Cześć! Zastanawiasz się czym jest ankieta, kiedy warto po nią sięgnąć i jak ułożyć pytania, żeby zebrać potrzebne informacje? W takim razie ten film jest dla Ciebie!
Ankieta badawcza to jedna z najpopularniejszych technik zbierania danych i informacji o klientach. Z pewnością znasz ją z własnego doświadczenia. Mam dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym w pełni wykorzystasz jej potencjał.
Dane pomogą Ci podjąć właściwe decyzje biznesowe. Zanim jednak zaczniesz je zbierać, koniecznie zadaj sobie pytanie, jakich informacji potrzebujesz.
Jakie są sposoby zbierania danych?
Badania dzielimy na ilościowe – w tym właśnie ankietę – oraz jakościowe.
Dane ilościowe odpowiedzą na pytanie „ile”. Pokażą skalę zjawiska – czy coś występuje rzadko, a może jest normą. W łatwy sposób zwizualizujesz wyniki na wykresie lub diagramie. Wizualna reprezentacja danych ułatwi Ci ich analizę w kolejnych krokach.
Żeby poznać przyczyny takiego stanu rzeczy, musisz sięgnąć po dane jakościowe. To dzięki nim zrozumiesz uczucia, doświadczenia czy przemyślenia respondentów. Dane jakościowe pozwolą Ci lepiej poznać badane osoby i ich potrzeby.
Najlepsze rezultaty przynosi połączenie danych ilościowych i jakościowych, na przykład przeprowadzenie ankiety i wywiadu z klientem. Dopiero wtedy będziesz mieć pełny obraz sytuacji.
Jakie są zalety ankiety badawczej?
Skupmy się teraz na samej ankiecie. Dlaczego warto ją stosować? Przede wszystkim niewielkim nakładem środków, łatwo i szybko zbierzesz naprawdę dużo informacji.
Ankieta umożliwia zachowanie anonimowości, co zdecydowanie sprzyja szczerości odpowiedzi na pytania. Korzystając z ankiety zminimalizujesz również tak zwany „efekt ankietera”, czyli sytuację, w której osoba zadająca pytanie wpływa na odpowiedź. Na przykład kiedy osoba o innym kolorze skóry zadaje pytanie o uprzedzenia względem innych ludzi.
Oprócz tego ankieta może być okresowo powtarzana w tej samej grupie respondentów. Pozwala to prześledzić zachodzące w niej zmiany. Doskonałym przykładem jest tutaj Narodowy Spis Powszechny.
Jak przygotować ankietę badawczą?
OK! Wiesz już kiedy sięgnąć po ankietę i jakie ma zalety. Teraz czas na kilka wskazówek jak ją właściwie ułożyć.
Żeby właściwie przygotować kwestionariusz ankiety badawczej, pamiętaj o 10 podstawowych zasadach. Na początku określ cel badawczy, czyli to, czego chcesz się dowiedzieć - na przykład co charakteryzuje Twoich klientów. Postaw sobie kilka hipotez badawczych, które pomogą Ci dalej ułożyć kolejne pytania i określić grupę odbiorców.
- Zadbaj o to, żeby ankieta była jak najkrótsza. Wypełnienie idealnej ankiety powinno zająć nie więcej niż 5 minut. Jeśli Twoja ankieta jest dłuższa, zastanów się, które pytania warto wyeliminować. Nie chcesz przecież, żeby wypełniający poddał się w połowie!
- Zadawaj jednoznaczne i zrozumiałe pytania otwarte i zamknięte. Ważne, żeby respondent był w stanie udzielić wszystkich odpowiedzi samodzielnie. Pamiętaj, nie będzie Cię obok na wypadek ewentualnych wątpliwości. Pisz prostym językiem – unikaj trudnych słów i fachowego żargonu.
- W jednym pytaniu sprawdzaj tylko jedno zagadnienie. Nie zadawaj pytań, które mają naraz badać więcej problemów, na przykład „czy logujesz się do bankowości na komputerze i w aplikacji mobilnej?”. Uzyskując odpowiedź „nie” nadal nie dowiesz się, czy respondent loguje się na komputerze, czy może w aplikacji mobilnej. A może ani jedno, ani drugie?
- Unikaj pytań sugerujących odpowiedzi, na przykład „większość respondentów pozytywnie ocenia obsługę klienta w firmie X. Czy Pan/Pani również tak ją ocenia?”
- Zadawaj pytania, z których łatwo wyciągniesz wnioski. Stosuj jak najwięcej pytań zamkniętych. Są one przyjazne dla respondentów, skracają czas wypełnienia ankiety, a Tobie zdecydowanie ułatwią analizę odpowiedzi.
- Stwórz logiczny porządek. Ułóż pytania w odpowiedniej kolejności. Pierwsze powinny być łatwiejsze, aby zachęcić badanego do przejścia przez całą ankietę. Zgrupuj podobne pytania. Takie sekcje tematyczne możesz otworzyć krótkim wprowadzeniem.
- Tak zwana "metryczka", czyli pytania dotyczące wieku, płci, czy miejsca zamieszkania, powinna z kolei znaleźć się na samym końcu Twojej ankiety. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na to, że respondent faktycznie podzieli się informacjami.
- Zapewnij pełen zakres odpowiedzi. Daj możliwość odpowiedzi „Inne”, lub „Nie dotyczy”. W przypadku „Inne”, zostaw miejsce na komentarz respondenta. Jeśli stosujesz skalę odpowiedzi, to pamiętaj, żeby miała ona przynajmniej 5 stopni.
- Przeprowadź badanie pilotażowe, wykorzystując skończony kwestionariusz ankiety. Po prostu poproś kilka zaufanych osób o jej wypełnienie. Sprawdź, ile czasu im zajęła, czy zawiera wszystkie warianty odpowiedzi i czy wszystkie pytania są dla nich zrozumiałe.
- Ostatni etap to wybór grupy docelowej – Twojej grupy badawczej. To, do kogo wyślesz swoją ankietę, w dużej mierze zadecyduje o sukcesie Twojego badania. Powinny to być osoby zróżnicowane, ale jednocześnie odpowiadające Twoim założeniom i celowi. Wśród nich muszą się znaleźć potencjalni odbiorcy Twojego rozwiązania.
I to już wszystko. Trzymam kciuki za Twoje badania ankietowe!