Masz w głowie pomysł na biznes? Chcesz dostarczać klientom nowe produkty albo usługi? To świetnie! Ale uwaga – nie ryzykuj ze zbyt wczesnym wdrożeniem ich w życie. Jak uniknąć porażki?
Żeby podjąć właściwą decyzję biznesową, potrzebujesz dowodów. Najlepiej jak najszybciej – i jak najtaniej. Czas więc na prototypowanie. Za pomocą prototypu szybko sprawdzisz pewną jego cechę lub całe rozwiązanie. Dowiesz się, które z pomysłów są obiecujące i potrzebne, a które możesz zwyczajnie wyrzucić do kosza.
Prototypowanie jest to iteracyjny – czyli powtarzalny – proces uczenia się i doskonalenia pomysłów. Prototyp to wizualizacja rozwiązania, która ma za zadanie zaangażować użytkownika.
Czym jest prototyp?
No ok, ale co to znaczy w praktyce? Zacznij od budowy prototypu. Dobrze działający prototyp symuluje działanie gotowego produktu, dzięki czemu użytkownik może zrozumieć i przetestować to rozwiązanie. Co ważne, nie wymaga to Twojej pomocy ani tłumaczenia.
Uważnie przetestuj pierwszy prototyp i obserwuj użytkownika podczas badania. Dzięki temu zobaczysz, co jest dla niego jasne i działa jak należy, a gdzie pojawiają się problemy.
Po wykonaniu badania prototypu zaplanuj czas na wprowadzenie korekt - jeszcze przed wdrożeniem produktu czy usługi. Potencjalni użytkownicy często kilkukrotnie weryfikują ulepszony prototyp. To właśnie jest iteracyjna, a więc powtarzalna praca z prototypem.
Kiedy zrobić prototyp?
Dzięki prototypowaniu zderzysz swoje założenia biznesowe z rzeczywistymi oczekiwaniami klientów i zdobędziesz cenne informacje.
Prototyp ma wiele zastosowań, które możemy podzielić na trzy główne grupy. Warto go przygotować, kiedy chcesz:
- potwierdzić w rzeczywistości, a nie tylko pytając, czy istnieje problem, który rozwiązujesz;
- jak najszybciej i jak najtaniej zweryfikować koncept swojego rozwiązania;
- sprawdzić, co z perspektywy potencjalnego użytkownika działa dobrze, a co należy poprawić, aby dowiedzieć się, w którą stronę pójść dalej.
Za pomocą prototypu przekonasz się, czy klient zrozumie i doceni Twoje rozwiązanie.
Co warto testować?
Użyj prototypu, jeśli chcesz przetestować:
- całościową koncepcję i sprawdzić reakcję użytkownika oraz sposób, w jaki korzysta z rozwiązania;
- przystępność języka i opisów, a więc czy klient rozumie, co daje mu usługa;
- hierarchię informacji – czyli czy treści są właściwie poukładane i te najważniejsze dla klienta są na samym początku;
- nawigację – nie tylko gdzie są klawisze, ale też czy klient rozumie, co nastąpi po ich naciśnięciu.
Mimo wielu zalet, prototyp nie nadaje się do testowania wszystkiego. Nie warto na przykład sprawdzać layoutu, kolorów czy typografii. Prototyp nie nadaje się też do testowania technologii.
Jak przygotować prototyp?
Do wyboru masz trzy podstawowe typy prototypów:
- papierowy, najczęściej naszkicowany albo przygotowany w Power Poincie. Może zawierać zrzuty ekranu z głównymi funkcjami. Podczas testowania możesz symulować działanie rozwiązania na przykład zmieniać ekrany czy poszczególne elementy;
- digitalowy, gdzie klient może samodzielnie poruszać się w systemie – a Ty podglądać, czy dobrze sobie radzi w danym procesie;
- fizyczny, który świetnie sprawdzi się przy projektowaniu nowego produktu, na przykład plecaka.
Koncepcja potwierdzona i masz pewność, że warto stworzyć takie rozwiązanie? W takim razie czas na interaktywny prototyp, który wiernie odwzorowuje docelowy produkt. Powodzenia!