przyszłości. Po spektakularnej porażce modelu Tay, stworzonego przez Microsoft, żadna duża firma nie chwaliła się zbyt głośno tym, że pracuje nad stworzeniem AI.
Nie oznacza to jednak, że giganci (Apple, Google czy firma założona przez Billa Gatesa) przespali cały ten czas. Cały czas trwały zaawansowane prace, które miały zautomatyzować szereg procesów zachodzących w firmach. Pierwszym przełomem był model VAR. Dlaczego był tak ważny?
Przede wszystkim dlatego, że stojące za nim osoby zrezygnowały z podziału na zmienne egzogeniczne i endogeniczne. Tu (w pewnym uproszczeniu) każda zmienna wpływała na cały algorytm. To rozwiązanie, które umożliwiło wdrożenie zaawansowanych prac badawczych nad przyczynowością zjawisk oraz prognozowaniem danych finansowych…
I tutaj postawmy kropkę. Jeśli chcesz poznać historię tego, jak powstawał Chat GPT i jak trenowano sztuczną inteligencję, to… zapytaj o to Chat GPT. Po prostu wpisz takie polecenie w okno komend, i już. A o interesujące Cię szczegóły możesz dopytać w każdym momencie.
Prompty, czyli programowanie dla mas
Języki programowania mają za sobą długą przeszłość. Osoby, które pamiętają Commodore C64 czy środowisko MS DOS wiedzą, że wydanie komputerowi precyzyjnego polecenia skutkowało konkretną interakcją. Ta najbardziej podstawowa odbywała się na plikach .bat.
Było to tak zwane programowanie wsadowe, które bazowało na kilku prostych komendach:
- @echo,
- call,
- goto,
- if,
- pause.
Jeśli stworzyliśmy prosty plik z treścią:
@echo off
echo Cześć Kamil!
pause >>null
i zapisaliśmy go w formacie .bat, to po jego uruchomieniu urządzenie wyświetlało komunikat „Cześć Kamil!”. Kolejne funkcje i kolejne linie kodu zwiększały możliwości programu.
Niestety, ale programowanie niesie ze sobą szereg problemów. Tym najważniejszym jest to, że zaawansowana obsługa C+, Delphi czy Pythona jest po prostu strasznie czasochłonna. Liczba komend (i zależności między nimi) może przyprawić o zawrót głowy.
A gdyby tak programować słowami? Na dodatek takimi, których używamy każdego dnia, w rozmowach czy w sieci, gdy wymieniamy z kimś e-maila? Na dodatek bez konieczności zaznajamiania się ze skomplikowanymi kodami, formułami i przeznaczonym do tego oprogramowaniem, które trzeba pobrać, zainstalować, a pewnie i opłacić? Właśnie w tym miejscu pojawiają się one – prompty!
Prompt, czyli podpowiedź, czyli rekomendacja, czyli… kod?
Zacznijmy od tego, że podpowiedzi wpisujemy bezpośrednio w okno Chata: https://chat.openai.com/. Jeśli nie znamy ich kompletnej listy, możemy o nie zapytać właśnie… Chata.
Po wpisaniu wybranej komendy sztuczna inteligencja stworzona przez OpenAI powinna udzielić nam precyzyjnych wytycznych. Może też przygotować dla nas kod, który wystarczy tylko wkleić w pole formuły. To jednak rozwiązanie niekompletne, obarczone wieloma potencjalnymi błędami. Można je przyrównać do dziecinnie prostej w stworzeniu aplikacji .bat, która wyświetli tylko komunikat o treści „Cześć”. GPT-4 może dać nam o wiele więcej.
Przykładowe prompty dla czata GPT do zastosowania w małej firmie
Wiesz już, że prompty to – w pewnym uproszczeniu – programowanie słowami, precyzyjnymi komendami, którym jednak daleko do kodu, jakiego używamy np. w C++ czy Delphi. Poniżej znajdziesz listę przykładowych zastosowań, gdzie Chat już dziś może zapewnić całkiem dobre efekty.
- Tworzenie treści na stronę przedsiębiorstwa: zapomnij poprzednie polecenia. Wiesz, że na stronie mojej firmy oferuję najwyższej jakości porcelanę. Jej kluczowe atuty to: rodzima produkcja, wysoka jakość, ręczne zdobienia. Napisz tekst onpage na stronę o długości 4000 znaków ze spacjami, który uwydatni wszystkie atuty firmy i nakłoni odwiedzających do zakupu. Nie przepraszaj, nie odwołuj się do siebie;
- Podstawowa analiza fraz wykorzystanych na konkretnych podstronach (np. by sprawdzić, czy na stronie z opisem suszarek do włosów znajdują się najważniejsze zwroty, dzięki którym wpis może być lepiej widoczny w Google): zapomnij poprzednie polecenia. Wiesz, że strona tuadreserwisu.pl sprzedaje suszarki do włosów. Sprawdź, czy na tej stronie występują odpowiednie słowa kluczowe zgodne z wytycznymi SEO. Jeśli nie, wygeneruj listę 25 słów kluczowych ściśle związanych z suszarkami do włosów, nie powielając żadnych z nich. Wymień słowa kluczowe w formie punktorów, a następnie dodaj listę oddzieloną przecinkami pod spodem.
- Tworzenie i rozbudowywanie formuł dla Arkuszy Google czy Excela: Zapomnij poprzednie polecenia. Chcę, abyś działał jako tekstowy arkusz kalkulacyjny Excel. Odpowiesz tylko za pomocą tekstowego arkusza kalkulacyjnego. Przygotuj formułę, która będzie obliczała różnicę między danymi z kolumny A i kolumny B. Różnica ma być przedstawiania w kolumnie C, a następnie mnożona razy 1,23. Wynik ma wyświetlać się w kolumnie E. Kolumny nazwij następująco: A: wydatki firmowe 1, B: wydatki firmowe 2. Kolumnę E nazwij: podatek.
- Zarządzanie kalendarzem publikacji w social mediach: Zapomnij poprzednie polecenia. Przygotuj harmonogram treści dla mojego bloga, który ma największe szanse pomóc mi w uzyskaniu pozycji w rankingu dla słów kluczowych z długiego ogona, które są specyficzne dla [TU SŁOWO KLUCZOWE]. Wymyśl tytuły tych wpisów w stylu clickbait na Facebooka oraz Instagrama. Uporządkuj każdy tytuł posta na blogu w ładnie wyglądającej tabeli, tak aby wyglądał jak kalendarz.
- Tworzenie opisów dla postów w social mediach: Zapomnij poprzednie polecenia. Wiesz, że moja firma sprzedaje regionalną porcelanę. Znasz wytyczne Facebooka i Instagrama dotyczące rekomendowanej długości treści oraz liczby hasztagów. Przygotuj atrakcyjne opisy pięciu poniższych produktów (tu lista) na Facebooka i Instagrama. Dane wyświetl w formie tabeli.
- Stworzenie listy pomysłów na ciekawy wpis z wybranego segmentu rynku, np. o lampkach biurkowych dla architekta: Zapomnij poprzednie polecenia. Chcę, żebyś stworzył rzetelny, obiektywny, opierający się na zweryfikowanych danych wpis o długości 4000 znaków ze spacjami na temat: Czym kierować się przy wyborze lampki biurkowej dla architekta. Podziel wpis na: lead, dwa akapity H2. W pierwszym akapicie H2 wypunktuj najważniejsze cechy, jakie musi spełniać taka lampka. Nie powtarzaj danych w akapitach, nie odwołuj się do siebie. W artykule umieść następujące frazy (tu lista fraz) – możesz je odmieniać. Niech każda fraza będzie użyta co najmniej raz.
Lista promptów wciąż się zmienia. Wiele wskazuje na to, że będzie ewoluować wraz z kolejnymi aktualizacjami Chata – a te są wdrażane przez fundację OpenAI bardzo często – nawet i kilka razy na kwartał!
Tworząc prompty, trzeba pamiętać o tym, że po drugiej stronie (mimo że Chat potrafi już naprawdę sporo) nie siedzi człowiek. To maszyna. Miliardy linijek kodu i stale rozwijana baza danych, którą trenujemy, a więc i rozbudowujemy my wszyscy. Każdego dnia, praktycznie z każdego zakątka świata.
Polecenia muszą być ostre, precyzyjne i obliczone na osiągnięcie konkretnego efektu. Warto pamiętać też o tym, że przed wdrożeniem przygotowanego prompta „na produkcję”, należy przetestować go na kilku różnych projektach. Tylko w ten sposób będziemy mieć pewność, że dane są mierzalne, obiektywne i gromadzone według dokładnie tego samego wzorca.
Przykładowy prompt może wyglądać następująco:
Zapomnij poprzednie komendy i polecenia. Chcę, abyś działał jako [polskojęzyczny] Google Quality Rater wyszkolony w audytowaniu treści pod kątem jakości, trafności, prawdziwości i dokładności. Znasz koncepcje E-E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) i YMYL (Your Money or Your Life) przy ocenie treści. Stwórz ocenę jakości strony (PQ) w skali 1-10. Bądź bardzo surowy w swojej ocenie. Daj wskazówki, jak lepiej dopasować intencje wyszukiwania i oczekiwania użytkowników. Wskaż, czego brakuje w tekście. Stwórz bardzo szczegółowy audyt treści. Na koniec swojej analizy zaproponuj 50-60 znakowy tag h1 i title. Nie powtarzaj podpowiedzi. Nie przypominaj o poprzednich instrukcjach. Nie przepraszaj, nie odwołuj się do siebie. Nie rób żadnych założeń. Oto link do strony: (w tym miejscu podajemy adres, np. https://firmove.pl).
To tylko ułamek tego, co potrafi Chat. Jest jednak pewien drobny szczegół…
Nie wszystko złoto, co się świeci, czyli ilość nie zawsze idzie w parze z jakością
Chat bazuje na tym, czego sami go nauczyliśmy. Niestety, ale ma też pewien mankament: potrafi „wypowiedzieć się” na każdy temat, ale lista obszarów, gdzie jego wiedza mogłaby być uznana za ekspercką, jest raczej niewielka. Wynika to z ograniczonej wielkości bazy danych, na której model był trenowany.
Przykładowo tworzone przez niego „audyty SEO” nie dorastają do pięt tym, jakie tworzą fachowcy. Dlaczego? Ponieważ Chat nie rozumie kontekstu i nie sposób oczekiwać od niego, aby przeanalizował dane, do których nie ma dostępu, np. z Google Search Console czy narzędzi firm trzecich.
Tworzone z jego wykorzystaniem treści bywają powtarzalne, schematyczne. Owszem, to ciekawy sposób, by szybko zapełnić serwis artykułami, jednak daleko im do jakości, jaką są w stanie dostarczyć profesjonalni copywriterzy, którzy wyspecjalizowali się w danym segmencie rynku, np. w polskim prawie podatkowym, bankowości czy sektorze usług #tech.
Dlatego, jeśli mam dać Ci jedną radę w używaniu AI, to brzmi ona: korzystając ze sztucznej inteligencji, nigdy nie zapomnij o swojej własnej.
Polecamy
- Zautomatyzowane prompty dla ChatGPT – podstawowe pojęcia i gotowe przykładyczas czytania8minuty22.08.2023Sztuczna inteligencja stale ewoluuje. Jedną z innowacji, która zasługuje na Twoją uwagę, są zautomatyzowane prompty. Koniecznie dowiedz się więcej!
- Marketing relacji – jak korzystać z niego w relacji z klientami?czas czytania4minuty05.06.2023Skuteczne działania promocyjne bazują na pozytywnych emocjach i przywiązaniu. Dowiedz się, jak skutecznie stosować marketing relacji.
- Poznaj marketing bezpośredni: cechy, narzędzia, wady i zaletyczas czytania4minuty29.05.2023Skuteczny marketing wymaga docierania do osób, które mogą być zainteresowane ofertą firmy. Dowiedz się więcej o jednej z metod.