Czym są produkty finansowe i jakie możliwości stwarzają dla biznesu?
Według badania przeprowadzonego przez Narodowy Bank Polski, 70% Polaków uważa, że wiedza finansowa i ekonomiczna jest niezbędna w codziennym życiu1. Trudno nam nie zgodzić się z tą opinią – znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych pozwoli Ci na bardziej świadome podejmowanie decyzji, nie tylko w kwestii finansów osobistych, ale i tych firmowych. Dowiedz się, co to są produkty finansowe i jakie są ich możliwości, a także przekonaj się, że bank to świetny partner dla Twojego biznesu.
Czym są produkty finansowe?
Ujmując zagadnienie w prostych słowach, produkty finansowe to wszystko, co jest związane z pieniędzmi i co jest oferowane na rynku finansowym. Sprzedażą produktów finansowych zajmują się przede wszystkim banki. Chociaż sama nazwa wskazuje na produkty rynku finansowego, zaliczamy do nich również usługi. Dlatego też opis ten, mimo ogólnikowego charakteru, doskonale oddaje istotę omawianego pojęcia.
Aby przedstawić bardziej kompleksową definicję produktów finansowych, warto przytoczyć tę sformułowaną przez prof. dr hab. Małgorzatę Iwanowicz-Drozdowską. Według niej jest to usługa świadczona przez podmiot działający w sektorze usług finansowych, związana z inwestowaniem lub pozyskiwaniem środków pieniężnych, a także z zapewnieniem odpowiedniego przepływu środków pieniężnych pomiędzy uczestnikami rynku. Zaproponowanie tak szerokiego ujęcia znajduje odzwierciedlenie w rodzajach produktów finansowych oferowanych przez banki.
Rodzaje produktów finansowych dostępnych w bankach
Obecnie w ofertach banków znajdziesz wiele różnorodnych produktów i usług, skierowanych zarówno do klientów indywidualnych, jak i firm. Większość z nich można zakwalifikować do jednej z poniższych kategorii:
- produkty pożyczkowe i kredytowe – kredyty hipoteczne czy pożyczki konsumpcyjne;
- produkty bankowe – konta, karty, bankomaty;
- produkty oszczędnościowe – rachunki oszczędnościowe, lokaty;
- produkty inwestycyjne – obligacje;
- produkty emerytalne – IKE i IKZE.
Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się jasne i klarowne. Produkty finansowe dla firm to jednak o wiele więcej, niż myślisz. Część z nich to podstawowe usługi, wykorzystywane przez wszystkie przedsiębiorstwa, niektóre skierowane są do małych, raczkujących biznesów, a inne do dużych, prężnie działających firm. Dzięki tak zróżnicowanej ofercie masz szansę skorzystania z tych rozwiązań, które najlepiej odpowiadają na Twoje potrzeby. Dostępne w bankach produkty rynku finansowego dla firm to m.in.:
- konta firmowe,
- kredyty,
- karty płatnicze i kredytowe,
- leasingi,
- bankomaty i wpłatomaty,
- terminale płatnicze,
- ubezpieczenia,
- faktoring,
- gwarancja BGK.
Jakie możliwości dają poszczególne produkty finansowe dla firm?
Wiesz już, że poszczególne produkty finansowe przynoszą firmom różne korzyści, a także odpowiadają na inne potrzeby. Bez względu na to, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie, czy jesteś już na dalszej drodze rozwoju swojego przedsiębiorstwa, warto znać rozwiązania, które mogą przyczynić się do Twojego sukcesu. Dzięki większej świadomości i rozumieniu zasad działania produktów finansowych mądrzej zainwestujesz swoje pieniądze i będziesz w stanie ocenić możliwe szanse i ryzyka. Samodzielne testowanie produktów finansowych to najlepszy sposób, aby przekonać się, jakie korzyści mogą przynieść dla Twojego biznesu. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym usługom dla firm oferowanym przez banki.
Konto firmowe
Podstawowy produkt finansowy dla przedsiębiorców to konto firmowe. W teorii mikroprzedsiębiorcy nie są zobowiązani do korzystania z rachunku firmowego i równie dobrze mogą operować na swoim koncie osobistym. Jednak osobne rachunki bankowe mogą być wymagane przez banki, a także są o wiele wygodniejsze. Dają Ci przede wszystkim większą przejrzystość wydatków i kontrolę nad przeprowadzanymi transakcjami. Tego typu produkty coraz częściej mają innowacyjne opcje, takie jak obsługa płatności podzielonych, a ewentualne opłaty za ich użytkowanie możesz wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Kredyty
Jeśli brakuje Ci kapitału na rozpoczęcie lub rozbudowanie swojej działalności, możesz zdecydować się na zaciągnięcie kredytu. Zobowiązania finansowe dla firm pozwalają m.in. na szybkie uzyskanie środków finansowych i sfinansowanie niezbędnych inwestycji. W zależności od tego, w jakim celu potrzebujesz gotówki, w ofertach banków znajdziesz różne rodzaje kredytów dla firm. Brakuje Ci płynności finansowej? Wybierz kredyt obrotowy. Masz pomysł na biznes, ale nie masz za co go zrealizować? Zainteresuj się kredytem na start. Szczegółowo poruszamy ten temat w krótkim przeglądzie kredytów dla firm.
Leasingi
Leasing to jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów finansowych przeznaczonych dla przedsiębiorców. W przeciwieństwie do kredytu nie umożliwia on zdobycia gotówki na inwestycje, ale tak jakby wypożyczenie, czyli wzięcie w leasing – pojazdu, maszyny, urządzenia czy oprogramowania. Wówczas właścicielem przedmiotu umowy nie jest przedsiębiorca tylko leasingodawca, a leasingobiorca płaci mu za jego wypożyczenie. Rozwiązanie to często wymaga mniej formalności niż kredyt i przynosi firmie więcej korzyści, co wyjaśniamy w artykule poświęconym leasingowi.
Terminale płatnicze
Obecnie trudno wyobrazić sobie biznes stacjonarny bez terminala płatniczego. Zresztą na pewno zauważasz, jak często płacisz kartą za codzienne, nawet niewielkie zakupy, wizytę u dentysty czy obiad w restauracji. Za popularnością tej formy płatności stoi niezwykła wygoda, bezpieczeństwo oraz prostota. Jeśli prowadzisz punkt handlowy lub usługowy, zadbaj o to, aby Twoi klienci mieli możliwość płatności bezgotówkowej. Być może pomoże Ci w tym Twój bank!
Faktoring
Z kolei faktoring to ciekawe rozwiązanie dla przedsiębiorstw borykających się z problemem nieuregulowanych faktur. Jeśli zatory płatnicze i brak płynności finansowej spędzają Ci sen z powiek, faktoring pozwoli Ci szybko uzyskać potrzebne środki finansowe. Dzięki niemu przestaniesz martwić się o przyszłość swojej firmy.
Najpopularniejsze produkty finansowe w Polsce
Z badania OECD na temat znajomości zagadnień finansowych w Polsce wynika, że Polacy na ogół bardziej skupiają się na krótkoterminowych potrzebach finansowych i nie są skłonni do planowania swojej przyszłości finansowej, a także budowania poduszki finansowej2. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez easycheck.pl, według których usługi finansowe, z których najchętniej korzystają Polacy to:
- zlecenia transakcji i przelewów – 61,5%,
- ubezpieczenia – 59,9%,
- pożyczki – 24,5%,
- inwestycje – 19,7%,
- płatności odroczone – 13,8%,
- kredyty inne niż hipoteczne – 11,7%,
- kredyty hipoteczne – 11,6%3.
Oznacza to, że więcej Polaków zaciąga zobowiązania w banku, niż wybiera rozwiązania pomnażające majątek. Czy wynik ten jej skutkiem słabej znajomości produktów finansowych? Możemy się tylko domyślać. Jesteśmy jednak przekonani, że wiedza w tym temacie jest kluczowa dla swobodnego poruszania się po rynku finansowym oraz podejmowania świadomych decyzji. A to ma ogromne znaczenie nie tylko dla klientów indywidualnych, ale przede wszystkim dla właścicieli firm.
1 https://finanse.uokik.gov.pl/produkcja/wp-content/uploads/Znajomosc-zagadnien-finansowych-w-Polsce-znaczenie-dane-i-oferta-edukacyjna_Raport-2022.pdf
2 https://finanse.uokik.gov.pl/produkcja/wp-content/uploads/Znajomosc-zagadnien-finansowych-w-Polsce-znaczenie-dane-i-oferta-edukacyjna_Raport-2022.pdf3 https://easycheck.pl/getattachment/011c63f1-c120-4968-b03e-1449a38c2afa/Otwarta-bankowosc-w-Polsce_Easy-Check_2021-(1).pdf.aspx
Polecamy
- Metoda FUKO – zasady udzielania negatywnej informacji zwrotnejczas czytania6minuty31.01.2024Jeśli chcesz udoskonalić swój managerski warsztat, z pewnością przyda Ci się technika komunikacyjna FUKO. Sprawdź, na czym polega.
- Prezentacja biznesowa – jak powinna być przygotowana? Przydatne wskazówkiczas czytania5minuty08.12.2023Dowiedz się, jak w prosty sposób przygotować skuteczną prezentację i co powinna zawierać, żeby zainteresować odbiorców.
- KYC – wszystko, co warto wiedzieć o tej procedurzeczas czytania4minuty26.09.2023Są takie procedury, które dotyczą wszystkich przedsiębiorców. Wśród nich możemy wymienić KYC, czyli Know Your Customer. Dowiedz się więcej!
- Terminal w telefonie, czyli płatności dla firm na wyciągnięcie rękiczas czytania5minuty20.10.2023Terminale płatnicze w telefonie? Tak! Dzięki nim Twój smartfon zamieni się w przenośne urządzenie do płatności. Sprawdź!
- SaaS w pigułce – co to jest i jakie ma zalety?czas czytania6minuty07.02.2024SaaS może pomóc Ci rozwinąć firmę w wielu obszarach? W jaki sposób? Na czym polega ten model dostarczania oprogramowania? Odpowiadamy!
- Metoda FUKO – zasady udzielania negatywnej informacji zwrotnejczas czytania6minuty31.01.2024Jeśli chcesz udoskonalić swój managerski warsztat, z pewnością przyda Ci się technika komunikacyjna FUKO. Sprawdź, na czym polega.