Mała produkcja – co się opłaca i w co inwestować?

6 min

przedsiebiorczyni podlewa rośliny na sprzedaż

Chcesz założyć własną firmę i szukasz pomysłu na biznes na wsi? A może od dawna rozwijasz jakąś twórczą pasję i marzysz, by w końcu uczynić z hobby źródło zarobku? Pora zainteresować się tzw. małą produkcją. Sprawdź, jaka działalność się opłaca i jak rozkręcić dobry biznes od zera.

Jaką działalność nazywamy małą produkcją?

Mała produkcja – jak sama nazwa wskazuje – odnosi się do działalności produkcyjnej  o charakterze rzemieślniczym na niedużą skalę. W zależności od liczby zatrudnionych pracowników oraz przychodów może być zaklasyfikowana jako:

  • mikroprzedsiębiorstwo – liczba pracowników nie jest większa niż 10, a dochody nie przekraczają kwoty będącej równowartością 2 milionów euro;
  • małe przedsiębiorstwo – zatrudnia nie więcej niż 25 pracowników, a roczny obrót netto nie przekracza kwoty będącej równowartością 10 milionów euro.

Małą produkcją można nazwać również działalność jednoosobową, obejmującą prostą produkcję w domu – bez pomocy dodatkowych pracowników.

Najpopularniejsze przedmioty w małej produkcji

Nawet jeśli do założenia własnej działalności nie skłoniła Cię Twoja unikalna pasja i jeszcze nie wiesz, w jakiej dziedzinie chcesz rozkręcić firmę, wciąż możesz znaleźć swoją niszę. Nie zrażaj się wizją rozwijania biznesu od zera. Na wsi, w mieście, na przedmieściach – gdziekolwiek jesteś, możesz rozwinąć skrzydła, o ile znajdziesz dla swojej marki miejsce na rynku. Zanim zadasz sobie pytanie, co opłaca się produkować, przemyśl, jaki produkt nie zginie w gąszczu gadżetów i co może być jego wyróżnikiem, siłą przebicia.

Obecnie w ramach małej produkcji najczęściej powstają:

  • ekologiczne świece – sektor produktów eko jest intensywnie eksploatowany, a idea przyjazności naturze napędza niejeden biznes. Ręczne wytwarzanie świec z wysokiej jakości komponentów o wyjątkowych walorach estetycznych jest możliwe nawet w domowym zaciszu, a nabycie umiejętności wcale nie jest bardzo skomplikowane. Dostępnych jest wiele kursów online, z których krok po kroku można nauczyć się, jak proste komponenty przeobrazić w pachnącą ozdobę;
  • naturalne kosmetyki – podstawowa znajomość teorii wystarczy, by rozpocząć tworzenie receptur ekologicznych preparatów i realizowanie indywidualnych zamówień. Mała produkcja pozwala na dbanie o najwyższą jakość i oferowanie konkurencyjnych produktów o wyjątkowych walorach, których próżno szukać w tzw. sieciówkach. Personalizacja opakowań może być dodatkowym atutem;
  • ozdoby i zabawki – w ostatnim czasie do łask wracają techniki wytwórstwa babć i prababć: szydełkowanie, dzierganie, haftowanie, wyplatanie, szycie, filcowanie… Metod tworzenia ozdób i zabawek jest mnóstwo, a każda z nich może posłużyć do wykreowania unikalnej wartości. Działalność zorientowana na specyfice danego sezonu może okazać się strzałem w dziesiątkę i szybko nabrać rozpędu. W okresie bożonarodzeniowym warto skupić się np. na dekoracjach świątecznych lub zimowych akcesoriach, a w sezonie letnim na motywach wielkanocnych lub wakacyjnych;
  • kartki okolicznościowe, albumy typu scrapbook – umiejętności manualne i poczucie smaku wystarczą, by rozpocząć małą produkcję personalizowanych artykułów papierniczych. W roku nie brakuje świąt, które są znakomitą okazją do obdarowania bliskich lub uczczenia wyjątkowego momentu unikalną, ręcznie malowaną lub chałupniczo wytworzoną pamiątką, taką jak album fotograficzny czy ramka na zdjęcie;
  • biżuteria handmade – wyróżnikiem wyrobów biżuteryjnych może być nietypowy materiał, unikalna technika, niekonwencjonalna forma czy personalizacja. Kolekcje można dopasować do określonej grupy docelowej, sezonu czy okazji. 

Analiza rynku i identyfikacja nisz

Pamiętaj jednak, że każdy biznes zaczyna się od pomysłu i jest napędzany przez zaangażowanie, ale determinacja i błyskotliwość nie wystarczą, by osiągnąć sukces. Nawet teoretycznie najbardziej opłacalna produkcja czy perfekcyjnie dopracowany pomysł na biznes nie zaowocują zyskami, jeśli przedmiot nie przebije się na rynku i nie spełni konsumenckich oczekiwań.

Rozpocznij od przeprowadzenia analizy rynku, czyli zgromadzenia, przeanalizowania i zinterpretowania danych o interesującym Cię sektorze. Przyjrzyj się bliżej kwestiom związanym z popytem, podażą, cenami, zachowaniem konkurencji i oczekiwaniami klientów. Analizy możesz dokonać z wykorzystaniem jednej z dwóch metod.

  • Metoda ilościowa – zbierz niezbędne dane z pomocą kwestionariuszy i ankiet.
  • Metoda jakościowa – przeprowadź wywiady lub obserwacje, a następnie przyjrzyj się dokładnie zachowaniom klientów, postrzeganiu danych produktów itp.

Najlepszy rezultat daje połączenie badań jakościowych i ilościowych. Na etapie planowania biznesu warto skoncentrować się na dokładnym poznaniu potencjalnego klienta – jego potrzeb, zwyczajów, zachowań i reakcji. Ten moment to też wstęp do identyfikacji niszy. Zanim ruszysz z produkcją i zainwestujesz w swój pomysł, musisz sprawdzić przede wszystkim:
czy jest zapotrzebowanie na produkty, które planujesz oferować?

  • jakie są oczekiwania klientów w tym sektorze i czy jesteś w stanie je zaspokoić?
  • czy istnieje aktywna konkurencja i czy jesteś w stanie się przebić, oferując unikalną wartość?
  • czy masz szansę na rozwój w niszy?

Jeśli dane potwierdzają, że Twój produkt ma szansę odnaleźć się na rynku, możesz przejść do etapu planowania strategii produkcyjnej i marketingowej.

Strategie marketingowe dla małej produkcji

Na etapie opracowywania strategii marketingowej przydadzą Ci się informacje zebrane podczas analizowania rynku i identyfikacji niszy. 

Możesz oprzeć proces na 6 prostych krokach.

  • Określ cele – wykorzystaj koncepcję SMART i sformułuj cel, który jest konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie.
  • Oceń sytuację rynkową – przeprowadź analizę SWOT i zidentyfikuj mocne strony biznesu, szanse na rozwój oraz ewentualne zagrożenia i wyzwania.
  • Określ grupę docelową i poznaj potencjalnych klientów – dokonaj segmentacji rynku i sprecyzuj, dla kogo chcesz produkować wyroby. 
  • Zdefiniuj unikalne wartości Twojego produktu – sformułuj Brand Value Proposition (BVP) i Unique Selling Proposition (USP), które wyróżnią Twoją markę spośród innych.
  • Wybierz adekwatny sposób komunikacji z klientami – stwórz strategię komunikacji uwzględniającą misję, wartości, język, styl i inne ramy publikacji. Przemyśl też, jaki kanał skupia potencjalnych nabywców Twoich produktów i gdzie warto wdrożyć działania marketingowe.
  • Przygotuj plan marketingowy – przeanalizuj wszystkie informacje i zaplanuj konkretne działania w ramach content marketingu, social mediów, kampanii reklamowych czy SEO. Pamiętaj, że rynek nieustannie się zmienia, a strategię musisz stale doskonalić i dopasowywać do dynamicznej sytuacji.

Nie zapominaj, jak ważna jest ewaluacja. Monitoruj efekty działań, weryfikuj, co przynosi zadowalający rezultat, a co zupełnie się nie sprawdza i słuchaj swoich klientów. Wszelkie niepowodzenia traktuj jak bezcenne informacje i zachowaj elastyczność – gotowość na zmiany to fundament budowania każdego nowoczesnego biznesu – na wsi, w mieście czy w sieci. 

Zarządzanie kosztami w małej produkcji

W każdej branży oprócz satysfakcji przedsiębiorcy i renomy marki miarą sukcesu jest również zysk. Nie ma znaczenia, czy prowadzisz mały sklep na wsi, czy sprzedajesz online: optymalizacja kosztów to fundament zarządzania produkcją i rozwijania biznesu. 

W swojej działalności będziesz ponosić koszty klasyfikowane jako:

  • bezpośrednie – obejmują wydatki na działalność operacyjną i są informacją o tym, ile sumarycznie kosztuje wytworzenie przedmiotu. Obejmują koszty pracy i wartość zużytych zasobów. Zależą od wielkości produkcji. Zaliczają się do nich: koszty materiałów, pensje, wydatki na energię itp.;
  • pośrednie – uwzględniają wydatki niezbędne do utrzymania produkcji i nie dotyczą realizacji konkretnego zlecenia. Są to np. wydatki związane z naprawą narzędzi, opłaty za wynajem lub transport, koszty promocji itp.

Ponadto koszty w małej produkcji można podzielić na te, które są uzależnione od skali działalności i te niezależne od wolumenu produkcji, czyli:

  • koszty zmienne – rosną, kiedy produkcja zwiększa zakres. Klasyfikują się do nich np. ceny surowców czy energii oraz czas pracy;
  • koszty stałe – nie zmieniają się bez względu na wielkość produkcji, ale mogą zależeć od stosowanych technologii i rozwiązań. Można je zatem optymalizować, np. wprowadzając innowacje i modyfikując model zarządzania. Wśród nich znajdują się m.in. koszty wynajmu czy pensje pracowników.

Szacowanie kosztów produkcyjnych wygląda inaczej w zależności od branży i skali działalności. Na kalkulację wpływa również sytuacja gospodarcza, np. inflacja. Musisz znać koszty składników produkcji i umiejętnie je identyfikować, by wycenić produkt, ale i:

  • móc sprawnie zarządzać biznesem, 
  • wprowadzać niezbędne modyfikacje, 
  • optymalizować wydatki,
  • planować strategię sprzedażową. 

Monitorowanie wydatków pozwala np. uniknąć sytuacji, w której biznes przestaje być rentowny, a koszty produkcji przewyższają zysk.

Inwestycje w małą produkcję – co warto wiedzieć?

Działalność w sektorze małej produkcji może być pod wieloma względami bardzo kusząca:

  • najczęściej na początkowym etapie nie wymaga wysokich inwestycji, a może przynieść zyski i wiele korzyści;
  • działalność na małą skalę umożliwia kontrolę nad jakością produktów, co pozwala oferować konkurencyjne wyroby;
  • produkty „rzemieślnicze” są unikalne i przyciągają klientów niechętnie inwestujących w masowe towary;
  • drobna produkcja wyróżnia się elastycznością w zakresie kosztów i pozwala ograniczyć wydatki na magazynowanie czy zakup niezbędnych materiałów;
  • charakter działalności sprzyja budowaniu trwałych relacji z klientami, a tzw. marketing szeptany to świetny sposób promowania produktów;
  • indywidualne podejście i opcje personalizacji to atuty szczególnie cenione w XXI wieku, które sprzyjają rozwijaniu skrzydeł i czerpaniu zysków z różnorodnych pasji.

Podpowiadamy, że na początkowym etapie rozwijania małego produkcyjnego biznesu i czynienia inwestycji możesz skorzystać z różnych form wsparcia. Jest wiele sposobów pozyskania dotacji rządowych i pozarządowych wspierających młodych przedsiębiorców, ułatwiających przekwalifikowanie czy nabywanie nowych umiejętności zawodowych lub rozkręcanie ekobiznesu. Pamiętaj, że inwestycja w siebie zawsze się opłaca!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy

  • #na startwięcej artykułów z tagiem:#na start
  • #bizneswięcej artykułów z tagiem:#biznes
  • #podatkiwięcej artykułów z tagiem:#podatki
  • #marketingwięcej artykułów z tagiem:#marketing
  • #prawowięcej artykułów z tagiem:#prawo
  • #strategiawięcej artykułów z tagiem:#strategia
  • #pracownicywięcej artykułów z tagiem:#pracownicy
  • #księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#księgowość
  • #wideowięcej artykułów z tagiem:#wideo
  • #finansowaniewięcej artykułów z tagiem:#finansowanie
  • #sprzedażwięcej artykułów z tagiem:#sprzedaż
  • #ekowięcej artykułów z tagiem:#eko
  • #markawięcej artykułów z tagiem:#marka
  • #ESGwięcej artykułów z tagiem:#ESG
  • #pomysł na bizneswięcej artykułów z tagiem:#pomysł na biznes
  • #e-commercewięcej artykułów z tagiem:#e-commerce
  • #zmiany w prawiewięcej artykułów z tagiem:#zmiany w prawie
  • #wsparcie dla firmwięcej artykułów z tagiem:#wsparcie dla firm
  • #automatyzacjawięcej artykułów z tagiem:#automatyzacja
  • #internetwięcej artykułów z tagiem:#internet
  • #przewodnikwięcej artykułów z tagiem:#przewodnik
  • #AIwięcej artykułów z tagiem:#AI
  • #samodzielna księgowośćwięcej artykułów z tagiem:#samodzielna księgowość
  • #SEOwięcej artykułów z tagiem:#SEO
  • #ZUSwięcej artykułów z tagiem:#ZUS
  • #leasingwięcej artykułów z tagiem:#leasing
  • #service designwięcej artykułów z tagiem:#service design
  • #instrukcjawięcej artykułów z tagiem:#instrukcja
  • #dokumentywięcej artykułów z tagiem:#dokumenty
  • #kredytwięcej artykułów z tagiem:#kredyt
  • #dotacjewięcej artykułów z tagiem:#dotacje
  • #media społecznościowewięcej artykułów z tagiem:#media społecznościowe
  • #RODOwięcej artykułów z tagiem:#RODO
  • #oszczędnościwięcej artykułów z tagiem:#oszczędności
  • #fakturywięcej artykułów z tagiem:#faktury
  • #bankowośćwięcej artykułów z tagiem:#bankowość
  • #technologiewięcej artykułów z tagiem:#technologie
  • #ochrona środowiskawięcej artykułów z tagiem:#ochrona środowiska
  • #ITwięcej artykułów z tagiem:#IT
  • #podcastwięcej artykułów z tagiem:#podcast
  • #kontrahentwięcej artykułów z tagiem:#kontrahent
  • #analizawięcej artykułów z tagiem:#analiza
  • #google analyticswięcej artykułów z tagiem:#google analytics
  • #ubezpieczeniewięcej artykułów z tagiem:#ubezpieczenie
  • #Polski Ładwięcej artykułów z tagiem:#Polski Ład
  • #umowywięcej artykułów z tagiem:#umowy
  • #badaniewięcej artykułów z tagiem:#badanie
  • #długiwięcej artykułów z tagiem:#długi
  • #faktoringwięcej artykułów z tagiem:#faktoring
  • #USwięcej artykułów z tagiem:#US
  • #konkurencjawięcej artykułów z tagiem:#konkurencja
  • #wynagrodzeniawięcej artykułów z tagiem:#wynagrodzenia
  • #płynność finansowawięcej artykułów z tagiem:#płynność finansowa
  • #urlopywięcej artykułów z tagiem:#urlopy
  • #CEIDGwięcej artykułów z tagiem:#CEIDG
  • #inwestycjewięcej artykułów z tagiem:#inwestycje
  • #zakupywięcej artykułów z tagiem:#zakupy
  • #zdolność kredytowawięcej artykułów z tagiem:#zdolność kredytowa
  • #webinarwięcej artykułów z tagiem:#webinar
  • #kosztywięcej artykułów z tagiem:#koszty
  • #REGONwięcej artykułów z tagiem:#REGON
  • #współpracawięcej artykułów z tagiem:#współpraca
  • #SEMwięcej artykułów z tagiem:#SEM
  • #gwarancjawięcej artykułów z tagiem:#gwarancja
  • #BHPwięcej artykułów z tagiem:#BHP