Terminal w telefonie, czyli płatności dla firm na wyciągnięcie ręki
Jeśli szukasz wygodnego i szybkiego sposobu na przyjmowanie płatności, koniecznie dowiedz się więcej o terminalach płatniczych w telefonie. Dzięki nim Twój smartfon zamieni się w przenośne urządzenie, z którego skorzystasz w dowolnym miejscu lub czasie. Dowiedz się więcej o tym rozwiązaniu!
Terminal płatniczy w telefonie - jak to działa?
W praktyce zamiana Twojego telefonu lub tabletu w terminal jest wyjątkowo prosta. Aby cieszyć się tym rozwiązaniem, wystarczy że zainstalujesz na własnym urządzeniu odpowiednią aplikację typu SoftPos (Software Point of Sale).
Banki, które mają w ofercie mobilne terminale, korzystają z gotowych rozwiązań lub (jak w przypadku ING) stawiają na własne – autorskie oprogramowanie. Każdy z nich stosuje też inną nazwę tej usługi, np.:
- eTerminal - ING;
- PolCard Go - mbank;
- LikePOS - PKO Bank Polski;
- SoftPos - BNP Paribas.
Co ważne, aby korzystać z tych aplikacji, musisz mieć telefon lub tablet z systemem operacyjnym Android (aplikacje pobierzesz wyłącznie z Google Play). Niestety – iPhone'y lub iPady, czyli smartfony i tablety z systemem IOS – uniemożliwiają instalację. Dodatkowo urządzenia muszą mieć dostęp do internetu, a także moduł NFC.
Jeśli spełniasz te warunki i jesteś klientem jednego z banków, które oferują tę usługę – śmiało możesz aktywować terminal w telefonie.
Jak wygląda proces płatności w przypadku terminalu w telefonie?
Proces płatności, podobnie jak w przypadku innych rodzajów terminali, przebiega w kilku krokach.
- Sprzedawca, po otwarciu aplikacji, wpisuje kwotę.
- Klient przykłada kartę, zegarek czy telefon do tylnej części smartfona lub tabletu z aplikacją SoftPos.
- Po odczycie karty urządzenie łączy się z centrum autoryzacji, aby zweryfikować stan konta.
- Pieniądze są pobierane i trafiają na konto sprzedawcy.
- W kolejnym kroku transakcja automatycznie się kończy.
- Sprzedawca ma możliwość wygenerowania potwierdzenia (dostępny kod QR lub wysyłka na maila).
- Płatność zostaje rozliczona pomiędzy agentem rozliczeniowym i danym bankiem.
Jak widzisz, cały proces jest prosty. Pozostaje pytanie, czy warto korzystać z tego rozwiązania. Zobaczmy!
Terminal w telefonie – czym się wyróżnia
W wielu swoich funkcjach terminal w telefonie jest podobny do klasycznego terminalu płatniczego. Obsługuje płatności zbliżeniowe, BLIKIEM, a także te wymagające PIN-u. Jego poziom bezpieczeństwa jest na tym samym poziomie. Co jednak warto podkreślić? Terminal w telefonie:
- jest rozwiązaniem tańszym niż klasyczny terminal płatniczy (pamiętaj jednak, że oferty zmieniają się w czasie, dlatego warto je sprawdzić w momencie decyzji);
- daje Ci opcję wysyłania potwierdzeń transakcji klientowi, w tym z możliwością określenia lokalizacji;
- w wybranych ofertach masz możliwość integracji z wirtualną kasą;
- masz dostęp do historii transakcji, zestawień i ważnych informacji;
- możesz korzystać z niego w dowolnym miejscu;
- instalacja przebiega zdalnie.
Czy to rozwiązanie będzie więc najlepsze dla Twojej firmy? Jak w przypadku innych narzędzi każdy musi odpowiedzieć sobie samodzielnie na to pytanie. Jednak w ujęciu ogólnej cyfryzacji warto zwrócić uwagę również na wymogi prawne.
Obowiązek płatności bezgotówkowej a terminal w telefonie
Za sprawą Polskiego Ładu, a dokładniej ustawy Prawo Przedsiębiorców art. 19a1, przedsiębiorcy - w określonych przypadkach - mają obowiązek zapewnienia klientom dokonania zapłaty za produkt lub usługi przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu wykonywania działalności. Jednak co ważne, przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedsiębiorcy, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.3)).
Jeśli więc jesteś przedsiębiorcą, który musi ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej - to terminal jest tylko jednym z możliwych narzędzi do przyjmowania płatności bez użycia gotówki. Obowiązek ten spełnisz również, gdy np. umożliwisz płatność BLIK-iem, klasycznym przelewem czy właśnie telefonem z aplikacją SoftPos.
Ważne też, żeby Twój klient miał możliwość wygenerowania potwierdzenia lub zdobycia ewentualnego dokumentu potwierdzającego sprzedaż. Więcej na temat ewidencji sprzedaży w działalności rejestrowanej i bez rejestracji przeczytasz w artykule naszego eksperta Piotra Leonarskiego.
Tak wyglądają przepisy, jednak zatrzymajmy się też nad naszymi nawykami. Zgodnie z badaniem konsumenckim z 2022 r. Zwyczaje płatnicze a postrzeganie metod płatności1 znaczna część społeczeństwa płaci inaczej niż gotówką. Co więcej, widać w tym trendzie wyraźne przyspieszenie. Transakcje bezgotówkowe to już ponad 62% wszystkich transakcji, gdzie w 2015 r. było to 31%.
Jako klienci indywidualni chętnie korzystamy ze wszystkich możliwych opcji, takich jak płatność BLIKIEM czy płatność zbliżeniowa za pomocą telefonu. Co prawda w ogólnym ujęciu procentowym widać tutaj różnicę pokoleniową, ale już w przypadku płatności kartą debetową – nie jest aż tak duża (dla przedziału 18-24 lata wynosi 84%, a dla 65-75 lat wynosi 56%). Więc zachowania konsumenckie pokazują, że płatności np. za pomocą terminali nie są chwilową fanaberią, a już zwyczajnie - standardem. Klienci są przyzwyczajeni do tego, że mogą płacić za usługi lub towary w dowolnej formie.
Polska bezgotówkowa, czyli program dla przedsiębiorców
Na końcu warto też wspomnieć o programie finansowania w kontekście terminali. Jego celem jest upowszechnienie płatności bezgotówkowych, a polega na tym, że Fundacja Polska Bezgotówkowa pokrywa koszty związane z instrumentami opartymi o kartę (terminalu lub terminalu w telefonie).
Jednak niezależnie od tego, czy będziesz kierować się trendami w płatnościach, nawykami klientów czy specyfiką własnego biznesu – terminal w telefonie to opcja, którą warto się zainteresować. Szczególnie jeśli prowadzisz biznes poza punktami stacjonarnymi lub np. sezonowo albo masz niewiele transakcji. Tym bardziej, że możesz liczyć na dofinansowanie w ramach programu czy też na atrakcyjne oferty.
Polecamy
- Sprzedaż wysyłkowa a kasa fiskalna – najważniejsze informacjeczas czytania7minuty13.12.2022Sklep online wiąże się z koniecznością dopełnienia formalności i działania w zgodzie z przepisami. Dowiedz się, czy kasa fiskalna jest Ci potrzebna.
- Outsourcing sprzedaży – korzystne rozwiązanie dla młodych firmczas czytania4minuty21.08.2023Rozwiązanie pozwala przedsiębiorcom zyskać profesjonalne wsparcie w sprzedaży i skupić się na rozwoju biznesu.
- 5 najpopularniejszych platform sprzedażowych w e-commerceczas czytania5minuty09.12.2022Platformy sprzedażowe to ciekawe rozwiązanie. Czym są i jak działają? Sprawdź!