Co to jest Google Analytics i jakie ma zastosowanie?

3 min

Ekran monitora, na którym włączony jest panel zarządzania Google Analytics

Google Analytics to jedno z podstawowych i najpopularniejszych narzędzi, które pozwala na zdobycie obszernej wiedzy na temat osób odwiedzających Twoją stronę internetową. Dzięki niemu dowiesz się, w jaki sposób dany użytkownik znalazł się na Twojej witrynie, ile czasu na niej spędził i jakimi ścieżkami się poruszał. Dostosujesz też jej funkcjonalność do potrzeb odwiedzających, a to już kolejny milowy krok do zwiększania zysków w Twoim przedsiębiorstwie.

Google Analytics - co to jest?

Google Analytics to narzędzie, które możesz wykorzystać do analizy ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. W wersji podstawowej jest bezpłatne dla każdego, kto ma konto Google.

Dzięki Google Analytics otrzymasz dostęp do licznych raportów, które zawierają m.in. takie dane jak:

  • liczba użytkowników znajdujących się w danej chwili na stronie;
  • podstrony, które użytkownicy mają obecnie otwarte;
  • źródło wizyt użytkowników odwiedzających witrynę (czyli w jaki sposób znaleźli się na stronie: bezpośrednio - wpisując adres witryny w wyszukiwarkę - czy poprzez inne strony lub media społecznościowe);
  • lokalizacja użytkowników;
  • płeć i wiek użytkowników;
  • liczba nowych i powracających użytkowników;
  • liczba sesji1 i odsłon2;
  • średni czas sesji;
  • współczynnik odrzuceń (pokazuje, jaki procent wejść na stronę bez wchodzenia na podstrony kończy się wyjściem);
  • jakie podstrony są najchętniej odwiedzane;
  • czas, jaki użytkownicy spędzają na konkretnych podstronach;
  • ścieżki, jakimi użytkownicy poruszają się po witrynie.

Dlaczego ta wiedza jest Ci potrzebna? Odpowiedź jest prosta. W dzisiejszym świecie zdecydowana większość biznesów działa w internecie. Strona internetowa jest więc Twoją wizytówką - to z niej klienci dowiadują się o Twojej działalności, zakresie świadczonych usług, sprzedawanych produktach, cenniku, zrealizowanych projektach itp.

Statystyki pokażą Ci, czy Twoja strona jest intuicyjna i czy użytkownicy poruszają się po niej według Twoich założeń. Jeśli tak - super, działaj tak dalej! Jeśli nie - dostosuj swoją witrynę do potrzeb użytkowników na podstawie danych z Google Analytics.

Jak Google Analytics może pomóc firmie?

Google Analytics dostarcza informacji, które pomagają odpowiedzieć na wiele pytań związanych z działaniem strony. Można z nich wyciągnąć praktyczne wnioski, które mają wpływ na prowadzenie biznesu w internecie.

Jeśli rzetelnie przeanalizujesz dane i zoptymalizujesz swoją stronę internetową według tych wytycznych, zwiększysz liczbę wejść na stronę, pozyskasz nowych użytkowników i klientów, a tym samym - uzyskasz większe przychody ze sprzedaży.

Korzyści płynące z analityki strony internetowej:

  • poznasz zwyczaje użytkownika (klienta) - m.in. tego, jak porusza się na stronie, czego na niej szuka itd.);
  • sprawdzisz, czy Twoja strona internetowa działa prawidłowo;
  • zdobędziesz dane do podjęcia lepszych decyzji biznesowych.

Statystyki Google Analytics można też wykorzystać m.in. do:

  • remarketingu (czyli działań polegających na skłonieniu użytkownika do ponownych odwiedzin na stronie);
  • oceny popularności podstron;
  • konwersji (czyli realizacji zamierzonego przez właściciela firmy lub strony celu biznesowego, np. sprzedaży produktu).

Universal Analytics a Google Analytics 4 - czym się różnią?

Universal Analytics (GA3) to wciąż obowiązująca, "standardowa" wersja Google Analytics. Z kolei Google Analytics 4 to nowe, rozbudowane narzędzie z większymi możliwościami analizy danych użytkowników. Śmiało można stwierdzić, że jest to nie tylko nowatorskie narzędzie, ale zupełnie inny sposób zbierania danych i przeprowadzania analiz.

Przykład? Coraz więcej firm ma nie tylko samą stronę internetową, ale też aplikację mobilną. Użytkownicy, zanim dokonają zakupu, często odwiedzają witryny kilkukrotnie, przy jednoczesnym przeglądaniu aplikacji mobilnej. Universal Analytics nie ma możliwości zbierania danych o jednym użytkowniku, jeśli korzystał on z aplikacji mobilnej oraz strony internetowej jednocześnie. Google Analytics 4 potrafi te dane połączyć.

Inne różnice to m.in.:

  • wykorzystanie rozwiązań machine learning (inaczej uczenia maszynowego - jest to rodzaj sztucznej inteligencji) i modelowania statystycznego;
  • inny model mierzenia (nie poprzez sesje, ale zdarzenia);
  • uwzględnianie w raportach użytkownika poprzez całość jego relacji z firmą, a nie tylko przez pojedyncze interakcje (sesje).

Jeśli masz już zainstalowane Google Analytics, to w łatwy sposób możesz dokonać migracji do nowej wersji, czyli do Google Analytics 4. Usługi Google Analytics 4 są wciąż nowością i wiele funkcji wymaga sprawdzenia, jednak już teraz widać w nich ogromny potencjał.

Google ogłosił datę zamknięcia Universal Analytics. Dokładnie z 1 lipca 2023 r. Universal Analytics przestanie gromadzić dane, a zatem dalsza realizacja pomiarów na stronach internetowych za pomocą tego narzędzia będzie niemożliwa (z wyjątkiem serwisów z wykupioną płatną wersją Analytics 360 - w tym przypadku zamknięcie nastąpi 3 miesiące później, 1 października).

Specjaliści ze świata analityki i marketingu rekomendują wobec tego powolne oswajanie się z nową wersją Google Analytics.

1 Sesją nazywamy czynność, jaką wykonuje użytkownik na stronie w ciągu 30 minut. Może to być np. kliknięcie linku, wypełnienie formularza, pobranie pliku itd. Po 30 minutach sesja wygasa i Google Analytics nalicza kolejną.
2 Odsłoną jest samo wyświetlenie strony w witrynie. Jeśli użytkownik ponownie załaduje stronę, działanie to zostanie zarejestrowane jako kolejna odsłona.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy