Remarketing – na czym polega i dlaczego warto go wykorzystać

7 min

uśmiechnięta przedsiębiorczyni pochyla się nad laptopem, w tle paczki i ubrania na wieszakach

Niemal każdemu z nas zdarzyło się przeglądać interesujący produkt, ale nie dokonać zakupu i o nim po prostu zapomnieć. Dla przedsiębiorcy to duża strata – klient był blisko zakupu, ale nie sfinalizował transakcji i opuścił witrynę. Istnieje jednak sprytny sposób na przywrócenie go na ścieżkę zakupową. Dowiedz się, jak działa remarketing i dlaczego warto wykorzystać go w swoich działaniach marketingowych. 

Co to jest remarketing? Definicja

Remarketing to rodzaj kampanii reklamowej prowadzonej w kanałach cyfrowych polegający na ponownym dotarciu do klientów, którzy wcześniej weszli w interakcję z marką – odwiedzili stronę internetową, zostawili swoje dane na stronie sklepu czy wykazali chęć zakupu produktu lub zamówienie usługi – ale ostatecznie nie podjęli dalszych działań.

Reklama remarketingowa ma jasny cel: motywowanie użytkowników do ukończenia procesu zakupowego rozpoczętego wcześniej.

Rodzaje remarketingu

Remarketing przyjmuje różne formy. Wybierając odpowiedni rodzaj, można w pełni wykorzystać potencjał tego typu reklamy i zwiększyć szansę na konwersję.

Do najpopularniejszych strategii remarketingowych należą: 

Remarketing Google Ads:

  • remarketing standardowy – oznacza wyświetlanie użytkownikom tego samego przekazu reklamowego, nie biorąc pod uwagę produktów czy usług, które realnie ich zainteresowały. Dodatkowo ta wersja remarketingu mocno ogranicza personalizację komunikatów – najczęściej są to banery zawierające logotyp firmy lub stronę www; 
  • remarketing dynamiczny – to metoda prezentowania spersonalizowanych reklam, dostosowanych do indywidualnych preferencji potencjalnych klientów. W tej strategii reklamodawcy wykorzystują szczegółowe dane o produktach i usługach, które użytkownicy przeglądali online. Dzięki temu reklamy celują w dokładne interesy odbiorców, pokazując im specyficzne produkty lub usługi, które wcześniej przykuły ich uwagę;
  • remarketing wideo – ta wersja remarketingu wykorzystuje reklamy w sieci Google i na YouTubie. Obejmuje ona kilka formatów: reklamy In-Stream, które mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po filmie na YouTubie, z opcją pominięcia; In-Feed, czyli reklamy proponowane do oglądania w strumieniu treści; oraz Bumper Ads – krótkie reklamy wideo, których nie można pominąć.

Remarketing Facebook

Popularna platforma społecznościowa oferuje własny system remarketingu, który dzieli się na dwie odmiany: manualny oraz dynamiczny.

Pierwsze rozwiązanie polega na tym, że reklamodawca samodzielne wybiera grafiki lub wideo oraz dopasowuje treść reklamową. Krótko mówiąc, sam decyduje o tym, co będzie wyświetlać się użytkownikom. Natomiast w przypadku drugiej opcji algorytm Facebooka Ads automatycznie tworzy kreacje komunikatów reklamowych, bazując na danych zbieranych za pomocą piksela. Warto pamiętać, że reklamy mogą wyświetlać się nie tylko na Facebooku, ale również na Instagramie. Aby jednak przeprowadzić kampanie remarketingowe na Facebooku, należy uprzednio zaimplementować piksel na stronie www. 

Jakie działania obejmuje ponowne kierowanie reklam?

Jak zacząć remarketing? Jeśli nie masz konta w Google Analytics oraz Google Ads, to pierwszym krokiem powinno być ich stworzenie. Następnie wklej dedykowany fragment kodu w obrębie strony internetowej, który będzie śledził ruch użytkowników. Pamiętaj, że każda osoba odwiedzająca witrynę pozostawia po sobie ślad w postaci anonimowych plików cookies zapisywanych w przeglądarce. To między innymi ciasteczka pozwalają na dodawanie użytkowników do tzw. list remarketingowych, czyli list osób, do których będzie kierowany ponowny komunikat reklamowy.

Dla remarketingu na Facebooku konieczne jest posiadanie konta biznesowego oraz dostępu do Meta Business Suite. Po utworzeniu katalogu produktów i zainstalowaniu piksela Facebooka, możesz przystąpić do zebrania grupy odbiorców i utworzenia odpowiednich kampanii remarketingowych, podobnie jak w Google Ads.

Kampania remarketingowa

Aby kampania remarketingowa była efektywna, należy ją odpowiednio zaplanować. W tym celu warto określić cel kampanii, czyli to, co chcesz osiągnąć – może to być zwiększenie konwersji, większa świadomość marki czy promocja nowego produktu. Następnie wybierz platformę: Google Ads, Facebook czy inne sieci reklamowe. 

Wykorzystaj ścieżki remarketingu, które obejmują śledzenie zachowań potencjalnych klientów na witrynie, takich jak dodawanie produktów do koszyka, oglądanie określonych podstron czy opuszczanie witryny przed sfinalizowaniem zakupu. Analizując te ścieżki, możesz dostosować kampanie remarketingowe poprzez kierowanie spersonalizowanych reklam użytkownikowi, które odzwierciedlają jego wcześniejsze interakcje ze stroną www. Zrozumienie ścieżek remarketingu jest kluczowe dla efektywnej kampanii i zwiększenia szans na konwersję. Zebrane dane o klientach ułatwi również stworzenie grup odbiorców, do których skierujesz komunikat z konkretną ofertą. 

Wskaźniki mierzenia sukcesu kampanii

Samo podjęcie działań jednak nie wystarczy. Kluczowa jest stała analiza osiąganych wyników, co pozwoli na wprowadzanie zmian i doskonalenie kampanii.
 

Poniżej kilka istotnych wskaźników, które pozwalają dokładnie ocenić rezultaty kampanii remarketingowej:

  • współczynnik konwersji (CR, ang. conversion rate) – mierzy liczbę użytkowników, którzy dokonali pożądanej akcji, w tym przypadku może być to zakup produktu; 
  • koszt pozyskania (CPA, ang. cost per action) – określa, jaki budżet był potrzebny, by pozyskać klientów,
  • zwrot z wydatków na reklamę (ROAS, ang. return on ad spend) – relacja między dochodem a kosztem reklam mierząca opłacalność kampanii,
  • wskaźnik CTR (ang. click-through rate) – czyli kliknięcia w reklamę w stosunku do liczby jej wyświetleń. 

Dlaczego warto stosować reklamy remarketingowe?

Stosowanie reklam remarketingowych niesie ze sobą wiele korzyści dla firmy. Przede wszystkim to znakomity sposób na wykorzystanie potencjału utraconego ruchu i generowanie leadów. Za pomocą tej metody marketingu internetowego można dotrzeć do odbiorców, którzy z dużym prawdopodobieństwem dokonają konwersji. Dodatkowo remarketing umożliwia prezentowanie spersonalizowanych reklam bezpośrednio klientom zainteresowanym ofertą. Szybko pojawiające się, dopasowane komunikaty skutecznie przyciągają uwagę, zachęcając potencjalnych nabywców do powrotu i finalizacji zakupu. Remarketing przyczynia się także do redukcji liczby porzuconych koszyków zakupowych

Dobrą praktyką jest wykorzystanie remarketingu do cross-sellingu (sprzedaży krzyżowej) – proponowania klientowi dodatkowych produktów lub usług uzupełniających ofertę, nad którą się zastanawiał lub którą już kupił. Celem tego zabiegu jest maksymalizowanie zysków. 

Działania remarketinowe mają pozytywny wpływ na świadomość marki. Dzięki temu, że reklamy są wyświetlane na różnych platformach i widnieją na nich ogólne informacje o firmie lub ofercie, nawet osoby nieklikające reklam chociaż zobaczą logo firmy. W ten sposób efektywnie wzmacniasz rozpoznawalność marki.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy