Cześć! Burza mózgów – tak popularnie nazywana jest sesja ideacyjna – to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do tworzenia pomysłów. Możesz z niej skorzystać, kiedy chcesz opracować niestandardowe, innowacyjne rozwiązanie.
Powiem Ci teraz, jak przygotować się do sesji ideacyjnej, jakie są podstawowe zasady pracy kreatywnej, jakie są rodzaje burz mózgów – i kiedy z nich korzystać.
O czym pamiętać przy planowaniu burzy mózgów?
Planujesz sesję ideacyjną? Na tym etapie musisz koniecznie uwzględnić kilka podstawowych zasad.
-
Po pierwsze, aby skutecznie się komunikować i utrzymać dynamikę spotkania, potrzebna jest odpowiednia liczba uczestników burzy mózgów. Najlepiej, jeśli będzie to grupa od 4 do 6 osób. Mniej osób spowoduje, że wygenerujecie mało pomysłów albo utkniecie w trakcie dyskusji. Większa grupa oznacza spadek aktywności i pokusę nadmiernej analizy zgłaszanych pomysłów.
-
Druga zasada mówi o różnorodności zespołu. W burzy mózgów powinny uczestniczyć osoby z różną wiedzą, doświadczeniem, ale także charakterem i usposobieniem. One zagwarantują różne punkty widzenia, które podczas sesji będą się wzajemnie uzupełniać.
-
Trzecia zasada – wyznacz moderatora spotkania. Moderator będzie pilnować ram czasowych i dyscypliny, zapozna wszystkich z zasadami uczestnictwa w spotkaniu, zaangażuje każdą osobę i zareaguje na potencjalne trudne sytuacje.
-
Następnie określ ramy czasowe i jasno doprecyzuj cel burzy mózgów. Efektywne spotkania tego rodzaju trwają od 30 minut do 2 godzin. Pamiętaj, że z czasem spada zaangażowanie uczestników. Jeśli okaże się, że dzień niekoniecznie sprzyja kreatywności, możesz zorganizować dogrywkę sesji.
-
Kolejna zasada mówi, że liczy się ilość, a nie jakość zgłoszonych pomysłów. Im więcej pojawi się ich podczas burzy mózgów – tym lepiej. Na tym etapie nie jest ważne, czy są one trudne do zrealizowania. Każdy pomysł jest cennym wkładem i może być inspiracją do kolejnych rozwiązań.
-
Ostatnia zasada brzmi „zanotuj wszystkie pomysły”. Najlepiej na karteczkach, bardzo precyzyjnie i drukowanymi literami. Wszystko to ułatwi potem ich analizę. Jeżeli pracujecie zdalnie, możecie skorzystać z ONE NOTE, który służy do pracy współdzielonej na jednym dokumencie.
Jaka jest zasada pracy kreatywnej?
Najważniejsze podczas każdej burzy mózgów jest to, aby oddzielić czas wymyślania pomysłów od ich oceny. Wyznacz przynajmniej 20 - 30 minut na samo generowanie pomysłów.
Pamiętaj, że nie wolno ich wtedy krytykować ani oceniać. Dopiero po skończonej fazie kreatywnej następuje dyskusja - jest czas, żeby ocenić to, co jest na stole.
Jak wybrać pomysły?
Ale jak wybrać najlepsze pomysły? Tutaj metod jest kilka.
-
Pierwsza z nich - każdy uczestnik wybiera 5 najlepszych pomysłów i przydziela im punkty wg określonego schematu. 5 punktów dostaje najlepszy pomysł, 4 punkty kolejny i tak dalej.
-
Druga technika zakłada, że każda osoba otrzymuje jednakową pulę punktów, ale może ją dowolnie rozdysponować. A to oznacza, że jeden pomysł może otrzymać jeden punkt, kilka, a może nawet wszystkie punkty.
-
Z kolei według trzeciej metody trzeba zmapować pomysły na osi wg możliwości ich realizacji i istotności dla klienta.
Najpierw pogrupujcie pomysły, aby te stosunkowo proste do wykonania znalazły się u góry, a te trudniejsze na dole. Następnie te same pomysły podzielcie według istotności dla klienta, tak żeby na prawo znalazły się te najważniejsze z perspektywy z klienta. Dzięki temu w prawym górnym rogu zobaczycie te pomysły, nad którymi warto się skupić.
Jakie są rodzaje burz mózgów?
Na koniec opowiem krótko, jakie są rodzaje burz mózgów. Najbardziej popularna jest grupowa burza mózgów, w trakcie której pomysły powstają podczas dyskusji. Jeśli wybierzesz ten rodzaj spotkania, zwróć uwagę, czy wszyscy się angażują, czy pomysły są zapisywane i czy ich nie krytykujecie.
Inaczej działa cicha burza mózgów, w trakcie której każdy pracuje sam i zapisuje własne pomysły, które są później omawiane w zespole.
Zestawienie kończy metoda 635 – i te liczby nie są przypadkowe. W tej sesji uczestniczy 6 osób, które zapisują na kartce 3 najlepsze pomysły, a następnie opracowują je samodzielnie przez 5 minut. Kartkę z notatkami przekazują do uczestnika obok, który te pomysły uzupełnia o swoje komentarze i dodaje własne pomysły. Sesja kończy się, kiedy kartka dociera do pierwotnego twórcy.
Podsumowanie
Jak widzisz, możesz skorzystać z różnych rodzajów burz mózgów. Wybierz najlepszą dla swoich celów opcję – uzależnioną od formy, liczby uczestników, a także ich sposobu komunikacji. Na przykład cicha burza mózgów to dobra metoda, aby „otworzyć” grupę i sprawić, że każdy zgłosi swoje pomysły. Podczas jednej sesji możesz także mieszać metody i skorzystać na przykład z dwóch sposobów na kreowanie pomysłów.
Wiesz już teraz, jak przygotować się do burzy mózgów, na co zwrócić uwagę podczas kreatywnej pracy – no i przede wszystkim, jak wybierać pomysły. Udanego burzowania!