Outsourcing sprzedaży – korzystne rozwiązanie dla młodych firm
Outsourcing sprzedaży stał się kluczowym narzędziem wspierającym młode firmy. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą pozyskać profesjonalne wsparcie w zwiększaniu sprzedaży i skupić się na rozwoju biznesu. Sprawdź, jakie korzyści może przynieść to rozwiązanie i dlaczego warto wyróżnić się na rynku, korzystając z pomocy ekspertów od sprzedaży.
Na czym polega outsourcing sprzedaży?
Zanim dowiesz się, co to jest outsourcing sprzedaży, warto zapoznać się z samym pojęciem „outsourcing”. Termin ten powstał w wyniku połączenia trzech angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (zasoby) oraz using (korzystanie). Zatem outsourcing to nic innego jak powierzenie wykonywania części działań podmiotom, które mają doświadczenie w danej dziedzinie. Co ważnie, outsourcing to stała współpraca pomiędzy firmami, a nie tylko wykonanie pojedynczego zlecenia.
Outsourcing sił sprzedaży jest elementem szerszego pojęcia, jakim jest Business Process Outsourcing (BPO). Zakłada wykonywanie wybranych procesów biznesowych poza strukturami przedsiębiorstwa – najczęściej to sytuacja, kiedy np. działalność handlową firmy prowadzi zewnętrzny dział sprzedaży, który dysponuje własnym zapleczem kadrowym i infrastrukturalnym. W tym przypadku podmiot zewnętrzny kompleksowo zajmuje się pozyskiwaniem klientów oraz sprzedażą usług lub produktów danej firmy.
Istnieje również outsourcing zarządzania działem sprzedaży, czyli pomoc firmie, która ma własny zespół sprzedaży, w osiągnięciu lepszych wyników. Specjaliści zarządzają zespołem handlowym między innymi poprzez prowadzenie szkoleń czy ustalenie strategii sprzedaży. To, w jaki sposób funkcjonuje dział handlowy, zależy przede wszystkim od umowy między przedsiębiorstwem a firmą podejmującą zlecenie. Zewnętrzny dział sprzedaży może mieć różne uprawnienia, a usługodawca może mieć wpływ na proces zatrudniania pracowników czy wdrażania konkretnych rozwiązań.
Outsourcing przedstawicieli handlowych a dystrybucja
Jeśli skorzystasz z outsourcingu usług sprzedażowych, dystrybucja może mieć różny charakter w zależności od ustaleń między przedsiębiorstwem a firmą outsourcingową. Istnieje jednak kilka potencjalnych scenariuszy.
Decydując się na zewnętrzny zespół sprzedaży, który jest odpowiedzialny za promowanie i sprzedaż na danym obszarze geograficznym, dystrybucja może obejmować zarządzanie i dostarczanie produktów do klientów detalicznych lub punktów sprzedaży.
Z kolei w przypadku sprzedaży online, przedsiębiorstwo outsourcingowe może zajmować się zarządzeniem platformą e-commerce, obsługą zamówień i dostarczeniem produktów do klientów.
Istnieje również możliwość, że to firma outsourcingowa będzie magazynować produkty oraz zarządzać logistyką. W tym scenariuszu outsourcing działu sprzedaży odpowiada za przyjmowanie i przechowywanie produktów, pakowanie zamówień oraz organizację ich dostawy do odbiorców.
W przypadku dystrybucji poza Polską mówi się o outsourcingu sprzedaży zagranicznej. Zewnętrzna firma może prowadzić doradztwo eksportowe w zakresie planowania rozwoju działalności za granicą, a także wdrożyć plan eksportowy.
Warto zaznaczyć, że firma outsourcingowa może kompleksowo zająć się tematem dystrybucji bądź pomóc w wybranym jej etapie.
Korzyści zewnętrznego działu sprzedaży
Zlecenie części zadań zewnętrznemu podmiotowi niesie ze sobą nieocenione korzyści. Wśród kluczowych wymienia się obniżenie kosztów: firma nie musi organizować ani utrzymywać własnego działu handlowego. Zatrudnienie i opłacanie specjalistów, organizacja powierzchni biurowej czy zakup potrzebnego sprzętu i materiałów wymagają planowania i sporo kosztują.
Ponadto outsourcing pomaga zwiększać efektywność działań. Czas, który byłby poświęcany na czasochłonne procesy, można spożytkować na opracowywanie strategii i rozwoju biznesu.
Korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm gwarantuje także dostęp do nowoczesnych narzędzi, na przykład związanych z obiegiem dokumentów czy automatyczną aktualizacją baz danych.
To także dobra okazja na skorzystanie z wiedzy i doświadczenia firmy zajmującej się sprzedażą outsourcingową. Eksperci ocenią słuszność podejmowanych decyzji, a także pomogą znaleźć skuteczniejsze sposoby na osiągnięcie celów.
Jakie firmy skorzystają na outsourcingu sprzedaży?
Outsourcing usług sprzedaży może przynieść korzyści różnym rodzajom firm – zarówno małym, średnim, jak i dużym przedsiębiorstwom. To rozwiązanie powinno zainteresować firmy, które:
- nie mają własnego działu sprzedaży;
- mają własny dział sprzedaży, jednak nie jest on efektywny;
- dążą do zwiększenia wyników sprzedaży, jednak nie dysponują budżetem umożliwiającym stworzenie działu handlowców we własnych strukturach;
- potrzebują wsparcia w okresach zwiększonej sprzedaży. Dotyczy to głównie branż działających sezonowo.
Outsourcing sprzedaży może przyczynić się do zwiększenia efektywności, oszczędności, a także umożliwia firmie skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych.
Polecamy
- Windykacja klienta - jak odzyskać pieniądze nie psując relacji z kontrahentem?czas czytania5minuty07.08.2023Windykacja wierzytelności to działanie, które wymaga dbałości o utrzymanie dobrych relacji z kontrahentami. Jak to zrobić?
- Jak przygotować się do sprzedaży B2B? Poznaj proces zakupowy potencjalnych klientówczas czytania8minuty12.12.2022Twój proces sprzedaży musi być dostosowany do potrzeb i oczekiwań Twoich klientów. Ciekawe? Dowiedz się więcej!
- Umowa NDA, czyli klauzula poufności w relacjach biznesowychczas czytania7minutyartykuł zawiera załącznik08.08.2023NDA to dokument o strategicznym znaczeniu. Pozwala na zabezpieczenie wrażliwych informacji przedsiębiorstwa i zapobiega ich nieuprawnionemu ujawnieniu. Dowiedz się więcej!7min