Na czym polega network marketing i czy warto w nim działać?

5 min

drewniane kolorowe figurki

Network marketing, znany też jako marketing sieciowy, to obecnie jedna z najpopularniejszych form rozwijania biznesu zarówno na początku drogi przedsiębiorcy, jak i później, w miarę gdy biznes się powiększa. Na czym polega ten model biznesowy i czy to rzeczywiście taka nowinka na rynku?

Czym jest network marketing?

Czy każdy przedsiębiorca może skorzystać z tej formy marketingu? Jak najbardziej! Marketing tego typu to szeroko rozumiane budowanie relacji z klientami poprzez usługi niezatrudnionych przez Ciebie przedstawicieli, których często nazywa się konsultantami albo reprezentantami. Brzmi znajomo? W ten sposób od dziesięcioleci funkcjonują m.in. ogromne firmy z branży kosmetycznej, które bazują na sieci konsultantek nawiązujących relacje z klientkami poprzez oferty bezpośredniej sprzedaży produktów marki, z pominięciem dystrybutorów takich jak sklepy stacjonarne czy platformy dostępne w internecie.

Warto pamiętać, że network marketing opiera się na modelu MLM. Co to oznacza? Multi-Level Marketing, czyli marketing wielopoziomowy, polega właśnie na bezpośredniej sprzedaży produktów lub usług, a jego istotną częścią jest budowanie sieci przedstawicieli działających na wielu poziomach, którzy jednak z punktu widzenia prawa nie są pracownikami biznesu, a niezależnymi przedsiębiorcami.

MLM często bywa utożsamiany z piramidą finansową. Nic bardziej mylnego – choć pewne elementy obu strategii mogą wydawać się podobne, koniec końców zysk z marketingu w odmianie sieciowej dają przede wszystkim sprzedane produkty, a nie kolejne osoby wprowadzone do struktury.

Zasady działania marketingu sieciowego

Skuteczny network marketing w biznesie zależy od wielu czynników. Chociaż może się wydawać, że odpowiedzialność za zarobki firmy leży głównie w rękach przedstawicieli, których zadaniem jest docieranie do klientów i sprzedaż produktów lub usług, to również i Ty musisz na ten sukces zapracować. Jakie są podstawowe zasady network marketingu z punktu widzenia przedsiębiorcy?

Musisz pamiętać o tym, że tak jak konsument nawiązuje relację ze sprzedawcą, tak i Ty musisz pracować nad więzią z przedstawicielami. Przede wszystkim każdy dystrybutor w network marketingu musi doskonale znać Twój produkt, ale czy to wystarczy, by osiągnąć rezultaty?

Twoi przedstawiciele powinni być stale szkoleni i motywowani do osiągania wyższych wyników. Warsztaty, które poszerzą ich umiejętności sprzedażowe, nowe techniki budowania relacji z klientami, atrakcyjne wynagrodzenie i benefity – to tylko kilka sposobów na zbudowanie skutecznego network marketingu.

Czy network marketing jest opłacalny dla przedsiębiorców?

Zarobki przedstawicieli w network marketingu zależą oczywiście od poświęconego czasu, efektywności ich działań i zaangażowania. Wysokość prowizji od sprzedaży zależy od umowy między Wami i wartości sprzedanego towaru. Do tego należy doliczyć koszt szkoleń, dodatkowych benefitów dla współpracowników, materiałów marketingowych…

Skoro network marketing wymaga intensywnej pracy i pewnego nakładu środków, to czy ten sposób sprzedaży produktów i usług w ogóle się przedsiębiorcom opłaca?

Firmy chętnie sięgają po network marketing ze względu na stosunkowo niskie koszty i perspektywę wysokich zysków.

Musisz pamiętać, że wprowadzenie produktu do tradycyjnych kanałów sprzedaży, na przykład dużych sieci sklepów, to ogromne koszty. Podobnie wysokie stawki obowiązują za tradycyjne kampanie reklamowe, które dzięki network marketingowi możesz ograniczyć, a czasem nawet zupełnie z nich zrezygnować. Ponadto, zatrudnienie etatowych pracowników pełniących rolę przedstawicieli albo utrzymanie nawet jednego sklepu stacjonarnego bądź internetowego wraz z jego pracownikami zazwyczaj kilkukrotnie przewyższa koszt współpracy w modelu network marketing.

Jak postawić pierwsze kroki w network marketingu jako przedsiębiorca?

Zacznij od sprecyzowania pierwszych celów i opracowania materiałów, którymi podzielisz się z potencjalnymi przedstawicielami. Zanim podejmą decyzję o współpracy, muszą wiedzieć, jakie produkty lub usługi oferujesz, jak będziecie się rozliczać, jakie są Twoje oczekiwania i jakie wynagrodzenie możesz zaoferować.

By rozpocząć działanie w marketingu sieciowym musisz też wyprodukować materiały, które pomogą Twoim przedstawicielom sprzedać produkt lub usługę. Mogą to być ulotki, katalogi, prospekty, próbki czy miniaturki produktów. Opracowanie takich materiałów może zająć trochę czasu, dlatego lepiej zająć się tym jeszcze zanim pozyskasz pierwszych przedstawicieli do współpracy. A tych możesz najpierw poszukać wśród znajomych i rodziny. Takie osoby będą miały bardziej personalny stosunek do swoich zadań i będą mogły zaoferować szczerą opinię na temat produktów, materiałów i Twojej wizji network marketingu. To natomiast pozwoli Ci przygotować jeszcze lepszą ofertę i odnieść sukces.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy