KYC – wszystko, co warto wiedzieć o tej procedurze

4 min

drewniane bloczki symbolizujące klienta i lupa skierowana na jeden z nich

Są takie procedury, które dotyczą wszystkich przedsiębiorców. Wśród nich bez wątpienia możemy wymienić KYC, czyli Know Your Customer. Twoja firma podlega pod nią w przypadku, gdy jest np. klientem banku. Jednak co to właściwie jest KYC i jakie ma znaczenie? Opowiadamy.

Na czym polega procedura Know Your Customer i kogo dotyczy?

KYC (Know Your Customer, czyli poznaj swojego klienta) to procedura, dzięki której instytucje finansowe mogą sprawdzać klientów i pozyskiwać o nich kluczowe informacje. 

Dzięki temu procesowi mogą ocenić ryzyko nadużyć finansowych, a także to, czy wszystkie działania są zgodne z prawem i nie służą praniu brudnych pieniędzy czy finansowaniu terroryzmu. W praktyce opiera się na:

  • weryfikowaniu prowadzonej działalności i celu nawiązania relacji;
  • sprawdzeniu tożsamości reprezentantów;
  • badaniu źródła pochodzenia pieniędzy firmy;
  • identyfikacji beneficjentów rzeczywistych, kontrahentów;
  • określeniu rezydencji podatkowej i nadaniu statusu FATCA1/CRS2.

Podstawą prawną KYC w Polsce są przepisy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W dokumencie oprócz obowiązku weryfikacji tożsamości klientów wskazane są także zobowiązania dotyczące monitorowania transakcji i zgłaszania podejrzeń prania pieniędzy czy finansowania terroryzmu.

Zgodnie z tą ustawą procedura Know Your Customer jest obowiązkowa dla instytucji finansowych, takich jak m.in. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, domy maklerskie oraz instytucje płatnicze. Działania w ramach KYC są podejmowane w celu ochrony interesów firm i konsumentów, a mechanizmy kontrolne obejmują nie tylko duże i średnie przedsiębiorstwa, ale również jednoosobowe działalności gospodarcze.

Funkcje i zalety KYC

KYC to procedura, która wymaga bieżącego aktualizowania danych, by skutecznie zarządzać ryzykiem. Zbieranie podstawowych danych wiele instytucji rozpoczyna od elektronicznej weryfikacji tożsamości, np. przy wykorzystaniu systemów biometrycznych i zaawansowanych algorytmów. Weryfikacja KYC obejmuje zarówno nowych klientów, jak i monitorowanie stałych partnerów. Przykładowo, bank realizuje tę procedurę:

  • w momencie rozpoczęcia relacji z klientem (np. przed otwarciem konta lub skorzystaniem z produktu bankowego),
  • okresowo w trakcie trwania relacji.

Zalet KYC jest wiele, ale najistotniejszą jest zapewnianie bezpieczeństwa transakcji, ich legalności i przejrzystości. Procedura KYC zakłada wykrycie i zwalczenie podejrzanych zachowań i oszustw. Zatem celem instytucji finansowych jest ustalenie, czy produkty i usługi, z których korzystają klienci, nie służą nadużyciom finansowym i nielegalnym praktykom. 

Poznanie charakteru działalności, struktury właścicielskiej firmy i reprezentantów pozwala na ograniczenie ryzyka wykorzystywania produktów bankowych i usług niezgodnie z prawem. Ponadto instytucje finansowe weryfikują, czy działalność klienta nie jest sprzeczna z ich apetytem na ryzyko czy realizowaną przez nie polityką środowiskową, społeczną oraz ładu korporacyjnego (tzw. ESG) i czy pieniądze nie mają związku z bezprawnymi działaniami. 

Co ważne, pozyskiwane przez instytucje finansowe informacje nie naruszają przepisów RODO ani tajemnicy przedsiębiorstwa. Są wykorzystywane wyłącznie do oceny ryzyka, a ich przetwarzanie i przechowywanie odbywają się zgodnie z obowiązującym prawem.

Jak wyglądają działania w ramach Know Your Customer?

Działania w ramach procedury KYC składają się z kilku etapów. 

  1. Zbieranie informacji o kliencie – może obejmować pozyskanie danych o dokumentach tożsamości w celu weryfikacji tożsamości, a także zapytania o źródło dochodu i cel transakcji. Instytucje finansowe sprawdzają też, czy relacje z kontrahentami nie naruszają sankcji międzynarodowych i polskich i czy są uzasadnione w kontekście prowadzonej działalności. 
  2. Weryfikacja danych – przykładowo w przypadku dokumentów tożsamości może polegać na przesłaniu ich do weryfikacji w systemach państwowych. Ponadto bank pobiera oświadczenia FATCA oraz CRS i weryfikuje ich zgodność z pozostałymi danymi.
  3. Analiza ryzyka – wybrane informacje pozyskane w procesie KYC, transakcje lub niestandardowe operacje mogą być uznane za bardziej ryzykowne, a zatem mogą wymagać zastosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego.
  4. Monitorowanie transakcji – ma charakter ciągły i pozwala identyfikować i weryfikować podejrzane transakcje. Jeśli zostaną one wykryte, przedsiębiorstwo musi podjąć kroki mające na celu zminimalizowanie ryzyka strat finansowych, a także zgłosić takie operacje do właściwych organów.

Co ważne, lista procedur KYC może w niektórych przypadkach obejmować również inne działania, jeśli dana sytuacja wymaga pozyskania dodatkowych danych.

Wszystkie dane są zbierane z wykorzystaniem legalnych i wiarygodnych źródeł. Wśród nich na przykładzie procedur KYC w banku można wskazać np.:

  • dokumenty i bazy rejestrowe organów państwowych np. CEIDG lub REGON,
  • dokumentację finansową np. raporty KRS,
  • oficjalne źródła internetowe, np. strona internetowa przedsiębiorstwa,
  • informacje o produktach bankowych lub usługach, z których korzysta klient w danej instytucji finansowej.

Przepisy prawa wymagają od instytucji monitorowania na bieżąco aktywności klientów i transakcji, ale również aktualizacji danych. Stosowanie procedur KYC to nie tylko obowiązek – dzięki temu możliwe jest budowanie i rozwijanie bezpiecznego środowiska biznesowego dla wszystkich podmiotów, które w nim działają. A w tym dla Twojej firmy.
 

1 FATCA (ang. Foreign Account Tax Compliance Act) -  amerykańska regulacja, która nakłada na zagraniczne (nieamerykańskie) instytucje finansowe, w tym polskie banki, obowiązek przekazywania lokalnym władzom podatkowym określonych informacji o rachunkach prowadzonych dla podatników USA.

2 CRS - jest to standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard), który wymaga zgłaszania i gromadzenia informacji dotyczących rezydencji podatkowej klientów. Obowiązuje instytucje finansowe na całym świecie.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja