Jak zainstalować Google Analytics na stronie internetowej?
- Google Analytics: co musisz wiedzieć przed instalacją?
- Przygotuj się na Google Analytics 4
- Jak dodać stronę do Google Analytics? Tworzenie usługi
- Jak połączyć witrynę z GA4? Dodaj tag Analytics!
- Instalacja Google Analytics przez wtyczkę - jak to zrobić?
- Ręczne dodawanie kodu do Twojej witryny
- Jak zainstalować Google Analytics przez Google Tag Manager?
Współczesny biznes opiera się na danych. Jeżeli prowadzisz własny serwis internetowy, możesz je pozyskiwać oraz analizować w bardzo prosty i darmowy sposób. Wystarczy, że skorzystasz z Google Analytics, którego znajomość jest dziś niezbędna. Im więcej wiesz na temat zachowania odwiedzających stronę, sklep internetowy czy bloga, tym lepiej będziesz w stanie nimi zarządzać i planować kolejne działania.
Google Analytics: co musisz wiedzieć przed instalacją?
Google Analytics to jedna ze standardowych usług oferowanych przez Google, która zapewnia dostęp do wiarygodnych danych. Narzędzie jest również proste, zwłaszcza jeżeli korzystasz z systemów zarządzania treścią, np. popularnego WordPressa.
Zanim przystąpisz do instalacji Google Analytics na stronie oraz konfigurowania systemu, musisz mieć konto Google. Nie wymaga to od Ciebie zakładania nowego Gmaila: w zupełności wystarczy ten, z którego już korzystasz. Dostęp do usługi jest bezpłatny, nie musisz również niepokoić się o kwestie sprzętowe. Google Analytics działa w przeglądarce (sprawdzi się np. Google Chrome), gwarantuje również dostęp z Twojego smartfona czy tabletu.
Google Analytics jest częścią szerszego zestawu narzędzi stworzonych z myślą o marketingowcach, przedsiębiorcach, sprzedawcach i analitykach - Google Marketing Platform. W ramach tej platformy znajdziesz kilka usług umożliwiających kompleksowe zarządzanie działaniami marketingowymi Twojej firmy:
- Campaign Manager 360;
- Display & Video 360;
- Search Ads 360;
- Analytics 360;
- Looker Studio (dawniej Data Studio - Studio Danych);
- Optimize;
- Surveys (Ankiety);
- Tag Manager (Menedżer tagów).
Narzędzia te możesz ze sobą integrować, aby otrzymywać kompletne dane, automatyzować pracę i oszczędzać czas. Przykładowo: łącząc możliwości Google Search Console oraz Google Analytics możesz jednocześnie monitorować frazy, które pozwalają Ci na przyciąganie ruchu organicznego oraz analizować zachowanie użytkowników i badać konwersje, w tym sprzedaż.
Przygotuj się na Google Analytics 4
Zwróć uwagę na ważną kwestię: pierwsza wersja oprogramowania została opublikowana w 2005 roku. Od tego czasu zaszło sporo zmian, także w sposobie, w jaki użytkownicy korzystają z dostępnych w sieci zasobów.
Obecnie do dyspozycji użytkowników pozostają równolegle dwie wersje platformy: Google Analytics Universal oraz zupełnie nowe Google Analytics 4. W tej pierwszej usłudze dane będą gromadzone jedynie do 1 lipca 2023 roku, a po pewnym czasie utracisz do nich dostęp. Jeżeli wdrażasz usługę w swojej witrynie po raz pierwszy, od razu wybierz nową wersję narzędzia.
Konfiguracja Google Analytics 4 będzie prosta również jeżeli Twój serwis wcześniej korzystał z Universal Analytics, możesz przejść do nowej wersji, używając specjalnego kreatora.
Zrób to jak najszybciej, by nie utracić danych i uzyskać wiarygodne raporty. W jaki sposób rozpoznać, z której wersji Google Analytics korzystasz obecnie? Kod GA Universal rozpoczyna się od liter UA-, natomiast kod nowego Google Analytics 4 rozpoczyna się od litery G-.
Jak dodać stronę do Google Analytics? Tworzenie usługi
Proces instalacji Google Analytics składa się z dwóch kroków. Przede wszystkim musisz dodać swoją stronę do Google Analytics, czyli utworzyć nową usługę. Zwróć także uwagę na to, że Google Analytics 4 podchodzi do kwestii pozyskiwania i analizowania danych nieco inaczej niż poprzednie wersje narzędzia. Ruch pochodzący z sieci - np. użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę internetową - to tylko jedno z kilku źródeł informacji.
Usługa ta daje wobec tego znacznie więcej. W jej ramach możesz analizować nie tylko dane dotyczące Twojego serwisu internetowego, ale również np. aplikacji mobilnej oraz innych źródeł i systemów, z których korzystają Twoi użytkownicy.
Wejdź na stronę https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ i zaloguj się do swojego konta. Następnie przejdź do sekcji "Administracja" - znajdziesz ją pod ikoną umieszczoną w lewym dolnym rogu ekranu. Możesz tu utworzyć odrębne konto Google Analytics - przyda się np. jeżeli zarządzasz kilkoma stronami i chcesz pogrupować w ten sposób serwisy. Do każdego konta możesz przypisać 100 usług. Możesz również od razu wybrać opcję "Utwórz usługę", aby dodać swoją stronę internetową do Google Analytics.
W pierwszym oknie wskaż podstawowe informacje na temat usługi. Przede wszystkim wpisz nazwę - wybierz taką, która pozwoli Ci szybko zidentyfikować konkretny projekt. Nie będzie ona dostępna publicznie, nie musi być to też np. domena Twojej strony internetowej. Poza tym ustal strefę czasową oraz walutę. Mają one przede wszystkim wpływ na informacje, które znajdą się w generowanych przez Ciebie raportach - w przyszłości będziesz w stanie zmienić te ustawienia.
Po przejściu do kolejnej zakładki ustal kategorię branży, wielkość firmy oraz cele wykorzystywania Google Analytics. Po kliknięciu w przycisk "Utwórz" Twoja usługa jest już gotowa.
Wciąż brakuje w niej jednak źródeł pozyskiwania danych. W przypadku strony internetowej wybierz "sieć" i skonfiguruj strumień danych. W tym miejscu musisz wpisać jedynie adres witryny oraz jej nazwę. W następnym kroku połączysz stronę z usługą.
Jak połączyć witrynę z GA4? Dodaj tag Analytics!
Aby pozyskiwanie danych było możliwe, musisz umieścić na swojej witrynie - np. stronie, blogu czy w sklepie internetowym - specjalny kod, który przybiera formę tagu Analytics. Możesz zrobić to na kilka sposobów, w zależności od rozwiązania, z którego korzystasz: zarówno ręcznie, jak i z pomocą kreatora witryn.
Instalacja Google Analytics przez wtyczkę - jak to zrobić?
Kod Google Analytics dodasz w najłatwiejszy sposób, jeżeli korzystasz z popularnych systemów CMS, takich jak WordPress, WooCommerce, Wix czy Witryny Google. Każda z tych platform przygotowała wtyczki, które znacząco ułatwiają zadanie.
W przypadku najpopularniejszego systemu, czyli platformy WordPress, masz do wyboru kilka wtyczek. Jedną z nich jest MonsterInsights - z której korzysta już ponad 3 miliony witryn na całym świecie. Po zainstalowaniu wtyczki i wybraniu odpowiedniej zakładki w menu Wordpressa, wybierz opcję "Connect MonsterInsights".
Następnie zaloguj się do swojego konta Google, wybierz skonfigurowane wcześniej w tym celu konto Google Analytics i wyraź zgodę na połączenie z usługą. Gotowe! Google Analytics działa na Twojej stronie opartej o WordPressa.
Pozostaje jedynie przejść przez podstawową konfigurację. Ona również jest prosta: możesz skorzystać z rekomendowanych ustawień, które sprawdzą się w przypadku większości serwisów lub samodzielnie wskazać podstawowe parametry, np. kto będzie miał dostęp do raportów. Śledzenie obejmie wszystkie podstrony, nie musisz więc martwić się o to, czy kod śledzenia Google Analytics został na nich poprawnie osadzony albo łączyć się z serwerem FTP, aby wgrać odpowiedni plik. Wtyczka jest bezpłatna, jednak aby odblokować zaawansowane funkcje, konieczne będzie wykupienie płatnej wersji PRO.
W przypadku systemów CMS, które nie oferują wtyczki Google Analytics, musisz umieścić kod ręcznie. Aby to zrobić, przejdź do swojej usługi w koncie Google Analytics, wybierz strumień danych i w sekcji Tag Google kliknij "Wyświetl instrukcje" dotyczące tagu.
Po wybraniu opcji "Zainstaluj ręcznie", uzyskasz kod JavaScript rozpoczynający się w ten sposób: <!-- Google tag (gtag.js) -->. Następnie wróć do swojej witryny i dodaj w kodzie strony niestandardowy kod html. Możesz w tym celu wykorzystać dostępny edytor. Aby upewnić się, czy wszystko przebiegło prawidłowo, po zainstalowaniu GA sprawdź, czy w czasie rzeczywistym zliczają się wyświetlenia Twojej strony.
Ręczne dodawanie kodu do Twojej witryny
Tracker Google Analytics w analogiczny sposób możesz także dodać do każdego innego serwisu internetowego. Najpierw znajdź w sekcji Tag Google Twój unikalny kod śledzący Google Analytics.
Skopiuj go i wklej w kodzie html, w sekcji header. Aby poprawnie zliczać kliknięcia czy współczynnik konwersji, pamiętaj o umieszczeniu kodu GA na każdej stronie swojego serwisu.
Jak zainstalować Google Analytics przez Google Tag Manager?
Jedną z aplikacji oferowanych przez Google w celu realizowania kompleksowej strategii marketingowej w Internecie jest Google Tag Manager, czyli Menedżer tagów. To narzędzie pełni rolę systemu umożliwiającego zarządzanie wszystkimi tagami wykorzystywanymi w ramach Twojej witryny z poziomu jednej platformy - dotyczy to nie tylko Google Analytics, ale również Google Ads (AdWords), tagów Floodlight i tych oferowanych przez zewnętrznych dostawców. Dzięki temu nie musisz skupiać się na odrębnej konfiguracji usług i nie stracisz kontroli nad kodami śledzącymi. Zaoszczędzisz również sporo czasu.
Aby skorzystać z tej możliwości, musisz oczywiście mieć konto Google Tag Manager i podpiąć do niego swoją witrynę. Następnie Utwórz nowy tag i wskaż typ Google Analytics: konfiguracja GA4. W oknie "identyfikator pomiaru" wklej natomiast rozpoczynający się od litery G- kod, który znajdziesz w panelu administracyjnym. Następnie wskaż reguły, które mają być rejestrowane (np. "Wszystkie strony" [All Pages], jeżeli chcesz zliczać wszystkie wyświetlenia stron). Gotowe! Google Analytics 4 jest już skonfigurowane i gotowe do działania.
Polecamy
- Integracja Google Ads z innymi produktami Google – jak to zrobić?czas czytania10minuty06.12.2022Platforma Google Ads to jeden z najlepszych sposobów na reklamowanie firmy w sieci. Przydatne są też inne narzędzia Google. Zintegruj je bezpłatnie w ramach jednego systemu.
- Metryki Google Analytics – co musisz o nich wiedzieć?czas czytania5minuty16.12.2022Pozyskiwanie w danych Google Analytics sprawia, że uzyskujesz wartościowe informacje o użytkownikach. Dowiedz się, co i jak mierzyć.
- Co to jest Google Analytics i jakie ma zastosowanie?czas czytania3minuty15.12.2022Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie internetowej. Sprawdź, jak wykorzystać jego potencjał.