Gotowe sklepy internetowe. Jaką platformę wybrać?

8 min

Kobieta przegląda zdjęcia na tablecie, który leży na biurku razem z kwiatami, okularami i długopisem

Platformy sklepów internetowych to specjalne oprogramowanie stworzone z myślą o przedsiębiorcach, których działalność opiera się na sprzedaży online. Prowadzisz właśnie taką firmę? A może dopiero analizujesz rynek i szukasz pomysłu na biznes? Świetnie się składa! Z tego artykułu dowiesz się, jaka jest najlepsza platforma e-commerce i którą powinieneś wybrać, by osiągnąć sukces w biznesie!

Platforma e-commerce – co to jest?

Platforma e-commerce to oprogramowanie internetowe zawierające wszystkie niezbędne moduły, które pozwolą Ci sprzedawać produkty w Twoim sklepie. Jakie to moduły? Ich lista jest dość rozbudowana, a przy tym można poszerzać je o kolejne, korzystając na przykład ze specjalnie w tym celu przygotowanych wtyczek – takie rozwiązania oferują wszystkie duże platformy: od WooCommerce, przez PrestaShop, po Magento. Narzędzia tego typu są dostępne w kilku modelach komercyjnych: od darmowych wtyczek, po wyspecjalizowane usługi SaaS (Software as a Service).

Wtyczka może np. umożliwić wyświetlanie produktów powiązanych pod wybraną kategorią, która znajduje się w Twoim sklepie. Jak to działa w praktyce?

Jeśli sprzedajesz cyfrowe lustrzanki, to pod ofertą ze zdjęciami i opisem samego aparatu mogą znaleźć się np. polecane obiektywy, etui ochronne czy statywy. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w ten sposób zbudujesz zaangażowanie swoich klientów, zachęcając ich do zakupu innych produktów, a więc zwiększysz swój zysk.

Istnieją też inne godne zarekomendowania funkcje. Możesz na przykład zainstalować moduł, dzięki któremu Twoja platforma sprzedażowa wzbogaci się o sekcję komentarzy, gdzie klienci będą mogli podzielić się opiniami o Twoich produktach i jakości usług.

Musisz też wiedzieć, że dostępne w internecie platformy są nie tylko rozbudowane, ale i bardzo bezpieczne. Ich wdrożenie jest też o wiele prostsze i tańsze niż tworzenie e-sklepu od podstaw. Z takich rozwiązań korzystają nawet duże, prężnie działające firmy.

Atrakcyjna cena, łatwość wdrożenia oprogramowania, intuicyjna obsługa czy dodatkowe (zarówno płatne, jak i darmowe) wtyczki to atuty, które przekonały nie tylko firmy ze świata lokalnego biznesu, ale i duże korporacje!

Jakie są rodzaje platform e-commerce?

Nie istnieje jedna, uniwersalna platforma sklepu online. Różnice pomiędzy nimi dotyczą nie tylko przeważającego rodzaju działalności, ale i sposobu przechowywania danych.

Możesz wybrać taki e-sklep, w którym wszystkie pliki będą przechowywane w chmurze danych należącej do dewelopera, czyli producenta oprogramowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musisz nawet wydawać pieniędzy na zakup hostingu. Z drugiej jednak strony taka opcja będzie wymagała od Ciebie cyklicznych (np. comiesięcznych) płatności.

Takie platformy SaaS możesz oczywiście powiązać ze swoją stroną WWW, jednak pamiętaj, że dodawanie kolejnych rozszerzeń może być kłopotliwe. Wszystko zależy od tego, czy firma, która dostarczyła Ci software, autoryzowała wtyczkę w swojej bazie. Jeśli tak, będzie można z niej skorzystać. Jeśli nie – będzie trzeba szukać zamiennika, a może nawet zmienić pakiet na droższy. Więc gdy chcesz mieć narzędzie w pełni dopasowane do swoich indywidualnych potrzeb i skrojone na miarę, musisz liczyć się z wydatkami. Na szczęście istnieje pewna alternatywa!

Możesz postawić swój sklep w internecie na platformie typu open source, czyli takiej, do której dostęp jest darmowy. Zgodnie z licencją GPL, nie musisz prosić o zgodę na pobranie, dodawanie kolejnych zmian wizualnych czy wtyczek. Po prostu ściągasz je z oficjalnego repozytorium lub kupujesz, a następnie konfigurujesz. Uspokajamy – nie musisz mieć dużego doświadczenia; wystarczy podstawowa znajomość WordPressa, by z wtyczki WooCommerce wydobyć wiele świetnych rozwiązań.

Czym różnią się poszczególne platformy e-commerce?

Z tymi różnicami jest trochę tak, jak z bankami. Na pierwszy rzut oka niemal wszystkie takie instytucje dają Ci kartę do bankomatu czy dostęp do aplikacji mobilnej i infolinii. Ale tylko najlepsze dorzucają coś ekstra: te kilka świetnych funkcji, które sprawiają, że prowadzenie biznesu staje się prostsze – zarówno dla Ciebie, jako właściciela firmy, jak i dla dostawców, z którymi współpracujesz.

Najlepsza platforma e-commerce to taka, która jest prosta w obsłudze nie tylko dla Ciebie, jako administratora. Kluczowe jest, by przez cały proces zakupów przeprowadzić klienta „za rękę”... a przy okazji wskazać mu kilka świetnych produktów, które także powinien wrzucić do koszyka.

Jako przedsiębiorca musisz pamiętać też o pozycjonowaniu. Co ono oznacza?

Pozycjonowanie to zbiór działań, które mają sprawić, że w wyszukiwarce Google to właśnie Twoja oferta będzie widoczna na pierwszej stronie. Możesz dbać o nie samodzielnie lub zlecić je firmie zewnętrznej. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ szacuje się, że nawet 80% użytkowników internetu zwraca uwagę tylko na wyniki widoczne na pierwszej stronie w wyszukiwarce. Jeśli więc Twoja firma nie ma jeszcze ugruntowanej pozycji, lepiej nie ryzykuj i zawczasu zainteresuj się pozycjonowaniem stron WWW.

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Nie ulega wątpliwości, że jedną z najlepszych platform, które możesz znaleźć, jest WooCommerce, czyli darmowa wtyczka, zmieniająca WordPressa (ten również jest darmowy) w potężne narzędzie, za pomocą którego bez trudu obsłużysz nawet wielki sklep online z tysiącami produktów.

Pamiętaj jednak, że wybrane wtyczki, które znacznie ułatwią Ci pracę, są już płatne. Jakie? Trudno byłoby stworzyć ich listę. A to dlatego, że – zgodnie z danymi, jakie udostępnia WordPress – musielibyśmy na niej umieścić ponad 50 tysięcy rozszerzeń! Sporo, prawda?

Ciekawym wyborem jest też Shoper. To jedna z popularniejszych w Polsce platform SaaS. Rozważ jej wybór choćby dlatego, że usługa ta pozwoli Ci zintegrować Twój sklep z Allegro. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu, który możesz przeznaczyć na przykład na pozycjonowanie strony, czy też na wdrażanie nowych pomysłów.

Na swojej liście musisz uwzględnić też Magento. To dziewiąta najpopularniejsza platforma sprzedażowa na świecie — nie możesz więc jej zbagatelizować.

Możesz korzystać z tej usługi na trzy różne sposoby:

  • z Magento 2 Open Source – w modelu darmowym,
  • z Magento Commerce,
  • z Magento Commerce Cloud.

Zastanów się też nad PrestaShop. To cenione oprogramowanie, które doskonale sprawdza się w mniejszych i średnich firmach. Pamiętaj jednak, że mimo wielu zalet tego softu, raczej nie jest on pierwszym wyborem dla działalności, które mają dużą hurtownię, gdzie asortyment ciągle się zmienia. Z drugiej jednak strony na pewno docenisz to oprogramowanie, gdyż ma ono szerokie możliwości personalizacji oraz sporą liczbę wtyczek, które pozwolą Ci podnieść poziom obsługi klienta w Twojej firmie.

Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy. W ramach tych usług znajdziesz też pakiety różniące się m.in. ceną. Zanim wybierzesz interesującą Cię wersję, koniecznie poczytaj o jej możliwościach, ale również zwróć uwagę na ograniczenia!

Poniżej przedstawiamy prostą tabelę pokazującą platformy dostępne na rynku oraz ich podobieństwa i różnice.

Rodzaj usługi Płatna/Darmowa Czy wspiera wtyczki? Inne
sklep bazujący na GPL (licencja open source) Darmowa Tak (mogą być płatne) Oferuje wiele opcji personalizacji
SaaS Zazwyczaj płatna Tak (ich liczba zwykle jest mniejsza, niż w narzędziach GPL) Użytkownik ma ograniczony wpływ na wygląd panelu administratora
narzędzia komercyjne Zazwyczaj płatne Zależnie od oprogramowania, które wybierzemy Jednorazowa opłata, zwykle bez abonamentu miesięcznego
narzędzia autorskie, pisane pod klienta Płatne Zależnie od wytycznych, jakie zlecimy wykonawcy Zwykle potrzeba kilku miesięcy, by taki software powstał

Ile kosztuje platforma e-commerce i od czego zależy cena?

Możesz wybrać platformę dostępną w modelu SaaS, ale w zdecydowanej większości przypadków będzie to rozwiązanie, za które co miesiąc trzeba będzie płacić. Czy na pewno chcesz zmniejszać swoje zyski? Warto poważnie się nad tym zastanowić – także dlatego, że oprogramowanie dostępne za darmo może również zaoferować wiele ciekawych funkcji.

Właśnie w tym miejscu docieramy do sedna. Przede wszystkim określ swoje oczekiwania. Zamknij na chwilę oczy i wyobraź sobie idealną platformę e-sklepu, która napędza Twój biznes. Już? To teraz weź kartkę i zanotuj tam kluczowe cechy, jakimi powinna się ona charakteryzować.

Po lekturze tego wpisu, z przygotowaną przed chwilą listą, nie pozostaje Ci nic innego, jak sprawdzić, które narzędzie spełnia Twoje wymagania. I właśnie teraz poznasz jego cenę. Czasem będzie ona wynosić zero złotych. Kto wie, może doskonałą opcją, na którą postawisz, będzie darmowy WooCommerce?

Jeśli Twój wybór padł na narzędzie płatne, to – w zależności od zaawansowania platformy – musisz pogodzić się z wydatkiem od kilkunastu złotych… do nawet i kilku tysięcy miesięcznie!

Właśnie dlatego tak ważny jest odpowiedni research: im więcej czasu poświęcisz na analizę potrzeb Twojego sklepu, tym mniej środków „przepalisz”, korzystając np. z wygórowanego pakietu SaaS, którego tak naprawdę nie potrzebujesz. A w kolejnym kroku możesz zacząć myśleć, np. o bramce płatniczej.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 5.00 | 1 ocen

Przeglądaj tematy