Jak zbudować trwałe relacje biznesowe? Poznaj najważniejsze zasady

4 min

Splecione ręce kobiet i mężczyzn

Nigdy nie marzyłam o sukcesie, pracowałam na niego – to słowa Estée Lauder, założycielki koncernu kosmetycznego. Śmiało można ją uznać za kobietę sukcesu, ale jej droga do osiągnięcia tego tytułu była wyboista. W budowaniu biznesu przydaje się cierpliwość ‒ realizacja wyznaczonych celów opiera się na długofalowych działaniach, zarówno w strategii rozwoju, jak i w marketingu oraz relacjach biznesowych.

Relacje biznesowe – dlaczego warto je nawiązywać?

W każdym poradniku o rozkręcaniu biznesu znajdziesz punkty dotyczące kontaktu z klientami i partnerami. W końcu to również od nich w dużej mierze zależy to, jak będzie prosperować Twoja firma. Budowanie relacji biznesowych to nieodzowny element w kreowaniu wizerunku, a – jak pokazują badania1 – dobre relacje w biznesie są istotne dla prężnego działania firmy.

Znasz pojęcie marketingu szeptanego? To jedna z najefektywniejszych metod reklamy. Rekomendacje sprawiają, że podejmujemy określone decyzje. Podobnie może funkcjonować relacja biznesowa – networking opiera się na współpracy i wymianie doświadczeń w ramach określonej sieci kontaktów. Ktoś zna kogoś, kto zna kogoś… i oto nagle okazuje się, że coś, co wydawało się nieosiągalne, jest w zasięgu ręki. Właściwie opracowany model biznesowy powinien uwzględniać długotrwałe relacjez biznesowe oparte na zaufaniu. Dlaczego warto poświęcić czas na pielęgnowanie tego rodzaju znajomości?

  • Dzięki utrzymywaniu długotrwałych relacji biznesowych będziesz w stanie szybciej i lepiej reagować na zmiany w branży.
  • Zbudowanie zaufanej sieci kontaktów sprawi, że Twoja firma będzie rozwijała się prężniej.
  • Spotkania z ludźmi i utrzymywanie stałego kontaktu pomogą Ci poznać oczekiwania innych i spojrzeć na różne kwestie z nowej perspektywy.
  • Stałe grono lojalnych klientów wpływa na stabilność firmy i w znacznym stopniu odpowiada za jej wizerunek. Na pewno masz swoje ulubione marki i doskonale wiesz, że sympatia nie musi być poparta żadnymi argumentami.

Chcesz, by Twój biznes wzbudzał pozytywne emocje? Od Twojego zaangażowania w budowanie wartościowych relacji zależy, jak będzie postrzegana Twoja firma.

Szacunek, zaufanie i empatia jako podstawy pozytywnej relacji biznesowej

Od czego zacząć? Przede wszystkim postaw na szczerość i otwartość. Jeśli dobrze poznasz oczekiwania swojego partnera, będziesz w stanie lepiej odpowiedzieć na jego potrzeby i stworzyć efektywną współpracę. Ten mechanizm działa też w drugą stronę ‒ daj rozmówcy możliwość poznania Ciebie. W relacji z klientem reprezentujesz swoją firmę. Jeśli potencjalni współpracownicy lub klienci zaufają Tobie, zaufają również Twoim usługom czy produktom. Pamiętaj też, że duże znaczenie ma to, jak wypadniesz za pierwszym razem. Nie lekceważ pierwszego kontaktu, nawet jeśli jest on telefoniczny. Cenisz sobie indywidualne podejście? Okaż szacunek i zainteresowanie partnerom, klientom lub kontrahentom. To ważne, by nie traktować nikogo z góry i aby uważnie słuchać, co ma do powiedzenia druga strona. Aby zbudować wartościową sieć kontaktów, zacznij od kilku podstawowych kroków:

  • Daj się poznać – nie pozuj na kogoś, kim nie jesteś. Szczerość i otwartość pomogą Ci zdobyć zaufanie.
  • Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie – nawet jeśli kontakt nawiązujesz podczas wideorozmowy czy rozmowy telefonicznej.
  • Okaż szacunek i uważnie słuchaj, co chce Ci przekazać druga strona.
  • Pielęgnuj nawiązane relacje i okazuj zainteresowanie – dawaj do zrozumienia, że cenisz sobie współpracę oraz zdanie drugiej osoby i zależy Ci na podtrzymywaniu kontaktu.

Nie osiadaj na laurach, czyli stała praca podstawą trwałych więzi w biznesie

Systematyczna praca i determinacja pozwalają osiągnąć wyznaczone cele, ale żeby zobaczyć efekty, musisz uzbroić się w cierpliwość. Relacja jest jak roślina – dbaj o nią. Pielęgnacja wymaga czasu i regularności. Podobnie dzieje się z relacjami w biznesie. Chcesz, by Twoja firma rozkwitła? Dbaj o relacje z klientami i współpracownikami.

Dynamiczność rynku, konkurencja i rosnące wymagania konsumentów powodują, że zaniedbywanie nawiązanych więzi szybko negatywnie odbije się na pozycji i zyskach firmy. „Twój fryzjer” szybko przestaje być „Twój”, jeśli traci zainteresowanie Tobą. Nie bez powodu nagradzani są konsumenci, którzy lojalnie przedłużają umowę u tego samego operatora czy kupują produkty bankowe w swoim banku. Na szczęście dysponujemy dziś wieloma przydatnymi narzędziami, które ułatwiają podtrzymywanie relacji. Social media czy komunikatory pomogą Ci nie tylko zbliżyć się do konsumenta, ale i nawiązać kontakt z kontrahentem w zaledwie kilka chwil.

[1] Ward T., Dagger T. S., The complexity of relationship marketing for service customers, „Journal of Services Marketing”, Vol. 21 Iss: 4, 2007.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy