Outsourcing sprzedaży – korzystne rozwiązanie dla młodych firm

4 min

mężczyzna siedzi przed laptopem w kawiarni

Outsourcing sprzedaży stał się kluczowym narzędziem wspierającym młode firmy. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą pozyskać profesjonalne wsparcie w zwiększaniu sprzedaży i skupić się na rozwoju biznesu. Sprawdź, jakie korzyści może przynieść to rozwiązanie i dlaczego warto wyróżnić się na rynku, korzystając z pomocy ekspertów od sprzedaży.

Na czym polega outsourcing sprzedaży?

Zanim dowiesz się, co to jest outsourcing sprzedaży, warto zapoznać się z samym pojęciem „outsourcing”. Termin ten powstał w wyniku połączenia trzech angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (zasoby) oraz using (korzystanie). Zatem outsourcing to nic innego jak powierzenie wykonywania części działań podmiotom, które mają doświadczenie w danej dziedzinie. Co ważnie, outsourcing to stała współpraca pomiędzy firmami, a nie tylko wykonanie pojedynczego zlecenia. 

Outsourcing sił sprzedaży jest elementem szerszego pojęcia, jakim jest Business Process Outsourcing (BPO). Zakłada wykonywanie wybranych procesów biznesowych poza strukturami przedsiębiorstwa – najczęściej to sytuacja, kiedy np. działalność handlową firmy prowadzi zewnętrzny dział sprzedaży, który dysponuje własnym zapleczem kadrowym i infrastrukturalnym. W tym przypadku podmiot zewnętrzny kompleksowo zajmuje się pozyskiwaniem klientów oraz sprzedażą usług lub produktów danej firmy. 

Istnieje również outsourcing zarządzania działem sprzedaży, czyli pomoc firmie, która ma własny zespół sprzedaży, w osiągnięciu lepszych wyników. Specjaliści zarządzają zespołem handlowym między innymi poprzez prowadzenie szkoleń czy ustalenie strategii sprzedaży. To, w jaki sposób funkcjonuje dział handlowy, zależy przede wszystkim od umowy między przedsiębiorstwem a firmą podejmującą zlecenie. Zewnętrzny dział sprzedaży może mieć różne uprawnienia, a usługodawca może mieć wpływ na proces zatrudniania pracowników czy wdrażania konkretnych rozwiązań. 

Outsourcing przedstawicieli handlowych a dystrybucja

Jeśli skorzystasz z outsourcingu usług sprzedażowych, dystrybucja może mieć różny charakter w zależności od ustaleń między przedsiębiorstwem a firmą outsourcingową. Istnieje jednak kilka potencjalnych scenariuszy. 

Decydując się na zewnętrzny zespół sprzedaży, który jest odpowiedzialny za promowanie i sprzedaż na danym obszarze geograficznym, dystrybucja może obejmować zarządzanie i dostarczanie produktów do klientów detalicznych lub punktów sprzedaży. 

Z kolei w przypadku sprzedaży online, przedsiębiorstwo outsourcingowe może zajmować się zarządzeniem platformą e-commerce, obsługą zamówień i dostarczeniem produktów do klientów.

Istnieje również możliwość, że to firma outsourcingowa będzie magazynować produkty oraz zarządzać logistyką. W tym scenariuszu outsourcing działu sprzedaży odpowiada za przyjmowanie i przechowywanie produktów, pakowanie zamówień oraz organizację ich dostawy do odbiorców.

W przypadku dystrybucji poza Polską mówi się o outsourcingu sprzedaży zagranicznej. Zewnętrzna firma może prowadzić doradztwo eksportowe w zakresie planowania rozwoju działalności za granicą, a także wdrożyć plan eksportowy. 

Warto zaznaczyć, że firma outsourcingowa może kompleksowo zająć się tematem dystrybucji bądź pomóc w wybranym jej etapie. 

Korzyści zewnętrznego działu sprzedaży

Zlecenie części zadań zewnętrznemu podmiotowi niesie ze sobą nieocenione korzyści. Wśród kluczowych wymienia się obniżenie kosztów: firma nie musi organizować ani utrzymywać własnego działu handlowego. Zatrudnienie i opłacanie specjalistów, organizacja powierzchni biurowej czy zakup potrzebnego sprzętu i materiałów wymagają planowania i sporo kosztują. 

Ponadto outsourcing pomaga zwiększać efektywność działań. Czas, który byłby poświęcany na czasochłonne procesy, można spożytkować na opracowywanie strategii i rozwoju biznesu. 

Korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm gwarantuje także dostęp do nowoczesnych narzędzi, na przykład związanych z obiegiem dokumentów czy automatyczną aktualizacją baz danych. 

To także dobra okazja na skorzystanie z wiedzy i doświadczenia firmy zajmującej się sprzedażą outsourcingową. Eksperci ocenią słuszność podejmowanych decyzji, a także pomogą znaleźć skuteczniejsze sposoby na osiągnięcie celów. 

Jakie firmy skorzystają na outsourcingu sprzedaży?

Outsourcing usług sprzedaży może przynieść korzyści różnym rodzajom firm – zarówno małym, średnim, jak i dużym przedsiębiorstwom. To rozwiązanie powinno zainteresować firmy, które:

  • nie mają własnego działu sprzedaży; 
  • mają własny dział sprzedaży, jednak nie jest on efektywny;
  • dążą do zwiększenia wyników sprzedaży, jednak nie dysponują budżetem umożliwiającym stworzenie działu handlowców we własnych strukturach;
  • potrzebują wsparcia w okresach zwiększonej sprzedaży. Dotyczy to głównie branż działających sezonowo.

Outsourcing sprzedaży może przyczynić się do zwiększenia efektywności, oszczędności, a także umożliwia firmie skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja