Trendy w e-commerce na 2023 rok. Na nich warto się skupić!

5 min

uśmiechnięta para prowadzi e-commerce, stoją przy biurko z laptopem, za nimi regały z paczkami

Na ogromną popularność e-commerce w Polsce z pewnością wpłynęła pandemia, która „uziemiła” konsumentów. Pomimo że te czasy mamy już za sobą, to ich oddziaływanie na branżę jest wciąż odczuwalne. Jakie trendy będą kształtować sprzedaż internetową w 2023 roku? Sprawdź, na co się przygotować już teraz, aby nie pozostać w tyle!

Dostępne metody płatności

Płatności bezgotówkowe zdominowały zwyczaje zakupowe Polaków. Aż 70% badanych deklaruje regularne korzystanie z takiej formy płatności podczas zakupów stacjonarnych1. W sklepach internetowych zdecydowana większość transakcji finalizowana jest za pomocą metod mobilnych – blikiem, przelewem czy płatnością przez link. Obecnie trudno nawet wskazać e-commerce, w którym klient może dokonać zapłaty za zakupy wyłącznie przelewem tradycyjnym lub gotówką przy odbiorze.

Zdaniem respondentów przy dokonywaniu zakupów online zwracają oni uwagę głównie na dostępne metody płatności – takiej odpowiedzi udzieliło 58% badanych2. Oznacza to, że szeroki wybór opcji dokonywania zapłaty staje się często czynnikiem decydującym o zakupie. W interesie właścicieli e-commerce powinno być dostosowywanie swojego wachlarza płatności do preferencji użytkowników. A najczęściej wybierają oni płatność kodem blik (60%), przelew natychmiastowy tzw. pay-by-link (30%) i płatność kartą (23%). Na popularności zyskuje także płatność odroczona, która pozwala szybko spełnić zachcianki, bez zmartwień o środki dostępne na koncie.

Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa

W poprzednich latach duży nacisk w e-commerce kładziono na dostosowywanie platform sprzedażowych do urządzeń mobilnych. Zapewne masz już za sobą pracę nad responsywnością strony, a może nawet pokusiłeś się o stworzenie własnej aplikacji mobilnej. Okazuje się jednak, że klienci korzystają z wielu kanałów sprzedaży, zanim dokonają ostatecznej decyzji zakupowej – np. przeglądają ofertę sklepu na smartfonie, a kupują wybrane produkty na laptopie. Co więcej, użytkownicy odwiedzają stronę nawet kilkanaście razy, zanim sfinalizują transakcję. Na szczęście migracje cross-device (pomiędzy urządzeniami) i multi-channel (pomiędzy poszczególnymi kanałami sprzedaży) możesz śledzić w najnowszej wersji Google Analytics.

Odpowiedzią na takie zwyczaje zakupowe jest właśnie rozwijanie swojego omnichannel – e-sklepów dostosowanych do różnych urządzeń – a także lokowanie swojej oferty na różnych platformach, np. portalach społecznościowych (78% kupujących w social mediach robi to na Facabooku3). Sprzedaż wielokanałowa obejmuje również zakupy stacjonarne, z czym związane jest zjawisko ROPO oraz odwrócone ROPO.

ROPO, czyli research online, purchase offline, jak sama nazwa wskazuje, polega na poszukiwaniu produktów w sieci, ale dokonywaniu zakupu w sklepie stacjonarnym. W ten sposób nabywane są materiały budowlane i wykończeniowe (40%), obuwie (39%) oraz produkty farmaceutyczne (38%). Natomiast odwrócone ROPO to proces, w którym konsument wybiera się do sklepu, ale zakupy robi na stronie lub w aplikacji. Mechanizm ten najczęściej dotyczy nabywania kosmetyków (40%), odzieży (38%) i sprzętu RTV/AGD (37%)4.

Samodzielna obsługa klienta

Za popularnością zakupów online przemawiają przede wszystkim szybkość i wygoda. Tak powinna być ukształtowana obsługa klienta w sklepie internetowym – konsument ma szybko otrzymywać odpowiedzi na swoje pytania, w wygodnej dla niego formie.

Jak wynika z badań Gadly z 2021 r., 60% użytkowników woli samodzielnie rozwiązywać swoje problemy, tj. przeszukiwać stronę na własną rękę niż tracić czas na kontakt z konsultantem5.

Od dawna często wykorzystywane są strony FAQ, zawierające zestaw odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Jednak teraz obsługa klienta wchodzi na wyższy poziom, a w e-commerce królują chatboty i inne podobne technologie, które eliminują czynnik ludzki z kontaktu z klientem. Zresztą trend ten widać także w sklepach stacjonarnych, gdzie jak grzyby po deszczu pojawiają się samoobsługowe stanowiska kasowe.

1  Forsal.pl, 70 proc. Polaków wybiera płatności bezgotówkowe, dostęp: https://forsal.pl/finanse/finanse-osobiste/artykuly/8527237,70-proc-polakow-wybiera-platnosci-bezgotowkowe.html, data dostępu: 06.12.22.

2 Retailnet.pl, E-konsument 2.0 – zwyczaje płatnicze Polaków w czasach “new normal”, dostęp:  https://retailnet.pl/2022/09/07/e-konsument-2-0-zwyczaje-platnicze-polakow-w-czasach-new-normal/, data dostępu: 06.12.22.

3  BPI.org.pl, Raport “E-commerce w Polsce 2022” już dostępny, dostęp: https://pbi.org.pl/patronaty/raport-e-commerce-w-polsce-2022-juz-dostepny/, data dostępu: 06.12.22.

4 jw.

5 Gadly.com, 2021 Customer Expectations Report, dostęp: https://www.gladly.com/reports/2021-customer-expectations-report/, data dostępu: 06.12.22.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP