Personal brand, czyli marka osobista – czy może być Twoim przepisem na sukces?

5 min

przedsiębiorczyni stoi na tle ściany, na której pojawia się jej cień z peleryną superbohaterki

Ekspercki wizerunek to ważny atut, który pozwala na budowanie zaufania i rozpoznawalności na wymagającym rynku. Tym, co coraz częściej przekonuje klientów i kontrahentów do rozpoczęcia współpracy z firmą, jest silna marka osobista. Co to takiego i w jaki sposób możesz o nią świadomie zadbać? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje.

Czym jest personal brand?

Biznesowa zasada jest stosunkowo prosta: odbiorcy chętnie sięgają po towary i usługi, które są unikalne i wyróżniają się na tle konkurencji. Każdy z nas kojarzy przynajmniej kilka marek – z jednej strony te popularne i przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców, z drugiej te najbardziej prestiżowe dostępne jedynie dla nielicznych. Często znajome elementy graficzne, slogany czy nawet sama kolorystyka przywodzą nam na myśl określone cechy.

Proces tworzenia marki, czyli branding, odpowiada właśnie za budowanie tej świadomości. Dzięki niemu potencjalny klient już na samym wstępie wie, czego może oczekiwać od konkretnego produktu, a to przekłada się oczywiście na decyzje zakupowe. W końcu chętniej sięgniemy po buty sygnowane przez markę, która kojarzy się z trwałością i elegancją, albo wsiądziemy do samochodu, na którego masce widnieje znaczek będący synonimem bezpieczeństwa i niezawodności. Ale o marce możemy mówić nie tylko w odniesieniu do produktów: mogą ją budować również osoby.

Czym konkretnie jest marka osobista? Definicja jest rzecz jasna bardzo zbliżona do znaczenia marek pozwalających na identyfikację towarów czy usług. W tym przypadku „produktem” jest jednak konkretna osoba.

Budowanie marki własnej ma na celu stworzenie cieszącego się zaufaniem wizerunku, który wzbudza w odbiorcach pozytywne skojarzenia. Oczywiście działania w tym zakresie również powinny być podejmowane świadomie w ramach strategii personal branding. Marka osobista przekłada się bezpośrednio na perspektywy biznesowe: zbudowanie wizerunku rozpoznawalnego w branży eksperta posiadającego konkretne umiejętności i wyróżniającego się wiedzą oraz doświadczeniem sprawia, że łatwiej o pozyskanie i utrzymanie klientów czy nawiązanie stabilnych relacji z kontrahentami.

Czy marka osobista jest tym samym co wizerunek?

Marka osobista oczywiście wyraźnie różni się od marki towaru czy usługi, ponieważ dotyczy konkretnego człowieka. Na to, jak odbierają nas inni, wpływają przecież nie tylko kompetencje, umiejętności, wykształcenie czy sposób komunikacji, ale również wiele innych elementów – na przykład osobowość czy wygląd zewnętrzny. Markę osobistą często kojarzy się więc z wizerunkiem. Choć granica pomiędzy nimi jest płynna i często się ze sobą przenikają, to dwa odrębne zjawiska.

W pewnym uproszczeniu: sposób, w jaki odbierają Cię inni, to Twój wizerunek, a marka osobista to przede wszystkim zestaw cech, z którymi kojarzą Cię odbiorcy. Na wizerunek składa się wiele czynników – zarówno tych, na które możesz świadomie wpływać, jak i tych, które trudno zmienić. Marka osobista zwykle w większym stopniu opiera się na kwestiach wewnętrznych i podejmowanych działaniach, których zadaniem jest kreowanie określonego obrazu w oczach odbiorców.

Aby zyskać autentyczność, co jest szczególnie istotne w biznesie, Twój wizerunek powinien współgrać z marką osobistą, jaką starasz się zbudować. Kształtuj go w umiejętny sposób, nie zapominając przy tym o takich szczegółach jak: prezencja, ubiór czy zaangażowanie w ważne dla Ciebie sprawy społeczne. Dzięki temu będziesz w stanie stworzyć godny zaufania obraz zarówno w internecie, jak i realnym życiu. Z drugiej strony problemy wizerunkowe mogą utrudnić lub uniemożliwić tworzenie marki osobistej i przełożyć się na spadek reputacji także w świecie biznesu.

Cel budowy marki osobistej

Założenia są oczywiście bardzo zbliżone do tych, które towarzyszą budowie marki towaru czy usługi: to wyróżnienie się na tle konkurencji i zyskanie rozpoznawalności. Silna marka osobista pozwala jednak odnieść dodatkowe korzyści. Przede wszystkim – poza przedstawieniem się odbiorcom w pozytywnym świetle – umożliwia budowanie zaufania i trwałych relacji. A to procentuje nie tylko w krótkiej, ale i w dłuższej perspektywie.

Wiarygodny wizerunek eksperta otwiera wiele dodatkowych możliwości i pozwala rozwijać zarówno własną karierę, jak i biznes. Oczywiście marka osobista przekłada się również na korzyści finansowe: jeśli zdecydujesz się ją rozwijać, zyskasz większą elastyczność w kształtowaniu stawek i będziesz w stanie osiągać większe zyski z działalności zawodowej.

Kiedy warto zadbać o markę osobistą?

Tak naprawdę każdy z nas jest w stanie odnosić korzyści wynikające z posiadania silnej marki osobistej. W każdym przypadku warto więc wdrożyć w życie strategię dostosowaną do indywidualnego przypadku. Bez wątpienia działania personal brandingowe przydadzą Ci się, jeśli jesteś prowadzisz przedsiębiorstwo.

Pozornie sposób, w jaki inne osoby Cię odbierają, określa marka osobista, a marka firmy odnosi się do tworzonego przez Ciebie biznesu, który nie zawsze musi być bezpośrednio kojarzony z Tobą czy inną konkretną osobą. W rzeczywistości bardzo często, zwłaszcza na początku biznesowej drogi, te dwie przestrzenie się przenikają. Silna marka osobista sprzyja budowaniu sieci powiązań i wiarygodnego wizerunku firmy. Będzie Ci więc łatwiej dotrzeć do kontrahentów i klientów, budować z nimi długotrwałe relacje i sprzedawać swoje produkty.

Personal branding sprawdzi się zwłaszcza w przypadku osób zatrudnionych na umowie B2B: kandydaci, którzy posiadają renomę eksperta w swojej dziedzinie, są zdecydowanie cenniejszym nabytkiem z perspektywy potencjalnych pracodawców. To rzecz jasna ważny argument, który możesz wykorzystać,negocjując  na przykład warunki współpracy.

Zwróć uwagę, że strategia budowania marki osobistej może być bardzo elastyczna. Nie zawsze konieczne jest inwestowanie sporych środków w marketing, przeznaczanie na te działania znacznych nakładów czasu i dążenie do perfekcji. Warto rozważyć np. prowadzenie bloga czy kanału na YouTube, udzielanie się w wybieranych przez innych ekspertów mediach społecznościowych, takich jak LinkedIn czy uczestnictwo w spotkaniach networkingowych i branżowych wydarzeniach.

Dla wielu osób personal branding jest również przepustką do monetyzacji własnego wizerunku. Aby zostać influencerem, niezbędna jest silna marka osobista na Instagramie, TikToku czy w innych popularnych mediach społecznościowych. Dzięki temu możliwe jest zarabianie np. dzięki influencer marketingowi, czyli współpracy z innymi markami i promowaniu ich produktów.

Fazy personal brandingu

Tworzenie silnej marki osobistej to długotrwały i wieloetapowy proces, który zasadniczo nigdy się nie kończy. Wymaga przy tym konsekwentnej pracy i przemyślanego zarządzania własnym wizerunkiem.

Zazwyczaj wyróżnia się trzy fazy personal brandingu:

  1. Budowa rozpoznawalności: pierwsza faza skupia się na budowaniu rozpoznawalności w określonej grupie odbiorców. Odpowiada więc budowaniu świadomości marki.
  2. Budowa reputacji: kiedy Twoja grupa docelowa wie już, kim jesteś i czym się zajmujesz, pora na tworzenie wizerunku eksperta. Oczywiście musisz to udowodnić z pomocą konkretnych argumentów, a najlepsze rezultaty przynosi rzecz jasna dzielenie się swoją wiedzą i budowanie relacji z innymi ekspertami.
  3. Odnoszenie korzyści: celem personal brandingu jest oczywiście odnoszenie konkretnych korzyści. Jeśli prowadzisz firmę, może to być np. pozyskiwanie nowych klientów. Dla pracowników takim celem będzie np. znalezienie lepiej płatnej pracy.

Zwróć uwagę, że etap budowy reputacji i renomy w konkretnej branży nigdy się nie kończy. To także obszar, który musisz nieustannie rozwijać. Możesz w tym celu wykorzystywać zróżnicowane narzędzia i kanały komunikacji – na przykład publikować artykuły w branżowych czasopismach i portalach, prowadzić stronę internetową z poradami czy udzielać się w mediach społecznościowych. 

Jak zbudować markę osobistą? Przede wszystkim będziesz potrzebować dobrej strategii. Na samym początku – podobnie jak w każdym innym przypadku – niezbędne będzie określenie, kim są Twoi odbiorcy. Pozwoli Ci to dobierać styl i kanały komunikacji, które będą odpowiadać Twoim klientom. Możesz również korzystać z możliwości digital marketingu, aby uzyskiwać większe zasięgi i monetyzować swój dorobek.

Cechy silnej marki osobistej

Filary personal brandingu – niezależnie od tego, czym się zajmujesz – to przede wszystkim wiarygodność i eksperckość. W sieci i podczas różnego typu inicjatyw offline Twoi odbiorcy poszukują osób, które będą wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem. Kształtując w odpowiedni sposób wizerunek i zapewniając odbiorcom dostęp do treści, których oczekują, będziesz więc w stanie budować rozpoznawalność i reputację. To dlatego tak ważne są konsekwentne działanie oraz obecność w miejscach i kanałach, z których korzystają Twoi odbiorcy. Co więcej, możesz zbudować ekspercki wizerunek i silną markę osobistą w każdej branży. W każdym przypadku pozwoli Ci to również efektywnie rozwijać karierę i odkrywać nowe możliwości biznesowe.

Korzyści i zagrożenia płynące z personal brandingu

Jak widzisz, kreowanie silnej marki osobistej ma wiele zalet i w każdym przypadku warto zainteresować się tym zagadnieniem. Przede wszystkim pozwoli Ci to:

  • Zostać zauważonym: jeśli chcesz wyróżnić się na tle innych specjalistów w dziedzinie, którą się zajmujesz, postaw na personal branding. 
  • Zyskać większą wiarygodność: ludzie ufają osobom, które są postrzegane jako eksperci w swojej dziedzinie. Chętniej korzystają także z ich usług czy nawiązują współpracę.
  • Odkryć nowe możliwości zawodowe i biznesowe: mocna marka osobista otworzy przed Tobą drzwi do nowych kontraktów, współprac czy projektów.
  • Budować relacje: marka osobista pomoże Ci nawiązać wartościowe relacje zawodowe i osobiste.
  • Kontrolować wizerunek: aktywne budowanie marki osobistej daje Ci kontrolę nad tym, jak odbierają Cię inni.
  • Zarabiać więcej: koniec końców sukces wizerunkowy zwykle przekłada się również na sukces finansowy. Uznany ekspert w swojej dziedzinie może liczyć na wyższe stawki.

Z jakimi zagrożeniami wiąże się personal branding? Największym z nich są kryzysy wizerunkowe wywołane przez brak autentyczności. Jeśli kreowany wizerunek będzie odbiegał od tego, kim jesteś, może to prowadzić do poważnych kryzysów. Osoby, które budują markę osobistą, są w większym stopniu narażone na krytykę. Często – zwłaszcza w przypadku influencerów – problemem bywa również zachowanie prywatności. Recepta jest jednak prosta: jeśli tworzysz markę osobistą, nie rezygnuj z siebie. Wyznaczaj także jasne granice, które pomogą Ci zachować równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy