Powiadomienia

    Outsourcing sprzedaży – korzystne rozwiązanie dla młodych firm

    4 min

    mężczyzna siedzi przed laptopem w kawiarni

    Outsourcing sprzedaży stał się kluczowym narzędziem wspierającym młode firmy. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą pozyskać profesjonalne wsparcie w zwiększaniu sprzedaży i skupić się na rozwoju biznesu. Sprawdź, jakie korzyści może przynieść to rozwiązanie i dlaczego warto wyróżnić się na rynku, korzystając z pomocy ekspertów od sprzedaży.

    Na czym polega outsourcing sprzedaży?

    Zanim dowiesz się, co to jest outsourcing sprzedaży, warto zapoznać się z samym pojęciem „outsourcing”. Termin ten powstał w wyniku połączenia trzech angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (zasoby) oraz using (korzystanie). Zatem outsourcing to nic innego jak powierzenie wykonywania części działań podmiotom, które mają doświadczenie w danej dziedzinie. Co ważnie, outsourcing to stała współpraca pomiędzy firmami, a nie tylko wykonanie pojedynczego zlecenia. 

    Outsourcing sił sprzedaży jest elementem szerszego pojęcia, jakim jest Business Process Outsourcing (BPO). Zakłada wykonywanie wybranych procesów biznesowych poza strukturami przedsiębiorstwa – najczęściej to sytuacja, kiedy np. działalność handlową firmy prowadzi zewnętrzny dział sprzedaży, który dysponuje własnym zapleczem kadrowym i infrastrukturalnym. W tym przypadku podmiot zewnętrzny kompleksowo zajmuje się pozyskiwaniem klientów oraz sprzedażą usług lub produktów danej firmy. 

    Istnieje również outsourcing zarządzania działem sprzedaży, czyli pomoc firmie, która ma własny zespół sprzedaży, w osiągnięciu lepszych wyników. Specjaliści zarządzają zespołem handlowym między innymi poprzez prowadzenie szkoleń czy ustalenie strategii sprzedaży. To, w jaki sposób funkcjonuje dział handlowy, zależy przede wszystkim od umowy między przedsiębiorstwem a firmą podejmującą zlecenie. Zewnętrzny dział sprzedaży może mieć różne uprawnienia, a usługodawca może mieć wpływ na proces zatrudniania pracowników czy wdrażania konkretnych rozwiązań. 

    Outsourcing przedstawicieli handlowych a dystrybucja

    Jeśli skorzystasz z outsourcingu usług sprzedażowych, dystrybucja może mieć różny charakter w zależności od ustaleń między przedsiębiorstwem a firmą outsourcingową. Istnieje jednak kilka potencjalnych scenariuszy. 

    Decydując się na zewnętrzny zespół sprzedaży, który jest odpowiedzialny za promowanie i sprzedaż na danym obszarze geograficznym, dystrybucja może obejmować zarządzanie i dostarczanie produktów do klientów detalicznych lub punktów sprzedaży. 

    Z kolei w przypadku sprzedaży online, przedsiębiorstwo outsourcingowe może zajmować się zarządzeniem platformą e-commerce, obsługą zamówień i dostarczeniem produktów do klientów.

    Istnieje również możliwość, że to firma outsourcingowa będzie magazynować produkty oraz zarządzać logistyką. W tym scenariuszu outsourcing działu sprzedaży odpowiada za przyjmowanie i przechowywanie produktów, pakowanie zamówień oraz organizację ich dostawy do odbiorców.

    W przypadku dystrybucji poza Polską mówi się o outsourcingu sprzedaży zagranicznej. Zewnętrzna firma może prowadzić doradztwo eksportowe w zakresie planowania rozwoju działalności za granicą, a także wdrożyć plan eksportowy. 

    Warto zaznaczyć, że firma outsourcingowa może kompleksowo zająć się tematem dystrybucji bądź pomóc w wybranym jej etapie. 

    Korzyści zewnętrznego działu sprzedaży

    Zlecenie części zadań zewnętrznemu podmiotowi niesie ze sobą nieocenione korzyści. Wśród kluczowych wymienia się obniżenie kosztów: firma nie musi organizować ani utrzymywać własnego działu handlowego. Zatrudnienie i opłacanie specjalistów, organizacja powierzchni biurowej czy zakup potrzebnego sprzętu i materiałów wymagają planowania i sporo kosztują. 

    Ponadto outsourcing pomaga zwiększać efektywność działań. Czas, który byłby poświęcany na czasochłonne procesy, można spożytkować na opracowywanie strategii i rozwoju biznesu. 

    Korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm gwarantuje także dostęp do nowoczesnych narzędzi, na przykład związanych z obiegiem dokumentów czy automatyczną aktualizacją baz danych. 

    To także dobra okazja na skorzystanie z wiedzy i doświadczenia firmy zajmującej się sprzedażą outsourcingową. Eksperci ocenią słuszność podejmowanych decyzji, a także pomogą znaleźć skuteczniejsze sposoby na osiągnięcie celów. 

    Jakie firmy skorzystają na outsourcingu sprzedaży?

    Outsourcing usług sprzedaży może przynieść korzyści różnym rodzajom firm – zarówno małym, średnim, jak i dużym przedsiębiorstwom. To rozwiązanie powinno zainteresować firmy, które:

    • nie mają własnego działu sprzedaży; 
    • mają własny dział sprzedaży, jednak nie jest on efektywny;
    • dążą do zwiększenia wyników sprzedaży, jednak nie dysponują budżetem umożliwiającym stworzenie działu handlowców we własnych strukturach;
    • potrzebują wsparcia w okresach zwiększonej sprzedaży. Dotyczy to głównie branż działających sezonowo.

    Outsourcing sprzedaży może przyczynić się do zwiększenia efektywności, oszczędności, a także umożliwia firmie skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych.

    Czy ten artykuł był przydatny?
    średnia: 0 | 0 ocen

    Przeglądaj tematy

    • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
    • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
    • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
    • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
    • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
    • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
    • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
    • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
    • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
    • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
    • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
    • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
    • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
    • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
    • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
    • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
    • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
    • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
    • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
    • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
    • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
    • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
    • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
    • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
    • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
    • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
    • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
    • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
    • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
    • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
    • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
    • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
    • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
    • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
    • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
    • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
    • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
    • #KSeFwięcej artykułów z tagiem:#KSeF
    • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
    • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
    • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
    • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
    • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
    • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
    • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
    • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
    • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
    • #działalność nierejestrowanawięcej artykułów z tagiem:#działalność nierejestrowana
    • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
    • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
    • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
    • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
    • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
    • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
    • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
    • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
    • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
    • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
    • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
    • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
    • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
    • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
    • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
    • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
    • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
    • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
    • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP