Co to jest start-up? Czym charakteryzuje się tego typu firma?

5 min

żarówka i wizualne przedstawienie otoczenia start-upów

Według danych Google for Startups pod koniec 2021 roku działało w Polsce około 4700 start-upów. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat ta liczba zwiększyła się dwukrotnie. Zastanawiasz się, z czego wynika popularność tej formy działania? Jak założyć start-up? Na jakie ryzyka warto zwrócić uwagę? Na te i inne pytanie odpowiadamy poniżej.

Czym jest start-up?

Studenci, absolwenci czy inne młode osoby z niewielkim doświadczeniem zawodowym coraz częściej poszukują nowoczesnych form generowania zysków. Jedną z takich możliwości jest start-up. Na czym polega?

Business Dictionary przedstawia definicję start-upu, wychodząc od etapów rozwoju firmy. Zgodnie z tą wykładnią start-up to wczesna faza w cyklu życia przedsiębiorstwa, w której inicjator przechodzi ze stadium pomysłu, przez pozyskanie finansowania, aż do organizacji struktury biznesowej oraz inicjowania działalności operacyjnej i handlowej w branży.

Celem powołania do życia tego typu firmy jest zbadanie wartości innowacyjnego pomysłu dla klientów oraz rozwinięcie go do takiego stanu, by zaczął generować dochody. Tak naprawdę można podać wiele definicji start-upów, jednak tym, co wyróżnia te młode firmy, jest działanie najczęściej w branży tech, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

W procesie rozwoju ważną rolę może odgrywać inwestor, który skuszony nową technologią i potencjałem pomaga w finansowaniu wzrostu lub przejmuje za odpowiednią opłatą całe przedsiębiorstwo.

Dane zebrane w opracowaniu „Polskie start-upy” dowodzą, że aż 44% właścicieli start-upów to osoby w wieku 30–40 lat. Co trzeci tego typu podmiot prowadzą osoby w wieku 20–30 lat. Co więcej, praca w start-upie przemawia do pokolenia wizjonerów, którzy śledzą nowe trendy, lubią brać odpowiedzialność na swoje barki oraz wiedzą, kiedy pomysł jest naprawdę innowacyjny. Jeśli i Ty należysz do tego grona, sprawdź, z jakimi korzyściami i ryzykami wiąże się założenie start-upu.

Jakie zalety mają tego typu firmy?

Zaletami pracy w start-upie są na przykład:

  • stosunkowo niskie koszty inwestycji;
  • możliwość wdrożenia dobrze przeanalizowanego pomysłu biznesowego;
  • możliwość rozwoju i odważnego podejmowania decyzji;
  • szansa na pokazanie się na rynku i uzyskanie wsparcia inwestorów oraz dofinansowania dla innowacji;
  • kreatywność, elastyczność i wolność w rozwijaniu koncepcji.

Musisz przy tym pamiętać, że nawet najlepszy pomysł wymaga zaangażowania i poświęcenia. Bez odpowiedniej organizacji trudno będzie przejść z fazy pomysłu do osiągnięcia sukcesu.

Ryzyko związane z prowadzeniem start-upu

Mimo licznego wsparcia oferowanego ze strony instytucji zewnętrznych, start-up jest inicjatywą złożoną, wymagającą pracy pod presją ryzyka niepowodzenia. Do największych zagrożeń zaliczamy:

  • brak kapitału na rozwój – jeśli w odpowiednim momencie nie pozyskasz inwestora lub kapitału na komercjalizację swojego pomysłu, może się okazać, że nigdy nie przejdziesz do fazy czerpania zysków;
  • wysoką niepewność – jeśli do zachowania wewnętrznej harmonii potrzebujesz stałych wpływów gotówki oraz wiedzy, co czeka Cię danego dnia, to firma typu start-up nie jest miejscem dla Ciebie. To taka forma aktywności zawodowej, która wymaga ciągłego analizowania i szukania ścieżek rozwoju swojego pomysłu;
  • optymistyczne założenia – dobrze jest wierzyć w swój pomysł, ale trzeba przy tym twardo stąpać po ziemi. Wybór błędnego modelu biznesowego może znacząco utrudnić wprowadzenie Twojego biznesu;
  • brak reakcji na sygnały rynkowe – otoczenie biznesowe potrafi zmieniać się z minuty na minutę. Brak reakcji na czynniki zewnętrzne (np. preferencje odbiorców, dane makroekonomiczne, zachowania przedsiębiorstw konkurencyjnych) to częsta przyczyna zamykania start-upów;
  • ludzie – start-up, podobnie jak każda inna firma, wraz z rozwojem musi budować kapitał ludzki. To wiąże się z wyzwaniami organizacyjnymi, motywacyjnymi, wydajnościowymi i szeregiem innych elementów. Brak kompetentnej i stałej kadry może stanowić ważne zagrożenie dla start-upu.

Czynniki, na które warto zwrócić uwagę przy rozkręcaniu takiej firmy

Warto zainspirować się słowami amerykańskiego przemysłowca, założyciela Ford Motor Company – Henry’ego Forda: „firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej”.

Unikalny pomysł to dopiero początek. Przed Tobą jeszcze wiele pracy. Aby zwiększyć szanse na sukces, musisz dobrze zrozumieć, co to są start-upy. Przede wszystkim zapewnij sobie dostęp do wiedzy. 

  1. Korzystaj z pomocy inkubatorów i akceleratorów przedsiębiorczości.
  2. Przeprowadź badania rynkowe i analizę stanu techniki.
  3. Zadbaj o trwałe źródło finansowania zewnętrznego.
  4. Analizuj działania firm konkurencyjnych.
  5. Zatrudniaj specjalistów i doceniaj ich doświadczenie i zaangażowanie.
  6. Obserwuj rynek i bądź otwarty na zmiany.

Tak właśnie powstawały znane start-upy: Facebook, Uber, Airbnb, Spotify czy Dropbox.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy