Wybór domeny – dlaczego jest ważny już na starcie?

4 min

Kwiat i włączony laptop na biurku

Domeny to jeden z fundamentów współczesnego internetu. To właśnie te charakterystyczne nazwy, jak chociażby firmove.pl, pozwalają Ci skorzystać ze świetnych, skrojonych na miarę rozwiązań. Nie ulega wątpliwości, że dziś, w drugiej dekadzie XXI wieku, planowanie rozwoju Twojej firmy po prostu nie może obejść się bez wytypowania unikalnego adresu, który będzie definiował Twój biznes w sieci.

Zanim jednak rozpoczniesz tworzenie strategii komunikacji, przed Tobą wiele decyzji. Jeżeli chcesz przyciągnąć klientów, którzy zapamiętają tworzony przez Ciebie brand i chętnie będą wracać do Twojej witryny lub sklepu, koniecznie zapoznaj się z naszym tekstem!

Wybór domeny – czym się kierować?

Pamiętaj, że nazwa ma kluczowe znaczenie. To samo zresztą można powiedzieć o rozszerzeniu. Bezpieczny „standard” to domena .pl, .com czy .eu. Możesz jednak zaszaleć: do wyboru czekają oryginalne „ogonki”, takie jak .ninja, .pro, czy .me. Wybieraj między setkami różnych rozwiązań – jesteśmy przekonani, że na pewno znajdziesz taki adres, który doskonale wyrazi Twój pomysł na biznes. Chcemy jednak Ci w tym nieco pomóc.

Jak zatem podejść do wyboru domeny? Czy lepiej będzie wybrać taką z historią, czy może zupełnie nową? Sprawdźmy to!

Sama nazwa domeny jest kluczowa – najczęściej przy jej wyborze kierujemy się nazwą firmy, marki lub samego produktu. Jeśli to Ty jesteś brandem i na przykład skupiasz się na budowie swojego portfolio w sieci, możesz wybrać adres, którym będzie Twoje imię i nazwisko. Prosto i na temat.

Pamiętaj jednak, że sam intrygujący adres to nie wszystko. Na sukces Twojego przedsięwzięcia składa się wiele połączonych ze sobą czynników.

Zapamiętaj:

Czego należy unikać podczas wyboru domeny?

  • dobra domena to taka, która „wpada w ucho” i łatwo ją zapamiętać;
  • polskie znaki diakrytyczne (ą, ę, ź, ć, ś) w adresie – mimo że są dopuszczalne przez NASK (czyli firmę, która zarządza domenami z końcówką .pl) to średni pomysł. W opinii społecznej utarło się przekonanie, że adresy wpisujemy bez „ogonków”;
  • staraj się zminimalizować liczbę myślników i cyfr w nazwie;
  • nie musisz ograniczać się do bezpiecznych standardów: masz do wyboru wiele różnych rozszerzeń – nieraz tych zupełnie zaskakujących!

Nazwa domeny jest ściśle uzależniona od jej przeznaczenia. Jednak podczas jej wyboru czeka na Ciebie kilka pułapek. Jedną z nich jest chęć szybkiego zaistnienia w sieci — stąd wiele osób sięga po taką domenę, która ma historię. Czy rzeczywiście zadziała to pozytywnie na miejsca w wynikach wyszukiwania? To zależy.

Jeśli kupisz domenę pochodzącą z rynku wtórnego, to jak najbardziej może mieć ona pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Jak to możliwe? Musisz wiedzieć, że Google mierzy „siłę” każdego adresu, analizując liczbę linków prowadzących do danej witryny.

Pamiętaj jednak, że nie wszystkie linki są dobre. Zanim kupisz domenę z rynku wtórnego, sprawdź, czy serwis nie służył np. wyłudzaniu pieniędzy lub nie znajdował się tam portal z nielegalnym oprogramowaniem. Pomoże Ci w tym darmowy serwis Archive.org. Warto też skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji SEO, która zweryfikuje dla Ciebie taką domenę i całą jej historię.

Pamiętaj, że nic nie stoi na przeszkodzie, by zainwestować w pozycjonowanie nowej, dopiero co zarejestrowanej nazwy. To sprawdzony, bezpieczny, choć nieco bardziej czasochłonny wariant.

Dlaczego wybór domeny jest taki ważny?

Jaka domena będzie najlepsza dla Twojego biznesu? W internecie ważny jest wizerunek i zaufanie do marki. Te dwa czynniki mogą z łatwością przełożyć się na wzrost sprzedaży czy pozyskiwanie nowych zleceń w Twojej firmie. Dlatego tak ważne jest, aby właściwie wybrać.

Ostatnim elementem, na który musisz zwrócić uwagę, są certyfikaty SSL (Secure Socket Layer) i DNSSEC (​​Domain Name System Security Extensions). Wybierając swój adres w sieci, upewnij się, że dostawca hostingu, czyli przestrzeni dyskowej, gdzie umieścisz swoją stronę, zapewnia Ci chociażby darmowy certyfikat Let’s Encrypt.

Atutem będzie też wbudowany autoinstalator popularnych CMS-ów (systemów zarządzania treścią) jak np.:

  • WordPress,
  • Joomla,
  • Drupal,
  • Ghost.

Dlaczego to tak ważne? Domena, którą kupisz, musi do czegoś prowadzić. Tym „czymś” będzie Twoja firmowa strona WWW. A dzięki wspomnianym wyżej CMS-om skonfigurujesz ją w zaledwie kilka chwil!

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy