Jak działa wyszukiwarka Google i co wpływa na pozycję strony?

10 min

klocki napis SEO

Własny serwis to doskonały sposób promocji firmy. Aby jednak Twoja strona była widoczna w wynikach wyszukiwania na kluczowe dla Twojej firmy frazy, np. modne płaszcze męskie, musisz zainteresować się pozycjonowaniem, czyli SEO. W tym artykule opowiemy Ci, jak działa wyszukiwarka oraz doradzimy, jak sprawić, by więcej osób trafiało z niej właśnie do Twojej strony!

Co musisz wiedzieć o wyszukiwarce od Google?

Choć dziś wydaje nam się, że wyszukiwarka od firmy z Mountain View jest z nami od zawsze, to nie do końca jest to zgodne z prawdą. Internauci, którzy pamiętają jeszcze modemy i łączenie się z globalną siecią danych przez numer 0202122, wiedzą, że usługa zadebiutowała dopiero w 1998 roku.

Nie była to pierwsza dostępna na rynku wyszukiwarka. Przed erą Google, bardzo mocną pozycję na rynku miała m.in. AlterVista, a także Yahoo Search. Ale już w 2020 roku serwis stworzony przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina był najpopularniejszą stroną na świecie, osiągając wynik 92 miliardów odsłon1. Szacuje się, że każdego dnia usługa przetwarza ponad 9 miliardów zapytań2.Co zaważyło na tym, że dziś ponad 97% internautów z naszego kraju korzysta właśnie z Google’a3

Kluczowe było wprowadzenie wskaźnika PageRank (PR), co można dosłownie przetłumaczyć jako ranking stron. Programiści Google posłużyli się tutaj heurystyką (czyli nauką o znajdowaniu połączeń między poszczególnymi grupami danych), wychodząc z założenia, że jakość strony jest zależna od liczby tekstów, które się na nią powołują.

Posłużymy się tutaj prostym przykładem: jeśli do zamieszczonego na stronie A tekstu o najlepszych kontach dla firm będzie linkowało więcej renomowanych serwisów niż do konkurencyjnych serwisów, to osoby, które wpiszą w wyszukiwarkę hasło „najlepsze konto dla firmy”, na pierwszym miejscu zobaczą właśnie ten wpis. Proste, prawda?

Zobacz, dlaczego pozycjonowanie stron w Google jest ważne dla Twojego biznesu

Od wielu lat w sieci funkcjonuje powiedzenie: jeśli nie ma Cię w Google, to zapewne nie istniejesz. Jest w tych słowach sporo prawdy. Pozycjonowanie, czyli szereg działań, dzięki którym to właśnie Twoja strona znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, to jedno z kluczowych działań, które może zapewnić Ci przewagę nad konkurencją. Dlaczego?

Jeśli Twoja firma sprzedaje na przykład modne kurtki damskie, to dzięki wyszukiwarce zdołasz dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych zainteresowanych zakupem. Sam pomysł na biznes i atrakcyjne ceny to jednak za mało.

Internauci, a więc Twoi potencjalni klienci, muszą dowiedzieć się o Twojej firmie. Właśnie w tym miejscu pojawia się pierwsze z wielu pojęć, z którym spotkasz się, gdy zdecydujesz się rozpocząć pozycjonowanie swojej strony: frazy kluczowe. Czym one są?

Słowa kluczowe, po angielsku keywords to słowa, które charakteryzują Twój biznes i zakres produktów lub usług, które oferujesz.

Wróćmy na moment do wspomnianych już kurtek damskich. Zapewne w Twoim sklepie masz ich co najmniej kilka, prawda? Można przecież kupić kurtki:

  • wodoodporne,
  • jesienne,
  • zimowe,
  • w odważnych kolorach,
  • jeansowe,
  • eleganckie.

To bardzo uproszczony podział, jednak dobrze oddaje on zasady funkcjonowania fraz. Firma, która wykona dla Ciebie usługę pozycjonowania, sprawdzi, czy wybrane słowa kluczowe mogą zapewnić Ci przyrost ruchu z wyszukiwarki. Może na przykład okazać się, że niemal nikt nie szuka różowych kurtek zimowych…

Dzięki audytowi SEO, który powinien poprzedzić usługę pozycjonowania, poznasz frazy (czyli zbiory słów), które należy odpowiednio wzmocnić, by widoczność Twojej strony wzrosła. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ — zgodnie z szacunkami Google — 80% internautów sprawdza tylko pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego nie powinno się bagatelizować ani działań z zakresu pozycjonowania, ani też potencjału wyszukiwarki.

Jak działa najpopularniejsza wyszukiwarka świata i czym jest algorytm Google

Wiesz już, że model działania wyszukiwarki, którą stworzyła firma z Mountain View opiera się na heurystyce. Przez pewien czas ranking PR (PageRank) był jawny i każdy mógł się z nim zapoznać. Google usunęło tę możliwość w 2016 roku. 

A w jaki sposób strona internetowa „trafia” do Google? Wszystko dzięki wdrożeniu bardzo prostego, a jednocześnie efektywnego schematu działania. Google cały czas skanuje sieć. Zasoby, na które natrafią tzw. roboty Google (czyli specjalne oprogramowanie) kategoryzuje konkretne serwisy. Na przykład, na podstawie informacji zawartych w kodzie HTML, usługa wie, że Twój blog poświęcony jest kuchni włoskiej, a nie fizyce kwantowej.

Po zaindeksowaniu (czyli zapisaniu w bazie Google) Twojego serwisu, będzie on mógł pojawić się w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że z biegiem czasu wpisy opisujące dane zagadnienie, np. przepis na pizzę Twojego autorstwa, będą widoczne w Google. Dlaczego to tak ważne? Nawet jeśli stworzysz najlepszy na świecie przepis na pizzę, a Twój portal nie widnieje w Google, świat się o nim nie dowie. 

Algorytm Google to bardzo rozbudowane narzędzie, z którym jednak na swój sposób można się komunikować – choć jest to raczej monolog, niż dialog. Możesz na przykład nakazać robotom wyszukiwarki, by te nie wyświetlały Twojej strony — służy temu parametr „noindex”. Lista zmiennych jest bardzo długa. Na szczęście Google udostępnia ją na swoich stronach: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/overview-google-crawlers?hl=pl

Wspomniane przed chwilą kwestie możesz uznać za fundamentalne, jednak nie są to wszystkie czynniki, jakie Google bierze pod uwagę. Bardzo ważna jest też tzw. reguła Mobile First. Jeśli czytasz ten tekst ze smartfona, to zapewne już domyślasz się, dlaczego tak jest.

Przyjmuje się, że około 70% ruchu w internecie generują urządzenia mobilne, czyli przede wszystkim smartfony i tablety. CBOS szacuje, że 96% dorosłych Polaków korzysta z telefonu komórkowego4. Większość z nich łączy się z internetem, a więc i wyszukuje informacje, jakich w danej chwili potrzebuje.

Dobrze byłoby, gdyby strona, na jaką trafią te osoby, była przystosowana do urządzeń mobilnych. Przecież ekran smartfona zwykle ma niewielką przekątną, która jest zbliżona do 5-6 cali. W laptopach dominują matryce 15-calowe, a wśród tradycyjnych monitorów bez trudu znajdziesz duże, nawet 24-calowe urządzenia. 

Reguła Mobile First wymusza na właścicielach stron, by ich serwisy były responsywne, czyli by dało się z nich komfortowo korzystać zarówno z komputerów PC, jak i ze smartfonów. To jedna z kluczowych kwestii, o której musisz pamiętać, jeśli tworzysz stronę firmy.

Co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

W poprzednich akapitach zarysowaliśmy Ci kilka kluczowych kwestii, które mogą zwiększyć widoczność Twojej strony w internecie. To jednak nie wszystko. Bardzo ważna jest też treść (zwana contentem), która znajduje się w serwisie. 

Googlebot (czyli robot wyszukiwarki Google) zwraca uwagę między innymi na strukturę nagłówków, grafiki, oraz na to, czy wybrany wpis, na przykład w Twojej sekcji blogowej, wyczerpuje temat. W tym miejscu na moment musimy wrócić do kwestii fraz. 

Wiesz już na przykładzie wyżej przytoczonych modnych kurtek damskich na jesień, że fraza to zbiór słów, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. Googlebot to wyspecjalizowane oprogramowanie, które w czasie rzeczywistym analizuje setki, a nierzadko i tysiące zmiennych. Co zrobić, by to właśnie Twój artykuł o kurtkach znalazł się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania? Możesz trochę pomóc szczęściu. Zwykle jednak nie obejdzie się bez pomocy specjalistów. 

Przede wszystkim narzędzia od Google coraz lepiej radzą sobie z wyłapywaniem wpisów, które nie wnoszą żadnej wartości. Dobrze napisany artykuł, który umieścisz na swojej stronie, powinien mieć:

  • odpowiednią strukturę nagłówków,
  • dobrze skonstruowany lead, czyli zajawkę tekstu (przyjmuje się, że ta nie powinna być dłuższa niż 300-500 zzs, czyli znaków ze spacjami),
  • grafiki w nowoczesnym formacie (.webp, .png) wraz z dodanymi opisami alternatywnymi (ALT-ami),
  • odpowiednie nasycenie fraz i słów.

Omówmy teraz ten ostatni punkt. Gdy tworzysz wpis o modnych kurtkach damskich na jesień, możesz przecież umieścić w tekście kilka innych fraz, prawda? Mogą to być na przykład:

  • modne kurtki damskie na jesień dla kobiet w ciąży,
  • modne kurtki damskie na jesień w odcieniach szarości,
  • modne termoaktywne kurtki damskie na jesień.

Pamiętaj, by frazy, które umieścisz w tekście, nie były przypadkowe. W ich ustaleniu pomoże Ci profesjonalna agencja SEO, jednak możesz też skorzystać z takich narzędzi, jak:

  • Senuto,
  • SurferSEO,
  • Google Trends,
  • Keyword Planner. 

Audyt SEO: zobacz, od czego zacząć pozycjonowanie

Fundamentem, którego nie możesz bagatelizować, jest audyt SEO. Ma on  bardzo szeroki zakres, dzięki czemu zyskasz pełną wiedzę o swojej stronie: zarówno o problemach technicznych, analizie fraz, konkurencji, jak i o treściach, które znajdują się w witrynie.

Pod wieloma względami można porównać audyt do wizyty u lekarza. Zanim udasz się na przykład na zabieg usunięcia wyrostka, doktor musi poznać Twój stan zdrowia. Właśnie dlatego przeprowadza się podstawowe badania – po analizie ich wyników możliwe będzie wdrożenie odpowiedniej terapii i leczenia. Dokładnie tak samo jest w SEO. 

Dzięki audytowi dowiesz się m.in. czy:

  • strona ma poprawnie skonfigurowany łańcuch przekierowań,
  • mapa strony – sitemap (plik bardzo ważny dla robotów Google) jest poprawnie skonfigurowana,
  • w serwisie nie występują błędy 404, a więc nie można wyświetlić treści, które skutkują niemożnością wyświetlenia treści,
  • linkowanie wewnętrzne (czyli między wybranymi podstronami w obrębie serwisu) jest poprawnie skonfigurowane,
  • w wyszukiwarce nie znajduje się kopia serwisu po adresie IP,
  • strona nie ma nałożonych kar od Google, co mogłoby skutkować zablokowaniem jej w wynikach wyszukiwania.

Po zakończeniu audytu czas wdrożyć zmiany, jakie zaproponują Ci specjaliści. Czasem będzie to wymagało pomocy doświadczonych informatyków. A może okaże się, że w Twoim serwisie wszystko działa bardzo dobrze i konieczne będą tylko niewielkie korekty. Każdy przypadek jest inny i wymaga dokładnej analizy. 

Jak zdobywać klientów dzięki pozycjonowaniu strony internetowej?

Istnieje co najmniej kilka kwestii związanych z pozycjonowaniem strony WWW, które zarekomenduje Ci agencja SEO. Firma może zaproponować np. wdrożenie zmian w strukturze strony. To dość prawdopodobny scenariusz, jeśli witryna jest archaiczna i już na pierwszy rzut oka widać, że odstaje od konkurencji. 

Doskonałym dopełnieniem takich działań jest rozbudowa bazy treści, które będą tworzone w oparciu o pochodzące od specjalistów wytyczne. Treści można rozwijać na kilka różnych sposobów. Możesz skupić się na budowie:

  • wpisów w swoim serwisie (onpage),
  • wpisów w serwisach zewnętrznych (link building). 

Praktyka pokazuje, że te działania powinny iść ze sobą w parze. Musisz jednak liczyć się z tym, że pozyskiwanie linków będzie dodatkowym wydatkiem. Im więcej linków pochodzących z godnych zaufania serwisów zdobędziesz, tym bardziej zwiększysz autorytet swojej domeny, a więc i wpłyniesz na widoczność strony w Google.

Pamiętaj jednak o tym, że SEO to „gra o sumie zerowej”: jeśli Twoja strona dostanie się na przykład na szóste miejsce w wynikach wyszukiwania, to oznacza to, że ktoś to miejsce straci. Ty również możesz je utracić na rzecz konkurencji. Właśnie dlatego warto stale inwestować w pozycjonowanie.

Samodzielna poprawa widoczności strony w wyszukiwarce

Czy możesz samodzielnie pozycjonować serwis? Oczywiście! Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że wymaga to specjalistycznej wiedzy z wielu różnych obszarów. Inaczej wyglądają działania w zakresie budowania treści (content marketingu), a inaczej w tzw. technical SEO (czyli pozycjonowaniu widzianym od strony technicznej, związanym typowo ze strukturą strony). 

Jeśli nie wiesz, czym różni się follow od nofollow, nie do końca rozumiesz, dlaczego przekierowanie 302 warto zastąpić 301, albo w jaki sposób sprawdzić poprawność wdrożenia paginacji na stronie, to dobrze byłoby zlecić to zadanie fachowcom. Źle prowadzone działania SEO mogą przynieść Ci o wiele więcej szkody niż pożytku.

Jakich błędów należy unikać podczas pozycjonowania stron?

Lista zagrożeń, o których musisz pamiętać, jest tak duża, że można byłoby na jej podstawie napisać długie opowiadanie. Na pewno musisz jednak pamiętać o takich niebezpieczeństwach, jak:

  • nienaturalnie brzmiące tytuły i frazy,
  • linkowanie z serwisów o wątpliwym autorytecie,
  • spamowanie na grupach i forach dyskusyjnych,
  • brak optymalizacji technicznej strony,
  • brak certyfikatu SSL,
  • duplikacja treści.

Zanim zaczniesz pozycjonować swoją stronę, poświęć nieco czasu na analizę konkurencji. W niektórych wypadkach wystarczy zainspirować się działaniami, jakie podejmują firmy z branży. Na pewno nie zaszkodzi też, jeśli ukończysz darmowy kurs Internetowe Rewolucje od Google. Kilka bloków tematycznych jest powiązanych z działaniami z zakresu pozycjonowania.

https://blog.cloudflare.com/popular-domains-year-in-review-2021/

https://earthweb.com/how-many-google-searches-per-day/

https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-201802-201902-bar

4 https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy