Główne zasady projektowania stron WWW

6 min

tarcza i rzutki na morelowym tle, symbol trafiania do celu

Jeśli czegoś nie ma w internecie, to nie istnieje – głosi znane powiedzenie. Wobec tego w internecie powinna być też Twoja firma. Do dyspozycji masz wiele prostych, intuicyjnych narzędzi do projektowania i stawiania stron internetowych. A jeśli rozbudowana strona z wieloma funkcjonalnościami będzie podstawą Twojego biznesu, dzięki naszym poradom znajdziesz odpowiednie osoby, które ją dla Ciebie zbudują.

Cel, czyli czemu ma służyć Twoja strona internetowa?

W zależności od tego, jaką działalność gospodarczą prowadzisz, strona internetowa firmy może mieć różne cele. Na tej podstawie zdecyduj, czy chcesz stworzyć stronę samodzielnie, czy lepiej byłoby zwrócić się z tym do ekspertów. 

Przykładowe cele firmowej strony internetowej

  • Prosta informacja o ofercie – jeśli prowadzisz restaurację czy bar, na stronie WWW możesz podzielić się aktualnym menu, pokazać, w jaki sposób dojechać do restauracji, czy jak zarezerwować stolik lub zamówić dania na wynos. 
  • Informacja o ofercie z możliwością rezerwacji – możesz połączyć Twoją stronę internetową z systemem rezerwacji, np. Booksy. Jeśli prowadzisz zakład fryzjerski, możesz zaproponować klientom możliwość rezerwacji terminu online. 
  • Budowanie wizerunku eksperta – jako prawnik czy architekt możesz poświęcić stronę swoim osiągnięciom czy dzieleniu się wiedzą w pewnym zakresie. 
  • Sprzedaż produktów – być może potrzebujesz nie tyle strony, co sklepu internetowego z Twoimi produktami.

Im prostszej strony potrzebujesz, tym łatwiej będzie Ci ją stworzyć samodzielnie, z wykorzystaniem narzędzi takich jak WIX, Wordpress, Landingi, Webflow czy WebWave. To proste kreatory stron, w których po zakupie dostępu do programu, możesz postawić witrynę na bazie gotowych szablonów. Im więcej bardziej zaawansowanych funkcji i połączeń z innymi systemami chcesz mieć na swojej stronie, tym więcej argumentów przemawia za tym, bo skorzystać z usług agencji interaktywnej. 

Opracuj persony, a będzie Ci łatwiej zbudować stronę WWW

Budujesz stronę WWW po to, by Twoi klienci coś na niej robili. Dlatego zanim zabierzesz się do projektowania, musisz przemyśleć, jakie są cechy wspólne Twoich klientów i czego oni potrzebują. 

Taki przykładowy klient, który reprezentuje cechy wspólne odbiorców Twojej oferty, to persona. Ważne jest, by pamiętać, że to nie Twój wymarzony, idealny klient. Persona ma uosabiać osobę, która realnie może być Twoim klientem.

Strony internetowe najczęściej kierowane są do osób, które chcą szybko i sprawnie załatwić daną sprawę, a nie tych, które robią plany z dużym wyprzedzeniem.

Dzięki wcieleniu się w klienta Twojej firmy możesz przemyśleć, czego może potrzebować. Najpewniej będzie chciał szybko uzyskać informacje, sprawdzić cenę lub ofertę, metody kontaktu itp.

UI, UX, RWD i inne skróty – ich rola w budowie strony internetowej

Po ustaleniu celu Twojej strony i potencjalnych oczekiwań klientów możesz przejść do projektowania WWW. Jeśli robisz to po raz pierwszy, na pewno zetkniesz się ze skrótami UI, UX, RWD i terminami takimi jak: user interface, user experience czy responsive web design albo podejściem mobile-first.

  • UX, czyli user experience – to doświadczenie użytkownika. Bardzo ogólnie to jego odczucia, podczas korzystania z produktu, usługi czy aplikacji.
  • UI, czyli user interface – obejmuje wszystkie elementy strony czy aplikacji, z którymi klient wchodzi w interakcję.
  • RWD, czyli responsive web design – to podejście w projektowaniu uwzględniające użytkowników urządzeń mobilnych.
  • Podejście mobile-first stawia użytkowników mobilnych na pierwszym miejscu. 

W uproszczeniu są to ogólne elementy, które pomagają w projektowaniu stron internetowych. Warto je znać, ale nie trzeba od razu stawać się ekspertem. Zawsze możesz liczyć na pomoc specjalnych narzędzi lub wsparcie specjalistów.
Jeśli zdecydujesz się tworzyć stronę samodzielnie i skorzystać z kreatorów, możesz mieć pewność, że gotowe szablony prezentowane przez program uwzględniają już najważniejsze zasady tworzenia stron WWW. 
Jeśli zlecisz wykonanie strony agencji internetowej, wówczas wprowadzenie dobrych praktyk UX i zastosowanie zasad projektowania będzie już obowiązkiem zespołu zatrudnionego w tym celu. 

Etapy projektowania stron internetowych

W zależności od tego, czy stronę będziesz tworzyć samodzielnie czy z pomocą agencji, ten proces można podzielić na kilka etapów. 

Współpraca z agencją interaktywną

Wiele zależy od wewnętrznych procesów agencji. Współpraca z każdą z nich może się nieco różnić, ale zwykle możesz się spodziewać takich etapów:

  1. Warsztat wprowadzający i zbieranie wymagań – agencja chce poznać Twój cel i oczekiwania od projektu.
  2. Projektowanie ścieżki użytkownika – razem z agencją omawiasz persony i zadanie, które będą mogły wykonać dzięki Twojej stronie.
  3. Opracowanie graficzne – agencja stworzy prototyp, by łatwiej było wprowadzać zmiany,
  4. Wdrożenie strony – po akceptacji wersji graficznej można już przejść do programowania i postawienia ostatecznej wersji serwisu. 
  5. Testy – na koniec zawsze należy sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak zostało zaplanowane. Jeśli nie, konieczne będą poprawki. 

Samodzielne tworzenie strony za pomocą kreatora

Proces samodzielnego tworzenia WWW jest podobny do tego, który ma miejsce w przypadku współpracy z agencją. Jest nieco szybszy, bo obejmuje pracę na gotowych szablonach, ale daje też mniejszą dowolność w projektowaniu.

Najważniejsze etapy samodzielnego tworzenia strony:

  1. Określenie celu strony – ustalasz, po co chcesz stworzyć stronę, jaki ma być jej cel.
  2. Projektowanie ścieżki użytkownika – wcielasz się w Twojego klienta i określasz konkretne zadania, które będzie chciał zrealizować. 
  3. Wybór szablonu – przeglądasz szablony, by wybrać taki, dzięki któremu klient zrealizuje swój cel lub po prostu ten, który będzie dla Ciebie atrakcyjny wizualnie. Najlepiej połączyć te dwie kwestie.
  4. Dostosowanie szablonu – wprowadzasz własne treści (zarówno zdjęcia i grafiki, jak i teksty) do wybranego wcześniej szablonu.
  5. Testy i wdrożenie – sprawdzasz, jak ostatecznie wypadła Twoja praca i czy strona spełnia swoje zadanie. Czy wszystko działa tak, jak trzeba? Jeśli tak, to możesz uruchomić witrynę.

Możesz też zatrudnić freelancera. To rozwiązanie pomiędzy samodzielnym projektowaniem a agencją. Często stanie się dosłownie złotym środkiem. Z założenia taka współpraca będzie tańsza niż skorzystanie z pomocy agencji, a przy tym skuteczna. Specjalista zna cały proces, a dzięki temu sprawnie zrealizuje Twoje zlecenie.

Czym się kierować w trakcie tworzenia firmowej strony internetowej?

Przede wszystkim musisz wybrać cel, któremu Twoja strona ma służyć. Proces ten wcale jednak nie jest taki prosty, bo po drodze musisz uwzględnić też inne kwestie, na przykład budżet, jaki masz do dyspozycji. Strony tworzone przy pomocy kreatora są tańsze (to koszt rzędu kilkuset do tysiąca złotych rocznie), natomiast stawki agencji za dość nieskomplikowane realizacje zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych. Rozbudowane portale internetowe mogą być znacznie droższe. 

Aby pogodzić budżet z Twoimi pomysłami, staraj się stawiać na pierwszym miejscu naprawdę kluczowe i najważniejsze funkcjonalności. Wraz z rozwojem biznesu i wzrostem przychodów możesz zawsze rozbudować stronę. 

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy