Outsourcing sprzedaży – korzystne rozwiązanie dla młodych firm

4 min

mężczyzna siedzi przed laptopem w kawiarni

Outsourcing sprzedaży stał się kluczowym narzędziem wspierającym młode firmy. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą pozyskać profesjonalne wsparcie w zwiększaniu sprzedaży i skupić się na rozwoju biznesu. Sprawdź, jakie korzyści może przynieść to rozwiązanie i dlaczego warto wyróżnić się na rynku, korzystając z pomocy ekspertów od sprzedaży.

Na czym polega outsourcing sprzedaży?

Zanim dowiesz się, co to jest outsourcing sprzedaży, warto zapoznać się z samym pojęciem „outsourcing”. Termin ten powstał w wyniku połączenia trzech angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (zasoby) oraz using (korzystanie). Zatem outsourcing to nic innego jak powierzenie wykonywania części działań podmiotom, które mają doświadczenie w danej dziedzinie. Co ważnie, outsourcing to stała współpraca pomiędzy firmami, a nie tylko wykonanie pojedynczego zlecenia. 

Outsourcing sił sprzedaży jest elementem szerszego pojęcia, jakim jest Business Process Outsourcing (BPO). Zakłada wykonywanie wybranych procesów biznesowych poza strukturami przedsiębiorstwa – najczęściej to sytuacja, kiedy np. działalność handlową firmy prowadzi zewnętrzny dział sprzedaży, który dysponuje własnym zapleczem kadrowym i infrastrukturalnym. W tym przypadku podmiot zewnętrzny kompleksowo zajmuje się pozyskiwaniem klientów oraz sprzedażą usług lub produktów danej firmy. 

Istnieje również outsourcing zarządzania działem sprzedaży, czyli pomoc firmie, która ma własny zespół sprzedaży, w osiągnięciu lepszych wyników. Specjaliści zarządzają zespołem handlowym między innymi poprzez prowadzenie szkoleń czy ustalenie strategii sprzedaży. To, w jaki sposób funkcjonuje dział handlowy, zależy przede wszystkim od umowy między przedsiębiorstwem a firmą podejmującą zlecenie. Zewnętrzny dział sprzedaży może mieć różne uprawnienia, a usługodawca może mieć wpływ na proces zatrudniania pracowników czy wdrażania konkretnych rozwiązań. 

Outsourcing przedstawicieli handlowych a dystrybucja

Jeśli skorzystasz z outsourcingu usług sprzedażowych, dystrybucja może mieć różny charakter w zależności od ustaleń między przedsiębiorstwem a firmą outsourcingową. Istnieje jednak kilka potencjalnych scenariuszy. 

Decydując się na zewnętrzny zespół sprzedaży, który jest odpowiedzialny za promowanie i sprzedaż na danym obszarze geograficznym, dystrybucja może obejmować zarządzanie i dostarczanie produktów do klientów detalicznych lub punktów sprzedaży. 

Z kolei w przypadku sprzedaży online, przedsiębiorstwo outsourcingowe może zajmować się zarządzeniem platformą e-commerce, obsługą zamówień i dostarczeniem produktów do klientów.

Istnieje również możliwość, że to firma outsourcingowa będzie magazynować produkty oraz zarządzać logistyką. W tym scenariuszu outsourcing działu sprzedaży odpowiada za przyjmowanie i przechowywanie produktów, pakowanie zamówień oraz organizację ich dostawy do odbiorców.

W przypadku dystrybucji poza Polską mówi się o outsourcingu sprzedaży zagranicznej. Zewnętrzna firma może prowadzić doradztwo eksportowe w zakresie planowania rozwoju działalności za granicą, a także wdrożyć plan eksportowy. 

Warto zaznaczyć, że firma outsourcingowa może kompleksowo zająć się tematem dystrybucji bądź pomóc w wybranym jej etapie. 

Korzyści zewnętrznego działu sprzedaży

Zlecenie części zadań zewnętrznemu podmiotowi niesie ze sobą nieocenione korzyści. Wśród kluczowych wymienia się obniżenie kosztów: firma nie musi organizować ani utrzymywać własnego działu handlowego. Zatrudnienie i opłacanie specjalistów, organizacja powierzchni biurowej czy zakup potrzebnego sprzętu i materiałów wymagają planowania i sporo kosztują. 

Ponadto outsourcing pomaga zwiększać efektywność działań. Czas, który byłby poświęcany na czasochłonne procesy, można spożytkować na opracowywanie strategii i rozwoju biznesu. 

Korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm gwarantuje także dostęp do nowoczesnych narzędzi, na przykład związanych z obiegiem dokumentów czy automatyczną aktualizacją baz danych. 

To także dobra okazja na skorzystanie z wiedzy i doświadczenia firmy zajmującej się sprzedażą outsourcingową. Eksperci ocenią słuszność podejmowanych decyzji, a także pomogą znaleźć skuteczniejsze sposoby na osiągnięcie celów. 

Jakie firmy skorzystają na outsourcingu sprzedaży?

Outsourcing usług sprzedaży może przynieść korzyści różnym rodzajom firm – zarówno małym, średnim, jak i dużym przedsiębiorstwom. To rozwiązanie powinno zainteresować firmy, które:

  • nie mają własnego działu sprzedaży; 
  • mają własny dział sprzedaży, jednak nie jest on efektywny;
  • dążą do zwiększenia wyników sprzedaży, jednak nie dysponują budżetem umożliwiającym stworzenie działu handlowców we własnych strukturach;
  • potrzebują wsparcia w okresach zwiększonej sprzedaży. Dotyczy to głównie branż działających sezonowo.

Outsourcing sprzedaży może przyczynić się do zwiększenia efektywności, oszczędności, a także umożliwia firmie skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy