Powiadomienia

    Terminal w telefonie, czyli płatności dla firm na wyciągnięcie ręki

    5 min

    przedsiębiorczyni trzyma telefon w dłoni i uśmiecha się, obok laptop

    Jeśli szukasz wygodnego i szybkiego sposobu na przyjmowanie płatności, koniecznie dowiedz się więcej o terminalach płatniczych w telefonie. Dzięki nim Twój smartfon zamieni się w przenośne urządzenie, z którego skorzystasz w dowolnym miejscu lub czasie. Dowiedz się więcej o tym rozwiązaniu!

    Terminal płatniczy w telefonie - jak to działa?

    W praktyce zamiana Twojego telefonu lub tabletu w terminal jest wyjątkowo prosta. Aby cieszyć się tym rozwiązaniem, wystarczy że zainstalujesz na własnym urządzeniu odpowiednią aplikację typu SoftPos (Software Point of Sale). 

    Banki, które mają w ofercie mobilne terminale, korzystają z gotowych rozwiązań lub (jak w przypadku ING) stawiają na własne – autorskie oprogramowanie. Każdy z nich stosuje też inną nazwę tej usługi, np.:

    • eTerminal - ING
    • PolCard Go - mbank;
    • LikePOS - PKO Bank Polski;
    • SoftPos - BNP Paribas.

    Co ważne, aby korzystać z tych aplikacji, musisz mieć telefon lub tablet z systemem operacyjnym Android (aplikacje pobierzesz wyłącznie z Google Play). Niestety – iPhone'y lub iPady, czyli smartfony i tablety z systemem IOS – uniemożliwiają instalację. Dodatkowo urządzenia muszą mieć dostęp do internetu, a także moduł NFC.

    Jeśli spełniasz te warunki i jesteś klientem jednego z banków, które oferują tę usługę – śmiało możesz aktywować terminal w telefonie.

    Jak wygląda proces płatności w przypadku terminalu w telefonie?

    Proces płatności, podobnie jak w przypadku innych rodzajów terminali, przebiega w kilku krokach.

    1. Sprzedawca, po otwarciu aplikacji, wpisuje kwotę.
    2. Klient przykłada kartę, zegarek czy telefon do tylnej części smartfona lub tabletu z aplikacją SoftPos.
    3. Po odczycie karty urządzenie łączy się z centrum autoryzacji, aby zweryfikować stan konta.
    4. Pieniądze są pobierane i trafiają na konto sprzedawcy.
    5. W kolejnym kroku transakcja automatycznie się kończy.
    6. Sprzedawca ma możliwość wygenerowania potwierdzenia (dostępny kod QR lub wysyłka na maila).
    7. Płatność zostaje rozliczona pomiędzy agentem rozliczeniowym i danym bankiem.

    Jak widzisz, cały proces jest prosty. Pozostaje pytanie, czy warto korzystać z tego rozwiązania. Zobaczmy!

    Terminal w telefonie – czym się wyróżnia

    W wielu swoich funkcjach terminal w telefonie jest podobny do klasycznego terminalu płatniczego. Obsługuje płatności zbliżeniowe, BLIKIEM, a także te wymagające PIN-u. Jego poziom bezpieczeństwa jest na tym samym poziomie. Co jednak warto podkreślić? Terminal w telefonie:

    • jest rozwiązaniem tańszym niż klasyczny terminal płatniczy (pamiętaj jednak, że oferty zmieniają się w czasie, dlatego warto je sprawdzić w momencie decyzji);
    • daje Ci opcję wysyłania potwierdzeń transakcji klientowi, w tym z możliwością określenia lokalizacji;
    • w wybranych ofertach masz możliwość integracji z wirtualną kasą;
    • masz dostęp do historii transakcji, zestawień i ważnych informacji;
    • możesz korzystać z niego w dowolnym miejscu;
    • instalacja przebiega zdalnie.

    Czy to rozwiązanie będzie więc najlepsze dla Twojej firmy? Jak w przypadku innych narzędzi każdy musi odpowiedzieć sobie samodzielnie na to pytanie. Jednak w ujęciu ogólnej cyfryzacji warto zwrócić uwagę również na wymogi prawne.

    Obowiązek płatności bezgotówkowej a terminal w telefonie

    Za sprawą Polskiego Ładu, a dokładniej ustawy Prawo Przedsiębiorców art. 19a1, przedsiębiorcy - w określonych przypadkach - mają obowiązek zapewnienia klientom dokonania zapłaty za produkt lub usługi przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu wykonywania działalności. Jednak co ważne, przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedsiębiorcy, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.3)).

    Jeśli więc jesteś przedsiębiorcą, który musi ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej - to terminal jest tylko jednym z możliwych narzędzi do przyjmowania płatności bez użycia gotówki. Obowiązek ten spełnisz również, gdy np. umożliwisz płatność BLIK-iem, klasycznym przelewem czy właśnie telefonem z aplikacją SoftPos.

    Ważne też, żeby Twój klient miał możliwość wygenerowania potwierdzenia lub zdobycia ewentualnego dokumentu potwierdzającego sprzedaż. Więcej na temat ewidencji sprzedaży w działalności rejestrowanej i bez rejestracji przeczytasz w artykule naszego eksperta Piotra Leonarskiego.

    Tak wyglądają przepisy, jednak zatrzymajmy się też nad naszymi nawykami. Zgodnie z badaniem konsumenckim z 2022 r. Zwyczaje płatnicze a postrzeganie metod płatności1 znaczna część społeczeństwa płaci inaczej niż gotówką. Co więcej, widać w tym trendzie wyraźne przyspieszenie. Transakcje bezgotówkowe to już ponad 62% wszystkich transakcji, gdzie w 2015 r. było to 31%. 

    Jako klienci indywidualni chętnie korzystamy ze wszystkich możliwych opcji, takich jak płatność BLIKIEM czy płatność zbliżeniowa za pomocą telefonu. Co prawda w ogólnym ujęciu procentowym widać tutaj różnicę pokoleniową, ale już w przypadku płatności kartą debetową – nie jest aż tak duża (dla przedziału 18-24 lata wynosi 84%, a dla 65-75 lat wynosi 56%). Więc zachowania konsumenckie pokazują, że płatności np. za pomocą terminali nie są chwilową fanaberią, a już zwyczajnie - standardem. Klienci są przyzwyczajeni do tego, że mogą płacić za usługi lub towary w dowolnej formie. 

    Polska bezgotówkowa, czyli program dla przedsiębiorców

    Na końcu warto też wspomnieć o programie finansowania w kontekście terminali. Jego celem jest upowszechnienie płatności bezgotówkowych, a polega na tym, że Fundacja Polska Bezgotówkowa pokrywa koszty związane z instrumentami opartymi o kartę (terminalu lub terminalu w telefonie). 

    Jednak niezależnie od tego, czy będziesz kierować się trendami w płatnościach, nawykami klientów czy specyfiką własnego biznesu – terminal w telefonie to opcja, którą warto się zainteresować. Szczególnie jeśli prowadzisz biznes poza punktami stacjonarnymi lub np. sezonowo albo masz niewiele transakcji. Tym bardziej, że możesz liczyć na dofinansowanie w ramach programu czy też na atrakcyjne oferty.

    1 https://api.polskabezgotowkowa.pl

    Czy ten artykuł był przydatny?
    średnia: 0 | 0 ocen

    Przeglądaj tematy

    • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
    • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
    • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
    • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
    • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
    • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
    • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
    • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
    • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
    • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
    • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
    • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
    • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
    • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
    • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
    • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
    • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
    • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
    • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
    • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
    • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
    • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
    • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
    • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
    • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
    • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
    • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
    • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
    • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
    • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
    • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
    • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
    • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
    • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
    • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
    • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
    • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
    • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
    • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
    • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
    • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
    • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
    • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
    • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
    • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
    • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
    • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
    • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
    • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
    • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
    • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
    • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
    • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
    • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
    • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
    • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
    • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
    • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
    • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
    • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
    • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
    • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
    • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
    • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
    • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
    • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
    • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP