Mała produkcja – co się opłaca i w co inwestować?
Chcesz założyć własną firmę i szukasz pomysłu na biznes na wsi? A może od dawna rozwijasz jakąś twórczą pasję i marzysz, by w końcu uczynić z hobby źródło zarobku? Pora zainteresować się tzw. małą produkcją. Sprawdź, jaka działalność się opłaca i jak rozkręcić dobry biznes od zera.
Jaką działalność nazywamy małą produkcją?
Mała produkcja – jak sama nazwa wskazuje – odnosi się do działalności produkcyjnej o charakterze rzemieślniczym na niedużą skalę. W zależności od liczby zatrudnionych pracowników oraz przychodów może być zaklasyfikowana jako:
- mikroprzedsiębiorstwo – liczba pracowników nie jest większa niż 10, a dochody nie przekraczają kwoty będącej równowartością 2 milionów euro;
- małe przedsiębiorstwo – zatrudnia nie więcej niż 25 pracowników, a roczny obrót netto nie przekracza kwoty będącej równowartością 10 milionów euro.
Małą produkcją można nazwać również działalność jednoosobową, obejmującą prostą produkcję w domu – bez pomocy dodatkowych pracowników.
Najpopularniejsze przedmioty w małej produkcji
Nawet jeśli do założenia własnej działalności nie skłoniła Cię Twoja unikalna pasja i jeszcze nie wiesz, w jakiej dziedzinie chcesz rozkręcić firmę, wciąż możesz znaleźć swoją niszę. Nie zrażaj się wizją rozwijania biznesu od zera. Na wsi, w mieście, na przedmieściach – gdziekolwiek jesteś, możesz rozwinąć skrzydła, o ile znajdziesz dla swojej marki miejsce na rynku. Zanim zadasz sobie pytanie, co opłaca się produkować, przemyśl, jaki produkt nie zginie w gąszczu gadżetów i co może być jego wyróżnikiem, siłą przebicia.
Obecnie w ramach małej produkcji najczęściej powstają:
- ekologiczne świece – sektor produktów eko jest intensywnie eksploatowany, a idea przyjazności naturze napędza niejeden biznes. Ręczne wytwarzanie świec z wysokiej jakości komponentów o wyjątkowych walorach estetycznych jest możliwe nawet w domowym zaciszu, a nabycie umiejętności wcale nie jest bardzo skomplikowane. Dostępnych jest wiele kursów online, z których krok po kroku można nauczyć się, jak proste komponenty przeobrazić w pachnącą ozdobę;
- naturalne kosmetyki – podstawowa znajomość teorii wystarczy, by rozpocząć tworzenie receptur ekologicznych preparatów i realizowanie indywidualnych zamówień. Mała produkcja pozwala na dbanie o najwyższą jakość i oferowanie konkurencyjnych produktów o wyjątkowych walorach, których próżno szukać w tzw. sieciówkach. Personalizacja opakowań może być dodatkowym atutem;
- ozdoby i zabawki – w ostatnim czasie do łask wracają techniki wytwórstwa babć i prababć: szydełkowanie, dzierganie, haftowanie, wyplatanie, szycie, filcowanie… Metod tworzenia ozdób i zabawek jest mnóstwo, a każda z nich może posłużyć do wykreowania unikalnej wartości. Działalność zorientowana na specyfice danego sezonu może okazać się strzałem w dziesiątkę i szybko nabrać rozpędu. W okresie bożonarodzeniowym warto skupić się np. na dekoracjach świątecznych lub zimowych akcesoriach, a w sezonie letnim na motywach wielkanocnych lub wakacyjnych;
- kartki okolicznościowe, albumy typu scrapbook – umiejętności manualne i poczucie smaku wystarczą, by rozpocząć małą produkcję personalizowanych artykułów papierniczych. W roku nie brakuje świąt, które są znakomitą okazją do obdarowania bliskich lub uczczenia wyjątkowego momentu unikalną, ręcznie malowaną lub chałupniczo wytworzoną pamiątką, taką jak album fotograficzny czy ramka na zdjęcie;
- biżuteria handmade – wyróżnikiem wyrobów biżuteryjnych może być nietypowy materiał, unikalna technika, niekonwencjonalna forma czy personalizacja. Kolekcje można dopasować do określonej grupy docelowej, sezonu czy okazji.
Analiza rynku i identyfikacja nisz
Pamiętaj jednak, że każdy biznes zaczyna się od pomysłu i jest napędzany przez zaangażowanie, ale determinacja i błyskotliwość nie wystarczą, by osiągnąć sukces. Nawet teoretycznie najbardziej opłacalna produkcja czy perfekcyjnie dopracowany pomysł na biznes nie zaowocują zyskami, jeśli przedmiot nie przebije się na rynku i nie spełni konsumenckich oczekiwań.
Rozpocznij od przeprowadzenia analizy rynku, czyli zgromadzenia, przeanalizowania i zinterpretowania danych o interesującym Cię sektorze. Przyjrzyj się bliżej kwestiom związanym z popytem, podażą, cenami, zachowaniem konkurencji i oczekiwaniami klientów. Analizy możesz dokonać z wykorzystaniem jednej z dwóch metod.
- Metoda ilościowa – zbierz niezbędne dane z pomocą kwestionariuszy i ankiet.
- Metoda jakościowa – przeprowadź wywiady lub obserwacje, a następnie przyjrzyj się dokładnie zachowaniom klientów, postrzeganiu danych produktów itp.
Najlepszy rezultat daje połączenie badań jakościowych i ilościowych. Na etapie planowania biznesu warto skoncentrować się na dokładnym poznaniu potencjalnego klienta – jego potrzeb, zwyczajów, zachowań i reakcji. Ten moment to też wstęp do identyfikacji niszy. Zanim ruszysz z produkcją i zainwestujesz w swój pomysł, musisz sprawdzić przede wszystkim:
czy jest zapotrzebowanie na produkty, które planujesz oferować?
- jakie są oczekiwania klientów w tym sektorze i czy jesteś w stanie je zaspokoić?
- czy istnieje aktywna konkurencja i czy jesteś w stanie się przebić, oferując unikalną wartość?
- czy masz szansę na rozwój w niszy?
Jeśli dane potwierdzają, że Twój produkt ma szansę odnaleźć się na rynku, możesz przejść do etapu planowania strategii produkcyjnej i marketingowej.
Strategie marketingowe dla małej produkcji
Na etapie opracowywania strategii marketingowej przydadzą Ci się informacje zebrane podczas analizowania rynku i identyfikacji niszy.
Możesz oprzeć proces na 6 prostych krokach.
- Określ cele – wykorzystaj koncepcję SMART i sformułuj cel, który jest konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie.
- Oceń sytuację rynkową – przeprowadź analizę SWOT i zidentyfikuj mocne strony biznesu, szanse na rozwój oraz ewentualne zagrożenia i wyzwania.
- Określ grupę docelową i poznaj potencjalnych klientów – dokonaj segmentacji rynku i sprecyzuj, dla kogo chcesz produkować wyroby.
- Zdefiniuj unikalne wartości Twojego produktu – sformułuj Brand Value Proposition (BVP) i Unique Selling Proposition (USP), które wyróżnią Twoją markę spośród innych.
- Wybierz adekwatny sposób komunikacji z klientami – stwórz strategię komunikacji uwzględniającą misję, wartości, język, styl i inne ramy publikacji. Przemyśl też, jaki kanał skupia potencjalnych nabywców Twoich produktów i gdzie warto wdrożyć działania marketingowe.
- Przygotuj plan marketingowy – przeanalizuj wszystkie informacje i zaplanuj konkretne działania w ramach content marketingu, social mediów, kampanii reklamowych czy SEO. Pamiętaj, że rynek nieustannie się zmienia, a strategię musisz stale doskonalić i dopasowywać do dynamicznej sytuacji.
Nie zapominaj, jak ważna jest ewaluacja. Monitoruj efekty działań, weryfikuj, co przynosi zadowalający rezultat, a co zupełnie się nie sprawdza i słuchaj swoich klientów. Wszelkie niepowodzenia traktuj jak bezcenne informacje i zachowaj elastyczność – gotowość na zmiany to fundament budowania każdego nowoczesnego biznesu – na wsi, w mieście czy w sieci.
Zarządzanie kosztami w małej produkcji
W każdej branży oprócz satysfakcji przedsiębiorcy i renomy marki miarą sukcesu jest również zysk. Nie ma znaczenia, czy prowadzisz mały sklep na wsi, czy sprzedajesz online: optymalizacja kosztów to fundament zarządzania produkcją i rozwijania biznesu.
W swojej działalności będziesz ponosić koszty klasyfikowane jako:
- bezpośrednie – obejmują wydatki na działalność operacyjną i są informacją o tym, ile sumarycznie kosztuje wytworzenie przedmiotu. Obejmują koszty pracy i wartość zużytych zasobów. Zależą od wielkości produkcji. Zaliczają się do nich: koszty materiałów, pensje, wydatki na energię itp.;
- pośrednie – uwzględniają wydatki niezbędne do utrzymania produkcji i nie dotyczą realizacji konkretnego zlecenia. Są to np. wydatki związane z naprawą narzędzi, opłaty za wynajem lub transport, koszty promocji itp.
Ponadto koszty w małej produkcji można podzielić na te, które są uzależnione od skali działalności i te niezależne od wolumenu produkcji, czyli:
- koszty zmienne – rosną, kiedy produkcja zwiększa zakres. Klasyfikują się do nich np. ceny surowców czy energii oraz czas pracy;
- koszty stałe – nie zmieniają się bez względu na wielkość produkcji, ale mogą zależeć od stosowanych technologii i rozwiązań. Można je zatem optymalizować, np. wprowadzając innowacje i modyfikując model zarządzania. Wśród nich znajdują się m.in. koszty wynajmu czy pensje pracowników.
Szacowanie kosztów produkcyjnych wygląda inaczej w zależności od branży i skali działalności. Na kalkulację wpływa również sytuacja gospodarcza, np. inflacja. Musisz znać koszty składników produkcji i umiejętnie je identyfikować, by wycenić produkt, ale i:
- móc sprawnie zarządzać biznesem,
- wprowadzać niezbędne modyfikacje,
- optymalizować wydatki,
- planować strategię sprzedażową.
Monitorowanie wydatków pozwala np. uniknąć sytuacji, w której biznes przestaje być rentowny, a koszty produkcji przewyższają zysk.
Inwestycje w małą produkcję – co warto wiedzieć?
Działalność w sektorze małej produkcji może być pod wieloma względami bardzo kusząca:
- najczęściej na początkowym etapie nie wymaga wysokich inwestycji, a może przynieść zyski i wiele korzyści;
- działalność na małą skalę umożliwia kontrolę nad jakością produktów, co pozwala oferować konkurencyjne wyroby;
- produkty „rzemieślnicze” są unikalne i przyciągają klientów niechętnie inwestujących w masowe towary;
- drobna produkcja wyróżnia się elastycznością w zakresie kosztów i pozwala ograniczyć wydatki na magazynowanie czy zakup niezbędnych materiałów;
- charakter działalności sprzyja budowaniu trwałych relacji z klientami, a tzw. marketing szeptany to świetny sposób promowania produktów;
- indywidualne podejście i opcje personalizacji to atuty szczególnie cenione w XXI wieku, które sprzyjają rozwijaniu skrzydeł i czerpaniu zysków z różnorodnych pasji.
Podpowiadamy, że na początkowym etapie rozwijania małego produkcyjnego biznesu i czynienia inwestycji możesz skorzystać z różnych form wsparcia. Jest wiele sposobów pozyskania dotacji rządowych i pozarządowych wspierających młodych przedsiębiorców, ułatwiających przekwalifikowanie czy nabywanie nowych umiejętności zawodowych lub rozkręcanie ekobiznesu. Pamiętaj, że inwestycja w siebie zawsze się opłaca!
Polecamy
- 3 decyzje na start. Wybierz domenę, hosting i certyfikat SSLczas czytania7minuty01.12.2022Wybór dobrej nazwy strony internetowej to dopiero początek. Dowiedz się, jak wybrać domenę i hosting, aby cieszyć się bezpieczeństwem i szybkością
- Persony i grupy docelowe – czyli kim jest Twój klient?czas czytania6minuty09.12.2022Persona pomoże Ci zaprojektować dobry produkt lub usługę. Może też znacząco ułatwić rozwój biznesu i pomóc Ci zaplanować skuteczne działania marketingowe. Sprawdź!
- Jak wybrać nazwę firmy? Na to musisz zwrócić uwagę!czas czytania5minuty01.12.2022Na początku proces wyboru nazwy firmy może wydawać się trudny. Jednak nic bardziej mylnego. Dowiedz się więcej!
- 9 pomysłów na biznes dla studenta – jak zarobić na studiach?czas czytania10minuty22.06.2023Zastanawiasz się nad założeniem własnej firmy jeszcze podczas studiów? Sprawdź nasze pomysły!
- Zabezpieczenia pożyczek i kredytów – co warto wiedzieć na ten temat?czas czytania8minuty23.01.2023Planujesz inwestycje i w związku z tym będziesz korzystać z zewnętrznego finansowania? Wpływ na koszt kredytu ma m.in. jego zabezpieczenie. Zastanów się, co może je stanowić.
- Dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczejczas czytania8minuty20.12.2022Myślisz nad założeniem własnej działalności gospodarczej? Po rejestracji jako osoba bezrobotna, możesz uzyskać pomoc finansową na rozkręcenie biznesu.