Jak wybrać nazwę firmy? Na to musisz zwrócić uwagę!

5 min

Karteczki do notowania na biurku

Na początku proces wyboru nazwy firmy może wydawać się trudny, ale gwarantujemy Ci, że jest tak, jak w piosence Anny Jantar: najtrudniejszy pierwszy krok. W tym artykule podpowiemy Ci, jak wybrać nazwę firmy jednoosobowej, by nie żałować tej decyzji.

Nazwa ma znaczenie. To właśnie ona pokazuje, jaką marką jesteś, co robisz i do kogo chcesz trafić. Dobre, chwytliwe określenie to podstawa, bez której nie warto myśleć o zakładaniu firmy: podanie nazwy przedsiębiorstwa jest niezbędne już przy rejestracji działalności. Oto nasz poradnik, jak znaleźć najlepszą nazwę dla swojej firmy.

Jak wybrać nazwę dla firmy – najważniejsze zasady

W Polsce wybór nazwy przedsiębiorstwa reguluje prawo. Na pytania: „jak nazwać działalność gospodarczą?”, „jak nazwać własną firmę?”, odpowiadamy następująco: nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej musi zawierać w sobie imię i nazwisko jej właściciela lub właścicielki. Jednak po wpisaniu imienia i nazwiska możesz dodać też inną nazwę – tę, którą pokażesz światu.

Druga zasada wiąże się ze sprawdzeniem dostępności. Przede wszystkim upewnij się w bazie CEIDG i KRS, że firma identycznie lub podobnie brzmiąca nie działa już na rynku. W internecie zweryfikuj też analogicznie nazwaną domenę internetową.

Jeśli znajdziesz sporo podmiotów o podobnej nazwie, może to oznaczać, że trzeba zmienić swoje plany. Na pewno musisz rozważyć taką decyzję, jeśli konkurencyjna firma działa w tym samym lub podobnym obszarze rynku do tego, w którym chcesz spróbować swoich sił.

Większość przedsiębiorców ma świadomość, jak duże znaczenie ma nazwa, jednak działalność gospodarcza to nie tylko człowiek stojący za daną firmą, ale też rodzaj wytwarzanych produktów czy proponowanych usług. Dlatego wypisz wszystkie skojarzenia, które mogą pomóc Ci pokazać, czym się zajmujesz.

Niezbędne informacje dotyczące prawnych aspektów zakładania działalności gospodarczej znajdziesz w rządowym serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy. Pamiętaj też, że możesz założyć swój biznes, korzystając z naszej strony. Więcej o tym, jak to zrobić, przeczytasz tutaj.

Skąd wziąć pomysł na nazwę firmy?

Wiesz już, że nazwa jednoosobowej firmy to bardzo ważny element, dlatego warto przy jej wyborze skorzystać z kilku metod.

Nazwa firmy to składowa część jej wizerunku, podobnie jak logo. Warto więc zadać sobie kilka pytań, zanim zaczniesz zastanawiać się, które z wymyślonych przez Ciebie określeń jest najbardziej trafne.

  1. Zdefiniuj grupę odbiorców, dla której tworzysz dany produkt lub kreujesz usługę.
     
  2. Pomyśl, co konkretnie oferujesz.
     
  3. Dowiedz się, gdzie jest Twój klient – w jakich miejscach robi zakupy.
     
  4. Odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego chcesz działać w danej branży.
     
  5. Zastanów się, w jaki sposób możesz osiągnąć zamierzone przez siebie cele – dzięki temu o wiele łatwiej znajdziesz istotne komponenty do stworzenia nazwy firmy.
     

Podczas szukania odpowiedzi możesz zacząć wypisywać wszystkie skojarzenia, które pasują do firmy, którą chcesz stworzyć. Do imienia i nazwiska dodaj krótki opis, czym dokładnie się zajmujesz bądź też dane personalne uzupełnij jakimś oryginalnym słowem. Warto zadbać o to, by Twoja nazwa z łatwością dała się zapamiętać oraz była prosta w zapisie i wymowie, a stworzenie skrótu było łatwe.

Najlepsze pomysły to najczęściej te, które są dostępne na wyciągnięcie ręki. Nazwa firmy to ten aspekt, który nie tylko pokazuje Twoją zaradność biznesową, ale przede wszystkim kreatywność. Jeśli jednak nie chcesz  samodzielnie wymyślić nazwy dla Twojej firmy, skorzystaj z pomocy specjalistów z branży namingowej. To właśnie oni stworzą dla Ciebie propozycję, która nie tylko będzie idealnie współgrała z profilem firmy, czy też odpowiadała na potrzeby Twoich potencjalnych klientów, ale co ważne, będzie zgodna z przepisami prawa.

Poza możliwością skorzystania z pomocy profesjonalistów czy „zabawy” w skojarzenia, o których już pisaliśmy, możesz wybrać darmowe programy służące do tworzenia nazw. Warto wybierać takie, które pozwalają na łączenie słów w ciekawe kombinacje. Doskonale radzą sobie one z tworzeniem nazw w języku angielskim, ale będą też dobrym źródłem inspiracji, jeśli chodzi o naming w języku polskim.

Zrób też krótką i rzeczową analizę nazw konkurencyjnych firm. Wypisz je wszystkie i zweryfikuj, co Ci się w nich podoba, a co uważasz za niepasujące do branży. Może w ten sposób wpadniesz na cenny trop.

Jak wybrać nazwę firmy – o czym należy pamiętać?

Dobra nazwa dla firmy najczęściej w jednym słowie oddaje charakter działalności. W prostym haśle zawrzyj to, co robisz – firma powinna kojarzyć się z produktami lub usługami, które znajdują się w Twojej ofercie.

Koniecznie też sprawdź, co dana nazwa oznacza na rynku, na którym chcesz sprzedawać swój produkt. Przykładowo w języku czeskim jahoda to „truskawka”, hiszpańskie firma to „podpis”, a włoskie provvisione nie jest bynajmniej prowizją, a „zaopatrzeniem”. Istnieje nawet konkretna nazwa na takie pułapki językowe – fałszywi przyjaciele. Zadbaj też o pozytywne odczucia względem nazwy marki, którą tworzysz.

Widzisz? Wymyślanie nazwy nie jest takie trudne. Wystarczy tylko, że zaczniesz się nad nią zastanawiać, a skojarzenia pojawią się same. Później,  krok po kroku, stosując się do wskazówek, które dla Ciebie zebraliśmy, na pewno stworzysz kilka ciekawych pomysłów. Na koniec zapytaj innych o zdanie – krytyka bądź pochwała najbliższych może być najlepszą wskazówką podczas wybierania odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja