Branding – co to oznacza i jakie są najważniejsze elementy identyfikujące markę?

5 min

drewniane bloczki z ikonami, najwyższy w piramidzie ma symbol żarówki

Branding często postrzegany jest jedynie przez pryzmat identyfikacji wizualnej. W rzeczywistości na kreowanie marki składa się wiele innych czynników, które z pozoru mogą nie wydawać się powiązane z jej wizerunkiem. Dowiedz się, jakie są elementy brandingu i w jaki sposób powinien przebiegać proces kształtowania świadomości marki u odbiorców.

Co to jest branding?

Zanim przejdziemy do definicji brandingu, wytłumaczmy pojęcie brandu. Chociaż często utożsamiany jest z marką i stosowany jako synonim  zagadnienie to jest jednak nieco szersze. Słowne lub graficzne oznaczenie marki stanowi część brandu, czyli jej świadomości, wizerunku czy obrazu w umyśle odbiorcy.

Branding marki to proces tworzenia, utrzymywania i rozwijania unikalnego wizerunku, którego celem jest zakotwiczenie marki w świadomości konsumentów i wyróżnienie się na tle konkurencji.

Działania podejmowane w ramach brandingu mają za zadanie pokazywać firmę w jak najlepszym świetle i powinny odpowiadać na potrzeby klientów. Przykładowo, jeśli Twoją grupą docelową są osoby w średnim wieku, ceniące sobie produkty premium, to swoich działań marketingowych nie będziesz prowadzić na TikToku, a komunikacja nie będzie opierać się na przedstawieniu niskiej ceny. 

Elementy w identyfikacji marki

Na kształt brandu oraz jego postrzeganie w oczach odbiorców wpływają liczne elementy brandingu. Co to oznacza dla Ciebie, jako przedsiębiorcy? Bez wątpienia zakłada konieczność zadbania o wiele aspektów, które przełożą się na to, czy Twój brand będzie atrakcyjny dla potencjalnych klientów. 

Wśród elementów brandingu wyróżniamy m.in.:

  • zespół cech opisujących brand (archetyp),
  • strategię marki,
  • nazwę firmy,
  • misję,
  • wizję i wartości firmy,
  • strategię i sposoby komunikacji (w tym storytelling),
  • akcje promocyjne,
  • jakość produktów lub usług,
  • identyfikację wizualną marki (np. kolorystyka, logo),
  • stronę internetową marki.

Proces budowy marki

Branding produktu, usługi czy przedsiębiorstwa należy ukształtować zgodnie z konkretnymi założeniami. Proces ten warto rozpocząć już na samym początku działania firmy, aby od pierwszych chwil mieć pełną kontrolę nad tym, jak postrzegana jest marka.

Zbudowanie silnego brandu wpływa na zaufanie wśród odbiorców, którzy mogą stać się lojalnymi klientami, a to służy nadrzędnemu celowi każdej firmy – osiąganiu zysków. 

Na proces budowy marki składają się z następujące etapy:

  • Analiza sytuacji wyjściowej – obecnych trendów wśród innych marek, działań podejmowanych przez konkurencję w zakresie employer brandingu, marek osobistych, produktów i rebrandingu.
  • Przygotowanie strategii marki – określenie:
    • celów,
    • wartości,
    • grupy docelowej,
    • archetypów,
    • tonu komunikacji,
    • otoczenia rynkowego,
    • konkurencji.
  • Tworzenie marki – projektowanie, jak ma się prezentować marka poprzez:
    • nazwę,
    • logo,
    • identyfikację wizualną,
    • PR,
    • kanały komunikacji,
    • organizowane promocje i marketing,
    • strukturę submarek.
  • Wdrożenie brandingu – na tym etapie należy pamiętać o spójności działań. Zwracaj uwagę na konkrety i posługuj się językiem korzyści.
  • Komunikacja brandu – utrzymuj markę w świadomości odbiorców.
  • Analiza efektów – trzymaj się spójnych założeń, wyciągaj wnioski z podejmowanych działań i w razie potrzeby wprowadzaj niezbędne zmiany i programy naprawcze.

Branding to działania przynoszące długoterminowe korzyści. Pozwala on na zbudowanie emocjonalnej relacji z klientem, zdobycie jego zaufania i lojalności, co jest o wiele cenniejsze niż chwilowe zainteresowanie wywołane krzykliwą kampanią marketingową. Spójny, odpowiadający na potrzeby odbiorców branding to inwestycja, która w może być źródłem sukcesu Twojej firmy.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy