Identyfikacja marki – jak skutecznie budować wizerunek?
Trudno znaleźć branżę, w której identyfikacja wizualna marki nie miałaby znaczenia. Kolory potrafią przyciągać klientów, wzbudzać zaufanie i chęć do zakupu. Dobrze wiedzą o tym największe sieci sklepów, jak i małe przedsiębiorstwa. Podpowiadamy, co powinna zawierać identyfikacja wizualna firmy, która chce osiągnąć sukces na rynku.
Co to jest identyfikacja wizualna firmy?
Skrupulatne zaplanowanie wizerunku ma duże znaczenie dla sukcesu nowo powstałej firmy. W obliczu stale rosnącej konkurencji stworzenie spójnej i wyrazistej prezentacji wizualnej może zadecydować o tzw. być albo nie być Twojej marki. Co zrobić, aby skutecznie przyciągnąć uwagę klientów i wzbudzić ich zaufanie? Stworzenie odpowiedniej identyfikacji graficznej marki powinno znaleźć się na liście priorytetów każdej osoby planującej założenie rozpoznawalnej firmy.
Przyciągające wzrok logo i identyfikacja wizualna nie przesądzą o powodzeniu marki, ale zdecydowanie jej pomogą. Ich zadaniem jest przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów. Obecnie nie wystarczy już dobra jakość usługi czy produktu – na sukces przedsięwzięcia składają się również odpowiedni marketing i wizerunek.
Identyfikację graficzną tworzą:
- symbole,
- grafiki,
- typografia,
- szablony
- barwy używane w materiałach promujących firmę.
W projekcie należy umieścić wytyczne dotyczące ewentualnych modyfikacji i zastosowania tych elementów np. kilka wersji kolorystycznych logotypu i przykłady jego umiejscowień.
Warto wiedzieć, że nasycenie kolorów będzie inne w wersji wirtualnej i wydrukowanej. Księga identyfikacji wizualnej powinna zawierać identyfikatory odcieni przeznaczonych do różnych rodzajów materiałów reklamowych: postów w social mediach, stron internetowych, plakatów, wizytówek czy dużych banerów.
Identyfikacja wizualna marki a wizerunek firmy
Logo, kolory, a nawet fonty używane na stronach i w mediach społecznościowych powinny być dokładnie przemyślane. Ważna jest nie tylko spójność wszystkich elementów, ale też emocje i skojarzenia, jakie wywołują. Największe światowe marki zatrudniają sztaby specjalistów, którzy za pomocą kolorów, obrazów i typografii mają zachęcić klientów do konkretnych zachowań. Innej kolorystyki używają marki luksusowe, sportowe, ekologiczne czy spożywcze.
Tożsamość wizualna marki decyduje o tym, jak będzie postrzegana przez odbiorców. Oczywiście, w przyszłości możesz ją zmienić – większość rozpoznawalnych firm przeszła w pewnym momencie rebranding. Jeśli Twoja marka przetrwa długie lata, zapewne zaistnieje potrzeba odświeżenia wizerunku. Jednak początkowy odbiór wizualny w największym stopniu wpływa na późniejszą rozpoznawalność.
Jak wykorzystać elementy identyfikacji wizualnej w komunikacji z klientami?
Cele identyfikacji wizualnej marki są ściśle powiązane z komunikacją z klientem na każdym etapie lejka sprzedażowego. Kolorystyka postów w social mediach estetycznie powinna współgrać ze stroną internetową, newsletterem czy mailami potwierdzającymi złożenie zamówienia. Twój brand łatwiej zapadnie klientom w pamięć, kiedy umieścisz logotyp w stopce mailowej pracowników, zdjęciu profilowym na koncie biznesowym czy w rogach postów na Instagramie.
Wiele firm idzie dalej i zamawia obrandowane opakowania, wstążki czy papiery pakowe. Standardem jest już dodawanie cukierków z logotypem do zamówienia czy kartek z podziękowaniami i zachętą do dalszych zakupów. Zadowoleni klienci lubią chwalić się nowymi zakupami w internecie – ładne zapakowanie zamówienia zwiększa szansę na pojawienie się w relacji kupującego i dotarcie do nowych osób.
Tożsamość wizualna marki – sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji
W każdej branży trwa zajadła walka o uwagę klientów. Odbiorcy są bombardowani codziennie taką liczbą reklam, że w efekcie… przestają je dostrzegać. Dopiero wyrazista identyfikacja wizualna firm wybija ich z marazmu.
Zastanów się, jakie cechy marki chcesz podkreślić. Przed wybraniem kolorystyki sprawdź, czy podobnych barw nie używa konkurencja. Niektóre branże upodobały sobie konkretne kolory, ale zawsze możesz połączyć je w inny sposób niż pozostali.
Nie jest tajemnicą, że barwy niosą konkretny przekaz i wywołują różne emocje. Jaskrawe kolory mogą budzić entuzjazm i radość, z kolei stonowane odcienie – zaufanie i spokój. Żywszą paletę barw warto zastosować przy reklamowaniu produktów przeznaczonych dla młodszych odbiorców, a chłodniejszą dla starszych. Dlatego w identyfikacji graficznej marki powinny znaleźć się wersje kolorów o różnym nasyceniu.
Chociaż fundament strategii wizualnej powinien pozostać stały, w zależności od sezonu i celu reklamy można wprowadzać dodatkowe barwy. Przykładowo, czerwień standardowo wykorzystywana jest w ogłoszeniach o wyprzedaży czy kampaniach przedświątecznych. Z kolei jasne odcienie możesz uwzględnić, wprowadzając produkty na cieplejsze miesiące.
Kto tworzy identyfikacje wizualne dla firm?
Kiedy dopiero rozpoczynasz budowanie biznesu, prawdopodobnie chcesz jak najwięcej zrobić samodzielnie. Jeśli posiadasz zmysł estetyczny, możesz spróbować stworzyć logo i identyfikację wizualną np. w Canvie. Na platformie znajdziesz gotowe szablony postów, logotypów i duży wybór fontów.
Zaprojektowanie profesjonalnej księgi identyfikacji to zadanie dla grafika. Przed przystąpieniem do pracy powinien szczegółowo wypytać o Twoją wizję i zaproponować palety barw, które wywołają w klientach oczekiwane skojarzenia. Osoba tworząca identyfikacje wizualne musi posiadać wiedzę w zakresie psychologii kolorów, rozdzielczości poszczególnych elementów oraz różnic w ich wyglądzie w materiałach wirtualnych i drukowanych, a także z zakresu dostępności.
Pamiętaj, że pozytywne postrzeganie marki decyduje o jej przyszłym sukcesie. Na ogólne wrażenie składa się wiele elementów, w tym poziom obsługi i jakość oferowanych produktów. Jednak budowanie rozpoznawalności jest kluczowe, aby klientów pozyskać. Zapamiętywalna identyfikacja graficzna wyróżnia najbardziej kultowe produkty i kampanie reklamowe. Zadbaj, aby o firmie było głośno od samego początku, a za kilka lat wierni klienci rozpoznają Twoje reklamy po samym stylu pisma i kolorze tła.
Polecamy
- 9 pomysłów na biznes dla studenta – jak zarobić na studiach?czas czytania10minuty22.06.2023Zastanawiasz się nad założeniem własnej firmy jeszcze podczas studiów? Sprawdź nasze pomysły!
- Co to jest start-up? Czym charakteryzuje się tego typu firma?czas czytania5minuty29.11.2023Pod koniec 2021 roku działało w Polsce około 4700 start-upów. Zastanawiasz się, z czego wynika popularność tej formy działania? Przeczytaj nasz tekst!
- Wybór domeny – dlaczego jest ważny już na starcie?czas czytania4minuty08.12.2022Planowanie rozwoju Twojej firmy po prostu nie może obejść się bez wytypowania unikalnego adresu, który będzie definiował Twój biznes w sieci. Dowiedz się więcej!
- Student a własna firma, czyli jak założyć działalność gospodarczą na studiachczas czytania7minuty04.05.2023Chcesz rozpocząć przygodę z biznesem już w trakcie studiów? To świetnie! Podpowiemy Ci, jak znaleźć pomysł na biznes, gdzie zdobyć kapitał na start i o jakich formalnościach pamiętać.
- Kim jest freelancer i jak nim zostać?czas czytania7minuty27.02.2023Jeśli nie chcesz dłużej pracować na etacie lub szukasz większej niezależności, a w dodatku specjalizujesz się w określonej dziedzinie - masz potencjał na freelancera!
- Jak założyć profil zaufany krok po kroku?czas czytania5minuty24.01.2023Profil zaufany ułatwia załatwianie wielu formalności, w tym spraw urzędowych. Dowiedz się, jak go założyć.