Digital marketing – żyła złota współczesnej reklamy. Jakie są jego możliwości i narzędzia?

7 min

postać mężczyzny szkicującego rakietę

Techniki marketingowe ewoluowały wraz ze zmianami w sposobach pozyskiwania informacji przez konsumentów. Reklama radiowa doprowadziła do reklamy telewizyjnej, następnie tradycyjne metody promocji przeszły do świata wirtualnego, w którym firmy mogą dotrzeć do globalnej grupy odbiorców. Dowiedz się, co to jest digital marketing, jak zacząć i jakie daje korzyści.

Dlaczego marketing w internecie zdominował rynek reklamowy?

Reklamy internetowe stanowią ogromną część globalnych wydatków marketingowych. Z roku na rok firmy inwestują coraz więcej pieniędzy w reklamy online, korzystając przy tym z coraz bardziej zaawansowanej technologii. 

Nic w tym dziwnego. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że internet oferuje możliwość dotarcia do potencjalnych klientów na całym świecie, niezależnie od ich lokalizacji. Dodatkowo dzięki zaawansowanym narzędziom i analizie danych, specjaliści mogą lepiej poznać użytkowników – ich zainteresowania, preferencje, zachowania oraz nawyki zakupowe. To z kolei pozwala na precyzyjne i efektywne docieranie z kampaniami reklamowymi do konkretnej grupy odbiorców. 

Marketing w internecie jest również bardziej mierzalny. Marketingowcy mogą monitorować i analizować skuteczność swoich kampanii w czasie rzeczywistym. Dzięki temu są w stanie doskonalić swoje strategie i optymalizować działania, co nierzadko przyczynia się do obniżenia kosztów związanych z reklamą. 

Kolejnym ważnym aspektem jest koszt reklamy w internecie w porównaniu do tradycyjnych metod. Reklamy internetowe często są tańsze niż reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, co sprawia, że są bardziej dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Co więcej, istnieją różne modele płatności (np. koszt za kliknięcie) pozwalające na elastyczne dostosowanie budżetu reklamowego do potrzeb i celów danej firmy. 

Digital marketing a marketing internetowy

Obydwa pojęcia często stosowane są zamiennie. To błąd. Faktem jest, że definicja digital marketingu obejmuje marketing internetowy, nazywany również marketingiem online. Różnica polega jednak na tym, że ten pierwszy nie ogranicza się jedynie do internetu. Marketing internetowy wykorzystuje kanały dostępne dla użytkownika tylko w sieci. Natomiast marketing cyfrowy działa również poza światem wirtualnym, czyli jego komunikacja odbywa się zarówno online, jak i offline. 

Warto jednak podkreślić, że marketing cyfrowy nie korzysta z kanałów tradycyjnych, jak ulotki, radio czy billboardy itp. Jeśli jednak na billboardzie zostanie umieszczony kod QR, za pomocą którego odbiorca może przenieść się do witryny, wówczas jest to już digital marketing. Krótko mówiąc: marketing cyfrowy to pojęcie szersze niż marketing internetowy, a w swoich działaniach wykorzystuje również inne media cyfrowe. 

Na czym polega digital marketing? 

Digital marketing, określany także marketingiem cyfrowym, polega na wykorzystaniu różnych narzędzi i strategii marketingowych w celu promowania marki i jej produktów/usług za pomocą mediów cyfrowych. Ta dziedzina marketingu skupia się na wykorzystaniu w swoich działaniach internetu, aplikacji mobilnych, urządzeń elektronicznych oraz innych cyfrowych platform, które mogą pomóc w dotarciu do grupy docelowej. Digital marketing to nie tylko kampanie reklamowe, ale również sposób komunikacji z klientami oraz tymi, którzy mogą nimi wkrótce zostać. 

Składniki marketingu cyfrowego

Jak wspomniano wcześniej, marketing internetowy należy do obszaru digital marketingu. W rzeczywistości jednak jest jego kluczowym elementem, ponieważ większość działań z zakresu marketingu cyfrowego skupia się na promocji w internecie. Oprócz tego marketing cyfrowy obejmuje takie elementy jak:

  • SEO – pozycjonowanie stron w wyszukiwarce, najczęściej Google;
  • SEM – reklama w wyszukiwarkach internetowych; 
  • reklamy w aplikacjach, grach online czy komunikatorach internetowych;
  • marketing SMS-owy i MMS-owy;
  • marketing w mediach społecznościowych;
  • e-mail marketing; 
  • content marketing, czyli marketing treści;
  • reklama na ekranach LED, terminalach samoobsługowych oraz innych interaktywnych i zewnętrznych nośnikach reklamowych;
  • marketing afiliacyjny.

Marketing cyfrowy to kompleksowa strategia promocyjna wykorzystująca wiele różnych kanałów. Na początek warto określić cele i możliwości firmy, a następnie dobrać odpowiednie metody, które pomogą w ich osiągnięciu. Ponadto wiele specjalistów podkreśla, że nie istnieje uniwersalny przepis na sukces, a narzędzia najlepiej dobierać pod konkretny biznes

Digital marketing jako działania wielopłaszczyznowe

Skuteczny digital marketing opiera się na działaniu wielopłaszczyznowym. To nie tylko reklama w mediach społecznościowych czy promowanie firmy za pośrednictwem poczty elektronicznej. Istotne jest poznanie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć – ich zachowań oraz tego, co myślą. Zrozumienie ich potrzeb i pragnień ułatwi zapewnienie im holistycznego doświadczenia marki.

W budowaniu pozytywnej relacji z klientami dobrze posłużyć się różnymi kanałami oraz narzędziami. W strategii digital marketingowej warto łączyć różnorodne elementy, takie jak content marketing, SEO, reklamy online, media społecznościowe i wiele innych. Należy jednak pamiętać, że każdy z tych obszarów ma swoją specyfikę, dlatego nierzadko wymagana jest specjalistyczna wiedza i indywidualne podejście. 

Dodatkowo digital marketing to dziedzina dynamicznie się rozwijająca i wymagająca od specjalistów bycia na bieżąco z nowościami. Z kolei strategia marketingowa powinna być dostosowana do zmieniających się trendów w internecie.

W działaniu wielopłaszczyznowym warto wprowadzić zrównoważone podejście łączące w sobie zarówno metody cyfrowe, jak i tradycyjne. Taki holistyczny sposób działania może pomóc Twojej firmie w dotarciu do szerszej publiczności, budowaniu pozytywnych relacji z odbiorcami i zwiększeniu wskaźnika konwersji. 

Z jakich narzędzi korzysta digital marketing?

Podstawowym narzędziem digital marketingu jest strona WWW. Stanowi ona swoistą wizytówkę firmy i umożliwia jednocześnie dostęp do wszystkich publikowanych informacji i aplikacji. Najczęściej strona internetowa służy do komunikowania zarówno dotychczasowej, jak i nowej oferty firmy, ale nie tylko. Nierzadko można na niej znaleźć również porady czy inspiracje związane z tematyką marki. Przede wszystkim jednak strona ma zachęcić do zamawiania produktów lub usług przez klientów, a także udostępniać im możliwość monitorowania etapów realizacji zamówienia czy złożenia reklamacji. 

Obecnie firmy w swoich działaniach na płaszczyźnie marketingu cyfrowego wykorzystują fanpage w mediach społecznościowych. To nic innego jak firmowy profil na Facebooku, Instagramie czy innej platformie służący do komunikacji z użytkownikami. Fanpage można wykorzystać na różne sposoby np. udostępniać testy produktów, porady, instruktaże czy ciekawostki z życia firmy. Marketerzy często zachęcają swoich odbiorców do angażowania się w określoną aktywność np. udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. 

Wiele firm, niezależnie od branży, wykorzystuje w swoich działaniach marketingowych e-mail. Najczęściej przybiera on charakter informacyjno-promocyjny, a jego celem jest utrwalenie relacji z konsumentami. Poprzez e-mail marketing można informować o specjalnych promocjach, dostarczać kody rabatowe, zapraszać do udziału w różnych eventach czy konkursach, a nawet udzielać porad. 

Warto również wyróżnić content marketing, który zalicza się już do bardziej złożonych narzędzi. Jest to działanie mające na celu przyciągnięcie klientów poprzez dostarczanie wartościowych treści dostosowanych do ich potrzeb i oczekiwań. Wykorzystuje się do tego: artykuły, poradniki, treści wideo i graficzne (np. infografiki), blogi firmowe, newslettery, e-booki, podcasty i wiele więcej. Dostarczanie wiarygodnych i przydatnych treści związanych z działalnością marki i jej ofertą prowadzi do zaangażowania emocjonalnego konsumentów. Nie tylko jest budowana więź z klientami, ale również kreowany wizerunek marki jako specjalisty w danej dziedzinie. 

Zalety marketingu cyfrowego

Jedną z największych zalet marketingu cyfrowego jest jego globalny zasięg. Firmy są w stanie łatwiej i taniej docierać z komunikatami do potencjalnych klientów niż przy użyciu tradycyjnych metod marketingowych. 

Kolejną istotną kwestią jest precyzyjne targetowanie. Digital marketing umożliwia dokładne określenie grupy docelowej na podstawie między innymi demografii, zainteresowań czy nawet zachowań użytkowników. Dzięki temu można tworzyć spersonalizowane treści i reklamy, które są bardziej atrakcyjne dla odbiorców i zwiększają szansę na konwersję. 

Tradycyjne formy marketingu często są inwestycją, przy której trudno przewidzieć efekty. Inaczej jest w przypadku marketingu cyfrowego – tutaj nie trzeba działać na ślepo, a efekty są łatwe do zmierzenia. Narzędzia analityczne pozwalają na dokładne określenie, które kampanie reklamowe przynoszą największą konwersję, niezależnie od postawionych celów marketingowych. 

Niezaprzeczalnym atutem marketingu cyfrowego jest optymalizacja kosztów. Kampanie reklamowe w internecie mogą zostać uruchomione przy niskim budżecie, a w niektórych przypadkach, pozyskanie klientów wymaga jedynie zainwestowania czasu w optymalizację treści na stronie internetowej firmy czy stworzenie kampanii mailingowej – a to tylko niektóre z możliwości.

Marketing cyfrowy – jakie korzyści przyniesie Twojej firmie?

Digital marketing ma sporo zalet i oferuje szereg możliwości – ile naprawdę jednak można zyskać na takich działaniach? Największe korzyści to: 

  • zwiększenie sprzedaży,
  • budowanie grupy stałych klientów,
  • budowanie świadomości marki na tle nawet globalnym,
  • pozyskiwanie wysokiej jakości leadów,
  • wzmocnienie pozytywnego wizerunku marki,
  • wyróżnienie się marki na tle konkurencji,
  • zminimalizowanie kosztów związanych z reklamą w porównaniu do marketingu tradycyjnego. 

Nie da się ukryć, że digital marketing to obecnie nieodłączny element strategii biznesowej dla wielu firm. Okazuje się niezbędny, ale jednocześnie skuteczny w docieraniu do szerokiego grona odbiorców. To najlepszy moment, by wykorzystać w pełni jego potencjał. Do dzieła! 

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy